Tytuł: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 30 Października 2011, 21:13:27 Uważam, że w obecnych uwarunkowaniach jedyną szansą na przywrócenie do życia byłej kolejki jest następujące:
- przekucie istniejących torów na 1000 mm na odcinku Ozorków-Krosniewice - scalenie linii wąskotorowej i tramwajowej w Ozorkowie - zafunkcjonowanie ŁTR na linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa, a następnie na szlaku obecnej kolejki do Łęczycy i Krośniewic (Ostrowych) minusy: - utracenie przez stację Krośniewice dotychczasowego statusu - likwidacja północnej (kujawskiej) odnogi byłej sieci plusy: - atrakcyjna alternatywa dla mieszkańców Łęczycy i Ozorkowa (i okolicznych wsi) w kwestii dojazdu do Łodzi, a także mieszkańców poszczególnych wsi w zakresie połączenia z Krośniewicami, Łęczycą i Ozorkowem - bezpośrednie połączenie tramwajowe Krośniewic z Łodzią Zapraszam do dyskusji :) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 30 Października 2011, 21:50:36 Przyszłość 46 jest niepewna choć pojawiła się nowa szansa ale lepiej nie zapeszać...
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 30 Października 2011, 22:34:27 Potoki pasażerskie na linii Krośniewice - Ozorków byłyby zbyt małe by taka inwestycja w Polsce miała szansę powodzenia. Generalnie jeśli już ktoś miałby parę milionów do wyrzucenia, to wystarczyłoby kupić dwa - trzy nowoczesne szynobusy, wyremontować tor 750mm do 40-50 km/h i potem liczyć deficyt :)
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Października 2011, 09:42:56 Uważam, że w obecnych uwarunkowaniach jedyną szansą na przywrócenie do życia byłej kolejki jest następujące: Pale zielone liście i jest mi z... i uważam, że to świetny pomysł!- przekucie istniejących torów na 1000 mm na odcinku Ozorków-Krosniewice - scalenie linii wąskotorowej i tramwajowej w Ozorkowie - zafunkcjonowanie ŁTR na linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa, a następnie na szlaku obecnej kolejki do Łęczycy i Krośniewic (Ostrowych) (...) A tak na poważnie, Panowie ile można wałkować to samo, siedząc przed komuputerem w różowych okularach... Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 31 Października 2011, 09:46:26 Tak jest: pal zioło - będzie wesoło!
Nie ma co się denerwować, Kolega Oxhoft pisze przecież o trasie dla TSR. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Października 2011, 09:50:22 Chyba, że tak, w takiej sytuacji służę uprzejmie dokumentacją fotograficzną dla tych linii, myślę, że będzie pomocna w przenoszeniu krajobrazu w wirtualny świat.
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 11:06:44 ojejciu no :) staram się po prostu coś wymyślić :) czasem straczeńcze pomysły mają szansę na realizację...pamiętacie jak kasowano podłódzkie tramwaje i z jaką argumentacją? podobna pozostała była przy kasowaniu kolejek.
myślę, że jakieś połączenie tej linii z komunikacyjną siecią łódzką mogłoby być alternatywą... trzeba stworzyć szeroki i realny plan strategiczny dla ratowania kolejki (idea muzeum w Rogowie, idea kolei turystycznej w Gryficach) , następnie próbować wdrażać go w życie posługując się odpowiednią taktyką, zamiast stosować doraźne rozwiązania... Jak ja to widzę- sieć KKD jest bardzo rozległa i to jest utrudnienie dla znalezienia solucji, trzeba by oprzeć się o jakiś kierunek taktyczny, albo Kujawy albo Łódź. Myślę, że powinna to być Łódź. Na chwilę obecną tu jest największy potencjał przewozowy. Turystycznie też to wygląda okazale, Zamek w Łęczycy (centralne muzeum diabła), Tum (który chyba bardziej jest znany za granicą niz w Polsce), coś jeszcze by można było wygenerować, zajazd w Topoli, czy gdzieś tam, izba pamięci na stacji w Łęczycy...strzelam. Problemem jest rzeczywiście w tym momencie zagospodarowanie odcinka Łęczyca-Krośniewice. Ale i z tym można się by było uporać: Co sądzicie o swego rodzaju jedynych w Polsce i w Europie wczasach wagonowych wąskotorowych? Nie wiem czy akurat w samych Krosniewicach, pomysł wstępny, zastrzegam. Plus własnie jakieś bonusowe wycieczki dla wczasowiczów drezynami, własnie od strony Krośniewic? Zrobionych na klimat ala PRL? [Niestety Kujawy nie leżą w Niemczech gdzie ich ogromny (tak, ogromny!) potencjał turystyczny byłby wykorzystywany, a gminy ochoczo dosypywałyby grosza do utrzymania tejże. Można się wściekać na burmistrza czy wójtów, ale takie są realia]. Myślę, że kluczem może być jednak jakiś zwornik między tramwajem a kolejką, w moim rozumieniu kolejka powinna być przedłużeniem tramwaju, musi tu istnieć jakaś korelacja. Krótko mówiąc trzeba to robić tylko w porozumieniu z Łodzią, potęgując i generując tą koncepcją nowe turystyczne wyzwania dla województwa. Trzeba przekonać, że inwestowanie w Łęczycę, Tum się opłaci, a szczególnie jeśli podeślemy w te okolice ciuchcie. Krótko mówiąc zaczynamy imprezę w Łodzi, a kończymy w Łęczycy. Targetem powinni być z jednej strony mieszkańcy Łodzi, a z drugiej strony turyści i przyjaciele kolejkowi zagraniczni (tak jak w Wyrzysku), których trzeba zachęcić do przybywania do Łodzi, a gdy już tu będą, ażeby pojechali zobaczyć łęczyckiego diabła z innymi atrakcjami. Nie paliłem zioła dziś ;D Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: kalito on 31 Października 2011, 11:49:10 Pomysły rewelacyjne, naprawdę! Mam tylko pytanie: Czy masz jakieś możliwości wdrożenia ich w życie? Co możesz w tej kwestii zrobić?
Od tego zacznijmy bo na forum różnych pomysłodawców przewija się sporo tylko niestety żaden nie ma mocy zrobienia niczego więcej od wrzucenia na forum paru ogólnikowych pomysłów typu "Trzeba..., Należy..., Powinno się...". Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Października 2011, 12:05:49 Myślę, że kluczem może być jednak jakiś zwornik między tramwajem a kolejką, w moim rozumieniu kolejka powinna być przedłużeniem tramwaju, musi tu istnieć jakaś korelacja. Krótko mówiąc trzeba to robić tylko w porozumieniu z Łodzią, potęgując i generując tą koncepcją nowe turystyczne wyzwania dla województwa. Trzeba przekonać, że inwestowanie w Łęczycę, Tum się opłaci, a szczególnie jeśli podeślemy w te okolice ciuchcie. Krótko mówiąc zaczynamy imprezę w Łodzi, a kończymy w Łęczycy. Targetem powinni być z jednej strony mieszkańcy Łodzi, a z drugiej strony turyści i przyjaciele kolejkowi zagraniczni (tak jak w Wyrzysku), których trzeba zachęcić do przybywania do Łodzi, a gdy już tu będą, ażeby pojechali zobaczyć łęczyckiego diabła z innymi atrakcjami. Nie paliłem zioła dziś ;D Jak bardzo chcesz wałkować temat zacytuję sam siebie, pisałem o ŁTR 12 listopada 2007 roku [quote Brok] że jeżeli chodzi o ŁTR sprawa nie jest taka różowa, jakby się wydawało. W tej chwili realizowany jest odcinek łódzki, czyli w dużym mieście, gdzie można zebrać środki na wkład własny inwestycji. Następny w kolejności jest Zgierz, żywo zainteresowany ekologicznym, szybkim tramwajem. Odcinek miałbyć budowany, równolegle z łódzkim, ALE zabrakło bodaj 15 milionów złotych (jeśli się mylę poprawcie bo piszę "na gorąco" z pamięci), które przed uruchomieniem procedury inwestycyjnej trzeba było zarezerwować w budżecie miasta na poczet podatku VAT. Miasto z inwestycji nie zrezygnowało mam nadzieję, że uda się im pozytywnie doprowadzić sprawę w następnych latach. Następne w kolejności Pabianice, który nie są przekonane co do słuszności istnienia komunikacji tramwajowej w tym mieście, narazie docierają tam wagony łódzkiego MPK, na zasadzie linii komercyjnej, a stan torów jest fatalny. Po drodze zostaje wiejska gmina Ksawerów, za tramwajem może i są, ale gdzie mała gmina ma wyasygnować środki własne, gdy większość budżetu pochłania kotłownia, szkoła i ośrodek zdrowia? Kolejna linia, na której od lat nie przeprowadza się większych inwestycji to trasa do Ozorkowa, jej operator słożył w urzędach wnioski o przyznanie środków unijnych, ale znów po drodze jest kilka ubogich gmin i co z tego wyjdzie zobaczymy. No i na koniec przenieśmy się do Krośniewic, mała gmina, władze niebardzo zainteresowane kolejką, no chyba, że turystyczną w obrębie gminy [/quote] Tymczasdem idę się pomodlić do Boga Jah,żeby w najbliżswzym czasie nie zlikwidowali tramwaju 46. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 12:22:52 hehehe
Co do koncepcji ŁTR to dla mnie od początku to była zagadka, zwłaszcza pod kątem trasy w śródmieściu, a także łączenia Pabianic i -w mniejszym stopniu-Zgierza. Także, że on nie funkcjonuje to dla mnie oczywiste , chyba, że cały ten plan miał pomóc w rewitalizacji torowisk w Lodzi i był chytrym planem władz ;D M.in. dlatego, że tramwaj "jak sama nazwa wskazuje" jest pojazdem stricte miejskim, a z drugiej relatywnie wolnym (szczególnie nas odcinkach pozamiejskich, w porównaniu do busu, autobusu, pociągu i samochodu). W mieście posiada szereg zalet. Krótko mówiąc ŁTR nie będzie nigdy "małym metrem" w Łodzi tylko dotychczasowym tramwajem na wyremontowanym torowisku w dotychczasowych istniejących kierunkach, i tak powinno pozostać. Natomiast jeśli już miałby być popchnięty do Ozorkowa szybki czy wolny ŁTR (generalnie podmiejskie linie-zmodernizowane), czy faktycznie utrzymana 46, nie ma znaczenia. Chodzi o połączenie tramwajowe Łódź - Ozorków, które w moim rozumieniu dla kolejki jest nie do przecenienia w kontekście zwłaszcza przyszlości, niezależnie czy byłby to szybki tramwaj, czy turystyczny blaszak ala 46 . Ale przy uzyskaniu stacji styczne- nowego Ozorkowa Centralnego. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 31 Października 2011, 17:41:26 Przekucie nie wchodzi w grę. Jeśli miało by dojść do "połączenia" obu linii to jedynie przez dobudowanie a raczej odbudowanie wąskiego toru do pętli tramwajowej, tańsze rozwiązanie.
Torowisko wymagało by gruntownego remontu tak aby uzyskać przędność rzędu 50-60km/h Do obsługi linii potrzebny jest lepszy tabor niż stary Rumuński wagon motorowy. Nie musiał by to być nowy pojazd ale komfort podroży jest ważny. W dodatku potrzeba co najmniej 2 takie pojazdy. Niby nie dużo potrzeba do realizacji tego przedsięwzięcia ale największy problem to KASA. To wszywko będzie kosztować..... kilkanaście milionów. Krośniewice to nie Rewal. Wątpię aby ktoś na staro kolejek chciał wydać tyle kasy :( Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 31 Października 2011, 18:02:44 Skoro trasa jest rzeczywiście taka oblegana, to może lepiej uruchomić na tym odcinku komunikację autobusową? Pozostanie tylko koszt zakupu taboru - dużo niższy niż taboru kolejowego oraz praktycznie zerowy nakład na infrastrukturę.
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 18:29:44 Jeżeli koncepcja komercyjna odpada na tym etapie, to trzeba pchnąć przewozy turystyczne, ale tylko skorelowane w Ozorkowie z łódzkim tramwajem retro.
Mam na myśli wszelkie imprezy na Zamku w Łęczycy, ogniska po drodze, biesiady (np. Topola). To już są poważne projekty które nie ograniczają się do Łęcz. ale zaczynają się w Łodzi. Dlatego połączenie wysiłku kolejarzy i tramwajarzy jest kluczowe. Poza tym Łódź musiałaby wypromować taką opcję turystyki, która jest ciekawa ale musi być odbudowana stacja styczna w Ozorkowie -początek imprezy w wielkim mieście, Łodzi -przejazd zabytkowym tramwajem i przesiadka na zabytkową kolejkę, tego chyba nie ma w Polsce -koniec imprezy w starodawnej Łęczycy+równie starodawnym Tumie (ale trzeba to rozpropagować, połączyć zwiedzanie zamku i kolegiaty) -powrót W Rogowie się udało, a nasza trasa ma znacznie większy ładunek "atrakcyjności" pod każdym względem (poza muzeum kolejek), więc dlaczego nie na KKD (mozna by ewentualnie jakąś niewielką izbę tradycji zrobić, no np. w Sierpowie jeśli nie na dworcu kolejki w Łęczycy) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Października 2011, 18:32:43 Skoro trasa jest rzeczywiście taka oblegana, to może lepiej uruchomić na tym odcinku komunikację autobusową? Pozostanie tylko koszt zakupu taboru - dużo niższy niż taboru kolejowego oraz praktycznie zerowy nakład na infrastrukturę. Jest tak oblegana, że prywatne firmy autobusowe z Ozorkowa jeżdżą w stronę Łodzi, a w kierunku Łęczycy raczej się nie zapuszczają. Na trasie zobaczymy PKS i prywatne mikrobusy. Dodatkowo mieszkańcy Sierpowa, czy Łęczycy mają połączenie kolei normalnotorowej. Już dawno, dawno temu mój tata musiał namawiać rodziców na wycieczkę z Łodzi do Sierpowa tramwajem i kolejką, bowiem większość wybierała "nowoczesny normalny" pociąg, który jechał dużo szybciej i był chyba tańszy. Lokalny ruch pasażerski wykończyły później PKS-y, mikrobusy oraz rozwój motoryzacji indywidualnej.Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Października 2011, 18:41:49 to trzeba pchnąć przewozy turystyczne Trochę wspomnianego wcześniej zioła, do tego mocny bimberek i pchamy przewozy turystyczne, lokomotywa nie będzie potrzebna. ale musi być odbudowana stacja styczna w Ozorkowie -początek imprezy w wielkim mieście, Łodzi -przejazd zabytkowym tramwajem i przesiadka na zabytkową kolejkę, tego chyba nie ma w Polsce -W Rogowie się udało, a nasza trasa ma znacznie większy ładunek "atrakcyjności" pod każdym względem (poza muzeum kolejek), więc dlaczego nie na KKD Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: kalito on 31 Października 2011, 18:53:28 ... to trzeba pchnąć... ... Łódź musiałaby wypromować... ...musi być... ...mozna by... Trzeba by tam też otworzyć kosmodrom i muzeum polskiej astronautyki. Oczywiście gmina musiałaby się dogadać z Hermaszewskim i Rosjanami i tutaj powinna być współpraca. Tak na serio. Parę postów wyżej o coś Cię pytałem oxhoft. Niestety odpowiedzi nie uzyskałem, natomiast na dalsze bajania energię masz. Zapytam więc jeszcze raz: Jakie masz możliwości wprowadzenia tych planów w życie? Co możesz zrobić poza klepaniem w klawisze? Jeśli masz zacny pomysł czy jesteś gotowy tak koordynować ten projekt, żeby wszedł w życie? Słuchaj my już tu bajek na temat Krośniewic czy Mławy nasłuchaliśmy się od cholery i po raz kolejny wałkować temat nie widzę sensu. No chyba, że na powyższe pytania rozsądnie odpowiesz i udowodnisz, że Twój zryw ma przełożenie na możność wpływania na kształt kolejki w Krośniewicach. Jeśli nie - nie widzę sensu poruszania po raz n-ty tego samego tematu. Ewentualnie możemy się pośmiać, przenieść temat do rail fiction i tam sobie dywagować ;) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 18:56:44 Dobra, już nic nie pisze :-X
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: kalito on 31 Października 2011, 18:59:07 Pisz, byle to było w kategorii "co my możemy zrobić" a nie "co mityczni ONI powinni zrobić"
Mityczni ONI nic nie zrobią bo im się nie chce. Poza tym kto to jest? Kto się ma tym zająć? Jakieś stowarzyszenie? Gmina? UW w Łodzi? A może Dyrekcja Dróg? Konkrety proszę, konkrety :) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 19:23:53 No dobra ;D
1.czy jest jakieś towarzystwo przyjaciół kolejki? 1. opracowanie spojnego i jednolitego planu ożywienia przewozów na kolejce w połączeniu z imprezami mającymi miejsce na szlaku kolejki (czyli póki co kolejka jeździ kiedy jest impreza na Zamku) 2. rozmówcami nie byłaby burmistz Krośniewic, tylko burmistrz Łęczycy i lokalni przedsiebiorcy na trasie kolejki Ozorków - Łęczyca (właściciele jakiegoś zajazdu jednego czy drugiego leżącego przy kolejce) oni poparliby lub pomogli dopracować nasz plan jeśli stworzenie jednolitej wizji nie byłoby możliwe- to trudno, koniec kropka, ale jesli tak to siła przebicia projektu byłaby większa z tym można by było (jakieś nasze ciało wchodzące w porozumienie z Łęczycą, zamkiem, zajazdem, nie wiem na razie kto dokładnie) iść do komórki zajmującej się promocją woj, i powiedzieć, "słuchajcie jest taka i taka koncepcja tylko wszystko to trzeba skorelować w jedną całość plus potrzebujemy przewodnika do z Łęczycy do Tumu" Można by dać przewodnika na taką trasę który zabierałby ludzi z łęczycy wąsk i zaprowadził na zamek a po zamku do Tumu. naprawdę mnóstwo ludzi przyjeżdża na rycerskie zapasy do Łęczycy (a mało kto zagląda do Tumu, któryt jest potęgą), czemu nie połączyć tego z kolejkowymi wrażeniami, a będzie jeszcze więcej gdy na zamku w Łęczycy zrobią centrum diabłów... Ktoś pisze że trasa nie jest atrakcyjna bo jest zabudowa podmiejska i szosa. Nie zgadzam się z tym, bo czy na Rogów ludzie jeżdzą żeby podziwiać krajobrazy? wątpię Rogów nie ma nic poza swoim muzeum, które zresztą w miniaturowej formie możnaby stworzyć na naszym szlaku. Cała koncepcja jest niebagatelna i bez pomocy Łodzi się nie obejdzie i myslę, że w dużym stopniu to Województwo czy Miasto o tym zadecyduje jak to ma być, uważam, że my czy osoby które popierają kolejkę powinny przekonać te instytucje o tym, że warto. oczywiście łatwo mnie napadać że palę zioło itp tylko niech ktoś wymysli lepszy plan? Co mam napisać rachunek ekonomiczny? bo nie wiem? tu można wypracować pewien schemat działania i nie powinno się za to krytykować w ten sposób tylko albo coś do niego dodać albo odjąć i rozpocząć dyskusję albo zamknąć temat. A jeśli jest jest zapotrzebowanie na taki plan to trzeba zacząć tworzenie wizji od jakichś ram czy pkt które byłyby zasadnicze a resztę domówić. A co do pchania przewozów to można nawet zrobić zawody strongmenów w ciagnieciu skladu w Łęczycy. Czemu ze starych wagonów w Krośniewicach nie zrobić wczasów wagonowych? mega rare hardcore dla zagorzałych fanów kolejnictwa z całej Europy plus gratis drezynka na całym szlaku? mozna by ich zabierać w kierunku jeziorek Chodecz czy Przedecz? myslę że kilku zapaleńcow ma taka imprezę mogłoby się znaleźć. w lokomotywowni recepcja i jakto bywało kiedyś na wczasach świetlica z filmami kolejowymi? klimat srogi acz tylko dla wyjątkowej klienteli? Czemu nie zrobic europejskich zlotów na tej kolejce aby rozpropagować temat? skoro Wyrzysk mógł z niewielka nicią torów to czemu nie KKD? tu już byłoby gdzie pojeździć... Należałoby zrobić listę kto miałby być zaangażowany, jakie podmioty gospodarcze, na jakiej trasie, kto mógłby być zainteresowany , kto miałby to sfinansować, kto miałby kierować projektem, jaki miałby być target ekonomiczny, w porozumieniu z kim to robić, czy to się wpisuje w koncepcje UW w Łodzi... nastepnie zrobic wspolnie z jakimis fachowcami np Leczyca wstepna analize ekonomiczna i niech np miasto Leczyca (plus reszta zainteresowanych)z takim projektem wystepuje do wojewodztwa to bedzie powaznie, bo jesli to robi samo towarzystwo to wiadomo ze kicha, a Krosniewice nie sa w stanie tego ani udzwignac ani zaakceptowac bo kasa ich ominie, najwiecej tu do zyskania ma Leczyca. Raz, KKD jako kolej turystyczna musi być ścisle połączona z Łęczycą, jako turystycznym centrum. musi być wpisana w atrakcje łęczyckie, imprezy w Łęczycy nie moga sie odbywać bez kolejki, trzeba przekonac do tego burmistrza Łęczycy. A Woj, należy przekonac do tego że wokół Łęczycy mamy trzy wielkie atrakcje 1. zamek, 2. kolegiata, 3. kolejka bo na razie Łęczyca kojarzy się tylko z zamkiem. Dwa, jeśli 46 będzie żyć, to spróbować zainteresować trasą retro tramwajowo-kolejkową acz konieczne inwestycje wtedy. Krótko mówiąc odwrót od kierunku krosniewickiego (bezskuteczne targi z p. burmistrz) na rzecz łęczycko-łódzkiego, bardziej przyszlościowego. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 31 Października 2011, 20:51:59 oczywiście łatwo mnie napadać że palę zioło itp tylko niech ktoś wymysli lepszy plan? JAKIŚ plan to nie jest DOBRY plan lub chociaż REALNY plan. Co mam napisać rachunek ekonomiczny? Tak masz zrobić.Piszesz z wielką lekkością i młodzieńczym zapałem o pracach i procesach wymagających naprawdę sporych nakładów czasu, pieniędzy i naprawdę wysokiej klasy specjalistów. Swego czasu wpadła mi w ręce koncepcja funkcjonowania Rogowa, ach czegóż to tam nie było, nawet ustawienie straganów na stacjach niestety autor totalnie pominął tak kluczowe kwestie jak infrastruktura, tabor czy chociaż personel. Tu damy jezioro tu damy góry... Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 20:58:21 JAKIŚ plan to nie jest DOBRY plan lub chociaż REALNY plan. Jeśli nie jest dobry to sorry na inny mnie nie stać ale przynajmniej próbowałem :P Co mam napisać rachunek ekonomiczny? Tak masz zrobić. Nie umim ;/ Swego czasu wpadła mi w ręce koncepcja funkcjonowania Rogowa, ach czegóż to tam nie było, nawet ustawienie straganów na stacjach niestety autor totalnie pominął tak kluczowe kwestie jak infrastruktura, tabor czy chociaż personel. Tu damy jezioro tu damy góry... To już musi się za to zabrać ktoś kto jest na kolejce i bierząco zna sprawy. Czym dysponujemy, ja nie działam na kolejce jestem tylko byłym pasażerem. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: kalito on 31 Października 2011, 21:12:43 ja nie działam na kolejce jestem tylko byłym pasażerem. No to można zacząć. W Krośniewicach w tym momencie działa SKKW, niedawno pojawiła się inicjatywa SOS dla KKW. Adresy strony: http://www.kkw.sos.pl/ (http://www.kkw.sos.pl/) bądź profil na fejsie: http://www.facebook.com/sos.kkw (http://www.facebook.com/sos.kkw) oraz http://www.skkw.pl/ (http://www.skkw.pl/) Nie wiem co się tam dzieje, na ile ci ludzie są kompetentni i rzeczowi, ale skontaktować się i pogadać zawsze możesz. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 31 Października 2011, 21:29:09 Ja nie mieszkam w Polsce, moim celem jest tylko udział w dyskusji o kolejce, nie mogę nic zadziałać bo mnie nie ma w kraju, i nie funkcjonuje w tym środowisku. Piszę się tylko na udział w stworzeniu jakiegoś racjonalnego modus vivendi na tym forum, a działać powinny osoby które są tam jeśli to jest poważna organizacja i tym żyją.
Z tego co widzę to nie jest to poważna sprawa jesli sie sprowadza do wysylania sms. Takze ciagle jest spor z burmistrzem Krosniewic, który tej kolejki nie jest w stanie ożywić. Jesli by na tym forum stworzono jakas koncepcje to trzeba pomoc i zobligowac do jej wdrozenia w zycie lokalnych miłośników. Przykro mi ale nie dysponuje wieksza moca sprawcza i tak to widze, do burmistrza Leczycy musi udac sie delegacja osob ktora tam działa i ktora poprze projekt ktory by ewentualnie mogl powstac z nasza pomoca. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: andy on 31 Października 2011, 23:03:45 Kontynuując to rail fiction, to gdyby na trasie powstał jakiś aquapark...
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 01 Listopada 2011, 08:09:49 Uważam, że środowisko zwolenników kolejek w PL powinno pomóc temu towarzystwu w Krośniewicach i spróbować nakreślić jakąś przybliżoną wizję działania kolejki, na podstawie własnych, skutecznych działań w różnych zakątkach kraju, bo kolejka w Krosniewicach jest naszym wspólnym dobrem.
Jako zwykły pasażer chciałem rozpocząć taką dyskusję, z pozycji nieprofesjonalnych, amatorskich i włączyć do niej forumowych fachowców, ale widać ci ostatni nie są do tego przekonani, no trudno. A jeśli osoby, które profesjonalnie działają na tym obszarze od lat każą mi, zwykłemu pasażerowi, a nie sobie, "działać" to obawiam się, że są już po prostu pogodzone z upadkiem kolei w Krośniewicach. Jeśli osoby zainteresowane działaniem kolejki nie mają na to pomysłu to niestety ale w krótkim czasie kolejka zostanie zaorana i żadne petycje do burmistrz Krośniewic o finansowanie przewozów kolejowych, wysyłanie smsów do gazety, ani nawet odkrzaczanie i malowanie krawędzi peronów na niefunkcjonującej stacji, nie pomogą. Przykro mi, ale rola pasażerów i niedzielnych miłośników (ja) musi się na tym etapie zakończyć. Dziękuję za uwagę. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 01 Listopada 2011, 10:01:27 Uważam, że środowisko zwolenników kolejek w PL powinno pomóc temu towarzystwu w Krośniewicach i spróbować nakreślić jakąś przybliżoną wizję działania kolejki, na podstawie własnych, skutecznych działań w różnych zakątkach kraju, bo kolejka w Krosniewicach jest naszym wspólnym dobrem. Większość z dyskutantów siedzi na swoich kolejkach ciężko pracując od świtu do późnej nocy starając się utrzymać te kolejki na których działają. SOS KKW doskonale wie co ma robić i złotych rad nie potrzebuje, potrzebuje zaś ludzi do pracy i to jest pierwszy i podstawowy problem wszystkich miłośniczych inicjatywy w Polsce. NIE MA KOMU PRACOWAĆ ! Niestety takich niedzielnych pasjonatów jak Ty (absolutnie nie deprecjonuję twojej pasji ! każdy działa na tyle na ile pozwalają mu warunki) jest znacznie więcej niż osób faktycznie działających na rzecz kolei wąskotorowych. Brakuje wszystkich i tych od cięcia krzaków i tych od spotykania się z władzami lokalnymi i pisania pism.Jako zwykły pasażer chciałem rozpocząć taką dyskusję, z pozycji nieprofesjonalnych, amatorskich i włączyć do niej forumowych fachowców, ale widać ci ostatni nie są do tego przekonani, no trudno. A jeśli osoby, które profesjonalnie działają na tym obszarze od lat każą mi, zwykłemu pasażerowi, a nie sobie, "działać" to obawiam się, że są już po prostu pogodzone z upadkiem kolei w Krośniewicach. Rozumiem, że mamy rzucić Rogów/Piaseczno/Dowolną Inną Kolej i biec ratować Krośniewice ?! Większość z nas już dawno temu pogodziła się z faktem, że część wąskich torów padnie - poprostu jest nas zbyt mało, żeby wszystkie wąskie tory reanimować a potem dbać, żeby jeździły i zarabiały pieniądze dlatego na wszystkie głosy takie jak Twój odpowiadamy tak samo "Zrób to sam". Jeśli osoby zainteresowane działaniem kolejki nie mają na to pomysłu to niestety ale w krótkim czasie kolejka zostanie zaorana i żadne petycje do burmistrz Krośniewic o finansowanie przewozów kolejowych, wysyłanie smsów do gazety, ani nawet odkrzaczanie i malowanie krawędzi peronów na niefunkcjonującej stacji, nie pomogą. Kontaktowałeś się w ogóle z inicjatywą SOS KKW? Może jednak mają jakieś ciekawe pomysły?Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 01 Listopada 2011, 19:28:46 naprawdę przepraszam ^^ :-[
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 01 Listopada 2011, 20:13:01 1. Stowarzyszenie jest: Stowarzyszenie Kujawskich Kolei Wąskotorowych.
2. Tramwaj retro też jest: Tramwaje Tomka Adamkiewicza 5N z 1957r. oraz SANOK z 1928r. Sam właściciel, miłośnik tramwajów i kolei a zarazem wiceprezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, jest chętny do współpracy i czasami pomaga w pracach kolegom z SKKW 3. Tory: Nie jest to najgorszy problem bo moża stopniowo remontować kolejne odcinki. 4. Jedyny problem: burmistrz Krośniewic - jest to kobieta zamknięta na wszelkie rozmowy na ten temat. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 01 Listopada 2011, 21:07:08 naprawdę przepraszam ^^ :-[ Źle mnie odebrałeś, nie było moją intencją kogoś ganić, jedyną moją intencją było wytłumaczenie dlaczego nikt z forumowiczów nie podchwycił twoich zaangażowanych postów. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 01 Listopada 2011, 21:10:17 Wiem, że za chwilę Klan Paluchowskich mnie zniszczy (trochę to przykre, że tak się tu traktuje pasażerów kolejek, ale spoko), ale mimo to może kilka uwag.
4. Jedyny problem: burmistrz Krośniewic - jest to kobieta zamknięta na wszelkie rozmowy na ten temat. Nie wiem czemu jest ciągle parcie na to Krośniewice? Skoro ktoś nie chce z wami rozmawiać, to trzeba szukać innych sojuszników, tam gdzie można ich znaleźć. Oto moje wnioski: 1. Podstawowym sprzymierzeńcem kolejki jest i będzie miasto i gmina Łęczyca, a nie Krośniewice. Właśnie wspólnie z nią należałoby opracować wspólny plan działania, który obejmowałby: a) podłączenie kolejki do wszelkich imprez na zamku, wzajemna i wspólna reklama na zewnątrz i wewnątrz, dodanie do oferty Tumu (w jakim stopniu - kwestia dogadania, na pewno przydałaby się wspólny przewodnik, ale to już szczegóły), do wspólnego frontu należałoby zaprosić z jednej strony jednego czy dwóch wlaścicieli zajazdów przykolejkowych, z drugiej strony wspomniane towarzystwo zabytków/miłośników tramwajów w Łodzi b)Łeczyca powinna stworzyć coś w rodzaju businessplanu, lub współdziałać w jego tworzeniu wraz z miłosnikami kol., reprezentować wspólne stanowisko powinna miasto/gmina Łęczyca, to doda koncepcji powagi 2. Finalnym decydentem (stamtąd spłynie kasa) będzie Wojewoda, w związku z tym razem z miastem i gminą Łęczyca należałoby do Wojewody wystąpić o ocenę czy taka koncepcja wpisuje się w regionalny program rozwoju turystyki w województwie. Jak przekonać Łęczycę? Bo od tego się zaczyna? Moim zdaniem trzeba zakreślić obraz Łęczycy jako regionalnego centrum turystyki z trzema zasadniczymi punktami I. zamek, II. kolegiata, III. kolejka Wiadomo, że na razie bedą to imprezy sporadyczne a nie cykliczne ale od czegoś trzeba zacząć i czymś ludzi przyciągnąć - w Wenecji są ruiny a przyciągają, imprezy się odbywają rycerskie, grile się kręcą, chyba Łęczyca ma jednak większą siłę przebicia niż kilka kamieni na krzyz w Wenecji? Każdy z tych punktów trzeba troszkę podkręcić aby stal się rzeczywistą atrakcją I. zamek - zrobić w końcu konkretne centrum diabła polskiego (tylko z przewodnikiem który się na tym zna bo na razie z tym średnio na zamku (nie chcę nikogo obrażać) + kontynuować zjazdy rycerstwa to już byłoby coś II. Tum, kurde ludzie macie takie bogactwo na tym terenie, a żeby tam trafić to trzeba naprawdę szczęścia! Więcej promocji! To jest zabytek na skalę europejską!!! Jeżeli turysta wchodzi na zamek to musi być poinformowany o tym co to jest Tum i jak do niego trafić, conajmniej, a jesli bedą imprezy, takie jak te rycerskie to fragment powinien być poświęcony Tumowi-w jakim zakresie-do dogadania. III . kolejka, nie wiem kto dysponuje budynkiem stacyjnym( i nie wiem czy możnaby tam jakąś izbę pamięci zrobic) ale fakt że jest w samym centrum miasta, niedaleko od zamku, rynku sprawia, że jest to dla Łęczycy atrakcja strategiczna i jakieś kolejkowe imprezy wprzęgłyby się w zamkowe (konkrety do dogadania), ale znowu żeby ludzi spod zamku zagnac na stację to trzeba jakąś promocję stworzyć. 3. trzeba sobie zadać pytanie czy jest w Polsce miejsca które łączyłoby trzy wielkie atrakcje turystyczne: - średniowieczny zamek królewski w nienajgorszym stanie z przyszłym muzeum diabła jedynym w Polsce, wokół której już są imprezy na które turyści zjeżdzaja tłumnie -kolegiatę romańską jedną z chyba trzech w Polsce ewenement europejski -kolejkę która jedzie niedaleko od zamku, którą można ludzi zabrać na jakieś słowiańskie dania do knajpy w Topoli (ej panie menadżer zakładu jakby co to procencik dla mnie :P) Ja widzę na stacji w Łęczycy jakies atrakcje typu zabawa drezynami pokazanie dzieciakom lokomotywy od srodka itd itp moim zdaniem kasa za wstep powinna byc jedna czyli jak bileciki na zamku to i obejmuja cala game atrakcji Od tego trzeba zacząć, jak będzie przyzwolenie to szczegóły sie dopracuje PS nie wiem czy to jest realne ale dla mnie ta kolejka powinna stacjonowac w Łęczycy bo tam jest popyt a nie w zapyziałych Krosniewicach ludzie wydadzą kasę tylko trzeba im zaproponować ofertę która jest ciekawa a na to potencjał jest tylko niewykorzystany... Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Adam W on 01 Listopada 2011, 22:07:35 Nie wiem czemu jest ciągle parcie na to Krośniewice? Skoro ktoś nie chce z wami rozmawiać, to trzeba szukać innych sojuszników, tam gdzie można ich znaleźć. Oto moje wnioski: 1. Podstawowym sprzymierzeńcem kolejki jest i będzie miasto i gmina Łęczyca, a nie Krośniewice. 2. Zaplecze techniczne jest w Krośniewicach S pozdravem Adam Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 01 Listopada 2011, 22:14:14 To przypomina sytuacje w Koszalinie. Zaplecze jest w Koszalinie a kolejkę przejęła gmina Manowo. Koszalin chciał(chce??) zlikwidować kolejkę.
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 02 Listopada 2011, 06:43:32 1. Podstawowym sprzymierzeńcem kolejki jest i będzie miasto i gmina Łęczyca, a nie Krośniewice. 2. Zaplecze techniczne jest w Krośniewicach Właśnie to jest minus bo zawsze ten pociąg trzeba będzie dopchać do Łęczycy/Ozorkowa, bo do Krosniewic pies z kulawa nogą nie przyjedzie. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 02 Listopada 2011, 06:51:20 To przypomina sytuacje w Koszalinie. Zaplecze jest w Koszalinie a kolejkę przejęła gmina Manowo. Koszalin chciał(chce??) zlikwidować kolejkę. Własnie! To miałem na mysli mówiąc o pomocy innych kolejek. Wszak w różnych miejscach wdrażano różne koncepcje i to skutecznie, dostosowane do sytuacji. Nie chodzi o porzucanie swoich kolejek i przyjazd wszystkich do Krosniewic tylko o podzielenie się dotychczas realizowanymi projektami na własnych kolejkach które mogłyby pomóc KKD. Łęczyca musi uwierzyć w swoja misje! Szkoda że nie można stacji macierzystej przenieść np do Sierpowa, ale i tak nie jest źle Krosniewice nie sa az tak daleko od Łęczycy. Jeśli Manowo pomogło kolejce Kosz, to dlaczego Łęczyca nie pomogłaby Kroś? W urzędzie w Łęczycy może znaleźliby się - chętni - rozmowcy do podjęcia tematu? I byłaby to juz nie KKd tylko Łęczycka Kolejka Wąskotorowa, nie lepiej brzmi pod względem promocyjnym ? Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 02 Listopada 2011, 10:28:02 @oxhoft masz realny plan na pomoc kolejce czy zwyczajnie chcesz się wygadać?
Sądząc po ocenach Twoich postów, czytającym powoli kończy się cierpliwość na Twoje cenne rady. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: natrix on 03 Listopada 2011, 07:45:40 Warto zadbać o to, żeby nie zlikwidowali tramwaju. Linia 46 wisi w tej chwili na włosku...
To dzisiejsza informacja z Dziennika dotycząca linii46: http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1146877,czy-tramwaje-linii-nr-46-beda-jezdzic-do-zgierza-i-ozorkowa,id,t.html?kategoria=8155#8a3e8ccd62e74e49,1,3,60 (http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1146877,czy-tramwaje-linii-nr-46-beda-jezdzic-do-zgierza-i-ozorkowa,id,t.html?kategoria=8155#8a3e8ccd62e74e49,1,3,60) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: brok on 03 Listopada 2011, 09:52:21 Warto zadbać o to, żeby nie zlikwidowali tramwaju. Linia 46 wisi w tej chwili na włosku... To dzisiejsza informacja z Dziennika dotycząca linii46: [url]http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1146877,czy-tramwaje-linii-nr-46-beda-jezdzic-do-zgierza-i-ozorkowa,id,t.html?kategoria=8155#8a3e8ccd62e74e49,1,3,60[/url] ([url]http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1146877,czy-tramwaje-linii-nr-46-beda-jezdzic-do-zgierza-i-ozorkowa,id,t.html?kategoria=8155#8a3e8ccd62e74e49,1,3,60[/url]) Linia tramwajowa 46 jest w o tyle lepszej sytuacji niż Krośniewicka KD, że jest ludziom potrzebna do codziennego przemieszczania. Biegnie ona przez spore skupiska ludzkie, wzdłuż często zakorkowanej „jedynki”. Główny problem to coraz bardziej zdegradowana infrastruktura… ale o tym powinno być w innym wątku: http://750mm.pl/index.php?topic=3188.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=3188.0) Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 03 Listopada 2011, 16:53:31 Być może rozwiązaniem byłoby pchnięcie wąskotorowych pociągów pospiesznych na całej linii KKD, z postojami w wiekszych miejscowosciach czyli Izbica Kuj (Brześć), Lubraniec, Boniewo, Krosniewice, Łęczyca, Ozorków? Z tym że budowa nowego dworca centralnego (przesiadka na tramwaj) zdaje się być nieunikniona.
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Listopada 2011, 17:01:13 Chcesz ograniczyć przystanki na trasie?? Wtedy już nikt by nie jeździ. Żeby byli chętni do jady to na przystanek nie mogą mieć daleko.
Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 03 Listopada 2011, 17:05:09 Wiem ^^ chodzi mi tylko żeby np jeden skład leciał przyspieszony tak jak przed wojną do Gdańska z NDGd + jeden wagon barowy ! to byłby luksus!
Mogą sie wszyscy ze mnie nasmiewać ale zobaczycie że będzie tak jak pisze bo innej opcji nie ma a jak ktoś pisze ze stow w Krosniewicach wie dobrze co ma czynić to chyba nie wie o czym pisze bo kolejka nie jeździ. Tzn operacja sie udała ale pacjent zmarł LOL Tak dla Łeczyckiej Kolei Dojazdowej! PS a jak zrobią muzeum w kopalni w Łęczycy tak jak w Kłodawie to doczekamy się przystanku Łęczy ca Kopalnia Tylko trzeba się wziąść do roboty a nie stekać i jęczeć i przerzucać odpowiedzialnosc na osoby postronne :< Postawcie w Łęczycy Wąsk wagonik wystylizowany na real retro i niech zaczna w nim sprzedawac np bardzo ostre hot dogi albo jakies szybkie dania dla mlodziezy z lekko zmienionym menu np pizze w trojkątach i zacznie sie hit moda na wagonik w Łęczycy!! Do tego jakis sponsorowany artykulik w Nowinach Łęczyckich czy tam co tam jest Troche marketingu!!! a nie narzekania. Ktos z was był kiedys za granicą? (zachodnią?) (http://750mm.pl/Themes/750mm/images/warnwarn.gif) Brak wartości merytorycznej postu i bezsensowne nabijnie licznika wbrew art. 8 regulaminu forum. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: Ptr on 03 Listopada 2011, 17:30:53 Tylko trzeba się wziąść do roboty a nie stekać i jęczeć i przerzucać odpowiedzialnosc na osoby postronne :< Jeżeli tak jak piszesz uczynisz i weźmiesz się za robotę realizując swe złote rady to kupię Ci nawet łopatę i sekator na zachętę. Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: oxhoft on 03 Listopada 2011, 18:13:45 No ale jak? Ja nie mieszkam w Polsce, a gdy jestem to staram się wybrać na jakąś kolejkę i tam gdzie się da wydaje swoje ciężko zarobione dolary!
Skąd wiesz ile mojej kasy nie poszło na kolejke w ramach pitu ze sie tak mądrujesz panie admin? Dlaczego dostałem ostrzeżenie, że co niby jest niemerytoryczne? Tu jest mnóstwo głupich postów i jakoś ostrzeżeń nikt nie dostał, a ja jestem ofiarą admina! Forum zaczyna przypominać sektę gdzie inne poglądy nie są tolerowane, a jakakolwiek krytyka czy własne koncepcje są niszczone w zarodku! Towarzystwo wzajemnej adoracji ktore 'wie co robic" i efekty mamy! -_- Protestuję! I żądam cofnięcia ostrzeżenia oraz przywrócenie moich postów! To skandal i jawne naruszenie wolności wypowiedzi! Z przyjemnościa popracuję nawet w moj urlop w Ojczyznie ale nie w atmosferze stworzonej przez zawistnych nagonki i żebym miał nieprzyjemnosci !!! Bo narazie to ludzi zniechecacie! (http://750mm.pl/Themes/750mm/images/warnpmod.gif) Trolling Tytuł: Odp: tramwaj na szlaku byłej K.K.D. Wiadomość wysłana przez: kalito on 03 Listopada 2011, 18:45:38 Zejdź na ziemię proszę. Zadzwoń do wymienionych już organizacji i zapytaj ich dlaczego sprawy stoją tak a nie inaczej i przestań opowiadać hurra-optymistyczne bajki.
Może idź na forum górskie i forsuj wybudowanie w Dolinie Pięciu Stawów Polskich hotelu pięciogwiazdkowego i supermarketu. Do tego oczywiście kolej. Przy takich walorach okolicy to nie może się nie udać. Radzę troszkę poczytać, troszkę poznać świata, łyknąć troszkę wiedzy, zacząć patrzeć na sprawy z różnych perspektyw i z punktu widzenia różnych grup ludzi, których dany projekt dotyczy. Radzę też trochę się dowiedzieć na temat funkcjonowania samorządów, trochę na temat pieniędzy (tak tak kosztorys czy biznesplan to PODSTAWA, żeby w ogóle zaczynać rozmowę na temat projektów czy inwestycji). itd itd itd itd itd. Ewentualnie pokaż nam, że my już takie stare pierniki, nic nam się nie chce, panuje wśród nas niedasizm, i zrób to sam. Póki co to czcza paplanina domorosłego specjalisty od turystyki. Adresy organizacji miłośniczych masz podane, zadzwoń, pogadaj z tymi co się tym zajmują na miejscu. TEMAT ZAMYKAM |