Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 00:41:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Cegielnia Sarnów  (Przeczytany 17501 razy)
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« : 13 Lipca 2008, 22:33:41 »
0

Chodzi o Sarnów w gminie Gniewoszów, powiat kozienicki, województwo mazowieckie.
Na mapie z roku 1937 widać kolejkę z normalnotorowej stacji Sarnów do cegielni:

Natomiast na mapie z 1982 w/w nie ma, jest natomiast z cegielni gdzieś w pola, zapewne do wyrobiska:

Na mapach 1:25000 ze stanem z 1974 widać jednocześnie obydwie kolejki, aczkolwiek ta do wyrobiska kończy się odrobinę wcześniej. Wygląda że obydwie kolejki nie były ze sobą połączone.
Dziś byłem tam na wycieczce w poszukiwaniu śladów, efekty mizerne, ale...

Po odcinku stacja-cegielnia w zasadzie żadnych śladów. W pobliżu stacji jakiś mostek na przydrożnym rowie po którym być może biegły tory, dalej jakaś miedza tak jakby na trasie dawnej kolejki, przy bramie cegielni na szosie widać ślady być może po zaasfaltowanych torach. Jeden ze słupów po bramie cegielni ma zawiasy po obu stronach, być może z jednej strony była brama samochodowa a z drugiej kolejowa. Jedyne co o tym odcinku można stwierdzić na pewno to to że między bramą a głównym budynkiem cegielni rosną jeżyny, niektóre o dziwo już dojrzałe  :mrgreen:

Sama cegielnia nieczynna, budynki zachowane względnie dobrze.

Dalej odcinek cegielnia-wyrobisko: tu też marnie, żadnych podkładów nie znalazłem, o szynach oczywiście nie ma nawet co marzyć, ale gdzieniegdzie wyraźne jeszcze resztki nasypów. Jeśli chodzi o samo wyrobisko to przy samej cegielni jakieś dołki są, ale w pobliżu końca kolejki widać jedynie że jedno pole jest trochę niżej niż okolica. Pewnie zniwelowali po zamknięciu cegielni...

Wie ktoś może coś więcej o tych kolejkach, albo o cegielni? Jakieś daty, szerokość toru, itd?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #1 : 14 Lipca 2008, 07:51:47 »
0

Witam, tory zlikwidowano około roku 1986 roku natomiast sama cegielnia miała według relacji okolicznych mieszkańców paść miała jescze za "komuny". Kolej posiadała tor 600 mm, środków trakcyjnych nie znam ale obstawiam w ciemno na jakieś Wls/Gls. Z ciekawostek dodam, że kolejka posiadała wąskotorową bocznicę styczną ze stacją kolejową Sarnów k. Wysokiego koła (długośc tej bocznicy to chyba 1,5 km z tego co pamiętam) którą wożono wyopalone cegły. Kolejka kończyła się na rampie skąd cegiełki były ładowane na wagony normalnotorowe. Ogólnie jak na ten region Polski to okolice Sarnowa są niesamowicie malownicze. I przyznam się szczerze, że mieszkam od sarnowa niecałe 20 km a byłem tam w tym roku po raz pierwszy w życiu i niesamowicie mi się podbała ta okolica. Dorzucam dwie fotki"

Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 15 Lipca 2008, 14:21:28 »
0

Cytat: "Grzegorz Fidler"
Z ciekawostek dodam, że kolejka posiadała wąskotorową bocznicę styczną ze stacją kolejową Sarnów k. Wysokiego koła (długośc tej bocznicy to chyba 1,5 km z tego co pamiętam) którą wożono wyopalone cegły. Kolejka kończyła się na rampie skąd cegiełki były ładowane na wagony normalnotorowe.

Znaczy że kolejka do wyrobiska i kolejka na stację były ze sobą połączone?
Z mapy trudno tu coś wywnioskować, a w terenie ślady zatarte...

BTW: stacja Sarnów leży na nieużywanym i mocno już zarośniętym szlaku Bąkowiec - Wysokie Koło - strategiczna przeprawa przez Wisłę - Puławy Azoty. Szlak miał w Wysokim Kole odgałęzienie do stacji, obecnie już zlikwidowane, ale ślady widać: gdzieniegdzie leżą podkłady, zachowały się też budynki stacyjne.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #3 : 15 Lipca 2008, 21:22:40 »
0

Cytat: "Marrr"

BTW: stacja Sarnów leży na nieużywanym i mocno już zarośniętym szlaku Bąkowiec - Wysokie Koło - strategiczna przeprawa przez Wisłę - Puławy Azoty. Szlak miał w Wysokim Kole odgałęzienie do stacji, obecnie już zlikwidowane, ale ślady widać: gdzieniegdzie leżą podkłady, zachowały się też budynki stacyjne.


To nie tak w Wysokim Kole było odgałęzienie do farbyki dżemów win kompotów itp. Co do budynków stacyjnych to raczej nie możliwe aby gdzieś się zachował bo nigdzie takowych nie było (może daaawno temu)
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 15 Lipca 2008, 22:51:56 »
0

OK, co do tych budynków w Wysokim Kole to pewnie moja pomyłka, po prostu w miejscu zaznaczonym na mapie jako stacja znalazłem jakiś stary drewniany budynek a obok szopę z podkładów kolejowych, stąd ta interpretacja.

Ale stacja na pewno tam była. Co do fabryki: chodzi o to ogrodzone coś zaraz za stacją, nieprawdaż? Nawet się zastanawiałem czy tory mogły sięgać aż tam...
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #5 : 16 Lipca 2008, 07:10:15 »
0

Cytuj
CHodzi o to ogrodzone coś zaraz za stacją, nieprawdaż? Nawet się zastanawiałem czy tory mogły sięgać aż tam...


No ta bocznica miała niecały kilometr więc nie tak zaraz za stacją. Mam wszystko na mapce, jak będe w Pionkach to postaram się zrobić skan i wrzucić tutaj. Ogólnie zachęcam do przejscia się tym szlakiem bo jest naprawde wypasowy. Szczególnie fajny jest koniec nad Wisłą od strony Bąkowca.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 17 Lipca 2008, 22:09:48 »
0

Cytat: "Grzegorz Fidler"
Mam wszystko na mapce, jak będe w Pionkach to postaram się zrobić skan i wrzucić tutaj.

OK, bardzo chętnie popatrzę.
Cytuj
Szczególnie fajny jest koniec nad Wisłą od strony Bąkowca.

Zgadza się, widziałem parę lat temu, kawałek szlaku rozmyty przez Wisłę, podkłady wpadające do wody...
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #7 : 26 Lutego 2013, 13:09:20 »
0

Nieco o kolejce i cegielni: http://www.nid.pl/idm,1264,zapomniana-cegielnia.html

Zrobiłem mały GEO-rekonesans, a jak śniegi puszczą wybiorę się dodatkowo z aparatem fotograficznym  kolejkowymi śladami i może uda się co nieco uchwycić. Wówczas zdam dodatkową relację (jak będzie z czego)... Nawiasem mówiąc, szkoda że się w 1986 roku nie miało wiedzy o tym - wówczas jeszcze leżały tam tory...

PS. Co ciekawe - na mapach z danymi geodezyjnymi znaleźć można wydzielone działki o szerokości toru kolejowego, które pokrywają się ze śladami na ORTO-Mapach lotniczych (zarys starotorzy, nasypów, itp)... właśnie na tej podstawie naszkicowałem przebieg torów.

Z moich danych naliczyłem jakieś 2km torów licząc od głowicy stacji Sarnów (normalnotorowej).

Mapka na której widać stację normalnotorową Wysokie Koło oraz kolej cegielnianą Sarnów:

Przebieg trasy kolejki od stacji normalnotorowej SARNÓW (tor normalny zaznaczono na zielono, tor 600mm na żółto):

Mapka przedstawiająca przebieg torów wąskich dalej za cegielnię (do wyrobiska?):

...oraz jak to wygląda w rzeczywistym terenie:

ostatni slajd z terenu - tor skręcał za drogę i szedł dalej do wyrobiska:
« Ostatnia zmiana: 26 Lutego 2013, 21:27:57 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 27 Lutego 2013, 10:32:23 »
0

Wszystko co widać po kolejce opisał kol. "Marrr".
Dodam tylko ze pozostały dwie koleby, ale bez podwozi i kawałek toru patentowego -zachowane na sąsiedniej posesji.
Koleby mają różną wielkość. Nie miałem miarki, ale ulotka SKW wskazuje na to że rozstaw zachowanych przęseł to 600 mm. Latem z okien wysokiego budynku cegielni widać tylko bujną roślinność. Podobnie jest z normalnym torem w miejscu prawdopodobnej ładowni wąskotorówki.


* 1.jpg (93.64 KB, 768x576 - wyświetlony 1255 razy.)

* 2.jpg (105.96 KB, 768x576 - wyświetlony 1305 razy.)

* 3.jpg (65.08 KB, 768x576 - wyświetlony 1201 razy.)

* k1.jpg (82.63 KB, 768x576 - wyświetlony 1434 razy.)

* k2.jpg (90.17 KB, 768x576 - wyświetlony 1333 razy.)
« Ostatnia zmiana: 27 Lutego 2013, 20:34:53 wysłane przez a cygan » Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 09 Września 2024, 22:47:41 »
+1

8 lipca postanowiłem zweryfikować zawarte w internecie informacje i uzupełnić swoje zdjęcia  dotyczące kolejki cegielnianej. Niestety, po cegielni w terenie nic nie pozostało. Wg mieszkańców, około 1,5 roku temu wszystko zostało wyrównane. Pozostały tylko te dwie koleby i szyny bez podkładów na posesji plantatora papryki. Tor normalny nadal leży, a jeden przejazd został zaasfaltowany. Tu ma pytanie do osób znających tabor cegielniany - czym mogli transportować cegłę do stacji stycznej. Z opowiadań miejscowych: "maszynka" ciągnęła koleby z cegłą na stację w Sarnowie. 
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!