Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 21:30:50 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Spotkanie w UTK  (Przeczytany 23096 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #20 : 22 Lutego 2016, 01:07:25 »
+1

Jedyny konkret to to, że kolejki lilipucie poniżej 300 mm szerokości zostaną wyjęte spod ustawy o transporcie kolejowym.
A były nią objęte do tej pory?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #21 : 22 Lutego 2016, 19:50:27 »
+11

...i napisać kilka słów o tej niemerytorycznej?
a po co?

Właśnie - po co? Jak to zawsze bywa w takich przypadkach znalazły się osoby które by poczuć się dobrze musiały objawiać swe ujemne (ale czysto-polskie) strony. Musiały głośno narzekać i szukać wszelkiego zła w postępowaniu UTK.

Tematy omawiane to - tu mogłem coś pominąć bo w prawdzie pamięć mam dobrą, ale krótką:

1. Licencja a wąskie. Możliwość wyboru że jeśli chcesz prowadzić przewozy aglomeracyjne i być finansowanym przez państwo, to będziesz mógł korzystać z licencji na wąskim, a jeśli nie – to nie będzie lajsens potrzebna. Tu bardzo dziwnie zabrzmiał ostry protest Gryfic, które jak najbardziej powinny być takimi przewozami zainteresowane.

2. Podatek gruntowy. Będzie ponoć jasne wyłączenie całości działek ewidencyjnych zajętych pod wąskie z opłat z tytułu podatków lokalnych.

3. Ubezpieczenie OC działalności. Tu prezes UTK starał się wytłumaczyć jak się łączy ze sobą suma gwarancyjna, ocena ryzyka, wysokość składki i konkurencja na rynku ubezpieczycieli a przedwczesny strach przed wysokością składki jest nieuzasadniony, bo tak naprawdę nikt nie wie jaka ona będzie oraz przekonywał że w interesie każdego jest mieć ubezpieczenie gdyż wypadki się zdarzają. Niestety bezskutecznie.

4. Nadzór UTK nad dwoma szynami w funkcji odległości. Koleje do 300mm będą wyłączne z pod ustawy, 301-599 będą miały ograniczony nadzór, a od 600mm będzie jak było. Tu niezły był gość który dywagował czy jak w budynku który jest pod ziemią, ale nie jest kopalnią, miałby kolejkę którą woził by ludzi, ale za darmo itd. to czy będzie to kolej czy też nie.

5. DSU - tu cienko było z dyskusją, bo na sali były też panie z urzędu oceniające czy złożone DSU są dobre, a że panie ładne były, to nie za bardzo wypadało jechać po ich niekompetencjach. UTK jednak postara się aby więcej rozsądku było w zatwierdzaniu. Ma być wydany przewodnik do tworzenia przepisów i powołany zespół który opracuje wzory DSU dla najczęściej stosowanych pojazdów wąskotorowych i udostępni je do pobrania na stronie tak, by każdy mógł dostosować je do swej specyfiki działalności. Najważniejsza wiadomość: nie będzie wymagane określanie niewystępującej na wąskim stromości obrzeża qR.

6. Osoby związane z ruchem – wprowadzenie wariantu stanowiska dyżurnego ruchu odpowiadającemu obecnemu „prowadzącemu pociągi bądź pojazdy klejowe na liniach wydzielonych z sieci” oraz ulga przy badaniach dla kolei wąskotorowych gdzie kryterium przyznania była by praca przy prędkości nieprzekraczającej iluś tam km/h. Tutaj A.G. niechcący sam się podpier... - kto nie był, niech żałuje, bo rzadko się takie samobóje trafiają.

7. Drzewa w bliskości obszar kolejowego – ma być zmienione rozporządzenie, by nie trzeba było wycinać wszystkiego na 15m od toru. Pasy ppoż. – tu było tylko zaznaczone że problem istnieje.

8. Było trochę dyskusji o przejazdach kolejowych i ich utrzymaniu, ale jakoś bez konkretów, oprócz próby zaznaczenia że ustawodawca nie przewiduje możliwości ustawiania luster jako środków zwiększających widoczność.

9. Uczestników wzburzyła natomiast wiadomość, że od dnia 1 marca mają bezwzględny obowiązek zgłaszania w ciągu 24h wszelkich zdarzeń (incydentów, wypadków i poważnych wypadków) oraz przesyłania protokołów ustaleń końcowych z prac komisji wypadkowej. Za zatajenie – czapa. Co to oznacza? Nie będę Was straszył. Tu padły głosy że skoro już UTK interesuje się co na tych ciasnych się wyprawia i nie ma na to rady, to przynajmniej należy koleje wąskotorowe wyłączyć ze zgłaszania i prowadzenia prac komisji z tych zdarzeń w których żadnej winy za spowodowanie nie ponosi kolej.

10. Budowle kolejowe. Niedorzeczności i niedoprecyzowania w rozporządzeniu (m. in. konieczność stosowania odbojnic dla łuków o promieniach mniejszych jak 190m). Mamy zgłaszać propozycje.

11. Rozporządzenie ruchowe całe do przerobienia, ale w jaki sposób tego dokonać - nie wiadomo.

Ustalono na koniec, że jeszcze kiedyś będziemy mieli okazję się spotkać, ale kiedy i w jakim gronie tego nie wie nikt. UTK jest gotowe na każdą zmianę mającą rzeczowe uzasadnienie. Niestety, najczęściej padającym argumentem było: bo my pracujemy społecznie, więc nam się należy. I to była ta ciemna strona moczu.
Jak ktoś ma pomysł i chęć go zaprezentowania to formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie urzędu.

Na pewno o czymś zapomniałem, zatem proszę Kolegów o ewentualne doprecyzowania i uzupełnienia.
« Ostatnia zmiana: 22 Lutego 2016, 19:56:05 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 22 Lutego 2016, 20:52:50 »
0

W tej obszernej relacji brak jest informacji o pomyśle powołania "jednego partnera" do rozmów z UTK. Jako "MK" (nie akceptowany na kolejkach przez część starej kadry PKP), nie znam finału zbierania podpisów w specjalnej teczce.
Jednym z pomysłów była propozycja zmiany definicji wąskich torów - zastąpienie nazwą "kolei niskich prędkości".
Ciekawe informacje przedstawiał dobrą polszczyzną specjalny Gość z Wielkiej Brytanii - na tym zdjęciu trochę zmęczony spacerem w przerwie obrad (chodzi o kulach).


* anglik.jpg (81.04 KB, 960x1280 - wyświetlony 803 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #23 : 22 Lutego 2016, 21:09:26 »
+7

Właśnie - pewien Pan z Mławy próbował reaktywować coś na wzór rady kolei wąskotorowych puszczając wśród uczestników listę założycielską. No, jakby to powiedzieć?... Kilku się skusiło, lecz ci, którzy dość twardo stąpają po ziemi i wiedzą że szkoda czasu na takie sformalizowane "syndykaty" - wszak do współdziałania nie potrzeba listy, wpisów i deklaracji a jedynie niezbędne są prawdziwe chęci oraz, co tu ukrywać, wiedza i doświadczenie - grzecznie się nie wpisali.
Taka jest prawda Panowie, żeby nie powtórzyć błędów z przed dekady gdzie miało być wspaniale, a wyszło "jak zawsze" - grzebać przy wąskotorowym prawie powinna możliwie wąska i bardzo dobrze dobrana kompetencyjnie brygada. Bo każde regulowanie tak skomplikowanego i pełnego wzajemnych zależności mechanizmu jest jak kij - ma dwa końce. Czasem trafi się jednak jeszcze gorszy kij, taki który posiada końce trzy. Z niego można zrobić procę. I właśnie należy szczególnie uważać aby się tą procą samemu nie postrzelić.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #24 : 22 Lutego 2016, 21:51:35 »
0

Jezoooosicku jak dobrze że nie mogłem dotrzeć. Narobiłbym sobie nowych wrogów. Spotkanie nazwałbym "Konfrontacja mikoli z rzeczywistością. Kolejka na dywanie a wąskotorowe linie kolejowe."
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #25 : 22 Lutego 2016, 22:05:20 »
+3

Kucykowi dziękuję za relację.

W tej obszernej relacji brak jest informacji o pomyśle powołania "jednego partnera" do rozmów z UTK.
Było to już przerabiane, wiadomo, że nie wyjdzie.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #26 : 22 Lutego 2016, 22:37:17 »
+4

wiadomo, że nie wyjdzie.
A właśnie że wyjdzie! Pozwólcie że zacytuję kolegę Filipa na spotkaniu poprzedzającym spotkanie w UTK:
Cytuj
Tylko panowie, hik! bez żadnego hik! formalizowania naszych eee... no kto mi tego ogórka zabrał?... wspólnych hik! starań... A mi kto zapomniał polać!?
Taka jest prawda, że ludzie którzy czują potrzebę współdziałania sami potrafią się spotkać, podyskutować i ustalenia wspólne poczynić aby być przygotowanymi do takich działań gdzie istnieje szansa ugrania czegoś dla wszystkich. Oczywiście przy katalizatorze w postaci pewnej obawy czy ktoś za nas nie przyjmie inicjatywy. Ale musi to odbywać się naturalnie i spontanicznie a nie w myśl jakiś organizacyjnych zasad. I tu też tak naprawdę zadziałała znana od wieków polska cecha którą trafnie opisał Staszewski:
Zagrożenie zakończyło wszystkie waśnie, kłótnie, spory
Strach pokazał, że ten kraj nie jest tak bardzo chory.


Właśnie w ripoście dla tych którzy nawet teraz twierdzą że koleje potrafią się jedynie żreć ze sobą, to powiem, że byłem świadkiem pierwszego spotkania w którym uczestniczyły tak przeciwne sobie osoby, że prędzej spodziewał bym się że Kaczor uściska Donalda niż te persony siądą zusammen razem i ze wspólnie wypracowanym zdaniem przypuszcza solidną batalię na rzeczowe argumenty z dyrektorem UTK.

No, cóż, będę na koniec musiał użyć znów Staszewskiego:
Cała ta historia niesie morał i to całkiem spory
Świat zobaczył, że ten kraj nie jest tak bardzo chory.
« Ostatnia zmiana: 22 Lutego 2016, 22:50:46 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 413 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 22 Lutego 2016, 22:49:59 »
0

Mnie ciekawi, ile kolejek wąskich było reprezentowane na miejscu. Ja rozumiem, że Kucyk ma łatwiejszy dojazd niż leśnicy z Białowieży, niemniej - ile?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #28 : 22 Lutego 2016, 22:51:32 »
+1

Moim zdaniem zabrakło jedynie SKPLu.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #29 : 23 Lutego 2016, 11:05:04 »
0

Kucyk, dzięki za naświetlenie sytuacji spotkania w dość konkretny sposób.

Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #30 : 23 Lutego 2016, 13:20:18 »
0

Cytuj
Najważniejsza wiadomość: nie będzie wymagane określanie niewystępującej na wąskim stromości obrzeża qR.

Oj to dobra wiadomość, jakie jazdy mieliśmy z paniami z UTK, które za Chiny Ludowe nie dały sobie przepowiedzieć, że na kolejach wąskotorowych jest to niepotrzebne.
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #31 : 23 Lutego 2016, 15:21:44 »
+3

http://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/6993,Prawie-100-osob-wzielo-udzial-w-spotkaniu-na-temat-kolei-waskotorowych-turystycz.html
Zapisane

klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #32 : 02 Kwietnia 2016, 12:28:09 »
0


4. Nadzór UTK nad dwoma szynami w funkcji odległości. Koleje do 300mm będą wyłączne z pod ustawy, 301-599 będą miały ograniczony nadzór, a od 600mm będzie jak było. Tu niezły był gość który dywagował czy jak w budynku który jest pod ziemią, ale nie jest kopalnią, miałby kolejkę którą woził by ludzi, ale za darmo itd. to czy będzie to kolej czy też nie.



gdzieś w necie widziałem że chyba w lubelskim planują w jakichś bunkrach uruchomić atrakcję turystyczną w postaci wąskich torów w bunkrze / bunkrach
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #33 : 02 Kwietnia 2016, 12:30:56 »
0

Kolejka w bunkrach MRU

To byłaby prawdziwa sensacja. Władze Międzyrzecza chcą uruchomić kolejkę w bunkrach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnień. Kolejki podziemne, najczęściej w byłych kopalniach nie są niczym nowym. Kolejka jeżdżąca szlakiem bunkrów, to byłby ewenement.     

– Jesteśmy w trakcie uzgodnień z wieloma instytucjami, ale wszystko jest na dobrej drodze – mówi Agnieszka Śnieg, zastępca burmistrza Międzyrzecza.


źródło:  http://www.zachod.pl/radio-zachod/serwis-informacyjny/wiadomosci/kolejka-w-bunkrach-mru-2/comment-page-1/
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #34 : 03 Kwietnia 2016, 08:40:47 »
0

A co to ma wspólnego ze spotkaniem w UTK?
OIDP kiedyś już chyba były takie plany i sprawa rozbiła się o nietoperze właśnie
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Wądzio
Zawiadowca
****
Długość toru:: 301 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 03 Kwietnia 2016, 10:59:08 »
0

A co to ma wspólnego ze spotkaniem w UTK?
OIDP kiedyś już chyba były takie plany i sprawa rozbiła się o nietoperze właśnie

Takie, że panowie z tej właśnie powstającej kolejki nieraz chcieli się w swoim temacie wypowiedzieć. Trochę odstawali od wyznaczonych tematów.
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!