W trakcie ostatnich wakacji przypadkiem w trakcie wycieczki wypatrzyłem przez okno autobusu miłe dla oka widoki. Na szczęście był również pod ręką aparat więc utrwaliłem odrobinę egipskiej odmiany wąskich klimatów. Zdaje sobie sprawę, że jakość zdjęć pozostawia trochę do życzenia, niestety były robione wprost z autobusu i nie było czasu na ustawienia itd. Dodatkowo odbił się kilkakrotnie bysk flesza w szybie. Mam jednak nadzieje że mimo wszystko zainteresują one oglądających. Dla zainteresowanych mam oczywiście zdjęcia w większej rozdzielczości.
Kolejka biegnie w okolicy Luxoru. Jej głównym przeznaczeniem to obsługa znajdujących się przy niej plantacji trzciny cukrowej. Czyli jak u nas - kolejka cukrownicza. Trudno powiedzieć czy nadal działa. Układ torowy niezwykle rozbudowany, dużo rozjazdów, torów, ciągle przejazdy, rozjazdy, bocznice, mijanki. Prześwit to na oko 600 mm ale mogę się mylić.
W zasadzie widziałem tory po obu stronach Nil-u w Luxorze. Nie wiem czy mają one ze sobą połączenie, czy są to dwa oddzielne kolejowe organizmy.
Na początek coś o taborze. Wyczytałem o nim właściwie dopiero po przyjeździe. Na wykonanym przeze mnie zdjęciu tabor jest słabo widoczny, niemniej jednak widziałem go w zasadzie jedynie przez klikadziesiąt sekund zza okna autobusu więc trudno o jakieś bardziej dopracowane zdjęcie. Lokomotywa będąca czymś pomiędzy naszą Lyd2, a V10C a może czymś jeszcze pośrednim (tutaj pytanie do znawców taboru, co to może być?). Za lokomotywą stało coś na styl platformy.
Zerknijcie sami

Zasadniczo większość lini które widziałem biegła wzdłuż kanałów nawadniających pola oraz głównej drogi. Co jakiś czas linia przebiegała na drugą stronę głównej drogi, znikała pomiędzy polami i prowizorycznymi zabudowaniami, potem znowu wracała.
Z okna autobusu wyglądało to mniej więcej tak
Były również obiekty inżynieryjne

tory po przejściu przez drogę biegły dalej mostkiem a następnie pomiędzy domami.

Ta częśc kolejki zlokalizowana była po drugiej stronie Nil-u, można powiedzieć tej mniej cywilizowanej. Nie wiem czy miała połączenie z tą pierwszą i czy wogóle była używana. Ten odcinek miał bardziej charakter miejsko rolniczy, gospodarczy, może kiedyś także pasażerski, zaś ten po przeciwległej stronie rzeki typowo rolniczo-transportowy.
Na koniec przejazd kolejowy przez drogę.
Ciekawy jest sposob zabezpieczania przestrzeni między szynami na odcinku przecięcia jezdni.
Po lewej stronie znajduje się budka strażnicza. W Egipcie najlepsza praca to praca w policji, a głównym zadaniem pracy w policji jest praca na takich właśnie posterunkach kontrolnych wzdłuż drogi. Chociaż równie dobrze mogła to być budka dróżnika

Miłego oglądania