Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Kwiecień 2024, 08:49:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wąskotorówka cegielniana w Zielonce - Ktokolwiek widział...  (Przeczytany 41023 razy)
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« : 11 Grudzień 2006, 14:58:09 »
0

Na topograficznej, ex-wojskowej mapie Warszawa-Wschód 1:100 000 wciąż figuruje wąskotorówka łącząca dwie cegielnie i glinianki w Zielonce k/Warszawy. Mapa ma oficjalny stan aktualizacji gdzieś z lat 80., ale co ciekawsze, kolejka jest także zaznaczona (bez wyszczególnienia szerokości toru) w planie Warszawy PPWK (Copernicus)-najnowsze wydanie, kupione kilka dni temu. Oczywiście, w "terenie" nie zauważyłem nawet śladów po podkładach, ale:
1. Tam, gdzie powinna przebiegać, nie rosną drzewa, a jedynie młode krzaczki.
2. Pobocze drogi wzdłuż której miałaby w/g planu Warszawy przebiegać jest podejrzanie równe, choć równię zakłócają sterty śmieci i gruzu.
3. Cegielnie na ew. byłej trasie wąskotorówki wciąż funkcjonują, choć nie wydaje mi się, aby czerpały materiał z tych glinianek :grin:

Mam więc pytanie: kto ma jakiekolwiek informacje na temat cegielnianej kolejki wąskotorowej w Zielonce? Google nie wyrzuciło kompletnie nic poza jednym postem na jakimś forum stwierdzającym, że taka kolejka faktycznie istniała. Kto ma dane nt. przebiegu, dokładniejsze mapy, foty, przykłady taboru, wspomnienia dziadka itp.-będę piekielnie wdzięczny za info tutaj albo na adres mailowy (Silgrin[zwierzę;)]interia.pl.
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 11 Grudzień 2006, 15:10:40 »
0

PS. Proszę nie mylić z cegielnianą wąskotorówką w Zielonce pod Krakowem
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Grudzień 2006, 12:18:19 »
0

"Cegielnia w Zielonce pod Krakowem" - rozumiem, że ma Pan na myśli cegielnię w Zielonkach. Byłem tam lato i z tamtejszej "wąskiej" niewiele pozostało. Wyrobisko jest sukcesywnie zasypywane gruzem, ziemią itp, natomiast przy samym zakładzie zachował się fragment torowiska, rozjazd i tablica na słupie z napisem "chodzenie po torach zabronione". Próbowałem sie czegoś dowiedzieć na temat historii zakładu i wąskotorówki. Pisałem nawet w tej sprawie do Gminy z prośbą o polecenie mi kogoś kompetentnego. W końcu dostałem e- maila od tajeniczego "Józefa", który zna osobiście syna dawnego maszynisty, ma zdjęcia itp, ale niestety ów Pan nie odpisał na moje e-maile w ogóle. W końcu wyszedłem z założenia, że może to być osoba starsza bez dostepu do internetu i kontakt sie urwał. Jeśli dysponuje Pan jakimikolwiek informacjami nt. cegielni w Zielonkach i askotorówki to proszę o kontakt. Pracuje nad książką pod roboczym tytułem: "Kraków wieków pary i elektryczności" i szukam informacji na temat cegielni m.in. Pozdrawiam serdecznie. Piotr
Zapisane

PiotrS
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #3 : 12 Grudzień 2006, 20:45:53 »
0

Za duzo to nie wiem o tej kolejce. Ale powstala na pewno po 1954 roku i wystepuje na mapach z poczatku lat 80-tych.
Mapa i przyblizony przebieg tutaj:
http://img101.imageshack.us/img101/1862/zielonkaxz4.jpg
Kolejka w Zielonkach ?? jest tu:
http://img178.imageshack.us/img178/1543/zielonkiil7.jpg

Pozdrawiam serdecznie.

ksiezyc_nad_gieesem...
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 13 Grudzień 2006, 10:26:36 »
0

Niestety, miałem właśnie na myśli NIE kolejkę pod Krakowem, tylko w Zielonce pod Warszawą... :oops:

A za mapę dzięki. Księżycu, korzystasz pewnie z tej samej którą i ja mam :wink: Byłem "w terenie" i Twoja rekonstrukcja dokładnie pasuje do zastanych warunków terenowych, poza jednym szczegółem-gdy kolejka skręca pod kątem prostym na pn-wsch i zaczyna jechać wzdłuż glinianki, jest nieco oddalona od drogi. Czy wobec tego ogródki działkowe (tak naprawdę "w realu" wyglądają bardziej na zwykłe posesje) zostały założone PO jej likwidacji? Na moim planie istnieją równocześnie z torami idącymi skrajem drogi, uniemożliwiając taki jej przebieg jak wyrysowałeś. Czy wiesz coś więcej na ten temat, czy korzystasz tylko z zamieszczonej przy swojej rekonstrukcji topografki?
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #5 : 15 Grudzień 2006, 00:24:37 »
0

Poza tym co napisalem nie wiem nic.
Wiecej informacji mozesz uzyskac na forum http://www.werttrew.fora.pl/index.php

Pozdrawiam serdecznie.

ksiezyc_nad_gieesem
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 15 Grudzień 2006, 11:36:54 »
0

Dzięki za "sznurek", ale niestety tamtejsze nomen omen koła :mrgreen: dyskutują prawie wyłacznie temat wąskotorówek wojskowych w Zielonce. Zielonkowska kolejka cegielniana jest tam wspominana-o ile wszystko znalazłem-tylko RAZ, i to właśnie przez Ciebie
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #7 : 15 Grudzień 2006, 23:37:10 »
0

No to nie pozostaje nic innego jak zaudac osobiscie na miejsce i przepytac miejscowych na okolicznosc kolejki. Czasami taka dzialalnosc moze przyniesc niespodziewane efekty. Mnie sie kiedys zdarzylo szukac dosc intensywnie sladow kolejki lesnej w Parczewie. Jezdzilem do Parczewa po wielokroc w koncu trafilem, ze jest czlowiek, ktory pracowal w tartaku "od wojny". Czlowiek ten przychodzil od czasu do czasu do tartaku, w ktorym jak mnie poinformowano, przepracowal cale zycie. Poniewaz przychodzil nieregularnie a ja codziennie do Parczewa jezdzic nie moglem wiec do spotkania doszlo po dluzszym czasie. Zaloga tartaku juz mnie znala, wiec jak przyjechalem to z miejsca mnie poinformowali, ze owszem moj czlowiek jest na zakladzie. Ide, mowie z czym przychodze, zaczynamy rozmawiac, w koncu pytam o przebieg. Czlowiek mowi ze pokaze, wychodzimy przed brame.
"Tam szla" - pokazal reka w kierunku lasu.
Inny przyklad to znam z opowiesci albo gdzies wyczytalem. Nie pamietam. Jedyne zdjecie jakiejs tam kolejki buraczanej czy jakiejs innej. Nie pamietam. W kazdym badz razie zdjecie przedstawia karawan, tlumek zalobnikow za karawanem, jednym slowem pogrzeb, a w tle jedzie sobie parowozik z wagonem.

Pozdrawiam serdecznie.

ksiezyc_nad_gieesem...
Zapisane
oelka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 28 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #8 : 17 Grudzień 2006, 01:16:43 »
0

Przebieg toru waskotorowki miedzy cegielnia a miejscami zbierania urobku dla cegielni w Zielonce mozna znalezc na jednym z arkuszy map geodezyjnych 1:10000 pokazujacych Warszawe i najblizsze okolice. Aktualizacja w terenie jest  okreslona na rok 1992.

Krzysztof
Zapisane

Krzysztof Olszak
oelka.a.yahoo.com  .a. = @
TTClub.pl; Kolej na Rower
Bart
Młotkowy
**
Długość toru:: 132 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 19 Grudzień 2006, 20:42:28 »
0

Witam wszystkich - to mój pierwszy post na tym forum  :grin:
O kolejce cagielnianej w Zielonce k. Warszawy był artykuł w pierwszym numerze "Stalowych Szlaków" (styczeń 1990r.).
Mam ten numer - mogę zrobić skan gdyby ktoś potrzebował.
Pozdrawiam
Zapisane

Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 21 Grudzień 2006, 14:46:19 »
0

Post pierwszy, ale jakiej jakości :wink:
Za skan będę wdzięczny, adres przesłałem na pw.
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 05 Styczeń 2007, 11:58:12 »
0

Do trzech razy sztuka :wink:  Po dwóch zupełnie bezowocnych podejściach od południowej strony spróbowałem znaleźć cokolwiek w środkowym odcinku przebiegu kolejki. Zacząłem od ulicy Szerokiej. Według planu i map kolejka musiała przecinać jezdnię w okolicach obecnego przystanku autobusowego, gdzie w zabudowie do dzisiaj jest przerwa. I rzeczywiście, po łączce na tyłach przystanku biegnie lekko wyniesiona ponad poziom gruntu ścieżka:

   

Sorry za jakość-zdjęcia robiłem telefonem. Szczerze mówiąc, nie miałem już nadziei czegokolwiek złapać, przejeżdżałem tylko przy okazji ostatniego w 2006 spaceru na moim nowym Autorku Prime:)

Wszedłszy na ścieżkę, zrazu nie zauważyłem niczego ciekawego-podobnie jak podczas poprzednich 2 prób. Ścieżka szybko schodziła jednak z podwyższenia, które biegło dalej, skręcając lekko w lewo. Po pewnym czasie w zarośniętej trawą ziemi zaczęły pojawiać się równomiernie rozmieszczone zagłębienia:

   

Jedna dziura kolejki nie czyni, mie chciałem sobie robić nadziei... tym bardziej, że zagłębienia były rozmieszczone podejrzanie blisko jak na 600mm kolejkę, co jakieś 40cm plus grubość ew. podkładu. Jednak po dalszych kilkudziesięciu krokach, gdzieś w okolicach połowy odcinka między Szeroką i Spacerową, znalazłem to:

   

2 piękne, kompletnie zbutwiałe podkłady ledwie wystające spod trawy. Poszedłem dalej na wschód, w stronę Spacerowej, podążając za-jak już wiedziałem-nasypem. Rzut oka w tył...

   

...i w przód, ku ul. Spacerowej:

   

Doszedłszy do tej uliczki (a niech ktoś spróbuje się nią przespacerować! #@$# -po kilkudziesięciu krokach mój rower przypominał błotnego bałwana) można podziwiać cały fragment nasypu widziany ku zachodowi, w stronę Szerokiej, wraz z rosnącym przy wschodnim krańcu drzewkiem (jedyne w środku dawnego torowiska, reszta okala je w obu stron tworząc nastrojową alejkę):

   

I jeszcze rzut oka na prawdopodobny dalszy przebieg torów-na północny wschód, wzdłuż ul. Spacerowej, wzdłuż glinianek, które obecnie pełnią rolę parku i miejskiego kąpieliska.

   

Niestety, wszelkie ślady kolejki zostały zajeżdżone przez użytkowników owej uliczki, która nie ma nawierzchni, krawężników, a nawet dokładnie ustalonego przebiegu. W głębi, po lewej widać mała cegielnię. Jak przypuszczam, właścicielem kolejki musiała być cegielnia na jej pn-zach. skraju (w Google Maps podpisana jako Mazowieckie Z-dy Ceramiki Budowlanej, teraz należy do zachodniego koncernu), a nie ta majacząca na zdjęciu, koło której tor musiał jednak przebiegać.

I na koniec małe podsumowanie. Kolejka w 1992, gdy pisano artykuł (dzięki, Bart:) prosperowała w najlepsze, miała kilka lokomotyw i koło stu wagonów. 14 lat później jedynym śladem po niej są... 2 zbutwiałe kawałki podkładów (no, może jakiś bardziej doświadczony "archeolog" znalazłby coś więcej...). Taka "totalna zagłada" robi niesamowite wrażenie, tym bardziej, że obecność owych podkładów sugeruje, że nie została ona "zwinięta" przez operatora, tylko chyba pozostawiona na pastwę losu...
A co się tyczy rozstawu podkładów, przypuszczam, że miał on związek z dużym obciążeniem kolejki.

To-dos: :wink:

Jak już wspomniałem, jedyne pozostałości znalazłem na środkowym odcinku między Szeroką i Spacerową. Odcinek północno-wschodni jest silnie zatarty przez drogę, może coś dałoby się zobaczyć na jego krańcu... dwa razy nie udało mi się przedostać poza małą cegielnię przy gliniankach-Bajkał rozlany przed jej bramą wyraźnie tłumaczy konieczność istnienia naszej kolejki :twisted: Muszę poczekać na suchszą porę roku. Do zbadania pozostaje też odcinek między Szeroką i cegielnią, gdzie nasyp biegnie po mało uczęszczanym, trawiastym terenie.

Do zobaczenia gdy ktoś coś ustali-i dzięki za wsparcie :smile:
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 12 Luty 2007, 17:06:19 »
0

OK, skoro powstał oddzielny dział o kolejkach cegielnianych, to prośba do załogi serwisu

Wrzucicie?
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 12 Luty 2007, 18:14:20 »
0

I słowo stało się ciałem... :-)
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 15 Kwiecień 2007, 00:14:59 »
0

Poczytajta se tu: http://www.werttrew.fora.pl/post-2096.html

To chyba cos o tej kolejce.

Pozdrawiam.
Piotr
Zapisane

PiotrS
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 15 Kwiecień 2007, 14:03:12 »
0

Cytat: "PiotrS"
Poczytajta se tu: http://www.werttrew.fora.pl/post-2096.html
To chyba cos o tej kolejce.

To są 2 różne koleje. Jedna to cegielnia w Zielonce, a druga to kolej wojskowa także w Zielonce :wink:

W Sachaczewie znajduje się "wojskowa" Wls150 właśnie z Zielonki. Jest to prototyp, dobrze piszę :?:
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50742
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
macsmo
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 25 Lipiec 2007, 09:34:44 »
0

Znalazłem się na forum 750mm całkowicie przypadkiem, mieszkam w Zielonce od urodzenia i jestem na tych terenach rdzennym autochtonem. Doskonale pamiętam tą kolejkę, uczęszczając do szkoły podstawowej często po lekcjach udawaliśmy się na glinki i wskakiwaliśmy na wagony toczącego się składu z gliną, maszynista nas zawsze ganiał..
Ale nie w tym rzecz, znam metr po metrze trasę przejazdu kolejki, demontaż linii odbył się w około 91 roku, z ciekawych rzeczy wieść gminna niesie że w jednym ze stawów zatoppiony został cały skład łączni w lokomotywą, jest to łatwe do zweryfikowania przy pomocy "sztycy" lub wykrywacza metalu. Wiadomość tą posiadam od mojego przyjaciela który dwa lata tamu podczas dobrej przejrzystości wody widział skład, wagoniki walały się jeszcze niedawna, dziś pewnie już zainteresowali się nimi złomiarze..
W temacie kolejki na poligo artyleryjski została ona rozmontowana w latach 60, jej trasa wiodła od stacji pkp w Zielonce wzdłuż przesiaki artyleryjskiej na poligonie, do dziś zachował się nasyp i częściowo podkłady kolejowe, bliżej w stronę okuniewa można znaleźć więcej fantów zwiazanych z ww.linią . O ironię zakrawa fakt że pocięte szyny z tej linii posłużyły okoliczym mieszkańcom i parafii Matki Boskiej przy Jagiellońskiej w Zielonce verde stara część ogrodzenia.
Jako ciekawostkę powiem że istniała trzecie linia kolejki, stricte cegielnianej na pograniczu marek i zielonki(za cmentarzem parafialnym)

serdeczności
Macsmo
w razie pytań via mail smoku24@wp.pl
Zapisane
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 25 Lipiec 2007, 17:50:11 »
0

witam kolejka na poligonie w Zielonce została rozebrana w latach 90,a czy znasz jej dokładny przebieg do lini normalnotorowej :razz:
Zapisane

pozdrowienia
macsmo
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 26 Lipiec 2007, 09:20:35 »
0

Kolejka na poligonie została rozebrana dużo wcześniej, przebiegu do linii normalnotorowej nie znam, natomiast istnieje do dnia dzisiejszego linia od przejazdu przy ulicy kolejowej w zielonce do kotłowni??(nie wiem dokładnie co to za obiekt) na terenie poligonu, tą linie bym podejrzewał, inne linie normalnotorowe idą od rembetrowa i od wesołej, a tam wąskotorówka nie jeździła, po pracy sprawdzę jak wygląda to na WIG z dwudziestolecia.
ave
Zapisane
macsmo
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 26 Lipiec 2007, 09:25:12 »
0

"W 1925 r. powstał na terenie znacznie powiększonego poligonu Wojskowy Instytut Uzbrojenia Technicznego, w latach następnych przekształcany i rozbudowywany. Na użytek poligonu artyleryjskiego i Wojskowego Instytutu Technicznego działała wąskotorowa kolejka o trakcji spalinowej. Jej linia rozpoczynała się przy stacji kolejowej, prowadziła przez ul. Kolejową i kończyła na terenie poligonu. Ta wielokrotnie i z sentymentem wspominana "własna" kolej podwoziła także mieszkańców. " - cytat z zielonka.pl/historia
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!