Kucyk
|
 |
« : 31 Sierpnia 2009, 19:24:26 » |
0
|
To tak na początek, aby deko przynudzić:
Linia kolejowa Piaseczno Miasto - Grójec - Nowe Miasto nad Pilicą jest linią wąskotorową jednotorową o szerokości toru 1000mm. Zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem jest Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej. Linia kolejowa wąskotorowa GKD pod względem administracyjnym przebiega przez województwo mazowieckie i jest wpisana do rejestru zabytków. Podstawowe wiadomości dotyczące toru głównego zasadniczego:
1. Droga główna zasadnicza - linia jednotorowa. - Początek linii – Piaseczno Miasto km 12,265; - Koniec linii – Nowe Miasto n. Pilicą km 83,908; Długość całkowita 71,663 km. 27 rozjazdów zwyczajnych w drodze przebiegu.
2. Droga główna zasadnicza bocznicy Piaseczno Przeładunkowa - linia jednotorowa. - Początek bocznicy km 0,000 – Post. Odg. Przeładunkowa – km 13,280 szlaku Piaseczno – Nowe Miasto n. Pilicą; - Koniec km 0,203; Długość całkowita 0,203 km. 1 rozjazd zwyczajny w drodze przebiegu.
Grójecka Kolej Dojazdowa eksploatuje obecnie odcinek Piaseczno Miasto – Grójec, który posiada tor główny zasadniczy łącznej długości 28,285 km o nawierzchni z szyn typu S49, S42 i 6 z przytwierdzeniem bezpośrednim i pośrednim typu K. Tor główny zasadniczy ułożony jest na podkładach drewnianych typu 1WO i 1WB. W skład eksploatowanego odcinka wchodzi także 0,875 km torów głównych dodatkowych i 1,176 km pozostałych torów stacyjnych. Do ich budowy wykorzystano szyny typu S49, S42, 6, 31, S24, podkłady drewniane typu 1WO i 1WB i betonowe typu KL.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Jacekglm
|
 |
« Odpowiedz #1 : 31 Sierpnia 2009, 19:36:25 » |
0
|
Początek linii – Piaseczno Miasto km 12,265; Post. Odg. Przeładunkowa – km 13,280 szlaku Piaseczno – Nowe Miasto n. Pilicą Skąd tyle kilometrów? Przecież to początek szlaku...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #2 : 31 Sierpnia 2009, 20:14:42 » |
0
|
Tak, ale należy pamiętać, że po wojnie szlak linii grójeckiej wiodący do Nowego Miasta nad Pilicą zaczynał się na Dworcu Południowym i tam był słupek hektometrowy 0,0. Po skróceniu w 1971 czy 1972 r. szlaku Warszawa Południe - Nowe Miasto (nazwa oryginalna) do Piaseczna nie zmieniono pikietażu, bo wiązało by się to z koniecznością przestawiania słupków zwanych potocznie i pieszczotliwie babami. Dla zarządzającego infrastrukturą nie stanowi owo dwunastokilometrowe "przesunięcie" początkowego punktu problemu, gdyż liczy się precyzyjne określenie miejsca na linii na co ów "dodatek" nie ma wpływu.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Jacekglm
|
 |
« Odpowiedz #3 : 31 Sierpnia 2009, 20:24:35 » |
0
|
Dzięki za wyjaśnienie. Tak właśnie myślałem.
A jak temat infry to może powiesz nam Drogi Kucu coś o obiektach mostowych na trasie kolei?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #4 : 31 Sierpnia 2009, 20:42:48 » |
0
|
Aja bym się chętnie dowiedział o nieistniejących już bocznicach na naszej linii. Np. o bocznicy do cegielni w Gołkowie?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #5 : 31 Sierpnia 2009, 21:03:37 » |
0
|
Obiekty mostowe, to trochę taki temat rzeka (wszak po to są zazwyczaj budowane).
Pomijając dziesiątki przepustów i mostków po 3-5 m długich do najznamienitszych obiektów inżynierskich na linii zaliczyć trzeba:
- Wiadukt żelbetowy z 1934r. nad linią normalnotorową do Radomia. - Most stalowy na przyczółkach betonowych leżący w km 18,950 nad rzeczką Głoskówką wyremontowany przez PTKW w 2005r. - Most stalowy w km 27,524 - ewenement, gdyż belkę stanowi dźwigar obrotnicy normalnotorowej 16m! - Most trzyprzęsłowy nad rzeką Jeziorką w km 35,715 też z ciekawą historią, bo w 1976r. całą jego konstrukcję nośną przesuwano na rolkach ze starych przyczółków o kilkadziesiąt metrów. Długość 43,2 mb. - Most żelbetowy w km 39,295 o długości 17m przed słynnym przejazdem na Janówku. - Most kolejowy stalowy o długości 47,2 mb nad rzeką Mogielanką. Blachownica nitowana wsparta na przyczółkach i 2 filarach murowanych. Kilometr linii 69,648. Stanowi on najnowszy obiekt, bo wymieniono go na nówkę w końcu lat 80. - Piękny most stalowy o długości 16 m nad rzeką której nazwy nie pamiętam leżący w km 77,754 (za stacją Brzostowiec). Posiada przyczółki ceglane.
@Marcin117
Ja też bym się dowiedział, więc prośba do Kolegów historyków o jakieś informacje co do bocznic. Ja znalazłem ich kilka (GS Kępina, żwirownia Odrzywołek, GS Goliany, GS Mogielnica i ostatnio rozebrana GS Nowe Miasto), ale o tym później napiszę, bo zebrać materiały muszę.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Hypnos
Nowicjusz

Długość toru:: 37 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #6 : 31 Sierpnia 2009, 21:12:31 » |
0
|
W temacie nieistniejących odnóg i bocznic, jeśli Kucyk pozwoli :wink: Prawdopodobnie stacja Jasieniec: Gdzieś na odnodze Grójec - Jasieniec: źródło: Wojenne Tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE - niestety trzeba być zalogowanym.
|
|
|
Zapisane
|
bzykanie co większych much ...
|
|
|
buczek_pkp
|
 |
« Odpowiedz #7 : 31 Sierpnia 2009, 22:22:36 » |
0
|
Jeszcze w Grójcu byla bocznica do Młyna.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #8 : 31 Sierpnia 2009, 22:34:38 » |
0
|
Tak, oczywiście! Młyn "Greno" był obsługiwany jeszcze w latach '70 przez kolej bezpośrednio, później po wprowadzeniu wagonów transporterów korzystał z ramp przeładunkowych. Bocznicę na terenie młyna (odgałęzienie od torów stacji Grójec zlikwidowano dużo wcześniej) rozebrano na początku maja 2005r. Sam młyn zburzono dwa lata później. Dziś jest tam osiedle domów... A w Grójcu była jeszcze bocznica do GS-u. Odgałęziała się niedaleko wjazdu do Greno.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
|