Odgrzewajac temat rozjazdow angielskich na waskim torze, to na sieci GKW (Gornoslaskiej, hehe) bylo ich kilkanascie plus na bocznicach do GKW podpietych kolejne kilkadziesiat. Natomiast w samych Gliwicach byl tylko jeden, ten widoczny na umieszczonym pare postow wyzej zdjeciu - to stacja Gliwice Zachodnie (Huta 1 Maja). Rozjazd w jedna strone (w kierunku patrzacego) prowadzil na tory H1M, w przeciwna - do skladnicy wegla (notabene istnieje ona do dzis, a waski tor wyrwano na jej terenie w roku 2007) i na zeberko.
Co do skrzyzowan normalny / waski, to jeszcze w roku 2002, kiedy to zostalismy operatorem na GKW, bylo ich w uzyciu 6. Do dzis ostaly sie dwa: skrzyzowanie z bocznica do jednostki wojskowej w rejonie nastawni TGB oslaniany swietlnymi semaforami (czynnymi) nastawianymi z tejze nastawni oraz skrzyzowanie do zakladow Tagor (rejon nastawni TGA1) zabezpieczony wykolejnicami. Istnieje do dzis, lecz tor normalny od strony zakladu urywa sie zaraz za nim.
Nieistniejace juz skrzyzowania to:
- skrzyzowanie z bocznica do bytomskich "Gum" (Bytomskie Zaklady Przemyslu Gumowego, Bytom - Lagiewniki)
- skrzyzowanie z torem piaskowym w rejonie nieistniejacej juz nastani "Łg" (nastawnia ta byla osobliwoscia - nastawiala semafory swietlne na torze normalnym, waskim oraz tramwajowym. Semafory "tramwajowe", co ciekawe, w polozeniu zasadniczym wyswietlaly sygnal zezwalajacy)
- skrzyzowanie z bocznica d. Kopalni Szombierki oslaniane semaforami swietlnymi nastawianymi z normalnotorowej nastawni Bt4
- skrzyzowanie z bocznica do rozlewni paliw na Blachowce (czesc bytomskiej dzielnicy Sucha Gora) zlokalizowane na stacji Bytom Polnoc i nastawiane z normalnotorowej nastawni BP (zlikwidowane w roku 2005 lub 6).
Z reszta ze wzledu na specyficzny charakter GKW, ktorych siec oplatala gesto zurbanizowane tereny GOP-u skrzyzowan wszelkich bylo multum, obecnie zlokalizowanie ich wszystkich i wyliczenie wydaje sie niemozliwe. Wspomne jednak o kilku ciekawszych:
- skrzyzowanie z bocznica do Gliwickich Zakladow Urzadzen Technicznych (GZUT) zlokalizowane na szlaku Gliwice Zachodnie - Gliwice Waskotorowe, a oslaniane od strony Gliwic Zachodnich semaforem ksztaltowym nastawianym z posterunku oslonnego Stara Huta (od strony Gliwic Waskotorowych jazda odbywala sie na podstawie pozwolenia na wyjazd pociagu i / lub rozkazu szczegolnego)
- skrzyzowanie z bocznica Elektrowni Zabrze - waski tor przecinal dwutorowa linie tramwajowa wzdluz ul. Wolnosci w Zabrzu
- skrzyzowanie z torem szlakowym Sucha Gora - Piekary Slaskie - Szopienice z dwutorowa linia tramwajowa wzdluz ul. Strzelcow Bytomskich w Bytomiu. Ciekawostka jest to, ze od strony toru tramwajowego w pewnym okresie czasu skrzyzowanie bylo oslaniane szlabanami
- skrzyzowanie z torem piaskowym PMPPW (Przedsiebiortwo Materialow Podsadzkowych Przemyslu Weglowego) w Nieborowicach oslaniane semaforem ksztaltowym nastawianym przez dyzurnego ruchu stacji waskotorowej NIeborowice po uzyskaniu zgody od dyzurnego ruchu posterunku oslonnego PMPPW, a w przypadku gdy byl on nieobsadzony - zgody dyspozytora PMPPW.
I na koniec, troche w bok od waskich torow, jeszcze pare lat temu istnialo w Sosnowcu skrzyzowanie linii tramwajowej ze zelektryfikowana (sic!) piaskowa linia normalnotorowa. Skrzyzowanie istnieje do dzis, lecz trakcja na normalnym torze sie w miedzyczasie sfilcowala.
Dobra, starczy przynudzania
