Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:41:37 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wąski Egipt  (Przeczytany 7448 razy)
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« : 18 Października 2008, 16:31:11 »
0

W trakcie ostatnich wakacji przypadkiem w trakcie wycieczki wypatrzyłem przez okno autobusu miłe dla oka widoki. Na szczęście był również pod ręką aparat więc utrwaliłem odrobinę egipskiej odmiany wąskich klimatów. Zdaje sobie sprawę, że jakość zdjęć pozostawia trochę do życzenia, niestety były robione wprost z autobusu i nie było czasu na ustawienia itd. Dodatkowo odbił się kilkakrotnie bysk flesza w szybie. Mam jednak nadzieje że mimo wszystko zainteresują one oglądających. Dla zainteresowanych mam oczywiście zdjęcia w większej rozdzielczości.

Kolejka biegnie w okolicy Luxoru. Jej głównym przeznaczeniem to obsługa znajdujących się przy niej plantacji trzciny cukrowej. Czyli jak u nas - kolejka cukrownicza. Trudno powiedzieć czy nadal działa. Układ torowy niezwykle rozbudowany, dużo rozjazdów, torów, ciągle przejazdy, rozjazdy, bocznice, mijanki. Prześwit to na oko 600 mm ale mogę się mylić.

W zasadzie widziałem tory po obu stronach Nil-u w Luxorze. Nie wiem czy mają one ze sobą połączenie, czy są to dwa oddzielne kolejowe organizmy.

Na początek coś o taborze. Wyczytałem o nim właściwie dopiero po przyjeździe. Na wykonanym przeze mnie zdjęciu tabor jest słabo widoczny, niemniej jednak widziałem go w zasadzie jedynie przez klikadziesiąt sekund zza okna autobusu więc trudno o jakieś bardziej dopracowane zdjęcie. Lokomotywa będąca czymś pomiędzy naszą Lyd2, a V10C a może czymś jeszcze pośrednim (tutaj pytanie do znawców taboru, co to może być?). Za lokomotywą stało coś na styl platformy.
Zerknijcie sami



Zasadniczo większość lini które widziałem biegła wzdłuż kanałów nawadniających pola oraz głównej drogi. Co jakiś czas linia przebiegała na drugą stronę głównej drogi, znikała pomiędzy polami i prowizorycznymi zabudowaniami, potem znowu wracała.

Z okna autobusu wyglądało to mniej więcej tak



Były również obiekty inżynieryjne Chichot tory po przejściu przez drogę biegły dalej mostkiem a następnie pomiędzy domami.


Ta częśc kolejki zlokalizowana była po drugiej stronie Nil-u, można powiedzieć tej mniej cywilizowanej. Nie wiem czy miała połączenie z tą pierwszą i czy wogóle była używana. Ten odcinek miał bardziej charakter miejsko rolniczy, gospodarczy, może kiedyś także pasażerski, zaś ten po przeciwległej stronie rzeki typowo rolniczo-transportowy.

Na koniec przejazd kolejowy przez drogę.
 

Ciekawy jest sposob zabezpieczania przestrzeni między szynami na odcinku przecięcia jezdni.
Po lewej stronie znajduje się budka strażnicza. W Egipcie najlepsza praca to praca w policji, a głównym zadaniem pracy w policji jest praca na takich właśnie posterunkach kontrolnych wzdłuż drogi. Chociaż równie dobrze mogła to być budka dróżnika

Miłego oglądania
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 18 Października 2008, 17:11:38 »
0

Popraw linki bo nie da się powiększyć fotki Smutny
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 18 Października 2008, 21:18:15 »
0

Wystarczy wywalić .th z nazwy pliku zdjęcia

zdjęcie 1
zdjęcie 2
zdjęcie 3
zdjęcie 4
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 18 Października 2008, 21:59:48 »
0

Tu są jeszcze dwa fajne zdjęcia. Typowy rozstaw dla takich kolejek w Imperium Brytyjskim to dwie stopy czyli 610 mm



źródełko:
http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/186

W "niedalekim" Sudanie, na południe od Chartumu w prowincji Gezira istnieje (istniała?) duża sieć kolejek dwustopowych używanych na plantacjach bawełny.  Łączna długość sieci dochodziła do półtora tysiąca kilometrów.
Niestety nijak nie mogę wygooglać żadnych zdjęć.
Dodam że tor normalny w Sudanie to trzy i pół stopy to jest 1067 mm.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #4 : 19 Października 2008, 11:35:20 »
0

W Egipcie też nie miałem okazji z bliska przyjrzeć się dokładnie i z bliska rzeczonej kolejce. Autobus przemknął szybko i w zasadzie nie było możliwości zatrzymania. Rejon podobno niezbyt spokojny, szczególnie na prowincji dla "zachodnich" turystów. Autokar jechał w konwoju i w zasadzie nie było możliwości zatrzymać się i dotknąć kolejkę z bliska.

Kolej normalną też przez chwile widzieliśmy jednak jeszcze mniej była ona możliwa do sfotografowania. Mam raptem jedno zdjęcie torów i semaforów. I tutaj też widać wpływy brytyjskie, egipskie semafory wyglądają identycznie jak te które widziałem w Irlandii czy w UK.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 26 Kwietnia 2009, 21:47:38 »
0

Z tego co wiem, to egipska sieć kolejowa też ma rozstaw "przylądkowy" a przed budową zbiornika Nasera istniało bezpośrednie połączenie Kair - Asuan - Wadi Halfa - Chartum, o czym jako pierwszy donosił niejaki H. Sienkiewicz na końcu książki "W pustyni i puszczy".
Co do kolei w Sudanie oraz sieci wąskotorówek - jest 20 % szans że we wrześniu będę w posiadaniu dalszych informacji, ale nie chcę zapeszać.
Zapisane

Kristofor_z_domu
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 26 Kwietnia 2009, 22:23:54 »
0

Cytuj
Z tego co wiem, to egipska sieć kolejowa też ma rozstaw "przylądkowy"


1435 mm.
http://mikes.railhistory.railfan.net/r050.html

Połączenie z Chartumem było częściowo rzeczne. O kolei w Sudanie jest ciekawy artykuł w angielskiej Wikipedii.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!