Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 08:00:49 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: znalezione  (Przeczytany 10416 razy)
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« : 12 Czerwca 2012, 12:36:38 »
+1

W miejscowości Dierżanów przy trasie na Płock


*  (52.35 KB, 384x288 - wyświetlony 1252 razy.)

*  (46.55 KB, 384x288 - wyświetlony 1104 razy.)

*  (46.87 KB, 384x288 - wyświetlony 1195 razy.)
Zapisane

pozdrowienia
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 12 Czerwca 2012, 13:20:07 »
0

Ale gdzie to? Dierżanowa Geoportal nie znalazł, a najbliższy od Płocka Dzierżanów wskazał w powiecie poddębickim lub wołomińskim...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Czerwca 2012, 13:40:16 »
0

Dzierżanowo pomyłka teraz jest na pewno
Zapisane

pozdrowienia
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 12 Czerwca 2012, 14:20:12 »
+4

Pozostałość po lini cukrowni Mała Wieś. To odcinek Mała Wieś - Płońsk.  Myślałem ze po liniach cukrowni Mała Wieś i Borowiczki pozostały tylko nasypy i resztki przepustów a tu taka niespodzianka.
Rozstaw 600mm.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 14 Czerwca 2012, 08:18:22 »
0

na jednym ze zdjęć widać wyrażne rozgałęzienie szlaku a dalej jakieś zakłady do których prowadziły tory.A w jakich latach kolejka funkcjonowała.


*  (51.87 KB, 384x288 - wyświetlony 1259 razy.)
Zapisane

pozdrowienia
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 14 Czerwca 2012, 15:42:39 »
0

Według B. Pokropińskiego (Kolejki wąskotorowe Mazowsza w "Inżynierowie polscy w XIX i XX w., tom IV") kolejkę wybudowano z materiałów odkupionych z rozbieranej kolejki Nasielsk-Płońsk-Sierpc. Linię główną z cukrowni do stacji w Płońsku otwarto jesienią 1926, zaś w następnym roku powstały linie do Kobylnik, Nacpolska i Worowic. W 1928 r, było łącznie 48 km toru. Tabor liczył 6 parowozów i 80 wagonów o nośności 5 ton. W 1942 r. powstało połączenie z kolejką cukrowni Borowiczki. W 1960 r. było 9 parowozów, 3 spalinówki i 120 wagonów towarowych. Ruch wstrzymano w 1980 r. a kolejkę rozebrano w 1984 r.

Dokładny przebieg można obejrzeć na Geoportalu (chwilowo nie działa) albo na mapach WIG. W Dzierżanowie odgałęziała się linia do Nacpolska, która musiała zostać zlikwidowana znacznie wcześniej niż reszta sieci (na mapie WIG z 1933 r. jej nie ma, na mapach niemieckich z II wojny jej nie ma, na Geoportalu jest działka i zaznaczone fragmenty nasypu). Była też bocznica do na plac składowy folwarku, czyli później PGRu.

PS
Może warto zmienić tytuł wątku na Kolej Cukrowni Mała Wieś i przenieść do działu kolei cukrownianych...
« Ostatnia zmiana: 14 Czerwca 2012, 16:16:37 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 14 Czerwca 2012, 16:09:46 »
0

Według B. Pokropińskiego (Kolejki wąskotorowe Mazowsza w "Inżynierowie polscy w XIX i XX w., tom IV") kolejkę wybudowano z odkupionych z rozbieranej kolejki Nasielsk-Płońsk-Sierpc. Linię główną z cukrowni do stacji w Płońsku otwarto jesienią 1926, zaś w następnym roku powstały linie do Kobylnik, Nacpolska i Worowic.


A wg mnie wyglada to tak:

Według B. Pokropińskiego (1995b) budowa szkieletu tej sieci miała miejsce w latach 1926-27, kiedy to powstała linia łącząca cukrownię ze stacją PKP w Płońsku oraz boczna linia z Nakwasina do Grodkowa (ryc. 17, tab. 36). Według zachowanych w AAN dokumentów w 1940 r. uruchomiono linię z Dzierżanowa do Nacpolska  i wykonano połączenie z Worowic do Pilchowa, gdzie uzyskano połączenie z siecią kolejową cukrowni Borowiczki przyłączając jednocześnie istniejący już od początku lat 1920. odcinek należący do tej ostatniej cukrowni prowadzący z Pilchowa do Blichowa z odgałęzieniem do Gocłowa. Ponadto wybudowane zostały dwie krótkie bocznice do Krzykosów i Bulkowa.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 22 Czerwca 2012, 15:00:32 »
0

To jeszcze się zapytam, co z linią do Kępy Polskiej? Pokropiński pisze, że budowę rozpoczęto, ale jej nie ukończono. Linię znalazłem na natomiast na niemieckiej mapie z 44 r. Fragmenty jej nasypów widać też chyba na ortofotomapie Geoportalu (np. tu i dalej jeszcze ładniejsze fragmenty). Wygląda więc to tak, jakby prace ziemne zdążono wykonać praktycznie na całym odcinku... Rozumiem, że po wojnie wszystko szybko rozebrano?

A, skoro jesteśmy w okolicy: Jak było z połączeniem Borowiczek z Płockiem? Linia pojawia się dopiero na mapie niemieckiej 1:25000 z 1944 r. Czy faktycznie istniało przed wojną połączenie z przystanią w Płocku (coś mi nie gra... Co?)?
« Ostatnia zmiana: 22 Czerwca 2012, 15:14:28 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 22 Czerwca 2012, 22:56:31 »
0

To jeszcze się zapytam, co z linią do Kępy Polskiej?

Ja opierałem się na protokołach nacjonalizacyjnych i tam nic o tym odcinku nie było.

A, skoro jesteśmy w okolicy: Jak było z połączeniem Borowiczek z Płockiem? Linia pojawia się dopiero na mapie niemieckiej 1:25000 z 1944 r. Czy faktycznie istniało przed wojną połączenie z przystanią w Płocku (coś mi nie gra... Co?)?

Były de facto dwa połączenia ;-). Pierw do przystani w Płocku (1930 r.) - po wybudowaniu linii kolejowej do Sierpca odcinek na terenie miasta "przełożono" do stacji PKP. To widać dość dobrze w sprawozdaniach zarządu cukrowni. Wogóle jakbyś chciał zobaczyć całość pracy to mogę zajrzeć np. w poniedziałek do ZUP ;-).
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 22 Czerwca 2012, 23:02:29 »
0

Nie przełożono a skrócono wąski tor gdyż PKP dało za duże wymagania odnośnie skrzyżowania torowiska.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 23 Czerwca 2012, 14:17:38 »
0

Pewnie, że bym chciał Chichot.

Po przyjrzeniu się mapom: WIG 1:100000 - opracowana 1929-30 r. (więc linii jeszcze nie było), późniejsze mapy niemieckie powstały na jej podstawie i zostały (jak widać) tylko częściowo zaktualizowane. Linia znalazła się natomiast na mapie WIG 1:300000 z 1934 (co prawda nie sięga tam przystani, a jedynie granic miasta - jakieś 1,5 km za przecięcie z budowaną linią normalnotorową).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 23 Czerwca 2012, 14:57:59 »
0

No bo dalej nie sięgała. Nie miało by sensu gdyż dalej do Wisły i tak by nie dotarła gdyż jest tam stroma skarpa. Linia do Wisły docierała w okolicach cukrowni.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 23 Czerwca 2012, 15:17:48 »
0

No i to mi nie gra . Określenie: "do przystani w Płocku". Przystań była tuż obok cukrowni, więc po co druga, no i do tego właśnie ta skarpa...
« Ostatnia zmiana: 23 Czerwca 2012, 15:20:54 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 27 Czerwca 2012, 19:40:23 »
0

To określenie jest nieprecyzyjne i może wprowadzać w błąd. żeby zejść ze skarpy musiała by być kolejka linowa bo nawet trawersem by się nie dało. Za duża różnica poziomów. Ewentualnie trawers i zębatka.
No ale nie piszmy o Kolejce cukrowni Borowiczki w temacie o Małej Wsi.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!