Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 09:20:38 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Rail Fiction  (Przeczytany 69736 razy)
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #20 : 16 Stycznia 2008, 00:24:27 »
0

Jak podało BBC, na początku poprzedniego miesiąca doszło do tajnych rozmów pomiędzy przedstawicielami dwóch hipermarketów znajdujących się przy ul. Radzymińskiej w Warszawie, Zarządem KM czyt. Kolei Mareckiej oraz pewną społeczną grupą miłośników tejże KM. Celem spotkania było ustalenie metod wyjścia z sytuacji kryzysowej jaka nastąpiła po fali demonstracji i bojkotów komunikacji samochodowej, organizowanych przez mieszkańców wszystkich miejscowości znajdujących się przy trasie Warszawa - Radzymin. Efektem rozmów a zarazem rozwiązaniem tego społecznego problemu było przystąpienie do natychmiastowej budowy nowoczesnej, w pełni zelektryfikowanej, dwutorowej kolei wąskotorowej od stacji W-wa Targowa do Radzymin Wąsk. z najnowocześniejszą w Europie lokomotywownią mieszczącą się przy ulicy Stalowej 60. Tabor wyprodukowano w warsztatach na pobliskim Grochowie. Trasa nowo powstałej kolei została wytyczona w miejscu usuniętego południowego pasa jezdni na wspomnianej dwudziesto kilometrowej trasie. Premiera tego nowego środka transportu zaskoczyła organizatorów. Pierwszy tydzień funkcjonowania wykazał iż kolejka przejeła 98% przewozów osobowych na tej trasie, oraz 92% przewozów towarowych. Pociągi kursują regularnie wg. rozkładu jazdy co 10 min. w obie strony. Rozwój spowodował perspektywę rozbudowy kolejki o kolejne odcinki. Obecnie realizowane są budowy torowisk do Wyszkowa, Pułtuska przez Zegrze, Wawra oraz dwie łącznice: pierwsza na stację Warszawa Most gdzie funkcjonuje terminal wąskotorowy obsługujący monopolistę przewozów na trasie Jabłonna - Karczew oraz druga łącznica z ogromną siecią kolejek w lewobrzeżnej części miasta która wyparła komunikację miejską z terenu całej Warszawy. Zadbano także o uatrakcyjnienie przewozów, organizując przejazdy oryginalnym parowozowym składem retro.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #21 : 16 Stycznia 2008, 20:17:37 »
0

Jak czytamy w dzisiejszym Świecie Kolei:

Od dnia 31 września 2008r powrócą pociągi na linię Mławskiej Kolei Dojazdowej.

Nowy prywatny operator pan Jan Pierudzki zainwestował w rozbudowę zaplecza technicznego MKD ponad 2,5 Mln Euro.
"Zamierzamy - jak mówi Pierudzki - utworzyć największe w Europie Zakłady Naprawcze Kolei Dojazdowych. Posiadamy już zamówienia na naprawy parowozów i lokomotyw spalinowych do końca 2010r." Opracowujemy projekt modernzacji lokomotyw Lxd2 przystosowując je do opalania gazem ziemnym i siarkowodorem pochodzenia natualnego.
MKD zostanie zmodernizowana i zrestruktkryzowana. Do końca 2009r MKD ma przejąć całkowicie ruch pasażerski i towarowy do Przasnysza. Planowana jest rozbudowa infrastruktury MKD, szczegółów rozbudowy Pierudzki jednak nie zdradza.
Dowiedzieliśmy się, że na terenie MKD ma powstać nowoczesny terminal przeładunkowy a w obrębie terenu stacji również 4-ro peronowy dworzec, całkowicie zadaszony i ogrzewany wraz z 3 piętrowym budynkiem stacyjnym o powierzchi 1700m kw.
Grupa wolontariuszy stawiająca jednak na dawny model działania MKD a próbująca niegdyś współpracować z Pierudzkim zorganizowała pikiete pod siedzibą jego fundacji.  Jeden z nich przykuł sie do torowiska w okolicy stacji Mława Wąskotorowa i odmówił przyjmowania pokarmów.
Kto wygra - zobaczymy.
Zapisane
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #22 : 16 Stycznia 2008, 23:11:16 »
0

Cytat: "AXEL"
Planowana jest rozbudowa infrastruktury MKD, szczegółów rozbudowy Pierudzki jednak nie zdradza.
Oczywiście chodzi o odbudowę kolejki Nasielskiej i budowę nowego odcinka między Pułtusk a Makowem Mazowieckim oraz odbudowę odcinka do Ciechanowa. Kolejka ma przewozić ponad milion ton towaru rocznie codziennie z każdej stacji stycznej z koleją normalnotorową będą wyjeżdżać po cztery pociągi transporterowe plus kilka par pociągów osobowych. W gazetach i telewizji mówią o cudzie gospodarczym tych rejonów - wszystko dzięki wąskotorówce. Miejscowość Pułtusk zmienia nazwę na Tusk ku chwale największego cudaka w kraju.
Zapisane

.
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 17 Stycznia 2008, 00:01:11 »
0

W dzisiejszym numerze najpopularniejszego dziennika w Polsce "Wąskie tory" podano raport z którego wynika iż liczbę 1000 sztuk składów osobowych jakie zamówiono przez PKP w fabryce pociągów TGV wykonano na rozstaw 750mm. Błąd został popełniony w fabryce. Inżynierowie sądząc iż w Polsce istnieje tylko kolej na 750mm zaprojektowali rozstaw kół na ten rozmiar. Zarząd PKP stanął przed nie lada problemem gdyż tabor znalazł się już na terytorium kraju. Tańszym rozwiązaniem okazało się przekucie torowisk niż zmiana rozstawu kół w całej partii pociągów.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 17 Stycznia 2008, 13:02:20 »
0

jak podaje strona www.fpkw.pl w związku z podpisaniem długoletniej umowy na przewóz towarów pomiędzy stacjami Rogów towarowy-Biała Rawska dla firmy ogrodniczej "Warzywniak S.A." (eksportującej jedwab do Niemiec) zarząd kolei rozpisał już przetarg na modernizacje i remont 4 lokomotyw spalinowych serii Lxd-2. Zakres prac ma obejmować między innymi: wymianę silników na nowoczesne jednostki napędowe Mercedes-a lub MAN-a, wymianę wózków i regeneracje przekładni oraz odnowienie powłoki malarskiej.
 Jak się nieoficjalnie dowiedziałem, w przetargu udział wzięły firmy "Phin-Mech", "TucholZbig" i "inter-lok Rembertów" oraz ZNTK Rogów, wygra firma oferująca najlepsze warunki serwisu...
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
student
Mechanik
***
Długość toru:: 186 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #25 : 17 Stycznia 2008, 23:05:29 »
0

1. W trybie przyśpieszonym powiat pilski przejmuje majątek Bydgosko - Wyrzyskiej KD.
2. Ze środków unijnych remontowany jest tabor i obiekty: lokomotywy Lyd2 i V10C, wagony osobowe, parowozownia i wagonownia.
3. W Pile spotykają się samorządowcy gmin przez które przebiega szlak kolei aby uzgodnić wspólne działania na rzecz udrożnienia i odrestaurowania toru i obiektów przyległych ze środków unijnych. Prowadzone są intensywne prace remontowe na szlaku Białośliwie - Wysoka - Łobżenica przy doraźnym udziale pracowników interwencyjnych.
4. Powiat tworzy niewielki kilkuosobowy referat d/s kolei wąskotorowych, który nawiązuje m.in. współpracę z zakładem Interlok. Zakład przejmuje opiekę nad białośliwską wagonownią i zapewnia obsługę techniczną lokomotyw. Do remontu oddany zostaje parowóz Lowa.
5. Wprowadzony zostaje ruch sezonowy (2 pary pociągów obsługiwanych Lyd2) początkowo tylko w połączeniu ze wszystkimi imprezami kulturalnymi w regionie, a także próbne całoroczne, skomunikowane z PKS, połączenie pasażerskie Łobżenica - Wysoka - Łobżenica za pomocą odrestaurowanego w Interloku wagonu motorowego Wmc205, który stacjonuje w Łobżenicy w prowizorycznie odbudowanej szopie. Obiektem opiekuje się towarzystwo miłośników miasta.
6. Wagonownia Interloku w Białośliwiu przyjmuje z Niemiec pierwsze zamówienie na odrestaurowanie wagonu wąskotorowego. Jednocześnie prowadzi intensywne prace nad odnowieniem wagonów pozostających na stacji - powstaje zalążek skansenu.
7. Próbne kursy pasażerskie spotykają się ze sporym zainteresowaniem, w związku z czym po długich negocjacjach do Białośliwia na 2 lata przywieziony zostaje z Torunia wagon motorowy MBxc1-42, który po wstawieniu silnika zastępuje wysłużony wagon Wmc.
8. Wagonownia w Białośliwiu kończy prace przy pozostającym na stacji taborze, jednocześnie otrzymuje z zagranicy kolejne propozycje remontu wagonów. Na stacji zorganizowany zostaje skansen taboru i izba tradycji.
8. Po gorących apelach mieszkańców Łobżenicy powiat przychyla się do budowy odgałęzienia do sanktuarium maryjnego w Górce Klasztornej pod warunkiem, że gmina sfinansuje część przedsięwzięcia. Nieoczekiwanie pomocy materialnej udziela Kuria w Bydgoszczy. Zbudowane odgałęzienie obsługiwane jest w sezonie 2 lokomotywami Wls50 i trzema "letniakami" stacjonującymi w odrestaurowanej lokomotywowni w Łobżenicy.
9. Działania na BWKD spotykają się z dużym zainteresowaniem miłośników kolei z Zachodu, głównie z Anglii, Niemiec i Austrii. Program Eisenbahnromantik poświęca kolei jeden ze swoich odcinków, kilka towarzystw miłośników umieszcza corocznie oferty turystyczne.
10. Kończy się przedłużony remont Lowy. Parowóz posiada jednak tender, dzięki któremu może obsługiwać pociągi na dłuższych trasach. Inauguracyjna podróż Białośliwie - Wysoka - Łobżenica odbywa się w asyście ponad setki miłośników kolei z Polski i zagranicy. Ostatecznie wzorem kolei żnińskiej parowóz obsługuje pociągi na zamówienie oraz na poczatku i końcu sezonu.
11. Na stacji w Białośliwiu zorganizowana zostaje Parada taboru 600 mm w połączeniu z festynem, konferencją naukową i pokazami filmów o tematyce kolejowej, na której pojawiają się niemalże wszystkie typy czynnych w Polsce lokomotyw na tor 600 mm, a także gościnnie m.in.: świeżo wyremontowany Tx6-501 z Berlina, Lyd2-71 w barwach kolei Doellnitzbahn oraz T49-111 i Ty3-195 ze Szwecji.

 :grin:
Zapisane

Rodzi się w bólach, ale zwali z nóg.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #26 : 17 Stycznia 2008, 23:09:12 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 10:36:29 wysłane przez Phinek » Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #27 : 18 Stycznia 2008, 00:19:52 »
0

Cytat: "Phinek"
Firmy "Phin-Mech", "TucholZbig" oraz ZNTK-Rogów podpisały umowę o wzajemnej wpółpracy.


UOKiK w najbliższym czasie wyda zgodę na utworzenie konsorcjum RogTab Rogów, w skład którego wejdą liderzy polskiego rynku napraw taboru wąskotorowego m.in. Phin-Mech, TucholZbig oraz ZNTK Rogów.
- Dzięki konsolidacji przestaniemy ze sobą konkurować co pozwoli na zaoszczędzenie znacznych środków oraz pozyskanie dużych zamówień o których dotychczas mogliśmy tylko pomarzyć.- Zdradził nam anonimowo jeden z menedżerów, związanych z ZNTK-Rogów.
Tymczasem jak sie dowiedzieliśmy, prowadzone są zaawansowane rozmowy z dr.Grzegorzem Fidlerem i dr. Bartoszem Paluchowskim autorami nowatorskiej modernizacji lokomotywy Lxd2.
-Celem zaprojektowanej przez nas modernizacji było zwiększenie dostępności pojazdu Lxd2 do 97% przy jednoczesnym wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych, zwiększenie mocy o 20%, podniesienie ergonomii pracy drużyny trakcyjnej oraz znaczna poprawa warunków trakcyjnych. Z naszych obliczeń , eksperymentów oraz badań wynika, że cel zostanie osiągnięty.- mówi dr. Grzegorz Fidler
- Dzięki współpracy pracowników naukowych z wydziałów Chemii oraz Elektrycznego Politechniki Warszawskiej udało sie zaprojektować zespół napędowy tzw. power-pack. Jest to zestaw ogniw fotoelektrycznych, elektrolizera, układu do przechowywania wysokosprężonego wodoru oraz generatora prądu. Dzięki zastosowaniu wodoru jako paliwa, mogliśmy zamienić nieekonomiczny silnik Diesla na silniki elektryczne (1 na każdą oś-przyp. autora). Dzięki zainstalowaniu elektrolizera w lokomotywie energię pochodzącą z hamowania także możemy zamieniać na paliwo co dało dodatkową oszczędność energii. Niestety wykorzystanie tak innowacyjnego paliwa jak wodór wymaga budowy dodatkowej infrastruktury w lokomotywowni. Mam tu na myśli drugą, znacznie wydajniejszą niż ta zainstalowana na lokomotywie instalację do produkcji wodoru. Oczywiście cała potrzebna energia pochodzi ze źródeł odnawialnych. Koszt jednego pojazdu trakcyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą(sama lokomotywa 10mln PLN-przyp. autora)  to bagatela 21mln PLN. Planowany okres zwrotu inwestycji to około 800 000km, czyli jakieś 3-4 lata.- opowiada dr.Bartosz Paluchowski, główny konstruktor
-Nie ukrywamy, że projekt panów Paluchowskiego i Fidlera to wielka szansa dla RogTabu, jesteśmy po pierwszych rozmowach z przedstawicielami UE, projekt został wysoko oceniony i najprawdopodobniej uzyskamy nieoprocentowany, długoterminowy kredyt na realizację dwóch prototypów. Jeżeli testy wypadną pomyślnie modernizacja wg. tego projektu będzie naszym sztandarowym produktem. Uważamy, że przy modernizacjach a w przyszłości także produkcji powstanie 100 miejsc pracy dla inżynierów oraz kolejne 200 dla personelu technicznego.

Rychu Peja
Gazeta Wiejska
Zapisane

tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 18 Stycznia 2008, 10:42:37 »
0

Związku z dużym zainteresowaniem kolejką do Radzymina postanowiono połączyć ją z Pustelnikiem,odbudowując kolejke w Zielonce.Po pierwszych analizach stwierdzono że koszt transportu będzie o 50% niższy niż samochodem.W firmie ROG TAB Rogów postanowiono zakupić 30 transporterów oraz 6 lxd2 i 3 wls-150 jako lokomotywy manewrowe :wink:
Zapisane

pozdrowienia
bigbird
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 18 Stycznia 2008, 13:38:11 »
0

Dzięki dofinansowaniu z Unii PKP zamierza utworzyć nową linię kolejową szybkiego ruchu o rozstawie 750mm na trasie Poznań-Łódź. W tym celu w gnieźnieńskich warsztatach zostaną zbudowane pomniejszone wersje pociągów francuskiego TGV, specjalnie przystosowane do ruchu na wąskich torach.
Podróż z Poznania do Łodzi będzie trwała 2,5 godziny, a pociągi będą się zatrzymywać na stacjach: Poznań Główny – Maltanka – Ptyś – Balbinka – Zwierzyniec – Kobylepole – Mystki – Września – Witkowo – Powidz – Przybrodzin – Anastazewo – Sławoszewek – Ślesin – Sompolno – Przystronie – Izbica Kujawska – Boniewo – Cetty – Wielka Wieś – Dąbrowice – Krośniewice – Krzewie – Daszyna – Koryta – Topola – Łęczcyca – Sierpów – Ozorków – Zgierz – Łódź Fabryczna.
Na odcinku Ozorków-Łódź pociągi będą kursować po trasie torów tramwajowych, w związku z czym linia podmiejska nr 46 zostanie zlikwidowana. Zlikwidowane zostaną także pociągi turystyczne na trasie poznańskiej Maltanki, ale powinno być to zrekompensowane znacznie szybszym czasem przejazdu na tej trasie – podróż z Maltanki do Zwierzyńca zajmie niecałe 3 minuty.
Na wniosek miłośników kolei, którzy pragną zachowania klimatu kujawskich wąskotorówek, na stacji w Boniewie wybudowany zostanie specjalny węzeł przesiadkowy z koleją „retro” do Brześcia Kujawskiego, obsługiwaną przez wagony motorowe Mbxd1-168 i Mbxd1-204, oraz przez parowozy Px48-1902 i Px48-1907. Dodatkowo na terenach przyległych do stacji w Boniewie zostaną wybudowane: nowoczesne centrum handlowe, eskluzywny hotel, kompleks Multikino, Aquapark, stadion piłkarski, stok narciarski ze sztucznym śniegiem oraz skocznia, na której będą rozgrywane zawody Pucharu Świata w miejscu przestarzałej skoczni w Zakopanem.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #30 : 18 Stycznia 2008, 14:52:06 »
0

Panowie, wyszło z nas szydło jak z worka Widać co idzie nam najlepiej... Pisanie bajek Każdy z nas to niezły marzyciel... Miejmy nadzieje że chociaż setna część z tych marzeń się spełni. Swoją drogą Phinek jak zakładał ten topic pewnie nie spodziewał sie takiego zainteresowania i tylu twórczych opracowań
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #31 : 18 Stycznia 2008, 16:23:34 »
0

trafiłem szóstkę w totka:

- odbudowa Tw47-2558
- kupię sobie Ms29
 :wink:
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #32 : 18 Stycznia 2008, 20:04:29 »
0

O, właśnie... trafie szóstke w totka i wyremontuje Pt47-50, kupie sobie ST44 i linie 32 z Siedlec do Sokołowa Podl.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #33 : 18 Stycznia 2008, 20:41:39 »
0

Cytat: "AXEL"
Panowie, wyszło z nas szydło jak z worka Widać co idzie nam najlepiej... Pisanie bajek

No Rafał, trafiłeś w sedno :-)
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Phinek
Gość
« Odpowiedz #34 : 20 Stycznia 2008, 17:17:02 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 10:36:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #35 : 23 Stycznia 2008, 22:11:28 »
0

Ja też mam życzenia:

1. Aby każdy pociąg był załadowany tak jak ten :-)
* no może ciut mniej
2. Aby zlikwidowano wszystkie skupy złomu w GOP'ie.
3. Odbudować szlak do Rud oraz Rozbarku.
4. W Warsztatach Naprawczych otworzyć zakład napraw taboru na skale światową :lol:  

Tyle  wystarczy :razz:
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #36 : 25 Stycznia 2008, 21:09:56 »
0

Czytając ten wątek nie chce się wyglądać za okno :wink: Bo tam Polska jednak jest :oops:  Ale jest i news:
Kolejarze ze Zduńskiej Woli postanowili przywrócić do ruchu Px48-1723 stojący od lat na cokole w Zduńskiej Woli. Postanowiono wybudować kolej muzealną opartą na realiach lat 50-tych. Trasa biegnie od Zduńskiej Woli po Widawę i Sieradz. Ze względu na brak możliwości pozyskania taboru, zamówiono 10 nowych wagonów 3Aw i 5 1Aw,60 znormalizowanych wagonów 15 tonowych (wg dokumentacji przedwojennej). W Bumarze-Fabloku planuje się też zakup 3  nowych parowozów Px29 i 4 Px48.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #37 : 25 Stycznia 2008, 22:39:11 »
0

A ja czytając ten wątek mam ochotę dokonać spektakularnego nadużycia władzy moderatorskiej i go zamknąć. :-)
Ciekawe, dlaczego czytanie go mnie wkur..., zamiast bawić?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #38 : 25 Stycznia 2008, 22:46:38 »
0

Bo jesteś ogólnie zestresowany. Nadal myślę, że powinieneś się wybrać do Rogowa celem odreagowania i skierowania energii w kilof albo łopatę

Daj chłopakom pofantazjować, bo fajnie się to czyta i maaarzy
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #39 : 28 Stycznia 2008, 22:57:58 »
0

Haha! Będę pierwszym który zamieści odnośnik w tym temacie. Artykuł z gazety wyborczej który jak ulał pasuje do tego tematu : Nadchodzi high-speed PKP. 350 km/h
Zapisane

Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!