Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 00:47:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Górki rozrządowe  (Przeczytany 8353 razy)
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« : 12 Kwietnia 2008, 19:36:56 »
0

Witam

Zadano mi ostatnio pytanie, które niezmiernie mnie zafrapowało "Czy na wąskich torach w Polsce były wykorzystywane kiedykolwiek górki rozrządowe?"

Jeśli któryś z kolegów ma wiedzę na ten temat proszę o odpowiedź.
Zapisane

Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 12 Kwietnia 2008, 20:54:42 »
0

Cytat: "Dariusz"
Witam

Zadano mi ostatnio pytanie, które niezmiernie mnie zafrapowało "Czy na wąskich torach w Polsce były wykorzystywane kiedykolwiek górki rozrządowe?"



O ile wiem to nie. Były podobno plany budowy górki podczas wojennej modernizacji stacji Maciejkowice ( info za K. Soidą ) ale na planach się skończyło.

pozdr
Marek
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Kwietnia 2008, 22:28:40 »
0

W zasadzie Górnośląskie Koleje były jedynymi na których istnienie takiego użądzenia byłoby zasadne ze wzgledu na masowy przewóz towarów. Inne wąskotorówki miały charakter raczej lokalny i wielkość przewozów nie uzasadniała istnienia górki.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3 : 12 Kwietnia 2008, 23:34:33 »
0

W poście o KC Dobrzelin
Cytat: "metasudans"
Były chyba ze dwie niewielkie "górki rozrządowe". Nazywano to miejsce "wagoniki" - stanowiło ono niesamowity plac zabaw, niekoniecznie bezpiecznych
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 13 Kwietnia 2008, 16:54:35 »
0

Tak, tylko czy uzyty tam termin rzeczywiscie określał to co w kolejnictwie rozumie sie pod pojeciem "górki rozrządowej". Mogła być to nazwa potoczna.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #5 : 13 Kwietnia 2008, 17:25:25 »
0

Też tak myślę. Niemniej jednak być może istniały "paragórki". Rozrząd wagonów na wąskich torach to sprawa wątpliwa... Może jakieś koleje przemysłowe :?:
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 13 Kwietnia 2008, 20:54:05 »
0

Górki rozrządowe zasadniczo mają sens, jak wspomniano wyżej, przy dużych potokach wagonowych i raczej dla większych sieci kolejowych, o większym zasięgu terytorialnym.
Tak więc faktycznie możnaby się pokusić o górkę w przypadku Maciejkowic (GKW, duży ruch), ale na innych kolejkach nie miałyby ekonomicznego sensu. Zresztą nawet w Maciejkowicach nie zrobiono jej prawdopodobnie dlatego, że towary wożono raczej całymi składami w miarę jednolitych wagonów. Więc, co tu rozrządzać? Lokomotywę do składu i w drogę...
Z większych wąskotorowych sieci kolejowych (jak to dumnie brzmi)  na polskim terenie, może tylko koleje pomorskie w czasach świetności, na którejś ze stacji węzłowych, mogłyby sensownie wykorzystać górkę rozrządową (może tonaż ładunków mniejszy, jak na Śląsku, ale dalsze relacje, większa różnorodność towarów, a zatem i wagonów, połączenie kilku kolejek ze sobą pozwalało na realne określenie niektórych pociągów jako "dalekobieżnych"). Ale nie słyszałem tam o takowej ...
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!