Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 16:18:23 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Elektryczny napęd drezyny  (Przeczytany 18328 razy)
fidzio
Gość
« : 03 Lutego 2007, 16:53:54 »
0

Witam.

Ponieważ od dawna snuje plany budowy elekektrycznej drezyny, przeprowadziłem już spory wywiad oraz wiele prób. Doszedlem juz do pewnej skondensowanej formy moich przemyślen więć przedstawie je tutaj

Napęd drezyny silnikiem elektrycznym od melexa: (modernizacja melexa na cele kolejowe)

1.   Opis pojazdu

Napęd odbywać się może poprzez silniki  z wózków akumulatorowych typu WOLA lub MELEX. Obydwa typy posiadały silniki o napięciu znamionowym 36 lub 48 V i mocy ok. 3 kW. W wózkach tych stosowano czterostopniowy rozruch oporowy realizowany poprzez pedał przyspieszenia z czterema stykami. Rozruch ten był bardzo energochłonny i przy ciężkim rozruchu w znacznym stopniu rozładowywał baterię akumulatorów. Wartość napięcia w zakresie 36-48 V posiadała wiele wad m.in. konieczność stosowania dużej liczby akumulatorów 12V połączonych szeregowo-równolegle. Do zalet należy zaliczyć zmniejszenie maksymalnych natężeń prądów a prze to. zmniejszenie przekrojów przewodów zasilających. Pojazd melex posiadał maksymalną szybkość ok. 45 km/h, poprzez obecność dużej liczby akumulatorów zwiększała się również jego masa.

2.   Założenia techniczne pojazdu
Pojazd musi posiadać jak najmniejszą masę. Rama pojazdu musi być wykonana z możliwie najmniejszej ilości materiałów, w miarę możliwości należy stosować elementy drewniane. Wózek może przypominać czołem wózki typu „Wola” (zaokrąglony przód). Przewidwyane parametry pojazdu to :
Masa własna : nie większa niż 120 kg
Maksymalna ładowność : ok. 350 kg (5 osób)
Moc silnika : ok. 1.7 - 2 kW
Napięcie sterowania : 12V
Napięcie pracy silnika : 24V
Rozruch : tranzystorowy-impulsowy z nawrotnikiem tyrystorowym
Liczba miejsc siedzących: 6
Hamulec : elektrodynamiczny ze zwrotem do akumulatorów, oraz dodatkowy postojowy mechaniczny
Oświetlenie : z osobnej baterii akumulatorów o poj. ok. 35Ah

3.   Opis techniczny modernizacji
Modernizacja zawierać się będzie na dwóch płaszczyznach : mechanicznej i elektrycznej. Co do modernizacji mechanicznej polegać ona będzie na (o ile będzie to konieczne) zmniejszeniu masy własnej pojazdu, dorobieniu sciany czołowej, montażu drewnianej podłogi, siedzeń skajowych od tramwaju 13N. Część elektryczna będzie podstawową istotą tej modernizacji.  
 
.Na rysunku drugim znajduje się proponowany układ siedzeń: tj. dwa siedzenia prostopadle do osi toru (dla kierującego i pasażera). Oraz dwie pary siedzeń równolegle do osi torowiska.
Pomiędzy przedziałem sterowniczym a pasażerskim znajduje się przestrzeń ładunkowa. W przypadku potrzeby zwiększenia przstrzeni ładunkowej siedzenia muszą być łatwo demontowalne                                                             siedzeń

-   Silnik
Jest silnikiem szeregowym prądu stałego. Przystosowanie silnika do pojazdu polegać będzie na jego przewinięciu na napięcie 24V. Zmiana napięcia pozwoli na zmniejszenie liczby kosztownych akumulatorów. Spowoduje także zmniejszenie jego zasięgu oraz wzrost natężeń prądów liniowych. Największym atutem zmiany napięcia roboczego jest możliwość sterowania silnikiem poprzez niezbyt drogi sterownik impulsowy PWM (ang.Pulse with Modulation) czyli poprzez regulowanie napełnienia impulsów sterujących tranzystorami.
-   Sterowanie
Opierać się będzie na układzie PWM który steruje tranzystorami mocy (MOS-FET). Zastosowany układ pozwala na płynną regulację w pełnym zakresie maksymalnego natężenia prądu pobieranego przez silnik bez strat w cieple itp. Układ wykonany jest na podstawie układu scalonego NE555 lub poprzez bramki logiczne układu 4011 który pełni w tym układzie rolę generatora monostabilnego z regulowanym wypełnieniem impulsu. Częstotliwosc pracy PWM to ok 20 kHz. PWM połączony będzie z nastawnikiem który będzie posiadał kilka z góry ustalonych ( z możliwością zmian) pozycji rozruchowych, oraz z układem tranzystorów MOS-FET typu BUZ11 lub IRF3710 (Imax=75A) zainstalowanych na radiatorach i zlokalizowanych w okolicy silnika oraz baterii akumulatorów co pozwoli na zmniejszenie długości przewodów o dużych przekrojach a co za tym idzie wydatków związanych z modernizacją. W zależności od potrzeb będzie można zmieniać charakterystykę trakcyjną określonych pozycji jazdy za pomocą potencjometrów umieszczonych w specjalnej skrzynce nastawnika. Sam układ jest zasilany napięciem 12 V z odczepu 18 woltowego poprzez zastosowanie potrójnych stabilizatorów napięcia dodatniego typu LM7812
-   Nastawnik
Najbardziej wskazane byłoby zastosowanie nastawnika krzywkowego o wystarczającej liczbie pozycji. Każda pozycja nastawnika połączona byłaby z układem PWM oraz określonym potencjometrem. Dzięki takiemu rozwiązaniu można osiągnąć w miarę płynną regulację prądu sterującego pracą silnika. Konieczność zastosowanie nastawnika wynika z tego, że elementem sterującym wypełnieniem impulsu jest potencjometr liniowy i nie umożliwia on w sposób prosty zmiennej regulacji wypełnienia.
-   Elementy wskaźnikowe pulpitu
Podstawowym elementem wskaźnikowym jest amperomierz silników trakcyjnych o Imax=100A z osobnym bocznikiem indukcyjnym na napięcie 60mV. Amperomierz ten pozwala stwierdzić z jaką intensywnością prowadzony jest rozruch, i w przypadku rozładowania baterii akumulatorów pozwala na jazdę z  kontrolowanym zużyciem prądu. Kolejnym elementem wskaźnikowym jest woltomierz który pozwala na kontrolę stanu naładowania baterii akumulatorów. Na pulpicie znajdują się również przełączniki m.in. kierunku jazdy (przełącznik pakietowy), sterowania oświetleniem oraz układem PWM (wyłączniki typu Z), oraz kontrolki : załączenia przekaźnika nadmiarowego, przeciążenia silnika elektrycznego, pracy układu jazdy oraz sygnalizator pośligu zestawów kołowych. Na pulpicie obok nastawnika znajduje się również przycisk czuwaka.

-   Akumulatory
Jako akumulatory należy docelowo zastosować akumulatory trakcyjne gdyż akumulatoy rozruchowe nie nadają się do ciągłego poboru prądu i należy je traktować tylko jako stadium przejściowe. Do zasilenia drezyny proponowane są akumulatory trakcyjne T-875  prod. U.S.A  firmy “Trojan” o pojemnosci 170Ah i napięciu baterii 8V. Akumulatory te posiadają bardzo dobrą cenę jak na swoje parametry : 425 złotych za sztukę. Trzy takie ogniwa stanowić będą baterię akumulatorów pojazdu o parametrach:
Napięcie : 24V
Pojemność : 170 Ah

Koszt całej zabawy to ok 2500- 3000 PLN. Jeżeli ktoś jest zainteresowany prosze o kontakt na prv(posiadam równiez schematy i rozwiniecie tematu). Prosze rowniez o  komentarz
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 03 Lutego 2007, 18:37:54 »
0

Wyglada na to że pomyślałeś o wszystkim.
Pytania:
1. Jaki zasieg pojazdu
2. jaka V max
3. jaka przekładnia główna
4. jaka moc przy jakiej prędkosci
5. ile silników
6. ile akumulatorów
Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #2 : 03 Lutego 2007, 22:12:03 »
0

Cytat: "Przemek"

Pytania:
1. Jaki zasieg pojazdu

To zależy od ilosci akumulatorów (w opisywanym przykładzie są 3 o pojemności 170 Ah).
Zakładając ze silnik ma moc ok 2,1 kW to prąd znamionowy przy napięciu 24V ok 88A. Co daje teoretyczny czas jazdy z poborem prądu (maksymalnym) dokładnie 115 minut. W praktyce przy umiejętnej jezdzie (pamietajmu ze rozruch jest impulsowy a nie oporowy - brak strat prądu!!) to spokojnie ze 3-4 godziny jazdy (poboru prądu).
Cytuj
2. jaka V max

Ok 40-50 km/h
Cytuj
3. jaka przekładnia główna

Przekładnia to po prostu dwie zębatki o doświadczalnie wyznaczonym przełozeniu (mechanicy wspomóżcie mnie)
Cytuj
4. jaka moc przy jakiej prędkosci

To należałoby dopiero wyznaczyć doświadczalnie
Cytuj
5. ile silników

W przypadku lekkiej drezyny wystarczy jeden (mozna zwiekszyc w miar potrzeby)
Cytuj
6. ile akumulatorów

Tak jak w opisie 3 x 8V/170Ah (mozna zwiekszyc w miare potrzeby)
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 04 Lutego 2007, 09:02:29 »
0

Cytat: "fidzio"
Cytuj
3. jaka przekładnia główna

Przekładnia to po prostu dwie zębatki o doświadczalnie wyznaczonym przełozeniu (mechanicy wspomóżcie mnie)

Co to jest przekładnia to wiem. Pytałem bardziej konkretnie: z czego, jaki rodzaj przekładni, z jakimi zębami. Jeśli chodzi o dobór przełozenia to najpierw podaj obroty max silnika.
Jeśli chodzi o rodzaj to polecałbym najprostszą sprawdzona przekładnie łańcuchową z motocykla.
Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #4 : 04 Lutego 2007, 09:16:16 »
0

Cytat: "fidzio"
Cytuj
3. jaka przekładnia główna

Przekładnia to po prostu dwie zębatki o doświadczalnie wyznaczonym przełozeniu (mechanicy wspomóżcie mnie)

Cytuj
Co to jest przekładnia to wiem.

Chodziło mi o to że pytając o przekładnie chodzi Ci o jakieś skrzynie biegów itp. Moja wypowiedź powinna brzmieć :
Przekładnia, to po prostu dwie zębatki o doświadczalnie wyznaczonym przełozeniu
Cytuj
 Pytałem bardziej konkretnie: z czego, jaki rodzaj przekładni, z jakimi zębami.

OIDP Tryby w naszej machajce są ze staliwa (zabijcie mnie jeśli tak nie jest nie wiem nie pamiętam )
Cytuj

Jeśli chodzi o dobór przełozenia to najpierw podaj obroty max silnika.

Zebym ja to wiedział,  chyba 2100 obr*min-1 (coś w ten deseń)
Cytuj
Jeśli chodzi o rodzaj to polecałbym najprostszą sprawdzona przekładnie łańcuchową z motocykla.

To też jest myśl
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 04 Lutego 2007, 09:23:18 »
0

Cytat: "fidzio"
Cytuj
3. jaka przekładnia główna

Chodziło mi o to że pytając o przekładnie chodzi Ci o jakieś skrzynie biegów itp.

Przekładnia główna może znajdować się w skrzyni biegów (samochody z napedem przdnim lub znapedem tylnim z silnikiem z tyłu) ale sama w sobie nie jest skrzynią biegów. Jest to przekładnia o stałym przełożeniu, która ma zazadanie zmniejszyć obroty silnika.
Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #6 : 04 Lutego 2007, 09:43:24 »
0

Cytat: "Przemek"

Przekładnia główna może znajdować się w skrzyni biegów (samochody z napedem przdnim lub znapedem tylnim z silnikiem z tyłu) ale sama w sobie nie jest skrzynią biegów. Jest to przekładnia o stałym przełożeniu, która ma zazadanie zmniejszyć obroty silnika.

OK, ale odrazu zaznaczyłem że w tym temacie niech sie wypowiezdą mechanicy. Ja np mam kółka (stalowe - auuu!! dużo ważą!!) o średnicy 20 cm co daje obwód 0,628m jeżeli przeniose obroty silnika przekładnią 1:1 to max prędkość tego wynalazku wyniesie 22 m/s co daje 79,2 km/h. Ale to są tylko założenia teoretyczne. Jakby stosunek przekładni (Do tych kół) wyniósł 1:2,5 to pojazd osiągałby bezpieczną prędkość 30-35 km/h.
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 04 Lutego 2007, 12:04:59 »
0

Cytat: "fidzio"
OK, ale odrazu zaznaczyłem że w tym temacie niech sie wypowiezdą mechanicy.

No przecież się wypowiadam.

Cytat: "fidzio"
Ja np mam kółka (stalowe - auuu!! dużo ważą!!) o średnicy 20 cm co daje obwód 0,628m

Jak zrobią dwa obroty to przejedziesz 1.256m. Przyjmijmy że 1 metr. 40 Km/h to około 11 m/s. Czyli dla tej prędkości koła muszą zrobić 22 obroty na sekunde. Silnik jesli ma 2100 obr/min to na sekunde ma 35. Przełożenie wynosi więc 0.628 (co za zbieżność :grin: ). Powiedzmy 1:1.6 czyli 0.625 wtedy koło osiągnie prędkość 21.875 obrotów na sekunde.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 04 Lutego 2007, 20:26:11 »
0

Poniżej kilka podstawowych równań mechaniki, które pomogą wam uporządkować sprawy mechaniczne:



Natomiast co do technicznych założeń Fidzia to uważam, że z trudem sprostałyby im współczesne technologie kosmiczne.

S posdravem Adam
Zapisane

AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #9 : 05 Lutego 2007, 10:40:11 »
0

Fidzio ja ze swojej strony dołozyłbym do tego tylko mały generator jakieś 500W / 220V i pojazd hybrydowy gotów.
Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #10 : 05 Lutego 2007, 11:42:00 »
0

Cytat: "Adam W"
Natomiast co do technicznych założeń Fidzia to uważam, że z trudem sprostałyby im współczesne technologie kosmiczne.
S posdravem Adam

Hmmm  :grin: chyba jednak troche wybujało mnie z tą masą własną . Zakładam sprawność elektryczną układu na poziomie ok n=0.75-0.8 (straty w kablach, sprawność własna silnika itp.) Jeżeli jeszcze jest coś nie tak to pisz bo ja już nie wiem w czym się jescze zamotałem
Cytat: "AXEL"
Fidzio ja ze swojej strony dołozyłbym do tego tylko mały generator jakieś 500W / 220V i pojazd hybrydowy gotów.

Myslałem wogole na zbudowaniu trojfazowego przekształtnika, wtedy moznaby zastosowac trojfazowy silnik na 24V~, ale falownik jest o niebo tańszy.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 05 Lutego 2007, 14:59:02 »
0

Cytat: "fidzio"
Masa własna : nie większa niż 120 kg

Sześcioosobowy Melex waży 645kg. (np. model 666) Produkowany jest przez dobrze wyposażony zakład który może sobie pozwolić na niezłe odchudzenie. Przy produkcji amatorskiej i jednostowej niemożliwe będzie zastosowanie technologii które pozwolą wykonać tak lekki, a jednocześnie wytrzymały pojazd.

Cytat: "fidzio"
Maksymalna ładowność : ok. 350 kg (5 osób)
(...)
Liczba miejsc siedzących: 6

Szóste miejsce, jak tradycja nakazuje, dla niespodziewanego gościa którego i tak nie wpuścimy?

Cytuj
Napięcie pracy silnika : 24V

Dlaczego? To pociąga za sobą większe natężenie prądu, a co za tym idzie grubsze przewody. Silniki Melexa są produkowane na 36V i 48V. Ja wybrałbym jak najwyższe napięcie.

Cytat: "fidzio"
Rozruch : tranzystorowy-impulsowy z nawrotnikiem tyrystorowym

Rozumiem że to chopper. Ale co to jest nawrotnik tyrystorowy?

Cytat: "fidzio"
Oświetlenie : z osobnej baterii akumulatorów o poj. ok. 35Ah

Dlaczego z osobnej baterii? Co chcesz tym osiągnąć oprócz konieczności oddzielnego ładowania akumulatorów?

Cytat: "fidzio"
Na rysunku drugim znajduje się proponowany układ siedzeń.

Gdzie są rysunki?

Cytat: "fidzio"
(...) bez strat w cieple.

Nadprzewodniki? W rzeczywistych warunkach nie ma takich idealnych układów.

Cytat: "fidzio"
Najbardziej wskazane byłoby zastosowanie nastawnika krzywkowego o wystarczającej liczbie pozycji.

Hmmm. To jest modernizacja? Dlaczego wprowadzasz elementy mechaniczne do układu sterowania?

Cytat: "fidzio"
Podstawowym elementem wskaźnikowym jest amperomierz silników trakcyjnych o Imax=100A z osobnym bocznikiem indukcyjnym na napięcie 60mV.

Czemu ma służyć ten bocznik indukcyjny? Dlaczego "indukcyjny"?

Cytat: "fidzio"
Koszt całej zabawy to ok 2500- 3000 PLN.

Optymista z Ciebie
Biorąc pod uwagę tylko elektronikę i akumulatory trakcyjne to myślę że zakładany budżet zostałby wykorzystany.

S posdravem Adam
Zapisane

fidzio
Gość
« Odpowiedz #12 : 06 Lutego 2007, 10:59:18 »
0

Co do masy :Rzeczywiscie poniosła mnie wodza fantazji..

- Co do ilości osób :Nie każdy waży 70 kg (np. ja waże 76 )

Cytuj

Dlaczego? To pociąga za sobą większe natężenie prądu, a co za tym idzie grubsze przewody. Silniki Melexa są produkowane na 36V i 48V. Ja wybrałbym jak najwyższe napięcie.


-Taniej wymieniać trzy akumulatory zamiast sześciu czy ośmiu

Cytuj
Ale co to jest nawrotnik tyrystorowy?

Nawrotnik tyrystorowy jest to rodzaj przełącznika w którym elementy stykowe zostały zastąpione półprzewodnikami .

Cytuj
Cytat: "fidzio"
(...) bez strat w cieple.

Nadprzewodniki? W rzeczywistych warunkach nie ma takich idealnych układów.

Chodziło mi o straty w cieple przy zastosowaniu rozruchu oporowego.

Cytuj
Cytat: "fidzio"
Najbardziej wskazane byłoby zastosowanie nastawnika krzywkowego o wystarczającej liczbie pozycji.

Hmmm. To jest modernizacja? Dlaczego wprowadzasz elementy mechaniczne do układu sterowania?

Mam uklad ktory pozwala sterowac np. takim czyms za pomoca joysticka... ale to takie nie kolejowe...

Cytuj
Czemu ma służyć ten bocznik indukcyjny? Dlaczego "indukcyjny"?

Bocznik indukcyjny jest to opornik o bardzo małym oporze na którego zaciskach wytwarza się bardzo małe napięcie. Takie boczniki stosowane są w amperomierzach o dużych natężeniach, umożliwia to umieszczanie amperomierzy w dowolnych miejscach na pulpicie bez konieczności ciągnięcia przewodów o niebotycznych przekrojach (dla 100A to powinno byc ok 20 mm2). Roznica napiec na boczniku pokazywana jest na odpowiednio wyskalowanym woltomierzu-amperomierzu (tak jak w elektrowozach np.)

Cytuj
Optymista z Ciebie

Nie da się ukryć  :grin:

Cytuj
Biorąc pod uwagę tylko elektronikę i akumulatory trakcyjne to myślę że zakładany budżet zostałby wykorzystany.

Akumulatory to koszt 3 * 425 PLN. A falownik to koszt rzedu 100 PLN ( metodami gospodarczymi do silnika 6,5kW na 75V zrobilem za 80). Oczywiscie nie sa to jedyne koszty a podana przeze mnie suma jest mocno orientacyjna
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 06 Lutego 2007, 22:06:21 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 11 Stycznia 2011, 03:03:38 wysłane przez Phinek » Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #14 : 07 Lutego 2007, 12:30:08 »
0

Cytuj
To ze złota są te akumulatorki - popatrz na ofertę ZAP-u. Tam mają dużo tańsze.

Chodzi Ci rozumiem o akumulatory trakcyjne?


Cytat: "fidzio"

A falownik to koszt rzedu 100 PLN ( metodami gospodarczymi do silnika 6,5kW na 75V zrobilem za 80). Oczywiscie nie sa to jedyne koszty a podana przeze mnie suma jest mocno orientacyjna


Ja zbudowałem taki falownik na bazie kitu AVT, jak przerysuje schemat to Ci podeślę. Zamiast tranzystora BUZ11 który tam był zrobiłem wyprowadzeie prądu bramki przez opornik 2,2 kOhm do tranzystora BD243 a jego emiter podłaczyłem do bramek 6-ciu tranzystorów IRFP150 (Umax=100V Imax=40A). Koszt płytki plus elementów to 25 zł a "końcówka mocy" to ok 60-55. Najdroższa była dioda na 250A.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 07 Lutego 2007, 21:37:01 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 11 Stycznia 2011, 03:04:08 wysłane przez Phinek » Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #16 : 08 Lutego 2007, 22:29:32 »
0

Cytat: "Finek"
Chodzi mi o kwasowe akumulatory ołowiowe.

Zarowno akumulatory trakcyjne jak i rozruchowe moga byc kwasowo-olowiowe. Sęk w tym ze Tobie chodzi o akumulatory rozruchowe ktore przeznaczone sa do dawania krotkotrwałych prądow o duzych natezeniach, a mi chodzi o akumulatory trakcyjne ktore przystosowane sa do ciągłego poboru prądu znamionowego - mają po prostu inną charakterystykę.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #17 : 09 Lutego 2007, 00:48:29 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 11 Stycznia 2011, 03:04:32 wysłane przez Phinek » Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #18 : 09 Lutego 2007, 09:25:33 »
0

Cytat: "Phinek"
Wszak Wittfeld rónież był akumulatorowy i to na początku XX wieku i jakie miał akumulatory - na żelki mi to nie wygląda...  :wink:


Możliwe, że masz rację - w praktyce należałoby sprawdzić jak spisują się oba typy akumulatorów. Upierałem się przy trakcyjnych ponieważ po konsultacjach z innymi konstruktorami pojazdów elektrycznych dowiedziałem się, że rozruchowe przy rozładowywaniu "do końca" mają znacznie mniejszą trwałość. A co do żelek to za 1000 złotych można kupić juz dobrą baterię do napędu pojazdu
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #19 : 10 Lutego 2007, 14:00:48 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 11 Stycznia 2011, 03:04:42 wysłane przez Phinek » Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!