Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:37:26 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Pełny opis historii starachowickiej kolei wąskotorowej?  (Przeczytany 16526 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« : 21 Lutego 2008, 21:25:09 »
0

Pełny opis historii kolei starachowickiej ukazał się drukiem w "Świecie Kolei" nr 12/2004. Czy jest ktoś kto ma ten artykuł i byłby go w stanie umieścić jego skany na forum lub wysłać na PW?
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #1 : 21 Lutego 2008, 23:27:33 »
0

Proponuję raczej prywatnie takie sprawy załatwiać - prawa autorskie.
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 22 Lutego 2008, 23:07:58 »
0

Nie wiem, czy by pomogła, ale  polecam książkę "Starachowickie kolejki wąskotorowe" autorstwa kol. A. Cygana. Budżetu na pewno nie zrujnuje, a opisane są tam nie tylko najbardziej interesująca linia Starachowice - Iłża, ale i historia wielu innych, okolicznych kolejek.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 23 Lutego 2008, 20:29:01 »
0

Może warto poprosić bezpośrednio Autora o udostępnienie tekstu. Zbierając materiały do opisu kolejek nie miałem okazji czytać w/w tekstu, a powinno się go poznać.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4 : 24 Lutego 2008, 17:09:25 »
0

Ewentualnie w antykwariacie kupic ŚK :wink:
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
PkL
Mechanik
***
Długość toru:: 187 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 24 Lutego 2008, 17:33:07 »
0

Na Allegro ten numer ŚK już od dawna szuka właściciela. Przy okazji, mam pytanie, gdzie mogę dostać książkę kol. A. Cygana?
Zapisane

Pozdrawiam
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 24 Lutego 2008, 20:10:55 »
0

W Muzeum Przyrody i Techniki - Wielki Piec w Starachowicach.
Dochód - na Skansen Kolei Przemysłowych
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 12 Lutego 2009, 01:11:22 »
0

Przy okazji drazenia tematu gornictwa glebinowego w Polsce znalazlem taki oto krotki artykulik o kopalni pirytu w Rudkach, w ktorym wspomniano przy okazji o kolejce, przyczynach likwidacji kopalni, jak i kolejki

http://www.turystyka.skar.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=84


Tak w skrocie - na poczatku lat siedemdziesiatych odkryto ogromne zloza siarki rodzimej, przez co piryt stracil znaczenie jako surowiec do produkcji kwasu siarkowego - siarka tarnobrzeska byla wydajniejsza i znacznie tansza. Z tej tez przyczyny kopalnie zamknieto (ulegla zatopieniu), a kolejka stracila racje bytu.

A z ciekawostek - w Rudkach do roku 1968 wydobywano nie tylko piryt, ale tez rudy uranowe.
Oto wyimek z artykulu na ten temat:

Cytuj
           W kopalni „Staszic” w Rudkach koło Nowej Słupi („Rejon V” Zakładów Przemysłowych „R-1”) mineralizację uranową wykryto po raz pierwszy w 1952 roku. W połowie lat 60-tych XX wieku w związku z ubożeniem złoża kopalnia wybudowała z własnych środków zakład produkcji koncentratów. Była to już w tym czasie jedyna działająca kopalnia w uranu Polsce. Niestety w 1968 roku Zakłady Przemysłowe „R-1” ostatecznie zrezygnowały z odbioru tutejszych rud i w roku następnym kopalnię zamknięto.

            Złoże pirytu i rud żelaza „Staszic” w Rudkach zalega w strefie tektonicznej uskoku łysogórskiego. Największe koncentracje minerałów uranowych stwierdzono w centrum północnej części złoża pirytu (markasytu). W południowej części złoża rudy te prawie nie występują. W strefie uranonośnej gniazda rudne miały do 20 m długości i do 0,4 m miąższości. Współwystępująca z melnikowitem blenda smolista tworzyła tam spoiwo brekcji złożonej z okruchów masywnego markasytu. W niewielkich ilościach spotykano tu również czernie i miki uranowe oraz siarczki (chalkopiryt, antymonit i galenę). Zawartość uranu wahała się w granicach 1500-40000 g/t (średnio 4000 g). Wokół tych gniazd rozciągały się strefy o podwyższonej koncentracji uranu w skale (300-1500 g). Znacznie mniejsze koncentracje uranu w granicach 70-1500 g/t wykryto w iłach ze skupieniami markasytu zalegających na kontakcie złoża markasytowego i hematytowego.

            Poza złożem „Staszic” mineralizację uranową wykryto również na sąsiednich obszarach pirytonośnych. Szczególnie interesujące pod tym względem okazało się złoże „Ściegienny” leżące w odległości około 500 m na północny-wschód od kopalni. Jego eksploatację rozpoczęto w 1957 roku po przeprowadzeniu modernizacji całej kopalni a zakończono w 1968 roku niedługo po tym jak Zakłady „R-1” przestały odbierać koncentraty uranonośne z kopalni w Rudkach.


Zrodlo:   http://www.redbor.pl/artykuly/uran.htm
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 12 Lutego 2009, 09:35:14 »
0

Przy okazji zbierania materiału do książki o kolejkach starachowickich pozyskałem informacje o wywozie rudy uranu samochodami do Kowar.
Mieszkając od 1955 r obok parowozowni w Starachowicach jeździłem drezyną po bocznicy łączącej linię do Rudek z linią do Iłży. Zbudowany w lesie na trasie do Iłży zakład wzbogacania piasków żelazistych "Zębiec" mógł w przyszłości wzbogacać też uran.
Tak na marginesie - obok zakładu zlokalizowano jednostkę OTK (Obrona Terytorialna Kraju - wojsko "ziemia powietrze")
Zastanawiające jest że mimo połączenia ( nie bezpośrednio) Rudek z Zagnańskiem (Kielcami), mimo rozpoczęcia robót w czasie II wojny nad bezpośrednim dotarciem kolejki do Rudek, nie dokończono planów modernizacji tej linii.
Dużym nakładem środków finansowych zaczęto budować tor do Starachowic, w terenie dość trudnym wykonując solidne mosty i przepusty.  
Zdecydowano się też na zmianę rozstawu na 750 mm.
Zagadką pozostanie to czy przyczyną zamknięcia zakładu wzbogacania piasków żelazistych była nieopłacalna technologia czy brak perspektyw na uruchomienie zakładu wzbogacania uranu.
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 12 Lutego 2009, 10:27:22 »
0

Oto dwa rozdziały z książek Aleksandra Pawelca z serii "o Starzechu" a ukazujących się również w Tygodniku Starachowickim.

No właśnie pamiętam, że o Rudkach skanowałem i gdzieś to wisiało w sieci, ale zamieszczam jeszcze raz + opis Zębca





Żeby historię domknąć - nawiązując do mojej geoportalowej  wstawki  - zamieszczam link ogłoszenia z 2007, które znalazłem wczoraj:

http://www.spstarachowice.bip.doc.pl/index.php?wiad=37365
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 12 Lutego 2009, 18:19:04 »
0

Cytuj
gdzieś to wisiało w sieci

Rogoz "powiesił" na wortalu skarżyskim.
Rozwinięty został temat o pokazanie rozmachu inwestycji. Nie daje jednak to odpowiedzi po co to wszystko - np po co tyle wody, choć na tym terenie dwa potoki, Iłżanka. Po co lokalizacja jednostki wojskowej? I ta budowa nowej linii kolejki?
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 13 Lutego 2009, 01:13:30 »
0

Cytat: "a cygan"

Zagadką pozostanie to czy przyczyną zamknięcia zakładu wzbogacania piasków żelazistych była nieopłacalna technologia czy brak perspektyw na uruchomienie zakładu wzbogacania uranu.


Generalnie polowa odpowiedzi jest zawarta w cytowanych wyzej artykulach - piaski zelaziste zawieraly znacznie mniej zelaza niz sie spodziewano, poza tym zawieraly znaczne domieszki pirytu (siarczku zelaza).
Rudy zelaza wydobywane w Rudkach nigdy nie spelnily pokladanych w nich nadziei, wydobywany zas piryt, wykorzystywany do wyrobu kwasu siarkowego, stal sie niepraktyczny i zbyt drogi dla przemyslu w momencie rozpoczecia gigantycznych zloz siarki rodzimej (czystej) w okolicach Tarnobrzega - z tej tez przyczyny ostatecznie poniechano wydobycia w kopalni.

Druga polowe, te uranowa, dopowiem tutaj - zaraz po wojnie wladze radzieckie powolaly Zakłady Przemysłowe R-1 (także Przedsiębiorstwo Kowarskie Kopalnie, ros. Предприятие Кузнецкие Рудники), ktore na terenie calego kraju prowadzily szczegolowe i szeroko zakrojone poszukiwania rud uranu oraz ich eksploatacje. Calosc uzyskanego metalu byla wywozona do ZSSR. Do roku 1956 kiedy to Rosjanie z Polski sie wyniesli, a zaklady przekazali wladzom polskim. Polacy zaniechali eksploatacji rud uranu w Sudetach, pozostawili jedynie zaklad w Rudkach wydobywajacy uran na potrzeby krajowe.
W zwiazku z pogorszeniem sie jakosci rud uranonosnych (spadkiem zawartosci uranu) zaklady w Rudkach zbudowaly z wlasnej inicjatywy i na wlasny koszt instalacje wzbogacania rud uranu. Inwestycje ukonczono w roku 1968. Rzecz w tym, ze w tym samym roku Zaklady Przemyslowe R-1 zostaly postwione w stan likwidacji i zaniechaly odbioru rud uranu....
Z poczatkiem lat siedemdziesiatych rozpoczeto eksloatacje nowych kopaln siarki w okolicy Tarnobrzega. Wyparla ona z rynku wydobywany w Rudkach piryt.....

I to by bylo na tyle.
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 24 Maja 2011, 20:44:50 »
0

A to jeszcze mały kamyczek do historii:

http://isip.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19231351120&type=2

Zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 25 maja 1923 r. w sprawie udzielenia koncesji na budowę i eksploatację wąskotorowej kolei żelaznej prywatnej użytku publicznego ze Starachowic do Solca nad Wisłą.

Taki plan też był po wojnie, a nawet dalej. Z Solca mostem przez Wisłę miało być połączenie z koleją obecnie zwącą się Nadwiślańską.
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #13 : 24 Maja 2011, 21:06:02 »
0

być może już było:

http://www.sitkkielce.neostrada.pl/index1_50.html

http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,47262,9511732,Odkrywamy_Swietokrzyskie__Lasem_po_waskich_torach.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #14 : 03 Czerwca 2011, 09:56:04 »
0

"Koleje wąskotorowe PKP zbudowane po 1945r."

Starachowicka Kolej Wąskotorowa. Nasielska Kolej Wąskotorowa.

Po II wojnie światowej w Polsce zbudowano od podstaw 2 koleje wąskotorowe PKP: w Starachowicach i Nasielsku. Obie uruchomiono w 1950r. W filmie można zobaczyć stan obecny obu kolejek, tabor, obiekty kolejowe na szlaku i dokładny opis Starachowickiej oraz Nasielskiej KW.

W filmie prezentowane są też historyczne zdjęcia video prezentujące schyłkowy okres w działalności Nasielskiej Kolei Wąskotorowej (dziś już nieczynnej i zrujnowanej). Do tego najciekawsze, najbardziej atrakcyjne ujęcia działającej Starachowickiej KW (m.in. ujęcia z wnętrza jadącej lokomotywy)

Informacje dodatkowe:

Czas filmu: 41’00. Film na płycie DVD do odtwarzania w komputerze lub odtwarzaczu DVD. Na płycie menu, muzyka a także oryginalny dźwięk taboru oraz podstawowy opis kolei: dane dotyczące historii linii oraz taboru. Płyta w polskiej wersji językowej. Profesjonalna realizacja i montaż.

Cena: 25,00 zł brutto


Promocja: przy zakupie dwóch i więcej egzemplarzy filmu (lub dwóch różnych tytułów filmowych)cena za sztukę: 20,00 brutto
Na życzenie wystawiamy faktury VAT.




czy ktoś zakupił ten film i mógłby skrobnąć kilka słów o nim?
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!