Na Gornoslaskich Kolejach Waskotorowych (a w zasadzie na owczesnej Kolei Gliwice Trynek - Raciborz) w czasie III Powstania Slaskiego kursowal pociag pancerny "Kabicz". Dla ulatwienia pracy Szanownym Kolegom z kolei gnieznienskiej przesylamy niniejszym garsc informacji na temat poc. pancernego:
Oto informacje na temat wspomnianego pociagu, jakie mozna znalezc na kartach ksiazki "Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Raciborz" autorstwa nieocenionego Krzysztofa Soidy:
"Lata 1919-1921, to okres walk powstanczy na Gornym Slasku. W maju i czerwcu 1921 roku ze wzgledu na walki III Powstania Slaskiego doszlo nawet do wstrzymania rucju publicznego na kolei Trynek - Raciborz. Kursowal za to w tym rejonie powstanczy pociag pancerny. Jest to chyba ewenement w porownaniu z innymi kolejami waskotorowymi. Pociag ten nosil nazwe "Kabicz" (lub "Pancerka Kabicz"), od nazwiska ppor. E. Kabicza (ps. "Junker") - dowodcy batakonou w 7 pulku gliwickim. Pociag pancerny zostal wykonany w zakladach przemyslowych w rejonie Gliwic i skladal sie z calkowicie opancerzonego parowozu serii T37 i rozniez calkowicie calkowicie opancerzonych dwoch dwuosiowych weglarek [samowyladowczych systemu Ziehla - przyp PN] ze stanowiskiem dla czterech karabinow maszynowych kazda".
I jeszcze o samym parowozie serii T37:
Pruskie towarowe tendrzaki wąskotorowe serii T37 były budowane na początku XX wieku dla górnośląskich kolei wąskotorowych przez firmy Orenstein & Koeppel oraz Hagans (20 sztuk) i, trochę odmiennej konstrukcji, przez Hartmanna (2 sztuki). Szerokość toru - 785mm. Mogły one wpisywać się w wąskie łuki (promień 35m). Układ osi D (0-4-0). Silnik dwucylindrowy bliźniaczy na parę nasyconą (układ D-n2t). Dane lokomotywy nieopancerzonej (Orenstein & Koeppel): szybkość z obciążeniem: do 25 km/h, masa: 27,9t, moc: ok. 200KM, długość: 6,52 m.