tomasz11
|
 |
« : 12 Czerwca 2012, 12:36:38 » |
+1
|
W miejscowości Dierżanów przy trasie na Płock
|
|
|
Zapisane
|
pozdrowienia
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #1 : 12 Czerwca 2012, 13:20:07 » |
0
|
Ale gdzie to? Dierżanowa Geoportal nie znalazł, a najbliższy od Płocka Dzierżanów wskazał w powiecie poddębickim lub wołomińskim...
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
tomasz11
|
 |
« Odpowiedz #2 : 12 Czerwca 2012, 13:40:16 » |
0
|
Dzierżanowo pomyłka teraz jest na pewno
|
|
|
Zapisane
|
pozdrowienia
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #3 : 12 Czerwca 2012, 14:20:12 » |
+4
|
Pozostałość po lini cukrowni Mała Wieś. To odcinek Mała Wieś - Płońsk. Myślałem ze po liniach cukrowni Mała Wieś i Borowiczki pozostały tylko nasypy i resztki przepustów a tu taka niespodzianka. Rozstaw 600mm.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
tomasz11
|
 |
« Odpowiedz #4 : 14 Czerwca 2012, 08:18:22 » |
0
|
na jednym ze zdjęć widać wyrażne rozgałęzienie szlaku a dalej jakieś zakłady do których prowadziły tory.A w jakich latach kolejka funkcjonowała.
|
pozdrowienia
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #5 : 14 Czerwca 2012, 15:42:39 » |
0
|
Według B. Pokropińskiego ( Kolejki wąskotorowe Mazowsza w "Inżynierowie polscy w XIX i XX w., tom IV") kolejkę wybudowano z materiałów odkupionych z rozbieranej kolejki Nasielsk-Płońsk-Sierpc. Linię główną z cukrowni do stacji w Płońsku otwarto jesienią 1926, zaś w następnym roku powstały linie do Kobylnik, Nacpolska i Worowic. W 1928 r, było łącznie 48 km toru. Tabor liczył 6 parowozów i 80 wagonów o nośności 5 ton. W 1942 r. powstało połączenie z kolejką cukrowni Borowiczki. W 1960 r. było 9 parowozów, 3 spalinówki i 120 wagonów towarowych. Ruch wstrzymano w 1980 r. a kolejkę rozebrano w 1984 r. Dokładny przebieg można obejrzeć na Geoportalu (chwilowo nie działa) albo na mapach WIG. W Dzierżanowie odgałęziała się linia do Nacpolska, która musiała zostać zlikwidowana znacznie wcześniej niż reszta sieci (na mapie WIG z 1933 r. jej nie ma, na mapach niemieckich z II wojny jej nie ma, na Geoportalu jest działka i zaznaczone fragmenty nasypu). Była też bocznica do na plac składowy folwarku, czyli później PGRu. PS Może warto zmienić tytuł wątku na Kolej Cukrowni Mała Wieś i przenieść do działu kolei cukrownianych...
|
|
« Ostatnia zmiana: 14 Czerwca 2012, 16:16:37 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #6 : 14 Czerwca 2012, 16:09:46 » |
0
|
A wg mnie wyglada to tak: Według B. Pokropińskiego (1995b) budowa szkieletu tej sieci miała miejsce w latach 1926-27, kiedy to powstała linia łącząca cukrownię ze stacją PKP w Płońsku oraz boczna linia z Nakwasina do Grodkowa (ryc. 17, tab. 36). Według zachowanych w AAN dokumentów w 1940 r. uruchomiono linię z Dzierżanowa do Nacpolska i wykonano połączenie z Worowic do Pilchowa, gdzie uzyskano połączenie z siecią kolejową cukrowni Borowiczki przyłączając jednocześnie istniejący już od początku lat 1920. odcinek należący do tej ostatniej cukrowni prowadzący z Pilchowa do Blichowa z odgałęzieniem do Gocłowa. Ponadto wybudowane zostały dwie krótkie bocznice do Krzykosów i Bulkowa.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #7 : 22 Czerwca 2012, 15:00:32 » |
0
|
To jeszcze się zapytam, co z linią do Kępy Polskiej? Pokropiński pisze, że budowę rozpoczęto, ale jej nie ukończono. Linię znalazłem na natomiast na niemieckiej mapie z 44 r. Fragmenty jej nasypów widać też chyba na ortofotomapie Geoportalu (np. tu i dalej jeszcze ładniejsze fragmenty). Wygląda więc to tak, jakby prace ziemne zdążono wykonać praktycznie na całym odcinku... Rozumiem, że po wojnie wszystko szybko rozebrano? A, skoro jesteśmy w okolicy: Jak było z połączeniem Borowiczek z Płockiem? Linia pojawia się dopiero na mapie niemieckiej 1:25000 z 1944 r. Czy faktycznie istniało przed wojną połączenie z przystanią w Płocku (coś mi nie gra...  )?
|
|
« Ostatnia zmiana: 22 Czerwca 2012, 15:14:28 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #8 : 22 Czerwca 2012, 22:56:31 » |
0
|
To jeszcze się zapytam, co z linią do Kępy Polskiej? Ja opierałem się na protokołach nacjonalizacyjnych i tam nic o tym odcinku nie było. A, skoro jesteśmy w okolicy: Jak było z połączeniem Borowiczek z Płockiem? Linia pojawia się dopiero na mapie niemieckiej 1:25000 z 1944 r. Czy faktycznie istniało przed wojną połączenie z przystanią w Płocku (coś mi nie gra...  )? Były de facto dwa połączenia ;-). Pierw do przystani w Płocku (1930 r.) - po wybudowaniu linii kolejowej do Sierpca odcinek na terenie miasta "przełożono" do stacji PKP. To widać dość dobrze w sprawozdaniach zarządu cukrowni. Wogóle jakbyś chciał zobaczyć całość pracy to mogę zajrzeć np. w poniedziałek do ZUP ;-).
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #9 : 22 Czerwca 2012, 23:02:29 » |
0
|
Nie przełożono a skrócono wąski tor gdyż PKP dało za duże wymagania odnośnie skrzyżowania torowiska.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #10 : 23 Czerwca 2012, 14:17:38 » |
0
|
Pewnie, że bym chciał  . Po przyjrzeniu się mapom: WIG 1:100000 - opracowana 1929-30 r. (więc linii jeszcze nie było), późniejsze mapy niemieckie powstały na jej podstawie i zostały (jak widać) tylko częściowo zaktualizowane. Linia znalazła się natomiast na mapie WIG 1:300000 z 1934 (co prawda nie sięga tam przystani, a jedynie granic miasta - jakieś 1,5 km za przecięcie z budowaną linią normalnotorową).
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #11 : 23 Czerwca 2012, 14:57:59 » |
0
|
No bo dalej nie sięgała. Nie miało by sensu gdyż dalej do Wisły i tak by nie dotarła gdyż jest tam stroma skarpa. Linia do Wisły docierała w okolicach cukrowni.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #12 : 23 Czerwca 2012, 15:17:48 » |
0
|
No i to mi nie gra  . Określenie: "do przystani w Płocku". Przystań była tuż obok cukrowni, więc po co druga, no i do tego właśnie ta skarpa...
|
|
« Ostatnia zmiana: 23 Czerwca 2012, 15:20:54 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #13 : 27 Czerwca 2012, 19:40:23 » |
0
|
To określenie jest nieprecyzyjne i może wprowadzać w błąd. żeby zejść ze skarpy musiała by być kolejka linowa bo nawet trawersem by się nie dało. Za duża różnica poziomów. Ewentualnie trawers i zębatka. No ale nie piszmy o Kolejce cukrowni Borowiczki w temacie o Małej Wsi.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
|