Świat kolejek wąskotorowych SMF
28 Październik 2020, 21:07:39 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Gorczańska kolejka leśna  (Przeczytany 5663 razy)
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 120 m

W terenie W terenie


« : 30 Grudzień 2008, 01:19:54 »
0

O istnieniu tej ciekawej kolejki przypomniałem sobie dzięki artykułowi Zbigniewa Sułkowskiego zamieszczonego w ostatnim numerze Gorczańskich Wieści (gazeta lokalna Gminy Kamienica), będącego przedrukiem z Almanachu Ziemi Limanowskiej nr 11, rok III, zima 2002-2003. Autor pisał o niej wcześniej w "Parowoziku" nr 1/93, później w "ŚK" nr 6/99 ukazał się dosyć obszerny artykuł p. Marii Wit "Wąskotorowa kolejka leśna w Gorcach".

Dla nie zorientowanych w temacie:
Kolejka ta powstała ok 1953 roku, miała rozstaw szyn 600mm. Prowadziła doliną Kamienicy z ładowni położonej  w przysiółku Rzeki do tartaku w Bukówce (Szczawa). Ciekawy był napęd kolejki: "konno - grawitacyjny" - w górę konie wciągały próżne składy wózków, które następnie były ładowane dłużycą i puszczane luzem w dół w 5-minutowych odstępach, w zestawach po 2 wózki. Na każdym z nich siedział "hamulcowy", który hamował skład... drewnianą żerdzią wkładaną między koło a ramę wózka! Średnia prędkość w kierunku ładownym wynosiła ok. 30 km/h, a więc miejscami musiała dochodzić do 50 km/h! Istne szaleństwo...
Kolejka gorczańska zakończyła swój żywot w 1963 roku ustępując miejsca nowej drodze Mszana Dolna-Zabrzeż. Parę reliktów zostało do dnia dzisiejszego (m. in. "kaszycowe" umocnienia brzegu rzeki Kamienicy), jednak nie udało mi się jeszcze ich zlokalizować. Podobno zachowały sie też resztki wózka.

Z opowiadań mojej nieżyjącej już ciotki z Kamienicy wynikało, że jej ojciec pracował w tym czasie w tartaku w Bukówce jako maszynista lokomotywy. Prawdopodobnie był to mały dieselek, może jakaś WLs-ka? Niektóre żródła także wspominają o jej istnieniu:
http://www.gorczanskipark.pl/page,art,id,180,kategoria,Kolejka_lesna_w_dolinie_Kamienicy.html
http://lubomierzgorce.pl/kolejka.html

Położony 8 km dalej tartak w Kamienicy nadal eksploatuje śmieszną małą lokomotywkę zbudowaną podobno w warsztatach w Tymbarku; szerokość jej pudła niewiele przekracza rozstaw szyn, za to w kabinie są 2 miejsca siedzące - naprzeciw siebie. Zwraca też uwagę olbrzymi 3-fazowy rozrusznik podłączany do gniazda na słupie.

Może ktoś z Was ma dostęp do innych informacji? Temat, choć trochę zapomniany, wydaje się możliwy do zgłębienia, w końcu od likwidacji kolejki minęło ledwie 45 lat, jej pracownicy i świadkowie pewnie jeszcze żyją. Spróbuję dotrzeć do kogoś z nich, jeżeli tylko czas mi na to pozwoli.
Zapisane
Szymek
Mechanik
***
Długość toru:: 230 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 30 Grudzień 2008, 16:25:16 »
0

Cytuj
Położony 8 km dalej tartak w Kamienicy nadal eksploatuje śmieszną małą lokomotywkę zbudowaną podobno w warsztatach w Tymbarku; szerokość jej pudła niewiele przekracza rozstaw szyn, za to w kabinie są 2 miejsca siedzące - naprzeciw siebie. Zwraca też uwagę olbrzymi 3-fazowy rozrusznik podłączany do gniazda na słupie.

Prawdopodobnie chodzi o tę lokomotywkę:


Zdjęcia zrobione 12.10.2008, niestety nie mogłem zrobić lepszych zdjęć, ani uzyskać żadnych informacji, ponieważ przejeżdżałem tamtędy w Niedzielę ok. godz. 14 - więc tartak był zamknięty.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!