Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 03:11:36 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Obchód południowej części ŻKD  (Przeczytany 24850 razy)
mikus
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 11 Kwietnia 2010, 12:39:14 »
0

Tak sobie myślę o tym chodniku w Lipince. Na jakiej podstawie zbudowano chodnik na linii kolejowej? Podejrzewam, że nikt nie załatwiał żadnych pozwoleń na rozbiórkę linii. Do kogo do dzisiaj należą tereny pod byłą linią? PKP czy samorządy? Czy nie trzeba mieć decyzji od ministerstwa transportu na rozebranie linii?
Wyobraziłem sobie sytuacje Science Fiction : Przychodzę bo nie mam co zrobić z ogromnymi milionami i chcę odbudować linie kolejową, już widzę jak będą walczyć o swój chodnik, który przecież był tam pierwszy... Przykre to...
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #21 : 11 Kwietnia 2010, 13:03:16 »
0

W Śleszynie zrobili podobnie Smutny
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #22 : 11 Kwietnia 2010, 13:41:22 »
0

Cytat: "mikus"
Na jakiej podstawie zbudowano chodnik na linii kolejowej?
Z formalnego punktu widzenia linia kolejowa została zlikwidowana dawno temu. Pierwszym krokiem była zgoda na likwidację przejazdu przez DK 7 koło Kmiecina w 1992 roku (o ile dobrze pamiętam). W ostatnich latach istnienia kolejki w strukturach PKP odcinek ten nie był wykorzystywany. Później cała kolejka została zlikwidowana (w przeciwieństwie do "zawieszania ruchu" na wielu innych odcinkach). W ostatnich latach doszła do tego fizyczna likwidacja odcinka od Kmiecina do Solnicy i "sprzedanie" go GDDKiA pod modernizacje wspomnianej DK 7. Tak więc, żadna zgoda nie jest już potrzebna.
Nie wiem, jaka część dawnej Gdańskiej KD została przekazana samorządom wcześniej (zdaje się - można to w razie potrzeby sprawdzić, że odcinek Kmiecin - Solnica "sprzedał" pod drogę już samorząd), ale nawet jeśli teren nadal należałby do PKP, to samorząd może wystąpić o jego bezpłatne przekazanie, ponieważ chodnik/ścieżka rowerowa jest również inwestycją służącą celom komunikacyjnym. Jeśli przejrzysz wcześniejsze posty w tym wątku zobaczysz, że podobnie stało się (i nadal dzieje) również w innych żuławskich miejscowościach. Wszystko odbywało się zgodnie z procedurami i obowiązującym prawem. Nic na to nie poradzimy  :sad: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 11 Kwietnia 2010, 19:42:36 »
0

Co do formalnej storny wydawania zgód na likwidację linii wąskotorowej, to w obecnym stanie prawnym nikt nikogo o nic pytać nie musi (prócz właściciela).
Słynna nowelizacja UoTK, która m.in. zniosła obowiązek posiadania licencji na wąski tor wyłączyła też linie wąskotorowe ze wszystkich procedur uzyskiwania zgody na ich likwidację i rozbiórkę.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #24 : 05 Października 2010, 01:07:27 »
0

Kilka zdjęć z odcinka Lubieszewo - Lichnówki:
Galeria
Odcinek do Ostaszewa a nawet Gniazdowa jest w miarę zachowany, choć oczywiście niemiłosiernie zarośnięty. Gdzieniegdzie zostały też zdemontowane pojedyncze odcinki szyn, które najwyraźniej zawadzały.
W Nowej Cerkwi chodnik w miejscu toru powstał już dobrych kilka lat temu (w 2001 toru już nie było: Zdjęcie ).
Dalej ponownie odcinek zapomniany przez Boga i ludzi...
Na odcinku Lichnowy - Lichnówki trwa właśnie wspominana już w tym wątku budowa ścieżki rowerowej. Oczywiście tor został całkowicie zdemontowany.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
wopos66
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 05 Października 2010, 18:46:52 »
0

Żal wielki ,że tymi torami już nic nie pojedzie.
« Ostatnia zmiana: 10 Grudnia 2010, 19:10:33 wysłane przez wopos66 » Zapisane
Hagedorn
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #26 : 06 Lipca 2012, 20:02:15 »
+3

W związku z tą informacją:
Cytuj
Uchwała Nr XII/115/2012 Rady Gminy Miłoradz z dnia 23 kwietnia 2012 roku [...]
Prace rozbiórkowe torowiska wąskotorówki rozpoczęły się. Firma demontuje torowiska na odcinku Nowy Staw - Malbork.[...]

postanowiłem sprawdzić dzisiaj sytuację na tym odcinku ŻKD, a ściślej fragment szlaku od Bystrza, przez Mątowy Wielkie po Mątowy Małe oraz bocznicę w Miłoradzu, gdzie robiłem zdjęcia cztery lata temu.
Niestety, tak jak się obawiałem, ta część ŻKD odeszła już bezpowrotnie do historii - to co dzisiaj zobaczyłem, to jeden wielki obraz nędzy i rozpaczy! Ślady totalnej demolki z użyciem ciężkiego sprzętu i palnika, porozrzucane byle jak betonowe podkłady - jedyną pamiątką po wąskotorówce w tym zakątku kraju pozostają maleńkie fragmenty szyn zatopione w asfalcie...


początek obchodu przy DK 22


przejazd w miejscowości Bystrze


koniec bocznicy i dawny przystanek Mątowy Wielkie


odcinek między Mątowami Wielkimi i Małymi


ocalały fragmencik toru przy przystanku Mątowy Małe


miejsce po przystanku Mątowy Małe
a tu dla porównania to same miejsce (zdjęcie robione z przeciwnej strony) ze znanej książki:



przejazd na drodze do Miłoradza


ładownia  w Miłoradzu, cztery lata temu...


...i dzisiaj

i jeszcze jedno zdjęcie (opisane jako listopad 1996) z książki R. Witkowskiego i to samo miejsce dzisiaj (patrz budynek po prawej):



sic transit gloria mundi... 
więcej zdjęć (także tych sprzed 4 lat) oraz mapka tutaj:
http://hagedorn.pxd.pl/album/43631/1/sladami-resztek-poludniowej-czesci-zkd-06072012
Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 12 Lipca 2012, 23:45:59 »
0

Dziękuję Hagedorn za wspaniałe zdjęcia i opis!
W marcu byłem w Mątowach i jeszcze widziałem zarośnięty szlak... Szyny dochodziły aż do samej berlinki... Uspokojeni stanem szlaku obiecaliśmy sobie wycieczkę wczesną jesienią tego roku...
Kilka fotek z Kończewic z późnej jesieni 2011r.:




Zapisane
wopos66
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 14 Lipca 2012, 21:35:32 »
0

Oglądając te wszystkie zdjęcia zniszczonych torowisk,zadaje sobie pytanie ,komu to przeszkadza lub komu to jest potrzebne.Totalna bezmyślność,przecież to historia ,to tak jakby ktoś powoli Wawel sobie rozbierał cegła po cegle.To tyle..
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!