Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:15:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kabina Wls150/Lyd1  (Przeczytany 27480 razy)
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 209 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 08 Czerwca 2008, 09:53:48 »
0

Jest to WLs180-15. Do niedawna stała w Stanicy. http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50537
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 08 Czerwca 2008, 11:53:52 »
0

Jak w WLS150/180 włącz się sprzęgło czy od razu jak się przekręci kołem czy dopiero jak si ę doda gazu?
Zapisane
Cooleyorz
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 08 Czerwca 2008, 15:36:24 »
0

Że co??
 Mało zrozumiałem ale spróbuję odpowiedzieć.

Aby ruszyć naciskasz przycisk rozruchu, i czekasz aż z jakieś 4 MPa będą w zbiorniku głównym. Wtedy koło zmiany biegów dajesz na jedynkę i gaz. Jak chcesz wyższy bieg to kolejna pozycja koła biegowego to sprzęgło, a potem bieg 2.
0-1-S-2-S-3-S-4 Chyba "Tak to leciało"

Hamulec: Są 3 pozycje. Odhamowanie-Odcięcie-Napełnianie
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 08 Czerwca 2008, 21:48:44 »
0

Mi chodzi o załanczanie się sprzęgieł bo w skrzyni z Wls150 są 4. Każdy bieg "tworzony" jest przez 2 sprzęgła które są włączane hydraulicznie.Koło do biegów przełącza rozdzielacz hydrauliczny który kieruje olej do odpowiedniej dala danego biegu pary sprzęgieł które przekazują napęd.Z twojej wypowiedzi rozumiem że, kiedy przełoży się koło z luzu na jakiś bieg to lokomotywa dalej stoi. Rusza dopiero jak się zwiększy obroty bo wtedy rosną też obroty pompy hydraulicznej napędzanej od silnika zwiększa się ciśnienie i tarcze sprzęgieł są płynie ściskane i zaczynają przenosić napęd. Mam rację ?
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 09 Czerwca 2008, 06:31:22 »
0

Dzięki o to mi chodziło
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #25 : 22 Stycznia 2014, 13:21:33 »
0

...nie chcę rozpoczynać nowego wątku o Lyd1 i postawiłem tu napisać - za wtargnięcie przepraszam 

Można znaleźć w literaturze i w necie taki zapis o Lyd1:

"Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała."

Czy ktoś coś więcej wie?
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #26 : 22 Stycznia 2014, 13:58:12 »
0

Wszystko co napisałeś. Planowano lokomotywę 801D (?) z zewnętrzną ostoją, ale na planach się skończyło. Produkowano Tylko WLs150, WLs180/803D i 2WLs150 na tor 900mm
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #27 : 22 Stycznia 2014, 17:50:08 »
0

O wariantach WLs150 wspomina Pokropiński w "Lokomotywach spalinowych produkcji polskiej". Równolegle z WLs150 opracowano typ WLs150B na tory 900 i 1000 mm (dwie osie, ślepy wał pomiędzy nimi), jednak ostatecznie z ich budowy zrezygnowano (na 900 mm opracowano WLs150-2). Jednocześnie podobno już w 1959 roku (a więc równolegle z poprzednimi) opracowano WLs150C na tor 600 mm (trzy osie, ślepy wał między 2 a 3). U Pokropińskiego ta lokomotywa na szkicu ma ostoję wewnętrzną. Wygląda jednak na to, że do tematu powrócono po opracowaniu typu 803D i wówczas powstał projekt 804D na tor 600 mm, którego również nie wprowadzono do produkcji (zakupiono rumuńskie Lyd2).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #28 : 22 Stycznia 2014, 19:38:03 »
0

A widzisz. W Model  Hobby 4/2000 jest mowa o 801D nie 804D. A jako powód nie podjęcia produkcji autor (Michał Zajfert) podaje ogólne zakończenie produkcji lokomotyw wąskotorowych w Polsce (Oprócz WLs50 / 2WLs50)
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #29 : 23 Stycznia 2014, 00:43:59 »
0

Uświadomiłem sobie, że u Pokropińskiego na końcu jest tabela z podstawowymi danymi tych lokomotyw [dane podaję tak jak w książce]:

Typ lokomotywy:    WLs150   Wls150B   WLs150C   804D   
Rok opracowania:    1959195919591970
Szerokość toru [mm]:    750/785/900    900-1067    750-900*    600-630   
Długość całkowita [mm]:    5650   5500   6000   4600 
Szerokość [mm]:   2070   2400   2200   1900   
Wysokość [mm]:   3050   3000   3000   2700   
Rozstaw osi skrajnych [mm]:   2000   2100   2800   1650   
Średnica kół [mm]:   850   850   850   600   
Układ osi:      C   B   C   C   
Promień łuku [m]:      35   35   50   22   
Masa własna [t]:      17,2   20,5   17,5   9,5   
Masa służbowa [t]:      18,0   21,0   18,0   10,5   
Nacisk osi [t]:      9,0   10,5   6,0   3,5   
Typ silnika spalinowego:      5DSR 150   DSR-150   DSR-150   SW400/L   
Moc nominalna [KM]:      150   150   150   105   
Rodzaj przekładni:      mech.   mech.   mech.   mech.   
Prędkość maks. [km/h]:      31,4   26,5   32   23,5   

* Czyli jednak nie miała to być maszyna na 600 mm lecz alternatywna konstrukcja wobec WLs150B. Część pozostałych parametrów też może na to wskazywać. Tak więc sprawa zostaje otwarta, szczególnie, że niekonsekwencji w książce jest więcej.

[Uzupełnienie]
Zajrzałem jeszcze do artykułu ze "Stalowych Szlaków" 1/2000 by Tucholski & Zajfert (zdecydowanie bardziej wiarygodni) i chyba znalazłem wyjaśnienie: WLs150B i C były dwoma alternatywnymi projektami wstępnymi, będącymi adaptacją Ls150 i różniącymi się liczbą osi (dość oczywiste: układ B i C). Ostatecznie zdecydowano jednak opracować nową konstrukcję z wykorzystaniem podzespołów Ls150, którą znamy jako WLs150 (choć w artykule jest mowa o niej również jako o typie WLs150c).
Tu też pojawia się 801D jako projekt lokomotywy na tor 600 mm z ostoją zewnętrzną. Jeśli chodzi o powód, to w zasadzie nie ma tu sprzeczności - zdecydowano o zaprzestaniu produkcji lokomotyw w Polsce i w zakupie ich w Rumunii.
« Ostatnia zmiana: 23 Stycznia 2014, 01:12:25 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #30 : 23 Stycznia 2014, 01:11:01 »
0

@ typ WLs150:
Układ osi:               C
Masa służbowa [t]:    18,0
Nacisk osi [t]:               9,0

 Co? Z politowaniem

Skoro istniejąca lokomotywa ma takie babole to ciekawe jak z poprawnością danych dla tych projektowanych...
Zapisane

To jest przekaz.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #31 : 23 Stycznia 2014, 02:52:29 »
0

No właśnie jak to zauważyłem, to od razu dopisałem, że dane podaję jak w książce . Ogólnie wiadomo, jak jest z wiarygodnością B. Pokropińskiego. Dość często zdarza mu się podawać kompletnie sprzeczne informacje w jednym rozdziale, o różnych książkach nie wspominając. Niestety, często nawet nie ma jak tego zweryfikować.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #32 : 23 Stycznia 2014, 08:30:27 »
0

Super, że temat naświetliliście. Dzięki wielkie.

Czy może ktoś zapodać szkic/rysunek WLs150C czy 804D.

Które z przytoczonych opracowań warto zdobyć?
W których artykułach są rysunki? (czy tylko w książce "Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej")

(marzeniem by było dostać skan artykułu albo linka...)

Czy powstałe typy lokomotyw to tylko koncepcje, czy były to gotowe zamknięte projekty których nie skierowano do produkcji.

Pytam bo jeżeli były to opracowane projekty, a nie tylko wizje - to może pokusić się o budowę modelu ... (modelu-prototypowego ;-) )
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #33 : 23 Stycznia 2014, 09:08:31 »
0

Tutaj masz Model Hobby:
http://allegro.pl/model-hobby-4-i3900352356.html
W nim artykuł M. Zajferta. W zasadzie jest to chyba +/- to co w Stalowych. Samych Stalowych z wymienionym artykułem na allegro nie widać.
Zwróćcie uwagę, że w czasie kiedy powstawała 803D, zaczęto sprowadzać do Polski V10C (pierwsze w 1967 roku, następne w latach 1971-1975). V10C jest co prawda słabsza, ale ma mniejszą bazę i mniejszą masę, co na kolejach leśnych i przemysłowych 600mm jest myślę dość istotne
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #34 : 25 Stycznia 2014, 13:50:43 »
0

zdjęcia z Iłży :

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/5Czerwiec2011SKWIZa#5615211041527057282

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/8Maj2011SKWIZa#5604424049783798002
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!