Gdy ponad rok temu rozpoczęliśmy starania o ratowanie kolejki, nie sądziliśmy, że potrwa to tak długo. To co miało trwać 3 tygodnie trwało 3 miesiące, a niektórych spraw nie udało się załatwić do dziś. Niestety jednak machina biurokratyczno-urzędnicza jest niezwyciężona i nieubłagana, ma swoje tempo pracy i trzeba się z tym godzić. Faktycznie na kolejkę wpuszczono nas dopiero w maju tego roku. Jednak przez te pół roku cierpliwego oczekiwania nie staliśmy bezczynnie i robiliśmy co tylko mogliśmy ( min. wynajęta została wagonownia, lepiej zabezpieczone okna i wejścia do budynków, sprowadziliśmy porzucony i niszczony w Krasnem tabor, przeprowadzone zostały porządki, gromadzone narzędzia, etc.).
Dzisiaj możemy powiedzieć, że udało się nam to w co nikt nie wierzył – Mławska kolejka jeździ. Przez pół roku ciężkiej pracy, siłami kilku osób ( wspierani jesteśmy przez kolegów z innych kolejek i przez zatrudnianych na zlecenie ludzi, a czasami także przez ludzi z interwencji ) udało nam się min.:
- doraźnie udrożnić do przejazdu tor od Mławy do Czernic Borowych
- wyciąć, opryskać i przygotować do jazdy tor od Czernic Borowych do Krasnego
- oznaczyć cały ten szlak znakami drogowymi i wskaźnikami, stanęło ich łącznie ok. 80 sztuk, znaki i wskaźniki oczywiście w dalszym ciągu są sukcesywnie stawiane tam gdzie jeszcze ich nie ma ( do oznaczenia został jeszcze prawie cały szlak do Mławy )
- przygotować do jazdy minimum taboru kolejki ( lokomotywa plus wagon ), a następnie sprowadzić go do Czernic Borowych, gdzie przez pewien czas dysponowaliśmy zapleczem socjalnym – użyczonym przez wójta Czernic Borowych
- nawiązać współpracę z instytucjami i władzami lokalnymi ( Urzędy Gmin, Starostwa, Urzędy Miejskie, Policja, Straż Pożarna )
- zgromadzić niezbędne narzędzia ( samochód dostawczy, agregat prądotwórczy, agregat spalinowy do oprysków, kosa spalinowa, piła spalinowa, wiertarka, kątówka, narzędzia torowe i warsztatowe, części zamienne do taboru, etc. )
- odzyskać lokal w Przasnyszu gdzie mieści się obecnie biuro i siedziba kolejki ( nastąpiło wyeksmitowanie złomiarza, który zajmuje legalnie górę i nielegalnie zajmował dół ), jednocześnie ze stacji Przasnysz zniknęły bilboardy reklamowe pobliskiego skupu złomu (!), niestety cały parter został kompletnie zdewastowany przez wyżej wymienioną osobę – zniknęły wszystkie meble, kaloryfery, rury, obecnie został podłączony prąd, woda i ścieki zostaną podpięte niebawem
- odzyskać budynek w Mławie ( także eksmisja poprzedniego najemcy nie płacącego od 2 lat ), który zostanie w niedługim czasie wynajęty
- odzyskać budynek gospodarczy w Krasnem i przejąć kontrolę nad całym Makowem Mazowieckim
- wynająć rampy ładunkowe w Przasnyszu i Makowie Mazowieckim ( tzn. ich dotychczasowi użytkownicy będą je użytkować dalej, ale tym razem za opłatą uzgodnioną w umowie )
- zorganizować 2 imprezy drezynowe latem – w Obrębcu i Przasnyszu
- zorganizować 2 wystawy zdjęć i pamiątek związanych z kolejami wąskotorowymi w Grudusku i Makowie Mazowieckim
- uzupełnić i naprawić tor po kradzieżach w Górkach i Krasnem
- odrestaurować parowóz HF, został on przewieziony z Mławy do Czernic Borowych, gdzie stanął pod Urzędem Gminy, na usypanym z ziemi cokole i kawałku toru patentowego, parowóz jest już przemalowany w czarno-czerwone barwy, docelowo umieszczony będzie jeszcze na nim numer jaki miał na Feldbahnie
- w trakcie montażu jest kamera monitorująca lokomotywownię w Mławie
- reanimować w Mławie rozkradzioną matkę rozruchową lokomotyw i prostownik ładowania baterii ( został dokupiony także drugi prostownik – mniejszy )
- przeprowadzane są regularnie i sukcesywne wymiany podkładów i podrozjazdnic, głównie na stacji w Przasnyszu i okolicach
- zakupiono mniejszą i ekonomiczną lokomotywę Wls150, obecnie przeprowadzamy jej dosyć dalece posunięty remont, szykowana jest na przyszły sezon turystyczny
- w trakcie remontu znajduje się także wagon brankard, w kolejce w hali czeka letniak, a przed halą platforma
-
w trackie udrażniania znajduje się tor od Krasnego do Makowa Mazowieckiego, prowadzone też są prace torowe i porządkowe na stacji w Makowie, jest realna szansa, że za rok dojedziemy do Makowa Mazowieckiego - po raz ostatni cokolwiek dojechało tam w 2003 roku
W roku 2009 kolejka będzie już jeździła regularnie, o terminach ogólnodostępnych przejazdów można będzie przeczytać na naszej nowej stronie internetowej - obecnie w budowie, ale już można część oglądać
www.waskotorowka.mlawa.cal.plZapraszamy wszystkich tych, którzy do ratowania mławskiej kolejki chcą się dołożyć – zwłaszcza pracą swoich rąk ! O szczegółach dowiedzieć można się będzie z forum dyskusyjnego na naszej nowej stronie.
ZARZĄD „L.O.T.P.M. – SEKCJI MŁAWSKIEJ KOLEI DOJAZDOWEJ”
A oto małe sprawozdanie fotograficzne, więcej niebawem na stronie www:
Przypisy (kolejno do zdjęć): jedna z próbnych jazd nowego nabytku, magazyn podkładów i podrozjezdnic, takich krzyży stanęło kilkadziesiąt i końca nie widać, wymiana podkładów
wymiana podrozjezdnic, z lewej strony lokomotywy widoczny świeżo postawiony słup pod wskaźnik WW1.
Pozostaje mi tylko podziękować tym którzy nas wspierali i zaprosić do obserwowania, oraz włączenia się, do naszych działań.
Pozdrawiam
Kacper "KGrid" Pawelczyk
LOT PM sekcja Mławskiej KD