Ostatnio , dzieki temu ,ze w necie przypadkowo ,,wpadlem'' na ...
Przystanek nr25(25) z 31.12.2002 :smile: bezplatny dwutygodnik poznanskich milosnikow komunikacji zglebilem temat znacznie .
Otoz w moim rodzinnym miescie Lodzi juz w okresie I WS Koleje Elektryczne Lodzkie ( KEL ) na rozkaz dowodcy wojsk Cara Imperatora zbudowaly , a wlasciwie przebudowaly 2 wagony silnikowe i 4 wagony doczepne na sanitarki , ktore oznakowano emblematami Czerwonego Krzyza oraz jeden wagon - karawan . Tabor ten przewozil rannych do dworca Fabrycznego - poczatkowego Drogi Zelaznej Fabryczno - Lodzkiej .Poniewaz spolka KEL ,,robila bokami'' - jak nie przymierzajac :wink: wspolczeni , niektorzy prywatni operatorzy - wagonow tych nie odstawiono do muzeum , lecz spowrotem powrocily ( po readaptacji ) do codziennej sluzby cywilnej ,
Podobnie bylo i w II Wojnie Swiatowej . Jeszcze przed wybuchem WWII oddano do uzytku specjalna bocznice tramwajowa od linii biegnacej ulica Zeromskiego ( pomiedzy ul.ul. Radwanska i Kopernika ) az na dziedziniec oddanego 2 lata wczesniej (18.09.1937 r )najnowoczesniejszego Szpitala Wojskowego im.gen.broni dr med. Felicjana Slawoja - Skladkowskiego (tego od slynnych szaletow ) . Bocznica ta , jak sadza niektorzy lodzcy milosnicy waskotramwajowi ponoc laczyla sie z torem w ul.Kopernika ? Szpital mialby wtedy latwe polaczenie z Dworcem Kaliskim . W tym miejscu przypomne , ze pierwszowojenny pruski okupant wymusil na spolce KEL polaczenia linia tramwajawa obu dworcow - Fabrycznego i Kaliskiego . Linie , po ktorej jezdzila ,,5''tka oddano do uzytku 30.01.1915 roku . Wczesniej wybudowano jeszcze bocznice od lini w ul Dzielnej ( ob.Narutowicza ) do samego - prawie - wejscia dworcowego przy ul.Skwerowej ( ob.POW ) . Nie mamy informacji o sposobie wykorzystania lodzkich tramwajow we wojnie obronnej ,we wrzesniu '39 przez wojsko polskie . Od 1940 roku okupant przemianowal KEL na ,,LES'' - Lidzmannstadter Elektrische Strassenbahn ) .Do lipca 1944 r tramwaje byly sporadycznie wykorzystywane przez wojska okupanta ,ale do transportu towarowego (zachowaly sie rachunki :smile: ) . Lecz na miesiac przed rozpoczeciem Powstania Warszawskiego - wlasnie w lipcu 1944 r Dyrekcja LES otrzymala od szefa Grupy Roboczej Rzeszy do spraw Transportu Szynowego - Oddzial Tramwaje rozkaz pilnego przerobienia 4 doczep na wagony sanitarne (szpitalne ) . W poczatku sierpnia '44 pierwszy wagon szpitalny byl gotow . Do tych celow wykorzystano czesc wagonow typu ,,wiedenskiego'' , zakupiuonych jeszcze w 1941 roku .. Ten sanitarny tabor stacjonowal w Zajezdni przy Liststrasse ( ob.ul.Tramwajowa ) . Rannych i zwloki zolnierzy WH wozono glownie do SS Lazaret Wiking na Ostland strasse 191 ( al.J.Pilsudskiego w okol.ul Suchej ) oraz do Kranken Transport - Abteilung 593 przy dzisiejszej ul.Kosynierow Gdynskich 91 . Wykorzystywany rowniez byl dawny Szpital Wojskowy przy ul. Zeromskiego ( Ludendorfferstrasse ) przemianowany przez hitlerowcow na ,,Reservelazaret I''.
zrodlo :
www.zabikowo.net/~kmps/przystanek/index.php?down=p25.pdfW tym miejscu skladam serdeczne podziekowanie Autorom w/w artykulu kol.kol. Wojciechowi Zrodlakowi i Jerzemu Wojtowiczowi .
Bog zaplac .
Pozdrawiam z Wielkopolski Wschodniej ( szkoda ,ze bez waskich tramwajow ).
sosane
Znalazlem fote , ale narazie tylko Reservelazaret I :
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/index.php?menu=93&shop=6987&card=762822&PHPSESSID=d719f0a716fb1f93771486d09eab9df4