Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 13:29:19 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: bocznica do fabryki zelatyny w Pulawach  (Przeczytany 18761 razy)
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« : 22 Wrzesień 2006, 20:59:16 »
0

Witam

Korzystajac z pobytu w Polsce, postanowilem odwiedzić bocznice kolejowa do nieczynnej od ok. 10 lat fabryki żelatyny. Trasa dla mnie bliska, gdyż tam właśnie rozpoczynała się moja kolejowa pasja. Za swych dobrych czasów można było zobaczyć na niej SM03 z kilkoma cysternami kursujacej kilka razy dziennie. To jednak przeszłość. Słyszałem jednak pogłoski, że linia jest ma być wykorzystywana podczas budowy obwodnicy Puław, oraz w przyszłości ma istnieć przy zagospodarowywaniu terenu przemysłowego po d. fabryce żelatyny.

Oto kilka zdjec:

Widok z polnego przejazdu na tory w  strone polaczenia z linia Deblin-Lublin na wysokosci ZA Pułwy. W oddali widać komin elektrociepłowni.


Widok z tego samego przejazdu w przeciwną stronę (w oddali w zaroślach widać mostek kolejowy na rz. Kurówka).


Widok przejazdu, ułożonego z płyt betonowych.


A oto szczegóły jak wyglądaja tory na przejeździe. Na szlaku tory nieco lepiej.


Na koniec ja wraz z moim rowerkiem siedzimy sobie na torach . Aparat leży na słupku oznaczającym kilometr 1,1 trasy

Jesli ktoś ma inne zdjęcia z tej trasy zapraszam do zamieszczania. Ja niestety w najbliższy poniedziałek muszę wracać do Irlandii.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #1 : 12 Kwiecień 2011, 20:47:14 »
+2

Dzisiaj natknąłem się na ten post pisany w 2006 roku (więc ładnych kilka lat temu) i mimo to natchnęło mnie aby  poszukać w necie informacji na temat owej bocznicy.
Znalazłem tą dyskusję: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=8215 (nawiasem mówiąc także z udziałem Grzegorza  Chichot ).
Moje zainteresowanie podtrzymywał fakt, że podobnie jak Grzegorz pamiętam jeżdżącą SM03 do byłej żelatyny (to było w latach 90-tych). Któregoś dnia tamtych lat nawet natknąłem się na pociąg na przejeździe kolejowym niestrzeżonym w ulicy Długiej w Puławach (obecnie jest tam przepust dla toru pod obwodnicą Puław). Postanowiłem z uwagi na pogodny dzień (12-04-2011) oraz na fakt orania tamtych stron przez nowych inwestorów wybrać się rowerkiem i aparatem na zwiady, aby uwiecznić co tam się jeszcze da. Popełniłem kilka fotek, które zamieszczam poniżej.

Okolice Bramy nr 3 Zakładów Azotowych, a więc miejsca, gdzie tor bocznicy splata się z innymi torami, które dalej dochodzą do stacji Puławy Azoty:


Widok w kierunku przystanku Puławy-Chemia. Na pierwszym planie tor bocznicy:


Most na rzece Kurówce:


Przepust pod obwodnicą - widok w kierunku byłej żelatyny:


W torze widać jeszcze płyty betonowe stanowiące ślad po byłym przejeździe kolejowym...


Dalej tor biegnie do zakładu. Po prawej widoczny betonowy płot:


Miejsce w którym tor rozkręcono. W tle lokomotywownia:


Budynki docelowego miejsca, gdzie zmierzała bocznica. Widok od strony lasu. Widać tor za drzewami:


Budynek lokomotywowni. Widok od lasu:


Budynek byłej lokomotywowni jednostanowiskowej. W ziemi pozostały podkłady betonowe:


Wnętrze lokomotywowni. Podejrzewam, że niedługo budynek zniknie, bo nieopodal pracowały maszyny, które równały z ziemią inne obiekty...


Lokomotywownia z profilu (widok od strony lasu):


Patrząc z kierunku lokomotywowni dalej widać ułożone w ziemi podkłady betonowe, które trafiają w płot marketu Tesco...

Nawiasem mówiąc wcześniej myślałem, że Tesco przewidziało jakąś bramę kolejową i wykorzysta tą bocznicę do zaopatrywania się, czy coś.... ale jak pokazują fotki nic takiego nie widać.

Na wysokości Tesco ostatni kolejowy ślad - podkład. Być może po byłym koziołku...


Na wysokości lokomotywowni widać ślady rozjazdów, które rozgałęziały tor bocznicy żelatyny i kierowały go z powrotem (za lokomotywownię) w kierunku stanowiska rozładunku (cystern?) przez tą bramę:


A za tą bramą tor został zachowany. Rozjazdy mają nawet zwrotniki:


Widać betonowy płot. Zdjęcie od strony głównego toru bocznicy ...


by w końcu skończyć bieg na tym stanowisku (rozładunek cystern?):


To tyle.

Kończąc nadmienię, że jak pokazuje ta fotka:

...wybudowano przepust pod obwodnicą. Mam nadzieję, że tor ten będzie kiedyś przez jakiegoś odbiorcę wykorzystany. Tereny na które zmierza to tereny inwestycyjne. Kto wie, może kiedyś znowu ujrzymy jeżdżące pociągi. Jednak zauważyć się da, że stan torowiska w niektórych miejscach nie jest najlepszy.
« Ostatnia zmiana: 12 Kwiecień 2011, 21:11:49 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #2 : 12 Kwiecień 2011, 21:52:05 »
0

Jarku
Wszystko się zgadza.
W czasach świetności kolej obsługiwała nie tylko fabrykę żelatyny (cysterny z kwasem oraz wagony kryte z workami z żelatyną) ale także bocznicę do magazynu paliw Centrali Przemysłu Naftowego.
Bocznica tak jak fabryka funkcjonowała mniej więcej do połowy lat 90-tych skład paliw zrezygnował z transportu szynowego trochę wcześniej.
W schyłkowym okresie poprzedniego systemu, czyli końcówka lat 80-tych w pobliżu bocznicy planowano wybudować ogromny kombinat mleczarski, który także miał korzystać z transportu szynowego. Nazwa kombinat jest tutaj jak najbardziej celowa - zakład przerabiać miał ogromne ilości mlecznego surowca, nie tylko dla regionu czy na potrzeby kraju, ale także rezerwy żywnościowe dla krajów RWPG (teraz mamy to w wydaniu zachodnim pod szyldem UE)

Kilka lat temu, kiedy budowano nowy most i obwodnice były plany ożywienia bocznicy do transportu elementów konstrukcji.
Nie udało się. Obawiam się, że była to ostatnia próba wykorzystania bocznicy.



 
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #3 : 13 Kwiecień 2011, 06:14:59 »
0

W czasach świetności kolej obsługiwała nie tylko fabrykę żelatyny (cysterny z kwasem oraz wagony kryte z workami z żelatyną) ale także bocznicę do magazynu paliw Centrali Przemysłu Naftowego.

Tak myślałem, bo nieopodal stanowiska rozładunku cystern są zabudowania stacji paliw byłego CPN-u.
Ta fotka: http://images37.fotosik.pl/754/7b0624ad80a308fa.jpg

W schyłkowym okresie poprzedniego systemu, czyli końcówka lat 80-tych w pobliżu bocznicy planowano wybudować ogromny kombinat mleczarski, który także miał korzystać z transportu szynowego.

Do dziś stoi tam zaczęta i niedokończona budowa. Zapewne to ten kombinat.

Kilka lat temu, kiedy budowano nowy most i obwodnice były plany ożywienia bocznicy do transportu elementów konstrukcji.
Nie udało się. Obawiam się, że była to ostatnia próba wykorzystania bocznicy.

Z tego co piszesz Grzesiu to raczej tak będzie. A więc bocznica była, nie będzie bocznicy.
Żałuję, że nie zrobiłem fotek jak nie było jeszcze obwodnicy i gdy jeździły pociągi... ale kto wtedy o tym myślał...  Niezdecydowany
« Ostatnia zmiana: 13 Kwiecień 2011, 06:19:19 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #4 : 14 Kwiecień 2011, 06:48:21 »
0

Jeszcze kilka fotek których wcześniej nie dodałem wraz z opisami:

Mosty na kanale dopływowym do Zakładów Azotowych:



Ten wyższy z tyłu to most dla bocznicy, o której mowa. Kiedyś wszystkie 3 tory takie miały. Kilka lat temu zmodernizowano te dwa pierwsze na torach linii łączącej Lublin i Dęblin/Radom.

Oddalający się od linii Lublin-Dęblin tor przebiega przez las:


W niektórych miejscach mocno zarosło:


Ścieżka łącząca osiedle Wólka Profecka z przystankiem Puławy-Chemia i Zakładami Azotowymi przecina tor bocznicy nieopodal przystanku Puławy-Chemia:


I jeszcze kilkaset metrów dalej - rzut okiem na most na rzece Kurówce:
« Ostatnia zmiana: 14 Kwiecień 2011, 06:55:05 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #5 : 19 Kwiecień 2011, 10:51:58 »
0

W uzupełnieniu tematu kilka nie moich fotek znalezionych w sieci:

Lokomotywownia (w nieco lepszym stanie, jeszcze z torami):


Waga:


źródło: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/ciekawostki-386.htm


Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Mariano
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 27 Kwiecień 2011, 21:36:43 »
0

Również pamiętam jeżdżące tamtędy pociągi. Kilka razy przejeżdżając 'emką' czy samochodem zdarzało się, że trzeba było poczekać, aż skład przetoczy się przez ul. Długą

Na przejeździe stał znak STOP nawet, gdy po pociągach zostało wspomnienie. Miejscowi policjanci lubili robić sobie mało śmieszne żarty. Czaili sie w lesie i łapali tych, którzy nie zatrzymali się. Widocznie komuś mało było naturalnych spowalniaczy w postaci fatalnego stanu drogi przy torach...

Kiedyś znałem gościa, który pracował na tej lokomotywie, niestety, kontakt sie urwał i szczerze mówiąc nigdy nie było okazji o tym pogadać.

Ja także żałuję, że nie mogę cofnąć sie w czasie i popatrzeć na ten skład. Linia skazana jest na naturalną śmierć.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #7 : 27 Kwiecień 2011, 23:13:05 »
0

Cytuj
Kiedyś znałem gościa, który pracował na tej lokomotywie, niestety, kontakt sie urwał i szczerze mówiąc nigdy nie było okazji o tym pogadać.
Czyżby ten gość mieszkał na Leśnej w Puławach?
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Mariano
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 27 Kwiecień 2011, 23:36:54 »
0

Na to Ci niestety nie odpowiem. To jest kuzyn mojego sąsiada, nawet nazwiska nie przypomnę sobie. Znałem go, bardziej z widzenia, właśnie poprzez tego sąsiada. Moi rodzice mieli z nim lepszy kontakt. Wieki go nie widziałem, bo ostatnimi czasy rzadziej bywam w Puławach.
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #9 : 28 Kwiecień 2011, 12:16:53 »
0

Byłoby fajnie, gdyby w tym wątku znalazła się jakaś fotka działającej bocznicy. Przynajmniej fotka przejazdu przez tory w ulicy długiej... Może ktoś ma coś w archiwach?...
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 28 Kwiecień 2011, 16:37:37 »
0

Ja miałem dziś okazję przyjrzeć się tej bocznicy koło Mostostalu W tym miejscu sprawia dobre wrażenie nie jest zarośnięta oczyszczona na przejeździe. Ale już z wiaduktu na obwodnicy widać że jest solidnie zarośnięta małymi drzewkami.
Zapisane
Mariano
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 28 Kwiecień 2011, 16:50:00 »
0

Końcowa część linii, za przejazdem (patrząc w stronę Dęblina)przy Mostostalu bywa używana, zwożą tam np. kruszywo. Widziałem kilka razy stojące tam wagony, cały ten gruz, który teraz można zobaczyć tam przy torach został zapewne przywieziony i wysypany z wagonów stojących na torach 'żelatynowych'. Ale dalej jak za przejazd w kierunku Puław to nie sądzę, by ktoś przepychał wagony.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #12 : 29 Kwiecień 2011, 08:33:02 »
0

Wracając jeszcze do odcinka bliżej Puław czyli terenu d. fabryki Żelatyny.
Ten dawniej gęsto zurbanizowany teren przemysłowy (gdzie poza fabryką Żelatyny, były także dwa duże przedsiębiorstwa budowlane PBO i PPBO, Prefabet (produkujący budowlane prefabrykaty), Bakutil (produkcja mączki kostnej) teraz mamy market Tesco, firmę KN Product w dawnej jednej z hal, oraz ogromny plac gdzie powstają market budowlany.

Dlatego nieco księżycowo wygląda wrak szopy stojący na gruzowej pustyni.

Po prawej mamy szopę, po lewej w oddali skład paliw który dawniej korzystał z bocznicy.
Tory biegły wzdłuż ściany lasu.

Zdjęcie zaczerpnąłem z serwisu MM Puławy, artykuł dotyczący budowy marketów budowlanych w mieście.
http://www.mmpulawy.pl/artykul/inwestycje-w-pulawach-leroy-merlin-wybuduje-skanska-338458.html


* zelatyna.jpg (30.7 KB, 496x331 - wyświetlony 803 razy.)
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #13 : 05 Maj 2011, 12:25:36 »
0

Tory biegły wzdłuż ściany lasu.

Na obecną chwilę jeszcze tam są.

Patrząc na załączone przez Ciebie Grzesiu zdjęcie obecnie kończą się w połowie odcinka pomiędzy widoczną lokomotywownią, a zabudowaniami stacji paliw:
http://images43.fotosik.pl/800/1281a79f69fab076.jpg
« Ostatnia zmiana: 05 Maj 2011, 12:29:31 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Arclight
Nowicjusz
*
Długość toru:: 32 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 28 Maj 2011, 16:53:17 »
0

W okolicach roku 2000-ego spotkałem na przejeździe przy ul. Długiej SM42 ciągnącą skład beczek, ale byłem wtedy zbyt młody by fotografować.
Tak więc nie tylko SM03 tam jeździła
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #15 : 28 Maj 2011, 17:44:50 »
0

We wspomnianym okresie Fabryka Żelatyny już nie funkcjonowała. Pozostał problem cystern z kwasem odstawionych na bocznicy jeszcze za czasów poprzedniego właściciela czyli tzw. "króla polskiej żelatyny". Cysterny zaczęły korodować, stwarzając zagorzenie chemiczne. Proces nadzorował Wydział Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Puławach.
Nie wykluczone, że 409Da z żelatyny już nie istniała więc cysterny wyciągała SM42 (takową posiada chociażby pobliski KOLZAP czyli CTL)
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Arclight
Nowicjusz
*
Długość toru:: 32 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 28 Maj 2011, 18:13:18 »
0

Tylko, że ona te beczki wciągała, tzn. wjeżdżała "z lewej" patrząc w stronę Azotów. Nie pamiętam już dokładnie, ale były to chyba białe cysterny ze znakiem CPN, więc może była to jakaś zdawka do bazy paliw?
Zapisane
Mariano
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 30 Maj 2011, 09:03:31 »
0

Mnie się wydawało, że gdzieś od połowy lat 90. nic tamtędy nie jeździło. Być może kwas albo jakiś inny syf, którego na Żelatynie nie brakowało, był przepompowywany do tych cystern, które widziałeś.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #18 : 30 Maj 2011, 09:47:31 »
0

Żelatyna formalnie ogłosiła upadłość w 1998 roku. Produkcja i przewozy kolejowe wygasły około roku wcześniej. We wspomnianym 98, Starostwo Powiatowe ściągało już porzucone cysterny z kwasem. Od tamtego czasu wydaje mi się że nic nie pojechało.

Historia bocznicy do skladu paliw nie jest mi niestety znana. Obawiam się jednak, że dokończyła ona żywota wcześniej niż przewozy do żelatyny. Szczególnie, że we wspomnianej końcówce lat 90-tych była spora modernizacja tego składu paliw, możliwe że wtedy zrezygnowano z regularnego transportu kolejowego na rzecz samochodowych cystern ....
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 408 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #19 : 22 Luty 2021, 07:08:21 »
0

Odświeżam kotleta, ale pojawił się pomysł przekształcenia działek po nieczynnej bocznicy kolejowej, o której mowa w tym wątku była, w drogę publiczną celem odciążenia z ruchu jednej z arterii wylotowej w kierunku obwodnicy. Czyli jest szansa na rozbiórkę toru kolejowego usytuowanego w terenie dawnej bocznicy żelatyny (tor jeszcze istnieje).

Artykuł: https://www.dziennikwschodni.pl/pulawy/chca-nakreslic-nowa-ulice-w-pulawach,n,1000284070.html
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!