Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:05:31 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: UTK, TDT i inni  (Przeczytany 39219 razy)
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 21 Sierpnia 2009, 09:59:31 »
0

Witam Szanownych,

To ja pozwolę sobie tu zadać pytanie związane z prowadzeniem drezyny ale nie jako wolontariusz. Otóż wyobraźmy sobie, że ktoś staje się szczęśliwym posiadaczem sprawnej drezyny WM10, innymi słowy pojazdu dopuszczonego przez UTK do poruszania się po torach PKP. Na jakich zasadach wg Was, można by takim pojazdem pojechać dowolnym PKPowski szlakiem, oczywiście na zasadach komercyjnych (tzn opłaty kilometrowej)? Zaznaczam, że chodzi mi o casus osoby prywatnej która ma UTKowskie pozwolenie na prowadzenie drezyny lub wózka motorowego (np zdobyte w Piasecznie lub w byłym zakładzie pracy) lecz która nie jest zatrudniona ani w PKP, ani w PTKW ani w PCC Rail itp.
Po prostu przychodz płaci i jedzie, nie mając pracodawcy ale mając uprawnienia i pojazd...
dziękuję, pozdrawiam (z metrowego toru daleko stąd)
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #41 : 21 Sierpnia 2009, 10:47:17 »
0

@ track-and-train
Niech mnie specjaliści poprawią, ale w świetle Ustawy o transporcie kolejowym dla "zwykłego Kowalskiego" nie jest to proste. Zasadniczo zarządca infrastruktury (tutaj PLK) udostępnia ją licencjonowanym przewoźnikom kolejowym, którzy spełniają określone wymagania  :arrow:  Prawo dostępu do infrastruktury
Pozostaje jeszcze problem umieszczenia takiego "prywatnego pociągu" - a w zasadzie pociągu licencjonowanej firmy przewozowej Track&Train Kąpany w rozkładzie jazdy pociągów. Zasadniczo umowy zawiera się na cały okres obowiązywania Rozkładu Jazdy (rok), co wymaga dużego wyprzedzenia w planowaniu wycieczek  :wink: . Istnieje możliwość przejazdu na podstawie Indywidualnego Rozkładu Jazdy (wniosek min. 3 dni przed datą odjazdu) jednakże jedynie w miarę wolnej przepustowości linii. Ogólnie - raczej zasady nie są skonstruowane z myślą o przejazdach amatorskich  :wink: . Jak to kiedyś stwierdził pewien kolejarz: To jest kolej, tu nie ma miłośników - tu są przewozy.
To tak na podstawie pobieżnej lektury strony PLK s.a.

Na koniec jeszcze kwestia taboru. WM10 zasadniczo nie służy do prowadzenia przewozów kolejowych, więc do uzyskania licencji przydałby się (IMHO) jakiś konkretniejszy tabor (choćby autobus szynowy) z pełnowartościową załogą.

Dobra, dość tego g...*. Co na to praktycy?

*główkowania
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #42 : 21 Sierpnia 2009, 12:54:04 »
0

WM10 w świetle przepisów PKP jest traktowana w trakcie takiej jazdy jako pociąg. Każdy wyjazd pociągu musi być zgłoszony do PKP PLK S.A. celem nadania mu tzw.  telegramu. Aby takowy mógł być wydany określony musi być przewoźnik co jest jednym z podpunktów tegoż dokumentu. Wniosek: Kowalski drezyną po torach PKP nie pojedzie no chyba że będzie to WM10 należąca do PCC czy innego przewoźnika a Kowalski posiadacz uprawnień kierowcy drezyny będzie zatrudniony u tegoż właśnie.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #43 : 21 Sierpnia 2009, 18:02:16 »
0

Cytat: "AXEL"
chyba że będzie to WM10 należąca do PCC czy innego przewoźnika a Kowalski posiadacz uprawnień kierowcy drezyny będzie zatrudniony u tegoż właśnie

Oczywiście Kowalski teoretycznie może również samemu założyć firmę Kolejowe Przewozy Kowalski (w skrócie KPK), która to firma może już ubiegać się o dostęp do infrastruktury (po spełnieniu określonych warunków). Tyle, że to tylko teoria - wymagania przerastają możliwości finansowe zwykłego śmiertelnika - chyba, że przypadkiem znalazł się na liście iluśtam najbogatszych Polaków  :wink: . Dla pozostałych zdrowych i z uprawnieniami pozostaje kariera profesjonalnego lub choćby półprofesjonalnego (o czym wspominał Kucyk kilka postów wyżej) maszynisty/kierowcy drezyny - wtedy najeździ się delikwent do woli i jeszcze mu za to zapłacą  :razz: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #44 : 21 Sierpnia 2009, 18:09:57 »
0

A czy drezyna może być własnością jakiegoś operatora wąskotorowego posiadającego licencję na prowadzenie przewozów? Np. gdyby FPKW chciało uruchomić WM5 stojącą w pionkach? Mogliby nią zorganizować przejazd jakąś linią normalnotorową?
Zapisane

track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 21 Sierpnia 2009, 18:33:06 »
0

Szanowni,

dziękuję za wszystkie dotychczasowe odpowiedzi. W tej sekundzie nie mam czasu na przeanalizowanie wspomnianych aktów prawnych regulujących poruszanie się po szlakach PKP więc pozwolę sobię zapytać czy wszystkie pojazdy kolejowe podlegają wymienionym regulacjom? Jak to się ma do licencji którą posiada FPKW (jak napisał Marcin powyżej)? A może ktoś wie jak taką licencję uzyskać - w końcu jeśli FPKW lub PTKW ją mają to znaczy że nie jest to jakieś absolutnie nieosiągalne halo...
Dodam też, że chodzi oczywiście o odwiedzanie szlaków mało uczęszczanych. Oczywiście takiej WM10 nie przywiozę na przyczepce za samochodem ale mogę zapewne zaczepiać ją na końcu składu rozkładowego i jechać w niej jako 'pasażer w wagonie' - czy to jest możliwe? Wtedy pokonam CMK 'rozkładowo' a na małych liniach lub bocznicach będziemy sobie jeździć sami...
Staram się tu znaleźć sposób na rozwiązanie problemu a nie stwierdzenie że 'się nie da'...
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #46 : 21 Sierpnia 2009, 18:40:28 »
0

1. Licencja to z grubsza dwie rzeczy:
1a. Tabor (z dopuszczeniem)
1b. Obsługa (z papierami)
1c. Chyba też zaplecze ew. stacja macierzysta ale co do tego to nie jestem pewien
2. Drezyny nie możesz podpiąć pod pociąg osobowy, jedynie pod pociąg towarowy. Ale jak drezyna jest sprawna to może przecież sama jechać, ale:
3. Specyfika papierów na kierowanie drezyną i wózkiem motorowym ma to do siebie że trzeba jeszcze mieć kartę znajomości szlaku czyli papier jest ważny tylko na określonych trasach. Nie wiem czy jest ograniczenie na ile linii można mieć świadectwo znajomości szlaku ale chyba nie wyrobisz go sobie na wszystkie linie w Polsce? Może istnieje możliwość wynajęcia kogoś od PKP żeby pokierował drezyną na tych szlakach na których nie znamy.
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #47 : 21 Sierpnia 2009, 19:21:01 »
0

ad 1. Z grubsza tak, ale jest tego trochę więcej.
Cytuj
Art. 46. Prezes UTK nie może odmówić udzielenia licencji, z zastrzeżeniem art. 51, jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie licencji spełnia wymagania dotyczące:
  1)  dobrej reputacji;
  2)  wiarygodności finansowej;
  3)  kompetencji zawodowych;
  4)  dysponowania taborem kolejowym;
  5)  odpowiedzialności cywilnej.
Art. 47. precyzuje, co ustawodawca rozumie przez wymienione pojęcia.

ad 2. Tyle że prędkość tego pociągu nie mogłaby przekraczać 50 km/h (bo tyle zdaje się wynosi v transport. WM10). Na liniach głównych mógłby być z tym kłopot.
ad 3. Pilot?

Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #48 : 21 Sierpnia 2009, 21:21:19 »
0

Cytuj
1. Licencja to z grubsza dwie rzeczy:
1a. Tabor (z dopuszczeniem)
1b. Obsługa (z papierami)
1c. Chyba też zaplecze ew. stacja macierzysta ale co do tego to nie jestem pewien


Zgodnie z art. 43. ust. 5: "Licencja nie uprania przedsiębiorcy do dostępu do infrastruktury kolejowej".

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2 "Dokumentem uprawniającym przewoźnika kolejowego do uzyskania dostępu do infrastruktury kolejowej jest certyfikat bezpieczeństwa"

O ile dobrze rozumiem ustawę, to:

Licencja wydawana jest przewoźnikom, którzy posiadają lub zobowiążą się do posiadania taboru i wykwalifikowanego personelu (jeśli chodzi o kwestie techniczno-ruchowe). W momencie wydania licencji przewoźnik nie musi posiadać taboru, ani wykwalifikowanego personelu. Chodzi bardziej o spełnienie "organizacyjnych" możliwości przedsiębiorcy. Faktyczne spełnianie przez przewoźnika wymagań bezpieczeństwa, warunków technicznych sprawdzane jest za pomocą certyfikatu bezpieczeństwa (autoryzacji bezpieczeństwa, jeżeli chodzi o zarządcę). I fakt posiadania certyfikatu bezpieczeństwa jest jednoznaczny z posiadaniem świadectw dopuszczenia typu na eksploatowany tabor czy wdrożeniem regulacji (przepisów wewn.?) pozwalających na bezpieczne prowadzenie ruchu.

Co ważne dla nas, koleje wąskotorowe zwolnione są z obowiązku posiadania autoryzacji/certyfikatu bezpieczeństwa (art. 18 ust. 2 i 3), natomiast występuje potrzeba posiadania świadectwa bezpieczeństwa (art. 18 ust. 4), będącego uproszczoną wersją autoryzacji/certyfikatu (bo nie prowadzi się np. ruchu międzynarodowego). Aby zarządca-przewoźnika (czyli operator) uzyskał świadectwo musi posiadać świadectwa dop. typu, świadectwa sprawności technicznej taboru, wykaz stosowanych przepisów wewnętrznych i zatrudniać wykwalifikowany personel.
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #49 : 21 Sierpnia 2009, 21:40:06 »
0

I znów Kolega Bartosz wykazał się dobrym przygotowaniem do dyskusji! Szacun wielki za to

Tak, licencja jest niczym innym, jak zobowiązaniem do sprostania wymogom ustawy.

Swoją drogą, to szacun wielki należy też się Koledze 2xm za post http://750mm.pl/viewtopic.php?p=30231#30231

Panowie, to się nazywa konkretny temat i konkretni rozmówcy!

He, może to off, ale jakoś tak sobie odmówić nie mogłem... :razz:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #50 : 21 Sierpnia 2009, 22:58:25 »
0

Z tą licencją, to chodziło głównie o to, że strona PLK Prawo do dostępu do infrastruktury zaczyna się od:
Kod:
Przewoźnikiem kolejowym jest przedsiębiorca, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne. 
Z innymi PLK nie chce nawet rozmawiać  :razz:
Potem jest:
Cytuj
Po uzyskaniu licencji
I dalej jest wykaz dokumentów:
Cytuj
   * poświadczona kopia ważnej licencji [...]
    * poświadczona kopia ważnego świadectwa bezpieczeństwa [...] lub poświadczoną kopię ważnego certyfikatu bezpieczeństwa [...]
    * oświadczenie, że przedsiębiorca dysponuje taborem spełniającym warunki określone w Rozporządzeniu [...]


A teraz kolej na świadectwo:
Cytuj
Art. 19. 2. Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego, jeżeli przedstawi on:
  1)  świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu eksploatowanych pojazdów kolejowych;
  2)  oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych;
  3)  oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w przepisach [...]
  4)  wykaz przepisów wewnętrznych, określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych.
Ponieważ z warunków zadania zakładamy, że nasz WM10 posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu, jest sprawny (czyli świadectwo sprawności technicznej też nie stanowi problemu) a oświadczyć, że na stanowiskach bezpośrednio związanych zatrudni się odpowiednie osoby też można (najwyżej trzeba będzie pozatrudniać np. na zlecenie) pozostaje jedynie wykaz przepisów wewnętrznych - też raczej do przeskoczenia bez wielkiego kłopotu. Tak więc, świadectwo jest tutaj niemalże formalnością  :mrgreen: .

Myślę, że w przypadku Kolejowych Przewozów Kowalski największym problemem byłoby udowodnienie "wiarygodności finansowej". Jak dowieść, że firma posiadająca wyłącznie pojazd pomocniczy - szt. 1 jest w stanie jakkolwiek funkcjonować na rynku?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #51 : 21 Sierpnia 2009, 23:13:44 »
0

Coś dla chcących bardziej zgłębić temat: "Przewodnik po procedurach na rynku transportu kolejowego".
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #52 : 23 Sierpnia 2009, 20:07:32 »
0

Cytuj
Art. 46. Prezes UTK nie może odmówić udzielenia licencji, z zastrzeżeniem art. 51, jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie licencji spełnia wymagania dotyczące:
  1)  dobrej reputacji;
  2)  wiarygodności finansowej;
  3)  kompetencji zawodowych;
  4)  dysponowania taborem kolejowym;
  5)  odpowiedzialności cywilnej.


Czy jakas dobra dusza jest mi w stanie opowiedzieć o sensie takich wymagań ?
Ad.1 Co wg. UTK ma oznaczać pojęcie dobra reputacja i w takim razie dlaczego spółki grupy PKP SA nadal licencje posiadają pomimo nie posiadania dobrej reputacji (dobrej to znaczy jakiej i dla kogo dobrej ?)
Ad2. Co ma piernik do wiatraka ? Kapusta potrzebna jest w dwóch miejscach na kolei, przy płaceniu za dostęp do infrastruktury (i tu jest jakby zmartwienie zarządcy infrastruktury, tak panowie nie tylko PLK posiada tory ) oraz w przypadku wypadku/awarii (tu jest pole do popisu dla OC przewoźnika). Jak należy rozumieć pojęcie wiarygodność finansowa ? Depozyt, obrót dochód ?
Ad3. Tu akurat wszystko rozumiem
Ad4. Znowu szczęka mi do gleby opada, jeśli nie posiadam taboru a jednak chcę posiadać licencję bo np. a nóż widelec złapię kontrakt na wożenie piasku znad morza na wiejska to co ? W czym jedno drugiemu przeszkadza ?
Ad5. Oooooo tak odpowiedzialność i odwagę cywilną meili maszyniści pewnego przewoźnika kolejowego którzy przez radio poinformowali dyżurną ruchu że już dalej nie mają siły jechać nim usneli pod wpływam napoju bogów kliniczny przykład odpowiedzialności i troski o płynność ruchu kolejowego, gdyby nie oni biedaczka dyżurna musiałaby do nich iśc co zajęłoby kolejne cenne minuty. BZDURA I BAŁACH !!

Oczywiście moje pytania nie mają sensu jeśli intencją ustawodawcy było uczynienie z licencji nie uprawnienia (analogicznie np. do prawa jazdy) a czegoś na kształt certyfikatu jakości (tylko dlaczego w takim razie certyfikatu obowiązkowego ?).
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #53 : 23 Sierpnia 2009, 20:29:55 »
0

O sens niektórych z wymagań lepiej nie pytać  :wink: . Myślę, że urzędnicy chcą mieć porządek, ograniczoną ilość podmiotów pod swoją opieką i w razie czego ochraniacze na d... znaczy się siedzenia.

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Co wg. UTK ma oznaczać...
Nie korzysta się z linków. Jak napisałem rozumienie pojęć przez ustawodawcę wyjaśnia Art.47 (i lepiej samemu nie główkować, bo można osiągnąć podobny poziom i co wtedy?) :razz: .
Ad1.
Cytuj
Wymagania dotyczące dobrej reputacji uznaje się za spełnione, jeżeli członkowie organu zarządzającego osoby prawnej, osoby prowadzące sprawy spółki w spółce jawnej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, a w przypadku innego przedsiębiorcy - osoby prowadzące działalność gospodarczą nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub prawom osób wykonujących pracę zarobkową oraz przestępstwa skarbowe.

Ad2.
Cytuj
3. Wymagania dotyczące wiarygodności finansowej uznaje się za spełnione, gdy przedsiębiorca jest w stanie wykazać, że jest zdolny do wypełnienia rzeczywistych i potencjalnych zobowiązań finansowych przez okres 12 miesięcy od dnia udzielenia licencji. W tym celu ubiegający się o licencję przedsiębiorca winien przedstawić w szczególności:
  1)  sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy, wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta z jego badania, oraz aktualną sytuację finansową w przypadku, gdy prowadził działalność gospodarczą w ostatnim roku przed dniem złożenia wniosku o udzielenie licencji;
  2)  zestawienie przepływów pieniężnych dla roku, w którym ubiega się o licencję i planowane zestawienie przepływów dla roku kolejnego;
  3)  potwierdzenie stanu rachunku bankowego oraz pozostałe zabezpieczenia majątkowe zobowiązań;
  4)  dane dotyczące planowanych wydatków związanych z podjęciem licencjonowanej działalności.
4. Prezes UTK może odmówić udzielenia licencji przedsiębiorcy, który doprowadził do znacznych zaległości publicznoprawnych.

Ad4.
Cytuj
6. Wymagania dotyczące dysponowania taborem kolejowym uznaje się za spełnione, gdy przedsiębiorca:
  1)  dysponuje bądź zobowiąże się do dysponowania pojazdami kolejowymi, w tym wagonami i lokomotywami kolejowymi;
  2)  utworzy lub zobowiąże się do utworzenia z dniem rozpoczęcia działalności systemu utrzymania i obsługi pojazdów kolejowych.
Czyli w zasadzie nie potrzeba mieć taboru żeby dostać licencję.  Wystarczy powiedzieć, że jak będę potrzebował "to se kupię". Przy okazji - dysponowanie nie oznacza zaraz kupowania (chyba?). Czemu taki zapis miałby służyć? Zapraszam do ministerstwa Gospodar... tfu Infrastruktury
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #54 : 23 Sierpnia 2009, 23:32:47 »
0

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Ad2. Co ma piernik do wiatraka ? Kapusta potrzebna jest w dwóch miejscach na kolei, przy płaceniu za dostęp do infrastruktury (i tu jest jakby zmartwienie zarządcy infrastruktury, tak panowie nie tylko PLK posiada tory ) oraz w przypadku wypadku/awarii (tu jest pole do popisu dla OC przewoźnika). Jak należy rozumieć pojęcie wiarygodność finansowa ? Depozyt, obrót dochód ?


Kapusta to jest potrzebna, żeby tabor jeździł, a infrastruktura spełniała wymagania. I to kapusta modyfikowana genetycznie, taka epna jak Pałac Kultury Szczególnie w przypadku kolei "normalnej".

Cytuj
Ad4. Znowu szczęka mi do gleby opada, jeśli nie posiadam taboru a jednak chcę posiadać licencję bo np. a nóż widelec złapię kontrakt na wożenie piasku znad morza na wiejska to co ? W czym jedno drugiemu przeszkadza ?


Heh, tego nie da się zrobić raczej bez "kombinowania". Ile będzie trwało wystawianie chociażby certyfikatu bezpieczeństwa (czyli spełnienie wszystkich warunków typu: przepisy wewnętrzne, system zarządzania bezpieczeństwem, świadectwa dopuszczenia typu itd.)? W tym czasie kontrakt może przepaść...? Dlaczego np. KD jeżdżą na licencji DLA (i zapewne "tracą" kasę na rzecz DLA)?

Cytuj
Czyli w zasadzie nie potrzeba mieć taboru żeby dostać licencję. Wystarczy powiedzieć, że jak będę potrzebował "to se kupię". Przy okazji - dysponowanie nie oznacza zaraz kupowania (chyba?). Czemu taki zapis miałby służyć? Zapraszam do ministerstwa Gospodar... tfu Infrastruktury

Licencję można cofnąć, gdy przedsiębiorca nie prowadził licencjonowalnej działalności przez okres 6 m-cy. Potem jeżdżą pociągi typu PCC Rail BR232+Bh rel. Katowice-Jaworzno-Katowice albo CTL ze składem wagonów IC do Wisły. Raz na ruski czas Chichot

Cytuj
Ad5. Oooooo tak odpowiedzialność i odwagę cywilną meili maszyniści pewnego przewoźnika kolejowego którzy przez radio poinformowali dyżurną ruchu że już dalej nie mają siły jechać nim usneli pod wpływam napoju bogów kliniczny przykład odpowiedzialności i troski o płynność ruchu kolejowego, gdyby nie oni biedaczka dyżurna musiałaby do nich iśc co zajęłoby kolejne cenne minuty. BZDURA I BAŁACH !!

Czy przypadkiem system zarządzania bezpieczeństwem  w jakimś ogólnym zarysie nie powinien określać procedur związanych np. z kontrolą trzeźwości pracowników i odpowiedzialnością jakiś osób za wykonanie tych kontroli? Nich powie ktoś, kto się zna

Zgodnie z UoTK należy zabezpieczać roszczenia finansowe związane z prowadzoną działalnością, czyli posiadać ubezpieczenie od OC.
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #55 : 04 Września 2009, 15:39:50 »
0

Ożywiając padnięty z lekka temat i w nawiązaniu do dyskusji wywołanej tematem helskiego kursu na operatora Wuelesek  i w odniesieniu do wypowiedzi Kolegi Przemka zastanawiam się, czy uprawnionym do prowadzenia lokomotyw w transporcie wewnątrzzakładowym, jakim z założenia Kolegów są koleje militarne i kopalniane, nie jest imć maszynista zakładowy o którym mowa w rozporządzeniu o maszynistach zakładowych?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #56 : 05 Września 2009, 13:00:25 »
0

Pozdrowienia z urlopu  :mrgreen:
@Kucyk
Wspomniane przez Ciebie rozporządzenie jest
Cytuj
Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
Czyli z zasady nie dotyczy transportu wewnątrzzakładowego.
Cytuj
14a.  Maszynista zakładowy (czynności maszynisty może wykonywać wyłącznie na torach trakcyjnych w lokomotywowni - zakładzie taboru do punktu kontrolnego oraz na bocznicach kolejowych do punktu zdawczo-odbiorczego)
Czyli to taka wersja maszynisty w transporcie wewnątrzzakładowym dla przewoźników kolejowych - żeby móc przestawiać loka po terenie lokomotywowni bez angażowania "prawdziwego" maszynisty. Taki maszynista może (w przeciwieństwie do transportu wewnątrzzakładowego) prowadzić pojazdy przewoźnika, ale jedynie po terenie "zaplecza". Ciekawa propozycja dla wolontariuszy pracujących przy taborze a mających np. wadę wzroku, czy słuchu (II kategoria).

No i terapia odwykowa od forum zakończyła się niepowodzeniem  :wink:
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #57 : 05 Września 2009, 13:13:34 »
0

IMO nie, ponieważ:

1. UoTK Art. 3. pkt 2:
Cytuj
Przepisów ustawy nie stosuje się do kolejowego transportu wewnątrzzakładowego


2. UoTK Art. 22.:
Cytuj
1. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego powinni spełniać warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1, i obowiązani są do posiadania i okazywania właściwemu uprawnionemu organowi dokumentu uprawniającego do wykonywania tych czynności.

2. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, warunki, jakie powinni spełniać zatrudnieni na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, a także zasady oceny ich zdolności fizycznych
i psychicznych, jednostki uprawnione do oceny zdolności fizycznej i psychicznej oraz tryb orzekania o tej zdolności
2) ...


Rozporządzenie, które przytaczasz (wraz z rozporządzeniami je zmieniającymi) jest aktem wykonawczym do UoTK, dlatego nie odnosi się do transportu wewnątrzzakładowego.

Poza tym już sama "definicja" maszynisty zakładowego definiuje "rodzaj torów", po których może prowadzić pojazdy trakcyjne:
Cytuj
Maszynista zakładowy (czynności maszynisty może wykonywać wyłącznie na torach trakcyjnych w lokomotywowni - zakładzie taboru do punktu kontrolnego oraz na bocznicach kolejowych do punktu zdawczo-odbiorczego)


IMO słowo "zakładowy" może sugerować zakłady przemysłowe, ale strzelałbym, że pochodzi od "zakładu taboru" [w domyśle: PKP Cargo]. Coś mi się kołata po mojej obolałej głowie, że wprowadzenie tego stanowiska fetowali na łamach jakiś związkowych gazetek związkowcy z Cargo. Więc pewnie (mój domysł ) to przez ich lobbing to stanowisko powstało...


Edit: oj, Ktoś mnie uprzedził Chichot Tak to jest, jak się idzie na herbatkę podczas pisania posta... Maszynistowskie nawyki mi się udzielają
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #58 : 05 Września 2009, 18:23:50 »
0

Maszynista zakładowy.
Stanowisko zostało utworzone dla starych maszynistów, którzy nie przeszli badań a wiek nie pozwalał na znalezienie innej pracy. Zanim powstało to stanowisko maszynista leciał na bruk i jak miał szczęście to znalazł jakąś nędzną prace jako śmieciarz czy coś podobnego. Dlatego utworzono stanowisko maszynisty jeżdżącego od bramy do bramy i w żadnym wypadku poza bramę ale za to wymagania lekarskie nie są tak rygorystyczne jak dla normalnego maszynisty.
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #59 : 15 Września 2009, 21:52:08 »
0

Stronka z dyrektywą odnoszącą się do wymagań dotyczących personelu. Większość rzeczy jak w naszej ustawie:
http://europa.eu/legislation_summaries/transport/rail_transport/l24244_en.htm
I info odnośnie koleji zabytkowych i turystycznych:

Lastly, heritage, museum and tourist railways are exempted from the directive, as the result of another successful demand by Parliament.
 
Speaking in the debate in Strasbourg on 8 July, Brian Simpson (PES, UK, Labour North West) said: " Finally, I must thank our rapporteur and all the Members for their support of my amendments exempting heritage and tourist railways from this directive. Had they been forced to comply, the cost burden would have been crippling, putting at risk the preservation of that rich industrial heritage that these railways undoubtedly provide. "

źródło: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?language=EN&type=IM-PRESS&reference=20080708IPR33705
Jeżeli dobrze rozumiem koleje zabytkowe, muzealne i turystyczne zostały zwonione z wymogów dyrektywy 2004/49/EC w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych.

Chyba to dobra wiadomość?
Dodatkowo fragmenty debaty ze Strasbourga z 8 lipca 2008r. na forum Parlamentu Europejskiego
źródło: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20080708+ITEM-016+DOC+XML+V0//PL
"Georg Jarzembowski, w imieniu grupy PPE-DE. – (DE) (..)Wszyscy lubimy pociągi, szczególnie zaś pociągi historyczne. Dlatego też cieszę się, że wyraźnie zaznaczyliśmy, iż pociągi zabytkowe i muzealne nie podlegają żadnym trudnym technicznie, lecz generalnie koniecznym przepisom dotyczącym bezpieczeństwa. Mam nadzieję, że nasi przyjaciele nas usłyszą i zobaczą. W pełni zdajemy sobie sprawę z interesów kolei zabytkowych."

"Brian Simpson, w imieniu grupy PSE (..)Na końcu musze podziękować naszemu sprawozdawcy i wszystkim posłom za poparcie, którego udzielili moim poprawkom zwalniające koleje zabytkowe i turystyczne od tej dyrektywy. Gdyby zostały one zmuszone do dostosowania się, obciążenia związane z kosztami byłyby miażdżące i naraziłyby na ryzyko zachowanie tego bogatego dziedzictwa branży, które niewątpliwie stanowią te koleje.

Znajdujemy się w Europie na czele, jeżeli chodzi o dziedzictwo i zachowanie kolei. Jest to fakt, którego często nie zauważa Komisja, a ten Parlament, szczerze mówiąc zauważa go zawsze."

"Silvia-Adriana Ţicău (PSE). - (RO) (...)Jeżeli chodzi o dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa kolei, za konieczność uważam wyłączenie kolei zabytkowych, muzealnych i turystycznych z tej dyrektywy."
Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!