Tytuł: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 03 Lipca 2014, 07:42:41 Witam
Poszukuję informacji o powojennych lokomotywach spalinowych na PKP przed epoką Lyd1/Lxd2. Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Na 750/800 dwie lokomotywy kolei Jabłoneckiej L-020 i 021 oraz pewna ilość HF200D - podobno 8 sztuk. Na 785 była Ns2f. Na 1000 zbudowana w 1940 L-301 ( potem Ld-401? ) Kiedy zmieniono zasady oznaczania i czy w okresie tuż po wojnie istniały jakieś zasady oznaczania czy tylko L i numer? Kiedy przenumerowano L-301 na Ld-401? Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Lipca 2014, 14:03:09 Według WM-11 obowiązujących od 1961 roku (http://www.koleje.wask.pl/przepis.php?plik=wm11.inc), wcześniej obowiązywały "Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego" Nr W 11 zatwierdzone przez Ministra Komunikacji dnia 17 VIII 1947 roku (czyli pewnie obowiązujące od 1948 r.). W przypadku lokomotyw z kolei powiatowych, prywatnych itd. oznaczenia mogły być zmieniane po ostatecznej ich nacjonalizacji i przejęciu przez PKP (czyli 1949-50).
Odnośnie do HF 200 D. Skąd informacja o 8 sztukach? Interesuje mnie to, bo przydałoby się poprawić lub uzupełnić wpis na enkolu poświęcony HR 200 D (http://enkol.pl/HF_200_D). Ja na informacje trafiłem u Pokropińskiego (3 odnalezione koło Żagania, przez Krośniewice na kolejki warszawskie + jedna COBiRTK - Lx164), u Witkowskiego ("Kolejki Wąsk. na Żuławach" - nieco inna historia: z linii wojennej na mierzei przez Krośniewice do Warszawy) i niezależnie we "Wrocławska kolej wąskotorowa" info o dwóch lokomotywach Lx169 i Lx170, które złomowano w 1960 (ale wcześniej właściwie nie bardzo wiadomo, co się z nimi działo). Niemcy na wikipedii podają jeszcze jakieś numery Lx161-163, ale czy tylko na zasadzie, że skoro jest Lx164, to pewnie były też pozostałe? Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: student on 03 Lipca 2014, 16:23:40 Cytuj Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Dokładniej lokomotywa Jung ZL105 o numerze fabrycznym 8201 z 1935 r. z dobudowaną sposobem gospodarczym kabiną parowozu. Pozdrowienia Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 04 Lipca 2014, 07:37:17 Odnośnie do HF 200 D. Skąd informacja o 8 sztukach? Interesuje mnie to, bo przydałoby się poprawić lub uzupełnić wpis na enkolu poświęcony HR 200 D ([url]http://enkol.pl/HF_200_D[/url]). Ja na informacje trafiłem u Pokropińskiego (3 odnalezione koło Żagania, przez Krośniewice na kolejki warszawskie + jedna COBiRTK - Lx164), u Witkowskiego ("Kolejki Wąsk. na Żuławach" - nieco inna historia: z linii wojennej na mierzei przez Krośniewice do Warszawy) i niezależnie we "Wrocławska kolej wąskotorowa" info o dwóch lokomotywach Lx169 i Lx170, które złomowano w 1960 (ale wcześniej właściwie nie bardzo wiadomo, co się z nimi działo). Niemcy na wikipedii podają jeszcze jakieś numery Lx161-163, ale czy tylko na zasadzie, że skoro jest Lx164, to pewnie były też pozostałe? Mignęło mi w jakieś książce albo artykule "mogło ich być nawet 8sztuk", niestety nie jestem teraz w stanie odszukać gdzie to było... Ano właśnie, skoro była i 164 i 170 to dziwny byłby taki przeskok w numeracji w ramach jednej serii i typu. Cytuj Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Dokładniej lokomotywa Jung ZL105 o numerze fabrycznym 8201 z 1935 r. z dobudowaną sposobem gospodarczym kabiną parowozu. Dzięki za uzupełnienie. Masz moze informacje kiedy weszła na stan PKP i kiedy została skasowana/ Jak już jesteśmy przy 600mm to ile było po IIWŚ wagonów motorowych na 600mm? 5 sztuk - 2 gnieźnieńskie 023 i chyba 045 oraz 3 bydgoskie 041-043 czy jeszcze coś było ale przeoczyłem? Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: student on 04 Lipca 2014, 09:20:00 Cytuj Dzięki za uzupełnienie. Masz moze informacje kiedy weszła na stan PKP i kiedy została skasowana Niestety - jeszcze nie. Wiemy tylko tyle, że znikła ze stanów inwentarzowych w póżnych latach 70-tych XX w. Cytuj czy jeszcze coś było ale przeoczyłem? Na BKD: 1. Wagon motorowy Wmc204 zbudowany w 1977 (kursował w latach 1977 - 1981 na linii Łobżenica - Witosław). 2. Oraz jeszcze jeden, tajemniczy wagon motorowy jednokierunkowy z Koronowa, o którym wiemy tylko tyle, że na przełomie lat 50 i 60-tych XX w. kursował na trasie z Łobżenicy do Wysokiej. Pozdrowienia Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 07 Lipca 2014, 16:43:39 Kolega Andrzej Tajchert poprosił mnie o wrzucenie na forum fragmentu służbowego rozkładu jazdy kolei kujawskich z roku 1946. Wynika z niego, że tych lokomotyw spalinowych było więcej, niż się powszechnie wydaje.
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Lipca 2014, 22:20:03 Podziękuj mu w moim imieniu ;). Po numerach (w większości są to niemieckie numery serii 99) sprawdziłem typy poszczególnych parowozów - może komuś się przyda. Poza ilością Deutzów zastanawia ich stosunkowo niskie obciążenie dopuszczalne. Niestety nie znalazłem nigdzie zakresów numeracji lokomotyw Wehrmachtu.
[Edyta] Uzupełniłem na niebiesko, dzięki Marek Sz. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 08 Lipca 2014, 19:05:52 Kolega Andrzej Tajchert poprosił mnie o wrzucenie na forum fragmentu służbowego rozkładu jazdy kolei kujawskich z roku 1946. Wynika z niego, że tych lokomotyw spalinowych było więcej, niż się powszechnie wydaje. Dzięki, to by znaczyło, że co najmniej 11 maszyn znalazło się na PKP. Jeśli to numer HF to chyba powinny brzmieć np HF 20 766 Analogicznie do HF 5 043 na tym zdjęciu https://www.bild.bundesarchiv.de/cross-search/search/_1404838965/?search (https://www.bild.bundesarchiv.de/cross-search/search/_1404838965/?search)[view]=detail&search[focus]=67 159329 i 159622 w spisie to późniejsze Px3-1641 i 1642 Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 08 Lipca 2014, 22:41:22 Cytuj Jeśli to numer HF to chyba powinny brzmieć np HF 20 766 Tak, wygląda na to, że oznaczenie składało się z liczby oznaczającej moc x 10 KM i numeru kolejnego. Tu (http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_130_c/299.html) inny przykład: Maszyna HF 130 C (Windhoff 753/1943 - moc 130 KM) oznaczona HF M 13 982. M czyli "Motorlokomotive" (http://www.heeresfeldbahn.de/_pics/556/_750x500_0_19369834710743802_0_0x1_ffffff/Windhoff_753_FachR_2009.jpg) I jeszcze inny (http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_110_c/177.html): Parowozy HF 110 C (te akurat z Chrzanowa) oznaczone HF 11017 oraz HF 11021 (http://www.heeresfeldbahn.de/_pics/191/_750x500_1_0101010101010102_0_4x0_ffffff/pic17.jpg) EDYTA: Sprawdziłem w mądrej książce (Alfred B. Gottwald: Heeresfeldbahnen, Transpress, Stuttgart, 1998) i trochę się wyjaśniło: Dwie pierwsze cyfry tak, jak mówiłem. Natomiast trzy ostatnie odnoszą się do szerokości toru i numeru. Czyli lokomotywy danego typu na tor 750 mm zaczynają się od numeru 751 (numeracja nie jest wspólna dla wszystkich serii). Problem w tym, że numery HF były nadawane w kolejności dostaw (a nie według zakresów numeracji fabrycznej). Dodatkowo najwyraźniej zaczęło im się mieszać, więc część lokomotyw pooznaczali numerami fabrycznymi, a część w ogóle inaczej - widać to na drugim obrazku (akurat nie dotyczy to chyba HF 200 D). Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Miki12barcin on 11 Lipca 2014, 13:30:19 A Wls40 itd. ?
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 11 Lipca 2014, 19:06:58 A Wls40 itd. ? A ile było Wls40 itd przed 1966 na kolejach dojazdowych PKP? Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Miki12barcin on 14 Lipca 2014, 16:22:43 Tego akurat nie wiem. Nie wiem czy w ogóle były. W Żninie jest Wlska która chodziła na manewrach i rok produkcji to 1955.
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Jacek Zaborowski on 26 Lutego 2015, 19:13:29 Na stacji Poznań Franowo zimą 1898-90 znajdwał się wrak lokomotywy HF130C z toru 600 mm z wykrojami pokazującymi budowę silnika i przekładni. Czy ktoś wie skad mogła pochodzić ta lokomotywa?
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: micho on 01 Czerwca 2016, 12:34:01 Gdzie w Polsce pracowały lokomotywy HF130C na tor 600 mm?
Czy są gdzieś jakieś zapisy na ten temat? Z góry dziękuję za odpowiedz. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Mallet on 02 Czerwca 2016, 23:07:38 To do tego można dorzucić lokomotywę z Warszawskich Kolei Dojazdowych w Piasecznie zbudowaną wg. projektu inż Wetzla pracowały dwie od 1937roku do 1950 .
Oraz lokomotywę spalinową Klockner-Humbold-Deutz pracującą na kolei Jabłonowskiej pracowała w latach 1949-1951roku. Taka jak ta HF 130 tylko na tor 750 mm były dwie sztuki . Niestety brak informacji o HF 130 , ale jest duże prawdopodobieństwo, że szwaby jej gdzieś na okupowanych terenach używali . Poza tym było trochę wagonów motorowych ale zapewne chodzi tu głównie o typowe ciągówki -spalinówki :) Pracowały też różne dizelloki w IIRP np w Ślaskich kamieniołomach , ;) (http://i.imgur.com/B1cPgmF.jpg) Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: majster on 03 Czerwca 2016, 21:45:04 Czy na 600 mm HF130C były tego nie wiem, ale na 750 jedna sztuka była. Oznaczona Ly159. Zbudowana w 1940 roku w zakładach Deutz-AG w Köln. Pracowała od 1945 w Trzebnicy, później w Bogatyni, a od 14.05.1960 była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto, później ślad po niej się urywa.
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: micho on 17 Lutego 2017, 18:16:11 Moi drodzy pomóżcie zidentyfikować zagadkową lokomotywę.
Chodzi o lokomotywę 3-osiwą na 600mm, którą Niemcy sprowadzili podczas okupacji na Zagnańskie kolejki. Jest informacja, że: wyprodukowano ją w 1938 r. ważyła 11 ton i miała silnik Mercedes-Benz o mocy 80KM nr podwozia 1763, nr silnika 921/90 Lokomotywę tą przekazano w 1941 roku na kolejkę leśną w Lipie, a tam w 1943 r. spalili ją partyzanci. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Romas on 19 Lutego 2017, 08:50:08 Moi drodzy pomóżcie zidentyfikować zagadkową lokomotywę. Chodzi o lokomotywę 3-osiwą na 600mm, którą Niemcy sprowadzili podczas okupacji na Zagnańskie kolejki. Jest informacja, że: wyprodukowano ją w 1938 r. ważyła 11 ton i miała silnik Mercedes-Benz o mocy 80KM nr podwozia 1763, nr silnika 921/90 Lokomotywę tą przekazano w 1941 roku na kolejkę leśną w Lipie, a tam w 1943 r. spalili ją partyzanci. W/g książki "Kolej Leśna Lipa-Biłgoraj lokomotywa nosiła oznaczenie L-601 i była dwuosiowa. Pracowała na tej kolejce do 15 III 1950 roku, a następnie odesłano ją do ZKL Zagnańsk. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: micho on 19 Lutego 2017, 17:27:20 Dziękuję Ci za pomoc, ale to nie ta lokomotywa.
O lokomotywie którą szukam jest wzmianka w przytoczonej książce "Kolej Leśna Lipa-Biłgoraj" na wykazie lokomotyw spalinowych str. 79 (poz. pierwsza). Podałem w zapytaniu dane wg. książki "Zagnańskie kolejki wąskotorowe" str. 31 .... i o dziwo nr podwozia poszukiwanej lokomotywy 3-osiowej i nr lokomotywy 2-osiwej którą podałeś jest taki sam... może po parametrach ktoś wie co to za spalinówka. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Mallet on 22 Lutego 2017, 21:16:53 A to czasem nie było coś w tym stylu co HF 130 z tym że na tor 600mm.
Z tym że ta jest późniejsza produkcja ,ale jak widać fason się nie zmienił ;) http://www.wikiwand.com/de/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_130_C (http://www.wikiwand.com/de/Heeresfeldbahnlokomotive_HF_130_C) (http://i.imgur.com/0Soe8hA.jpg) Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: micho on 22 Lutego 2017, 21:37:15 .... no dobra zdradzę się:
Marzy mi się zbudować 3-osiową spalinówkę na tor 5" HF130 jest super .... kusi bardzo... ...tylko chciałbym by była to lokomotywa na tor 600mm i użytkowana w Polsce Rozważam też V10C, ale wolałbym starszą maszynę... Już znalazłem, że podobno HF130 pracowała na Wrocławskiej KD - tyle, że na torze 750mm. Czy ktoś zna przypadek pracy tej lokomotywy na 600mm - błagam pomóżcie... Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Mallet on 25 Lutego 2017, 21:12:59 No to masz dokładnie takiego samego dieselka jaki pracował u nas w Śląskich kamieniołomach przed wojną .
Cóż więcej trzeba , jest historia i ta z Wielkiej Wojny i ta o charakterze industrialnym i to z twoich stron . ;) (http://i.imgur.com/sYqLG1B.jpg) Lub Lyd2 ze Żnińskiej Kolei Powiatowej . ;D Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: micho on 27 Lutego 2017, 08:16:28 Fajna .... iii 3 osie.
Może to ją zbuduję. (jak wspominałeś o niej wcześniej to jakoś zakodowałem, że ona ma 2 osie) Tylko czy dzieci nie będą się bały takiego diabła ;) Dzięki jak zawsze. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Mallet on 27 Lutego 2017, 21:00:00 Dzieci w TV ,kinie oglądają gorsze stwory ;D
A trzy osiowa w tego typu dieslach to rzadkość ,rzeczywiście przeważały dwu osiowe . Francuzi używali na froncie zachodnim podobnego diesla do późniejszych niemieckich HF-130 . Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Jacek Zaborowski on 03 Maja 2020, 09:17:10 Poszukuję skanu rysunku HF200D z książki B. Pokropinskiego o Mareckiej Kolei Dojazdowej.
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Trabant on 03 Maja 2020, 13:16:39 O to chodziło?
Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Maja 2020, 15:09:35 Można też porównać z rysunkiem fabrycznym (niestety wersji HK na 1000-1067 mm o poszerzonej ostoi) z Alfred B. Gottwald: Heeresfeldbahnen, Transpress, Stuttgart, 1998, ISBN 3-613-70818-3
Tutaj: http://enkol.pl/HF_200_D (http://enkol.pl/HF_200_D) Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Jacek Zaborowski on 03 Maja 2020, 19:00:10 Dziękuję Kolegom!
Nasuwa się pytanie o układ wiązarów. W lokomotywie z Sochaczewa widać wyraźnie przedłużone czopy na drugiej osi a rysunek sugeruje że wiązar od ślepego wału pracował właśnie na tę oś. Z kolei rysunek HK200D sugeruje przedłużony czop na trzeciej osi i napęd wiązarem przesuniętym na zewnątrz. Żeby zamęt powiększyć to zachowana w Austrii HF200D tego samego producenta co maszyna z Sochaczewa ma wszystkie wiązary w jednej linii. Bądź tu mądry... Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 03 Maja 2020, 21:53:04 Dziękuję Kolegom! Nasuwa się pytanie o układ wiązarów. W lokomotywie z Sochaczewa widać wyraźnie przedłużone czopy na drugiej osi a rysunek sugeruje że wiązar od ślepego wału pracował właśnie na tę oś. Z kolei rysunek HK200D sugeruje przedłużony czop na trzeciej osi i napęd wiązarem przesuniętym na zewnątrz. Żeby zamęt powiększyć to zachowana w Austrii HF200D tego samego producenta co maszyna z Sochaczewa ma wszystkie wiązary w jednej linii. Bądź tu mądry... A co do sochaczewskiego egzemplarza . Czy wie ktoś , czy są jakiekolwiek plany jego odbudowy do stanu czynnego , bądź odrestaurowania z zewnątrz ? Sam w sobie jest wyjątkowy , bo jest jedyną pamiątką po linii Sztutowo-Krynica Morska... Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Trabant on 03 Maja 2020, 22:19:13 No powymądrzam się trochę, tu tego, na dzień dzisiejszy.
Według Pokropińskiego w Polsce po wojnie były ugółem 4 takie lokomotywy, znalezione na rejonach koło Żagania. Trzy z nich skierowano na warszawskie wąskotorówki. One nie były debesta, jak to się mówi, więc często trafiały do warsztatów w Krośniewicach. Myślę że wtedy mogły pojawić się jakieś poważniejsze przeróbki. Choć według autora najbardziej problematyczne były przekładnie. Czwarty egzemplarz stał jeszcze w 1985 na terenie COBiRTK (dzisiejszy Instytut Kolejnictwa), czyli w roku napisania książki. Nie wiem jaką proweniencję ma lokomotywa z Sochaczewa, o której wspominasz tu tego. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Maja 2020, 23:45:15 Cytuj Czwarty egzemplarz stał jeszcze w 1985 na terenie COBiRTK (dzisiejszy Instytut Kolejnictwa), czyli w roku napisania książki. Nie wiem jaką proweniencję ma lokomotywa z Sochaczewa, o której wspominasz tu tego. OIDP to właśnie ta. Generalnie już w tym wątku zwracano uwagę, że według kwitów na terenie Polski znalazło się zdecydowanie więcej egzemplarzy (11 numerów zostało wymienionych w tabeli obciążeń kolei kujawskich z 1946 - zapewne lokomotywy te musiały fizycznie istnieć, choć niekoniecznie wejść do eksploatacji). Dwie odnotowano na kolejce wrocławskiej, 3 żuławskie (te do 1948 pozostawały odcięte od reszty kraju). Ogólnie nie przywiązywałbym się do informacji na temat przebiegu służby poszczególnych egzemplarzy. Temat pozostaje moim zdaniem niezbadany. @ różnice konstrukcyjne Lokomotywy tego typu produkowane były przez różnych producentów, mogły się więc nieco między sobą różnić. Jest to szczególnie prawdopodobne w przypadku typu HK, którego układ biegowy i ostoja musiały zostać przekonstruowane ze względu na inną szerokość toru. Jednocześnie akurat lokomotywa z Sochaczewa powinna być dość bliska tej zachowanej w Austrii - podobno pochodzą od tego samego producenta i mają nawet bliskie numery fabryczne (Deutz 36643/1942 - Austria, Deutz 36646/1942 - Sochaczew). Możliwe więc, że zmiany wprowadzono podczas eksploatacji. Zdjęcia lokomotywy w Austrii: http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/279.html (http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/279.html) W załączeniu powiększenie fragmentu zdjęcia fabrycznego HF 200 D produkcji Schwarzkopffa http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/index.html (http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/index.html) Zwraca uwagę, że poza tym egzemplarzem austriackim nie ma praktycznie żadnych wzmianek o eksploatacji HF 200 D w Niemczech (ani nigdzie indziej poza Polską). Czyżby oddziały trofiejne okazały się tak skuteczne? Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: Trabant on 04 Maja 2020, 11:44:07 - Ja mam duży dystans i rozrzut tolerancji wobec takich informacji, zwłaszcza wobec taboru o poplątanej historii i takiego, gdzie obsługa techniczna nie musiała odbywać się według sztywnych wytycznych. Jedno z dwojga, albo sami producenci oferowali kilka wersji wiązarów, albo zmieniono je w czasie któregoś z remontów. Podobnie np. światła i inne elementy.
- Sochaczew ma w takim razie lokomotywę bez przeróbek, o wyglądzie oryginalnym (i mało używaną), skoro całe życie stała na terenie ośrodka. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: 2xm on 04 Maja 2020, 19:20:41 Cytuj Jedno z dwojga, albo sami producenci oferowali kilka wersji wiązarów, albo zmieniono je w czasie któregoś z remontów. Kilka wersji produkcyjnych tłumaczyłoby różnicę pomiędzy egzemplarzami różnych producentów. Tyle, że jeśli wierzyć w prawdziwość numerów fabrycznych, obie zachowane lokomotywy pochodzą od tego samego producenta i pewnie produkowane były równolegle na sąsiednich stanowiskach. Jednocześnie historia lokomotywy austriackiej jest znacznie lepiej udokumentowana - najstarsze dostępne zdjęcie pochodzi z 1954 i układ wiązarów na moje oko odpowiada współczesnemu: http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/279.html (http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_200_d/279.html)Biorąc powyższe pod uwagę obstawiałbym, że albo w Sochaczewie mamy lokomotywę o innym numerze (i innego producenta), albo jednak to Polacy coś próbowali rzeźbić. Mniej prawdopodobne (choć niewykluczone) wydają się modyfikacje lokomotywy austriackiej. Cytuj skoro całe życie stała na terenie ośrodka. Tego nie wiemy. Mogła tam wylądować po tym, jak PKP odpuściły sobie próby reanimacji (na służbę na PKP wskazywałby fakt nadania numeru). Mogła stanowić wręcz poligon doświadczalny przy próbach jakichś modyfikacji napędu. Należałoby dobrze obadać samą lokomotywę pod tym kątem.Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 04 Maja 2020, 22:55:42 - Sochaczew ma w takim razie lokomotywę bez przeróbek, o wyglądzie oryginalnym (i mało używaną), skoro całe życie stała na terenie ośrodka. Jest też niestety:-Mało kompletna - bo stała na terenie ośrodka, więc pewne rzeczy rozbierano i oglądano. Oprócz tego funkcjonuje gdzieś zdjęcie tej maszyny, na którym wygląda na porzuconą gdzieś przy jakiejś bocznicy. -Totalnie zgnita - bo stała na terenie ośrodka, a teraz stoi na terenie zapłocia, deszcz, śnieg itp robią swoje. Obawiam się, że remont tego sprzętu to nie jest kwestia bańki ftalówki, tylko konkretnych ilości profili hutniczych i blachy stalowej. O taczce pieniędzy nie wspominam, bo przywrócenie tego "do ruchu" to kolejne dwie taczki. Tak na okrągło licząc. Tytuł: Odp: Lokomotywy spalinowe PKP przed 1966 Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 06 Stycznia 2024, 20:59:37 Witam Chyba L-301 przemumerowano w 1961r (po zmianie numerów na wąskotorówkach) i pod numerem Ld-401 jeździła do 1966rPoszukuję informacji o powojennych lokomotywach spalinowych na PKP przed epoką Lyd1/Lxd2. Na 600mm był chyba tylko Jung Ld1-001 na kolejce Wyrzyskiej Na 750/800 dwie lokomotywy kolei Jabłoneckiej L-020 i 021 oraz pewna ilość HF200D - podobno 8 sztuk. Na 785 była Ns2f. Na 1000 zbudowana w 1940 L-301 ( potem Ld-401? ) Kiedy zmieniono zasady oznaczania i czy w okresie tuż po wojnie istniały jakieś zasady oznaczania czy tylko L i numer? Kiedy przenumerowano L-301 na Ld-401? |