Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:53:42 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wąskie tory w USA  (Przeczytany 5713 razy)
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« : 02 Marca 2008, 03:27:44 »
0

Jak widzę tematu tego nikt jak dotąd tu nie poruszał więc czas na mnie.

Zaczniemy od kolei White Pass & Yukon na Alasce ( http://www.whitepassrailroad.com/ ) Zbudowano ją w trakcie Gorączki Złota w celu dowozu materiałów do dynamicznie rozwijającego się Yukon. Ze względu na koszmarne trudności budowlane wybrano rozstaw trzyipółstopowy - 1067mm. Oczywiście gorączka szybko się skończyła a kolej później radziła sobie lepiej lub później gorzej aż do zamknięcia w 1982 roku. Po paru latach przerwy została otwarta ponownie jako kolej turystyczna.
I dzisiaj przewozi rocznie, uwaga, czterysta tysięcy pasażerów rocznie! A bilety kosztują słono, bo od 100$ wzwyż. Spora część pasażerów przychodzi z wielkich wycieczkowców które cumują tuż przy stacji końcowej.
Trzeba jednak przyznać że bilety muszą być warte swojej ceny:

Cała trasa ma coś koło 70 mil (pierwotnie 110)

Jeszcze jedna stronka:
http://www.whitepassfan.net/whitepass/index.php

Z grubsza w tym samym czasie (koniec XIX wieku) kolej Denver & Rio Grande Western zdobywała Góry Skaliste.
Trzeba przyznać że warunki mieli ciężkie:

I nic dziwnego że postanowili budować swoje linie węższe - trzystopowe (914mm). Z czasem jednak problemem okazała się niewymienialność ich wagonów z resztą kolei w Stanach i większość sieci DRGW została w ciągu parunastu lat przekuta na 1435mm.
Nieprzekute pozostały fragmenty na których prowadzony ruch nie zapewniał zwrotu kosztów takiej inwestycji. Oczywiście linie te były potem pierwsze w kolejce do likwidacji. DRGW zakończyło eksploatację wąskich torów w 1967 roku. Do tego czasu jednak ich koleje były już ewenementem. Przez lata niedoinwestowane były ciągle obsługiwane przez parowozy - a w latach '60 w USA był to już ewenement.

Zachęcam do poszperania na
http://www.railpictures.net
Jest tam tego sporo. Dość wyczerpującym źródełkiem na temat historii tej kolei jest strona
http://www.drgw.net

Szczęśliwie dwie linie wąskotorowe udało się uchronić od rozbiórki i funkcjonują one do dziś jako turystyczne. Są to:
Durango & Silverton
http://www.durangotrain.com/
Zbudowana wielkim nakładem w czasach gorączki srebra. Jak gorączka się skończyła (po paru latach) z powodu zaniechania dodawania srebra do monet dolarowych to dobre czasy także niestety się skończyły.  
Po drodze jest co oglądać:
Małe | Duże

I większa wersja tego filmiku:
Małe | Duże


Druga to:
Cumbres & Toltec
http://www.cumbrestoltec.com/
Przy kolejce działa grupa miłośników:
http://www.cumbrestoltec.org/
Tu też jest co oglądać


Multum filmów z obu kolei jest na YouTube. Wystarczy poszukać.

Jadąc dalej na południe trafimy w Nevadzie na jedyną znaną mi czynną wąskotorową kolej towarową w Stanach. Wozi ona gips z kopalni do fabryki płyt G-K ulokowanej w miejscowości mającej szumną nazwę Plaster City (poza fabryką nie ma tam nic)

Kolej ma kilkadziesiąt mil i wiem że kiedyś była zelektryfikowana. Rozstaw to także 914mm.
Widoczny na zdjęciu mostek służy odprowadzeniu wody deszczowej pojawiającej się tu bardzo rzadko ale za to w olbrzymich ilościach.
Filmiki:
Małe | Duże

Małe | Duże


Poza tym do niedawna istniała kolej wąskotorowa w hucie Bethlehem:
Małe | Duże

Małe | Duże

Niestety cała huta została ostatnio rozebrana.

Uff.
Kiedyś było tego dużo więcej ale musimy pamiętać że tam masowa motoryzacja zaczęła się jeszcze przed wojną. Jest jeszcze sporo mniejszych kolejek o których tu nie wspomniałem bądź nie wiem.

PS. W żadnym z tych miejsc nie byłem osobiście.
Zapisane
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 02 Marca 2008, 14:56:59 »
0

Co do Skagway - Whitehorse na Alasce to mam pewne plany... ale na razie pozostają w sferze planów:) Kolej pomogła przebyć poszukiwaczom (a raczej ich niedobitkom, bo gorączka wtedy spadała) przebyć najgorszy odcinek szlaku 98 do Whitehorse w Kanadzie, gdzie poszukiwacze po przebyciu gór wsiadali na statki i płynęli dalej Jukonem do złotonośnych pól. Pod koniec 2 wojny Whitehorse uzyskało połączenie lądowe z Anchorage i Zachodnim wybrzeżem Kanady poprzez Alcan, czyli strategiczną autostradę, którą zaczęto budować po ataku Japonii.
W latach 60 - tych wykorzystywano już trakcję spalinową, w składzie było kilka wagonów pasażerskich i bagażowy. W wagonach były obrotowe, pluszowe fotele które można było obracać w stronę okna - czysto widokowa linia.
Niestety - jak wynika ze strony przewoźnika nie ma możliwości przejazdu całą linią - na terytorium Kanady przed Whitehorse przesiadka do autobusu i ostatni odcinek złomem:)
Zapisane

Kristofor_z_domu
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!