Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:23:28 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Hamulce  (Przeczytany 24793 razy)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« : 28 Kwietnia 2008, 16:05:27 »
0

Mam  pytanie dotyczących hamulców:
Jakiego systemu są hamulce stosowane na kolejach wąskotorowych szczególnie w transporterach?
Zapisane
gta
Gość
« Odpowiedz #1 : 28 Kwietnia 2008, 17:02:00 »
0

Na transporterach stosuje się hamulce pneumatyczne, które uruchamia się z lokomotywy. Jednak jeśli pytasz o wszystkie typy stosowane na Kolejach Wąskotorowych to są też hamulce mechaniczne. One nie stosują ciśnienia lecz hamowanie nimi polega na tarciu o koło. Ten zanikający już dziś sposób stosuje się w pociągach turystycznych na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej. Hamulcowi w ustalonym czasie uruchamiają je. Hamulce pneumatyczne są wygodniejsze w użyciu lecz ich montaż (podpinanie) jest czasochłonny (przez co nie są opłacalne na krótkich trasach).
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #2 : 28 Kwietnia 2008, 17:14:04 »
0

Cytat: "gta"
Hamulce pneumatyczne są wygodniejsze w użyciu lecz ich montaż (podpinanie) jest czasochłonny (przez co nie są opłacalne na krótkich trasach).


Hmmm. A zatrudnienie pięciu hamulcowych jest opłacalne?
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
gta
Gość
« Odpowiedz #3 : 28 Kwietnia 2008, 17:31:56 »
0

Cytat: "kalito"
Hmmm. A zatrudnienie pięciu hamulcowych jest opłacalne?
Wydaje mi się, że na krótkich trasach (np.20min. jazdy) tak. Dlaczego BKL nie zestawi składu wagonów z hamulcami pneumatycznymi tylko zatrudnia hamulcowych (słyszałem plotki, że dużo im płaci)? Musi się im to opłacać. Więcej o hamulcach (obydwu rodzajów) dowiedzieć się można w książce Krzysztofa Soidy Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku tom II.
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #4 : 28 Kwietnia 2008, 17:49:15 »
0

Opłaca im się dlatego, gdyż mają do dyspozycji wagony z hamulcami mechanicznymi, a przerobienie kosztuje. Raczej opłacalność obu rozwiązań nie ma nic wspólnego z długością trasy, a bardziej z rodzajem taboru, który mamy do dyspozycji. Jakby na BKL mieli możliwość spięcia wagonów pod hamulec pneumatyczny, to nikt by się z hamulcowymi nie bawił, nawet na trasach liczących 5km.
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 28 Kwietnia 2008, 17:57:53 »
0

Ja wiem że na kolejach wąskotorowych są hamulce pneumatyczne tylko jakiego systemu czy westinghaus knorr oerlikon matrosow czy jakiś inny? Bo np Lxd2 ma zawór maszynisty i zawory rozrządcze knorra.
A jak w transporterach są puszczane przewody powietrzne jak są sprzęgane rozworami?
Zapisane
gta
Gość
« Odpowiedz #6 : 28 Kwietnia 2008, 18:23:52 »
0

Hmm, trzeba by fotek... lub fachowca.
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 28 Kwietnia 2008, 18:57:38 »
0

O ile pamiętam to w wagonach typu 1Aw są hamulce Westinghousa (nie wiem czy dobrze napisałem). W transporterach nie wiem jaki typ ale widziałem sposób łączenia. Na którejś kolejce widziałem na zworze transporterowej odpowiednią przedłużkę przewodu powietrznego (kawał rury przytwierdzony do zwory z końcami elastycznymi i złączami). Ponieważ zwory są różnej długości rozwiązywało to problem przedłużania przewodu powietrznego. Jeśli ktoś widział co innego niech mnie poprawi.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 05 Maja 2008, 03:12:56 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 04:33:37 wysłane przez Phinek » Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 05 Maja 2008, 14:59:50 »
0

Kwadratowy. To może być oerlikon
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 09 Maja 2008, 12:45:35 »
0

ZTCW hamulce pneumatyczne stosowane są ze względu na zapewnienie wiele wyższego stopnia bezpieczeństwa jazdy (czas reakcji, siła hamowania, działanie sił na sprzęgi i inne elementy składu) niż przy hamulcach mechanicznych uruchamianych przez hamulcowych. Tak więc, jak już Kalito napisał, nawet na krótkich odcinkach opłaca się je stosować.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 09 Maja 2008, 15:09:33 »
0

Ciekawe czy dało by sie zaadoptować do wagonu zawór rozrządczy z przyczepy do traktora przecież zasada działania jest taka sama?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 10 Maja 2008, 00:54:39 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 04:33:28 wysłane przez Phinek » Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 10 Maja 2008, 06:30:25 »
0

Ja wiem że kolejowe hamulce mają opóźnienie w działanie nawet jest przełącznik towarowy osobowy żeby dostosować szybkość napełniania do długości.Ale w takim zaworze z przyczepy można by zastosować zwężkę na przewodzie do cylindra tak jak jest w oerlikonie
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #14 : 11 Maja 2008, 00:43:43 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 04:33:11 wysłane przez Phinek » Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 05 Stycznia 2011, 14:43:06 »
0

Moim zdaniem możnaby się pokusić o zastosowanie elementów samochodowych wyłącznie przy b. krótkich składach, np. lok + dwa (ew. jeden) wagony maksymalnie.
Prawdopodobnie pojazdy składowe musiałyby tworzyć "zespoły trakcyjne" po takiej adaptacji. Przy niewielkich ilościach (sprawnego) taboru kolejek, chyba nie byłby to duży problem...
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 05 Stycznia 2011, 16:09:31 »
0

Przez ten długi czas od ostatniego postu zgłębiałem wiedzę na temat rozdzielaczy stosowanych w pociągach oraz pojazdach samochodowych (tych starszych ) i sam stwierdziłem że ten pomysł z stosowaniem rozdzielaczy to niewypał.
 Po pierwsze że taki rozdzielacz nie ma kolejowych dopuszczeń wiec legalne jego używanie bez sporych nakładów finansowych było by nie możliwe.
 Po drugie sama budowa i zasada działania takiego rozdzielacza nie jest przystosowana to reżimu pracy w wagonie. i nie chodzi tu tylko o małe wymiary.
Pomogę sobie  rysunkiem
http://35135.ru/files/plakat_kamaz_a3_36.jpg
To akurat rozdzielacze systemu Kamaz ale aparatura pneumatyczna do Kamazów robiono kiedyś w Polsce wiec te same aparaty można spotkać np w Starach. Jelczach albo przyczepach rolniczych.
I o co chodzi ? Każdy kolejowy rozdzielacz jest zbudowany tak że przy bardzo powolnym spadku ciśnienia w PG zawór nie zaczyna hamować ( umożliwia to rozładowanie przeładowania zbiornika sterującego). Niestety ten zawór zacznie łapać przy dowolnym tempie spadku ciśnienia, gdyż zbiornik "pomocniczo sterujący" (króciec III ) jest zasilany z "PG" (króciec IV) przez tłoczek 4 którego uszczelka 3 tworzy zawór zwrotny.
« Ostatnia zmiana: 05 Stycznia 2011, 16:53:15 wysłane przez MichałŁ » Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #17 : 05 Stycznia 2011, 19:19:57 »
0

Cytat: MichałŁ
Każdy kolejowy rozdzielacz jest zbudowany tak że przy bardzo powolnym spadku ciśnienia w PG zawór nie zaczyna hamować ( umożliwia to rozładowanie przeładowania zbiornika sterującego).
Nie będzie hamował tylko w początkowym zakresie spadku ciśnienia w PG. Daj dowolny kran w odcięcie poczekaj godzinę i opisz wrażenia. Dwa, większośc wagonów (wszystkie?) wąskotorowych nie ma zbiorników sterujących. Jeżeli mają to bodaj tylko transportery. Bryka rumuńska np. nie ma na 100%
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 06 Stycznia 2011, 07:32:12 »
0

Nie dokładnie z tym początkowym zakresie spadku w PG. Ponieważ układ który blokuje wypuszczanie powietrza ze zbiornika sterującego jest uzależniony od ciśnienia w cylindrze hamulcowym np w ruskim rozdzielaczu 483 najpierw zamyka się możliwość uchodzenia powietrza z komory sterującej a potem zaczyna rosnąć ciśnienie w cylindrze. Ale sytuacja ta zachodzi tylko jeśli spadek ciśnienia w PG jest większy od 0,3-0,4 atm/min. Jeżeli spadek jest mniejszy to zawór nie zacznie hamować.

Rumińskie wagony mają knorra KE ? A knorr KE ma zbiornik sterujący tylko nie oddzielnie a od razu w obudowie nazywa się to komorą sterującą.

W rozdzielaczach Westinghousa  jest tylko zbiornik pomocniczy ale tam konstrukcja zaworów umożliwia powolny spadek ciśnienia.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #19 : 06 Stycznia 2011, 08:11:06 »
0

Cytuj
Rumińskie wagony mają knorra KE ? A knorr KE ma zbiornik sterujący tylko nie oddzielnie a od razu w obudowie nazywa się to komorą sterującą.
Tak bryki rumuńskie mają zawór KE1-SLa. Istotnie jest tam komora sterująca jednak usuwanie jej przeładowania ogranicza się do wykonania hamowania pełnego i stopniowego popełnienia przewodu. Przeładowanie bryk występuje tylko przy prowadzeniu ich innym pojazdem niź Lxd2:)

Cytuj
W rozdzielaczach Westinghousa  jest tylko zbiornik pomocniczy ale tam konstrukcja zaworów umożliwia powolny spadek ciśnienia.
I dlatego m.in Lu.X.R.1 jest wyczepralny:)
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!