Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:41:38 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Gonczary - Filipowicze  (Przeczytany 7676 razy)
PAFAWAG
Mechanik
***
Długość toru:: 172 m

W terenie W terenie


WWW
« : 08 Marca 2008, 15:35:59 »
0

Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm.
Jako, że wyszukiwarka internetowa pokazała zero rezultatów wyszukiwania, o więcej informacji (np. roku likwidacji, bo nie sądzę, żeby ta linia jeszcze istniała) muszę się zapytać tutaj :smile:
Zapisane

"Jeśli kolejka tak bardzo przeszkadzała mieszkańcom, to dlaczego podczas ostatniego jej przejazdu wzdłuż trasy musiały stać oddziały milicji, bo ludzie potestowali przeciw jej zamknięciu?" Wrocław Wąsk. - Trzebnica Gaj, 27.05.1967...
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 09 Marca 2008, 00:36:14 »
0

Cytat: "PAFAWAG"
Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm.


A czy przypadkiem kolejka KWK Sosnowiec też nie miała 700mm?
Zapisane
Michał Izydorczak
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 10 Marca 2008, 17:51:06 »
0

Cytat: "Marek Sz"
Cytat: "PAFAWAG"
Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm.


A czy przypadkiem kolejka KWK Sosnowiec też nie miała 700mm?


Marek jak zwykle ma racje - prześwit 700mm miała chociażby kolej KWK Sosnowiec. Generalnie nie ma sensu stwierdzać, że jakakolwiek kolejka w Polsce była jedyną o danym prześwicie. Na ziemiach zajmowanych przez Państwo Polskie było multum wąskotorówek, także takich o których niestety pewnie nigdy już się nie dowiemy.
Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 11 Marca 2008, 10:05:46 »
0

O ile mi wiadomo, to odcinek Jędrzejów-Motkowice miał jako kolej polowa szrokość 700mm. Potem go przekuto na 600mm. Dodatkowo krótki odcinek (również na kolejce jędrzejowskiej) bodajże od stacji Piaski do Pacanówka miał rozstaw 700mm. Jeśli się mylę proszę mnie poprawić.

Pozdrawiam
badziol
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #4 : 19 Marca 2008, 00:21:52 »
0

Nazwa Gończary - Filipowicze jest troche myląca, najprawdopodobniej linia nazywała się Honczary - Filipowicze. Można o niej wyczytać na przykład tu:
http://maronkolej.strefa.pl/waskotorowe/wschod/honczary/honczary.htm
Jej przebieg jest pozostałością po niemieckich kolejach polowych, jakich cała masa powstała w tym (i nie tylko w tym) rejonie podczas I wojny światowej. Niewykluczone jest, że nie kończyła się ona w Filipowiczach tylko gdzieś dalej, na przykład w Słucku. Jej trasa  kończy się w Filipowiczach tylko dlatego, że tamtędy przebiegała granica między Polską a ZSRS.
Dokładny przebieg można zobaczyć tu:

Linia ta została upubliczniona najprawdopodobniej w 1927 roku bo w rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Natomiast na stronie 205 dzieła pod nazwą Polskie Koleje Państwowe 1918-1928 tom I, występuje w zbiorczym zestawieniu szerokości torów i długości linii.

Dzieło to jest dostępne tu:
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=73725&from=&dirids=1
Na kserówce Dyrekcji Wileńskiej z II tomu powyższego dzieła linia ta występuje jako publiczna.
W dziele Mapa Sieci Kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej z 1932 roku
http://www.mapywig.org/m/General_and_tourist_maps/Mapa_Sieci_Kolejowej_Rzeczypospolitej_Polskiej.jpg
linię to widać w pełnej okazałości.

Widać ją również w schemacie linii kolejowych Białorusi z 1941 roku przygotowanych przez przygotowujący się do wojny na wschodzie niemiecki Sztab Generalny Wojsk Lądowych.

Jak widać Niemcy nie ustrzegli się pewnych błędów.
Linia ta występuje również w schemacie dróg żelaznych i wodnych ZSRS wydanych w 1943 roku, a dostępnych tu: http://www.zdsim.kiev.ua/index.php?do=cat&category=maps

Z racji szczupłych materiałów trudno odpowiedzieć na pytanie czy ta linia przetrwała II wojnę światową i ewentualnie jak długo.

PS
Troche naklamałem, przyznaję się bez bicia. Poszperałem troche w kwitach i wychodzi mi, że ta linia została upaństwowiona w roku 1918 lub 1919, jak wszystkie inne kolejki wybudowane przez okupantów niemieckich i austriackich. Przyczyny braku tabelki w rozkładzie jazdy z 1926 roku mogą być różne. Wymienię te, które przyszły mi do głowy: braki taborowe, fatalna nawierzchnia wynagająca generalnego remontu, brak zainteresowania wśród okolicznej PT Publiczności oraz być może szereg innych. które do głowy mi nie przyszły.

Pozdrawiam serdecznie i ewentualnie.

ksiezyc_nad_gieesem...
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!