Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Październik 2023, 14:57:14 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Fotki 2006  (Przeczytany 21666 razy)
Marcin Przybysz
Gość
« : 05 Wrzesień 2006, 20:21:46 »
0

Wydzieliłem temat z moimi fotkami (cóż za samozachwyt, prawda?  :mrgreen: )
Chyba czeka mnie jeszcze przed zimą wizytwa w Helu, mam nadzieję, że dokończę fotorelację.

Marcin

  Zaczynamy w okolicy działobitni (roboczo przeze mnie nazwanej) nr 2 (to ta odrestaurowana)

Schodzimy na starotorze, doskonale zachowane



z zachowanymi podkładami, niestety w stanie mocno zmurszałym



Na Helu mamy jak na razie jeden punkt skupu złomu, więc leżące swobodnie podkładki z gwoździami nikogo tu nie dziwią (rzecz nie do pomyślenia np. w Starachowicach)



Po około 300 metrach dochodzimy  starotorzem do głównej magistrali  „czynnej” kolejki.



 Piszę z cudzysłowem, bo widać, że tędy od lat nic nie jechało. I nic dziwnego, gdyż ta część wąskotorówki prowadzi do działobitni (roboczo dziś nazwanej) nr l, czyli „strategicznego magazynu ziemniaków garnizonu Hel”, jak to ładnie określił 3 lata temu komandor, z którym zwiedzałem helskie umocnienia. Wtedy tor był jeszcze kompletny, niknął w głębi działobitni,  dziś brakuje około 30 metrów przed samym zjazdem do umocnień, widać , że upalony przez złomiarzy.
Spod działobitni nr l wracamy torowiskiem, aż do płotu z groźnym napisem



Torowisko biegnie wzdłuż płotu (po tej drugiej stronie niestety), bocznica prowadzi do bunkra , niknie w jego głębi, po chwili wynurza się, znika w drugim bunkrze, poczym łączy się z linią główną, i na szczęście wychodzi za płot, na teren dostępny.



Mam niejasne podejrzenia, że może być to szopa gdzie stacjonują lokomotywki, ale póki nie zwiedziłem reszty, poczekajmy z wnioskami. Idziemy dalej.  Po stu metrach mamy podziemny magazyn drewnianych podkładów (mimo usilnych poszukiwań, nie znalazłem ani jednego gwoździa, więc wieku ich nie znamy)



Zauważyłem ciekawą rzecz – betonowe podkłady przygotowane są pod dwa rozstawy – 600 oraz 750 mm



Dochodzimy do zwrotnicy, którą „nasza” linia łączy się z magistralą Port Wojenny – Magazyny (nazwy moje)



Trasa do Portu – w kolejnym odcinku mojego opowiadania, teraz idziemy na Magazyny. Torowisko w stanie którego mogą pozazdrościć nasze wolontariacie kolejki – ani śladu trawska, czy innego chwastu, widać też, że od święta „coś” tędy jeździ.



Samych Magazynów nie miałem śmiałości fotografować, posuwałem się więc wzdłuż ogrodzenia, aż do wyjazdu z przeciwnej strony, gdzie spotkałem odpowiedź ma pytanie zadane przez Vallentego –  stąd:



 można wziąć materiały na odbudowę, leży tego aż nadto: podkłady, przęsła patentowe (tak, tak), szyny zwrotnice, itp… Inne ujęcie tego magazynu dóbr wszelakich:



Ostatni rzut oka na wyjazd



I zmykam na jagody   

Na dzisiaj tyle, jutro jak się uda kontynuuję eksplorację,
Pozdrawiam
MP
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #1 : 06 Wrzesień 2006, 19:55:32 »
0

Dziś kolejna relacja, tym razem z króciutkiego odcinka łączącego trasę Magazyny - Port Wojenny z ... no właśnie, z czym to na razie nie wiem

Zaczynamy tym razem z drugiej strony, od zwrotnicy



Chwilkę po wejściu na torowisko mam dylemat - cieszyć się czy martwić. Wiadomośc pozytywna dla miłośnika wąskich torów, a negatywna dla mających nadzieję na rychłe przejęcie choćby części infrastruktury - COŚ TU JEŹDZI



I to chyba często, czyli do magazynów trasa uzywana jest. I tyle na dziś, zmrok zapada



Jeszcze ciekawostka - taka malutka przesłanka dla wpisania  linii do rejestru zabytków (swoją drogą przydałoby się) - szyny mamy sprzed prawie stu dwudziestu lat - najstarsza spotkana (więc nie wykluczam starszych, będę się przyglądał) to KRUPP z l888 roku. Jeszcze inna szyna do dziś oblepiona charakterystycznym nalotem smarów, popiołu, żużla - czyżby staroużyteczna z parowozowni jakiejś?

Dobra wiadomość - niebawem będą fotki (także i w tym poście)

Pozdraw

MP
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #2 : 11 Wrzesień 2006, 16:55:03 »
0

Czołem.

dziś mamy kilka zdjęć z terenu działobitni - obecnie głownego obiektu mającego rozbudować się kompleksu muzealnego.

Oto nasyp którym wąskie tory dochodzą do "dworca" - betonowego tunelu , w którym dokonywano rozładunku przewożonej amunicji i materiałów. Nietypowa skrajnia wyklucza poprowadzenie tędy trasy kolejki turystycznej, ale być może odtworzony zostanie odcinek "muzealny" , z militarnym składem - wózki amunicyjnie, itp



Tu natomiast mamy bramę wjazdową do dworca, ma nadzieję, że dyrekcja MOW wybaczy zdokumentowanie roboczego rozgardiaszu  Praca wre na każdym odcinku



Tutaj natomiast widać wyraźnie szyny rozstawu 600 mm - brama wyjazdowa...



... którą pociąg podąży w stronę mijanki, łączącej się (lub nie) z trasą "turystyczną"



Jutro obiecane fotki odtworzonego wózka amunicyjnego.

MP
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #3 : 15 Wrzesień 2006, 20:16:16 »
0

Wracamy do wycieczki po helskich wąskich.
Zaczynamy kolejną podróż szlakiem kolejek Rejonu Umocnionego Hel. Dziś od Portu Wojennego.


Lini podąża prosto jak strzelił


mijamy dawny obrys terenu zamkniętego


tutaj jeszcze lepiej widać podkłady przygotowane pod dwa rozstawy


i dochodzimy do dawnego trójkąta – tutaj wyraźnie widać starotorze


i już kolejne ramię trójkąta -  ta otwarta brama… to ściśle strzeżony teren portu wojennego… bez komentarza…


a tędy tory trójkąta „wracały” na szlak


dalej nic ciekawego, szlak podąża wzdłuż drogi, aż do odciętej w latach 80tych


 bocznicy do elektrowni. W tym miejscu „zaskoczył” dopiero GPS, jakby nad terenem portu wojennego wszelkie satelity zostały zestrzelone  Od tej chwili mam ślad szlaku – do wykorzystania. Jedyny fragment szlaku, gdzie możemy spotkać prawdziwe szyny wąskotorowe, a nie staroużyteczne  normalnotorowe.


uwielbiam takie tabliczki


rarytas – popatrzcie uważnie na ten rozjazd – powinienem chyba wrzucić do tematu „koleje forteczne 


a ta szyna wynurza się w najmniej spodziewanym miejscu na terenie elektrowni


dalej dochodzimy do drogi,


za którą już byliśmy, więc  na razie koniec wycieczki.

Na zakończenie  taki smaczek


Powiedzcie -  czyż nie kusi, by wrzucić tu drezynkę i … „coś być musi, do cholery za zakręęętem … „ – ale to temat na wiosnę 2007

No to do następnego odcinka.
Marcin
Zapisane
Gunship
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 13 Październik 2006, 19:29:08 »
0

Witam ponownie. To i może ja coś dorzucę od siebie po tak długiej przerwie  :mrgreen:

nasyp prowadzący od ul. Leśnej - w kierunku cypla


rozjazd w rejonie dworca PKP (od strony morza) - w lewo do stacji, w prawo przez nieistniejące skrzyżowanie z linią normalnotorową w rejonie strzeżonego przejazku kolejowego


wagoniki przy północnej bramie wjazdowej do portu wojennego


szlak wąskotorówki przerobiony na trasę spacerową w rejonie głównej plaży na odcinku ul. Leśna  - do " ścieżka za garażami"


rozjazd wąskotorówki w kierunku przejazdu pod linią normalnotorową


początek ledwowidocznego nasypu bocznicy w stronę koszar w Borze - widok w kierunku cypla ( po lewo droga prowadząca do "północnych schronów")


niezydentyfikowana bocznica za "północnymi" schronami biegnąca prostopadle do linii normalnotorowej ( możliwe przejście na drugą stronę linii w kierunku zbiorników paliwowych)


"dziwne" skrzyżowanie za "północnymi" schronami - w lewo resztki wykopu do schronów, w prawo bocznica przeładunkowa równoległa do linii normalnotorowej, do tyłu - bocznica wymieniona powyżej, prosto - połączenie z bocznicą do Boru


przekop przez wydmę na bocznicy "borskiej" tuż za "schronami"


bocznica do Boru - widok w jego stronę (najbardziej prosty odcinek kolejki na całym półwyspie)


koniec wędrówki - tuż za zakrętem jednostka w Borze i brama wjazdowa na jej teren (niestety "szwejki" nie pozwoliły fotografować)


Na dziś koniec
Zapisane
ok333
Dyrektor
*****
Długość toru:: 596 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 27 Październik 2006, 00:33:37 »
0

Jeszcze kilka fotek znalezionych na Odkrywcy :

http://www.odkrywca.pl/galerie.php?nazwa=helbater

Pozdrawiam

ok333
Zapisane

Ratujmy Koleje Waskotorowe  !!!
-----------------------------------------------
,, Najlatwiej niszczyc .
   Trudno zachowac to , co warte zachowania.''
Wislawa Szymborska
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 29 Grudzień 2006, 23:58:31 »
0

Ostatnio poszperałem w swoich archiwach i znalazłem kilka ciekawych fotek które chciałbym wam przedstawić.Sa to fotki przedstawiające pozostałosci długiej kilometrowo kolejki Rejonu Umocnionego Hel.Sa to miejsca mniej lub wiecej uczęszczane przez turystów i nie zawsze rzucające się w oczy.





Pierwsze fotografie przedstawiają torowisko wbetonowane w posadzkie przed budynkiem który stoji w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej na helu.Z informacji jakie pośadam jest to budynek wybudowany w 1932r. z przeznaczeniem magazynowym.Jakim był magazynem i co w nim przechowywano niestety nie wiem.Informacje te posiadam z starych map kolejowych które odnalazłem w archiwum państwowym w Gdyni.Ja osobiscie go zawsze pamientam jako noclegownie drużyn konduktorskich a w połowie lat 90-tych przemianowano go na osrodek wypoczynkowy kolejarzy.





Kolejne dwie fotki przedstawiaja te same tory tylko na tle torowiska normalno torowego.Jako dziecko pamiętam jak w tych ogrótkach jeszcze na początku lat 80-tych stały w nich kozły oporowe tych torów.







Kolejne fotki przedstawiają zaplecze wojskoewgo kino-teatru "Wicher".Tory te prowadziły do kotłowni i było tam z tedo co się dowiedzałem dostarczano tam wagoniki z weglem,który to węgiel był składowany na składowiskach w bespośrednim sąsiedstwie portu wojennego.

 



A te zdięcia przedstawiaja możliwosci wykorzystania starych szyn do celów bardziej prywatnych.Szyny te są wykorzystane jako belki stropowe w garażach wybudowanych na zapleczu tego samego kina.







Zdiecia teraz prezentowane przedstawiaja fragment orginalnego torowiska biegnącego do nie istniejącego już stanowiska nr.4 bateri im. H. Laskoskiego na cyplu.Stanowisko to wyleciało w 1944r. w powietrze ale torowisko sie zachowało.



Ta fotka przedstawia niestety już nie aktualny widok starych torów lezących w morzu przy wysadzonym stanowisku nr.4.Część tych torow niestety przejeli złomiarze ale pocieszające jest to żę kilka elementow udało nam się uratować.
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 30 Grudzień 2006, 00:56:48 »
+1

Chciałbym jeszcze przedstawić kilka fotek z mojego archiwum.



Widać tu pozostawiony zaasfaltowany fragmęt odnogi biegnącej w kierunku Helu.W tle widać starą drogę która biegła kiedyś do miasta a teraz nią można dojechac do portu wojennego oraz widac także używwane do dziś tory wąskotorówki.



Te zdięcie przedstawia mijanke na wysokości wojskowego ośrodka wypoczynkowego "Kormoran".







A te fotki pzredstawiają wystające tory z wydmy w kierunku zatoki także na terenie ośrodka "Kormoran".Prubowalismy je wykopać wraz z pracownikami Muzeum Obrony Wybrzeża ale była to syzyfowa praca. Nad nimi jest ponad 3m skarpa piasku i każda proba ich wykopania kończyła się obsypaniem tej skarpy.Do dnia dzisiejszego nie wiem co one tam robią biorąć pod uwage że wzniesienie od strony lądu jest bardzo strome i nie wydaje mi się aby tam podjechała jakaś lokomotywka.Może ktoś ma jakis pomysł na wytłumaczenie tego i zabierze w tej kwesti głos.Zapraszam do polemiki.
Zapisane
piotr66
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 21 Styczeń 2017, 10:52:59 »
0

 Możliwe, że tory zostały tam ułożone w trakcie wzmacniania wydm.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!