Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 28 Kwietnia 2008, 16:05:27 Mam pytanie dotyczących hamulców:
Jakiego systemu są hamulce stosowane na kolejach wąskotorowych szczególnie w transporterach? Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: gta on 28 Kwietnia 2008, 17:02:00 Na transporterach stosuje się hamulce pneumatyczne, które uruchamia się z lokomotywy. Jednak jeśli pytasz o wszystkie typy stosowane na Kolejach Wąskotorowych to są też hamulce mechaniczne. One nie stosują ciśnienia lecz hamowanie nimi polega na tarciu o koło. Ten zanikający już dziś sposób stosuje się w pociągach turystycznych na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej. Hamulcowi w ustalonym czasie uruchamiają je. Hamulce pneumatyczne są wygodniejsze w użyciu lecz ich montaż (podpinanie) jest czasochłonny (przez co nie są opłacalne na krótkich trasach).
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: kalito on 28 Kwietnia 2008, 17:14:04 Cytat: "gta" Hamulce pneumatyczne są wygodniejsze w użyciu lecz ich montaż (podpinanie) jest czasochłonny (przez co nie są opłacalne na krótkich trasach). Hmmm. A zatrudnienie pięciu hamulcowych jest opłacalne? Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: gta on 28 Kwietnia 2008, 17:31:56 Cytat: "kalito" Hmmm. A zatrudnienie pięciu hamulcowych jest opłacalne? Wydaje mi się, że na krótkich trasach (np.20min. jazdy) tak. Dlaczego BKL nie zestawi składu wagonów z hamulcami pneumatycznymi tylko zatrudnia hamulcowych (słyszałem plotki, że dużo im płaci)? Musi się im to opłacać. Więcej o hamulcach (obydwu rodzajów) dowiedzieć się można w książce Krzysztofa Soidy Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku tom II.Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: kalito on 28 Kwietnia 2008, 17:49:15 Opłaca im się dlatego, gdyż mają do dyspozycji wagony z hamulcami mechanicznymi, a przerobienie kosztuje. Raczej opłacalność obu rozwiązań nie ma nic wspólnego z długością trasy, a bardziej z rodzajem taboru, który mamy do dyspozycji. Jakby na BKL mieli możliwość spięcia wagonów pod hamulec pneumatyczny, to nikt by się z hamulcowymi nie bawił, nawet na trasach liczących 5km.
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 28 Kwietnia 2008, 17:57:53 Ja wiem że na kolejach wąskotorowych są hamulce pneumatyczne tylko jakiego systemu czy westinghaus knorr oerlikon matrosow czy jakiś inny? Bo np Lxd2 ma zawór maszynisty i zawory rozrządcze knorra.
A jak w transporterach są puszczane przewody powietrzne jak są sprzęgane rozworami? Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: gta on 28 Kwietnia 2008, 18:23:52 Hmm, trzeba by fotek... lub fachowca.
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 28 Kwietnia 2008, 18:57:38 O ile pamiętam to w wagonach typu 1Aw są hamulce Westinghousa (nie wiem czy dobrze napisałem). W transporterach nie wiem jaki typ ale widziałem sposób łączenia. Na którejś kolejce widziałem na zworze transporterowej odpowiednią przedłużkę przewodu powietrznego (kawał rury przytwierdzony do zwory z końcami elastycznymi i złączami). Ponieważ zwory są różnej długości rozwiązywało to problem przedłużania przewodu powietrznego. Jeśli ktoś widział co innego niech mnie poprawi.
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Phinek on 05 Maja 2008, 03:12:56 .
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 05 Maja 2008, 14:59:50 Kwadratowy. To może być oerlikon
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 09 Maja 2008, 12:45:35 ZTCW hamulce pneumatyczne stosowane są ze względu na zapewnienie wiele wyższego stopnia bezpieczeństwa jazdy (czas reakcji, siła hamowania, działanie sił na sprzęgi i inne elementy składu) niż przy hamulcach mechanicznych uruchamianych przez hamulcowych. Tak więc, jak już Kalito napisał, nawet na krótkich odcinkach opłaca się je stosować.
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 09 Maja 2008, 15:09:33 Ciekawe czy dało by sie zaadoptować do wagonu zawór rozrządczy z przyczepy do traktora przecież zasada działania jest taka sama?
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Phinek on 10 Maja 2008, 00:54:39 .
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 10 Maja 2008, 06:30:25 Ja wiem że kolejowe hamulce mają opóźnienie w działanie nawet jest przełącznik towarowy osobowy żeby dostosować szybkość napełniania do długości.Ale w takim zaworze z przyczepy można by zastosować zwężkę na przewodzie do cylindra tak jak jest w oerlikonie
Tytuł: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Phinek on 11 Maja 2008, 00:43:43 .
Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 05 Stycznia 2011, 14:43:06 Moim zdaniem możnaby się pokusić o zastosowanie elementów samochodowych wyłącznie przy b. krótkich składach, np. lok + dwa (ew. jeden) wagony maksymalnie.
Prawdopodobnie pojazdy składowe musiałyby tworzyć "zespoły trakcyjne" po takiej adaptacji. Przy niewielkich ilościach (sprawnego) taboru kolejek, chyba nie byłby to duży problem... Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 05 Stycznia 2011, 16:09:31 Przez ten długi czas od ostatniego postu zgłębiałem wiedzę na temat rozdzielaczy stosowanych w pociągach oraz pojazdach samochodowych (tych starszych ) i sam stwierdziłem że ten pomysł z stosowaniem rozdzielaczy to niewypał.
Po pierwsze że taki rozdzielacz nie ma kolejowych dopuszczeń wiec legalne jego używanie bez sporych nakładów finansowych było by nie możliwe. Po drugie sama budowa i zasada działania takiego rozdzielacza nie jest przystosowana to reżimu pracy w wagonie. i nie chodzi tu tylko o małe wymiary. Pomogę sobie rysunkiem http://35135.ru/files/plakat_kamaz_a3_36.jpg To akurat rozdzielacze systemu Kamaz ale aparatura pneumatyczna do Kamazów robiono kiedyś w Polsce wiec te same aparaty można spotkać np w Starach. Jelczach albo przyczepach rolniczych. I o co chodzi ? Każdy kolejowy rozdzielacz jest zbudowany tak że przy bardzo powolnym spadku ciśnienia w PG zawór nie zaczyna hamować ( umożliwia to rozładowanie przeładowania zbiornika sterującego). Niestety ten zawór zacznie łapać przy dowolnym tempie spadku ciśnienia, gdyż zbiornik "pomocniczo sterujący" (króciec III ) jest zasilany z "PG" (króciec IV) przez tłoczek 4 którego uszczelka 3 tworzy zawór zwrotny. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 05 Stycznia 2011, 19:19:57 Cytat: MichałŁ Każdy kolejowy rozdzielacz jest zbudowany tak że przy bardzo powolnym spadku ciśnienia w PG zawór nie zaczyna hamować ( umożliwia to rozładowanie przeładowania zbiornika sterującego). Nie będzie hamował tylko w początkowym zakresie spadku ciśnienia w PG. Daj dowolny kran w odcięcie poczekaj godzinę i opisz wrażenia. Dwa, większośc wagonów (wszystkie?) wąskotorowych nie ma zbiorników sterujących. Jeżeli mają to bodaj tylko transportery. Bryka rumuńska np. nie ma na 100%Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 06 Stycznia 2011, 07:32:12 Nie dokładnie z tym początkowym zakresie spadku w PG. Ponieważ układ który blokuje wypuszczanie powietrza ze zbiornika sterującego jest uzależniony od ciśnienia w cylindrze hamulcowym np w ruskim rozdzielaczu 483 najpierw zamyka się możliwość uchodzenia powietrza z komory sterującej a potem zaczyna rosnąć ciśnienie w cylindrze. Ale sytuacja ta zachodzi tylko jeśli spadek ciśnienia w PG jest większy od 0,3-0,4 atm/min. Jeżeli spadek jest mniejszy to zawór nie zacznie hamować.
Rumińskie wagony mają knorra KE ? A knorr KE ma zbiornik sterujący tylko nie oddzielnie a od razu w obudowie nazywa się to komorą sterującą. W rozdzielaczach Westinghousa jest tylko zbiornik pomocniczy ale tam konstrukcja zaworów umożliwia powolny spadek ciśnienia. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 06 Stycznia 2011, 08:11:06 Cytuj Rumińskie wagony mają knorra KE ? A knorr KE ma zbiornik sterujący tylko nie oddzielnie a od razu w obudowie nazywa się to komorą sterującą. Tak bryki rumuńskie mają zawór KE1-SLa. Istotnie jest tam komora sterująca jednak usuwanie jej przeładowania ogranicza się do wykonania hamowania pełnego i stopniowego popełnienia przewodu. Przeładowanie bryk występuje tylko przy prowadzeniu ich innym pojazdem niź Lxd2:)Cytuj W rozdzielaczach Westinghousa jest tylko zbiornik pomocniczy ale tam konstrukcja zaworów umożliwia powolny spadek ciśnienia. I dlatego m.in Lu.X.R.1 jest wyczepralny:)Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 06 Stycznia 2011, 11:22:03 To samo byś miał waśnie z zaworem z przyczepy. Każde urzynie napełniania kończyło by się koniecznością użycia odluźniacza (zaworu rozhamowania) albo tak jak napisałeś z tym Knorrem KE.
Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 06 Stycznia 2011, 11:33:09 Jak już jesteśmy w temacie, czy ktoś zna jakieś dobre źródło które mogłoby zupełnym laikom (jak ja) przybliżyć zasadę działania systemów Knorra, westinghousa i tym podobnych? Bo Chciałbym się dowiedzieć więcej na ten temat ale z prowadzonej tutaj dyskusji nie rozumiem prawie nic....
Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Stycznia 2011, 11:50:11 A co z hamulcami dwuobwodowymi monotonnymi w dużych przyczepach??
Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Phinek on 06 Stycznia 2011, 11:59:39 Hamulec d obwodowy jedynie zwiększa niezawodność systemu... jak się jeden obwód rozszczelni to chociaż drugi hamuje - taka jest idea.
To czy zawór staruje hamulcem jedno czy dwuobwodowym nie wpływa na samą ideę działania zaworu. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 06 Stycznia 2011, 12:43:37 Jak już jesteśmy w temacie, czy ktoś zna jakieś dobre źródło które mogłoby zupełnym laikom (jak ja) przybliżyć zasadę działania systemów Knorra, westinghousa i tym podobnych? Generalna zasada działania wszystkich rodzajów hamulca jet taka sama. Różnią się wykonaniem i budową rozdzielaczy vel zaworów rozrządczych. Najwięcej dowiedzieć się można z praktyki oraz z książek przy czym szczelna wiedza książkowa jest jakby tylko rozszerzeniem wiedzy podstawowej. Nic nie zastąpi kilkuset godzin z "kranem w ręce" :) Ja polecam takie ksiązki nt. hamulców: 1.Wagony i Hamulce Kolejowe - T. Neumann (1960) 2.Hamulce Pociągów Kolejowych - A. Orlik (1975) Prawdziwa encyklopedia dla fanatyków hamulca :) 3.Hamulce Kolejowe zasilane powietrzem sprężonem - autora nie pamiętam (rok wydania 1936) to kopalnia wiedzy o Lu.V.1 i Lu.X.R.1 i innych zabytkach typu hamulec Lipkowskiego czy Breda jakże powszechnie stosowane w wagonach wąskotorowych 1Aw i 3Aw oraz niektórych transporterach. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 06 Stycznia 2011, 12:53:44 O, bardzo dziękuje za fachową odpowiedź. Przy następnej wizycie w BN z przyjemnością zbadam zawartość tych książek.
Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 06 Stycznia 2011, 18:16:37 http://www.bremsenbude.de/ opis hamulców Knorra
http://pomogala.ru/tormoza/tormoza_1.html ruskie hamulce. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 11 Stycznia 2011, 15:02:00 Przepraszam że pod swoim postem ale nasunęło mi się pewne pytanie.
Powiedzmy że mamy Lyd1 z kranami kranem H14K4 i powiedzmy z chciałbym go wymienić na Fv4a albo na ruskiego 394. Czy mogę dokonać takie przeróbki legalnie sam ? Czy musiał bym się starać o jakieś dopuszczenia od UTK i innych instytucji? Co by było gdybym chciał zmienić zawór dodatkowy i rozrządczy ? Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: Przemek on 18 Stycznia 2011, 21:21:11 Tak bryki rumuńskie mają zawór KE1-SLa. Istotnie jest tam komora sterująca jednak usuwanie jej przeładowania ogranicza się do wykonania hamowania pełnego i stopniowego popełnienia przewodu. Coś mi to nie pasuje. W wyczerpalnym to się zgodzę. Chyba że chodziło ci że na odwrót po przeładowaniu podnieść ciśnienie i powoli upuszczać. Tytuł: Odp: Hamulce Wiadomość wysłana przez: kalito on 05 Września 2011, 15:53:12 Kontynuacja topiku: http://750mm.pl/index.php?topic=2636.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=2636.0)
Ten zamykam. |