Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 12:55:06 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [Pxu] - Parowozy serii Pxu  (Przeczytany 59941 razy)
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« : 20 Września 2009, 20:55:36 »
0

Witam. Czy ktoś  dysponuje zdjęciami tego parowozu? Informacjami? W goglach niewiele o nim jest. Czy można tai spotkac jeszcze w Polsce, jak tak to gdzie? Za wszelkie informacje z góry dziękuję.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #1 : 20 Września 2009, 21:03:09 »
0

O ile wiem to parowozy Pxu były produkowane w USA i dostarczone do polski w ramach dostaw UNRRA. http://www.gkw.pl/pl-tabor.htm tutaj można zobaczyć jak ta maszyna wyglądała. O ile wiem to nie zachowała się żadna z tych maszyn.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 20 Września 2009, 21:10:50 »
0

I Kuc się do prośby MarkaUsa przyłącza. Gdzie takowe cuda jeździły i dlaczego tak mało się o nich słyszało???
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 20 Września 2009, 23:25:53 »
0

Cosik kiedyś szperałem w tej materii i w sumie też niewiele znalazłem.

Parę podstawowych danych i fotografii było w książce Soidy o kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz.

Wiem mało, ale dla tych, którzy wiedzą jeszcze mniej:

-Do Polski trafiło kilkadziesiąt egzemplarzy. Jeździły do przełomu lat 60/70. Były na pewno na kolejkach: Przeworskiej, Starachowickiej, GKW, Kujawskiej

-Tender od Pxu posłużył do budowy parowozu Pw53

-kilkadziesiąt trafiło do ZSRR

Link po rosyjsku: http://narrow.parovoz.com/porter.html

-Trochę trafiło też do Jugosławii:



link: http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis1.html oraz http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis2.html

-Niektóre z Jugosłowiańskich, na torze 900 mm służą do dziś (a w każdym razie do niedawna) w kopalni węgla brunatnego w Kostolac.

Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 21 Września 2009, 00:54:31 »
0

Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 21 Września 2009, 01:30:22 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn.

Zdaje się, że kotły tych parowozów były źródłem sporych problemów.

No cóż, zapodaliśmy parę fotek, narobiliśmy apetytu i... ?
Są jeszcze na sieci ze dwa zdjęcia z Przeworska (nie mogę znaleźć - jakaś impreza z przodownikami pracy)
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 21 Września 2009, 07:54:11 »
0

W temacie mamy jeszcze jedną kwestię odpowiadającą duchowi tamtych czasów. Pxu jako duże maszyny prezentowały spory apetyt na węgiel podczas eksploatacji. Jeden ze starych maszynistów JKD, który miał okazje zetknąć się z nimi opowiadała o sprawie tzw "oszczędności", wtedy sztandarowym temacie kolejowej rzeczywistości (vide casus mechanika Orzechowskiego:-) Parowozy te robiły duże przepały, co praktycznie eliminowało drużyny z premii za oszczędność, a także prowadziło do już mocno niebezpiecznych zarzutów o sabotaż.
Zapisane

janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 21 Września 2009, 13:28:50 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.


A Tr20 i Tr202 też? Dlaczego w takim razie nie wyrżnięto EU06? A pozostawiono "faszystowskie" Ty2.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 21 Września 2009, 14:15:33 »
0

Cytat: "janeczek"
Piottr_tt napisał/a:   
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.   


A Tr20 i Tr202 też? Dlaczego w takim razie nie wyrżnięto EU06? A pozostawiono "faszystowskie" Ty2.

Zapewne o likwidacji wspomnianych serii zadecydowała faktyczne polityka, tyle że gospodarcza...
Konstrukcje amerykańskie różniły się od krajowych i wydaje mi się, że problemem mogły być części zamienne. Dopóki wszystko jakoś jeździło, to pojedyncze elementy można było dorobić systemem gospodarczym, ale gdy parowozy zaczęły wymagać większych remontów... no cóż, kupowanie "burżuazyjnych" części za dolary nijak się nie kalkulowało a wdrożenie do produkcji zamienników było nie na miarę naszej centralnie sterowanej gospodarki.
Ty2 pomimo że "faszystowskiego" pochodzenia były produkowane również w polskich zakładach (zarówno w czasie okupacji jak i w okresie powojennym). Dodatkowo było ich dużo (co ułatwia utrzymanie), były solidne i proste w budowie (czyli takie, jakie Polacy najbardziej lubią). Inne, bardziej wyrafinowane konstrukcje (mimo że lepsze) nie okazały się tak długowieczne.
Z podobnych przyczyn nikt nie kasował EU06 - części były produkowane w Polsce.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 21 Września 2009, 14:29:47 »
0

Napisałem tego posta trochę sarkastycznie, gdyż wydaje mi się, że przyczyną kasacji starszych i mniej licznych serii parowozów był rozwój w tamtym okresie trakcji elektrycznej i spalinowej..... i to wszystko.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 21 Września 2009, 14:52:00 »
0

Cytat: "janeczek"
Napisałem tego posta trochę sarkastycznie, gdyż wydaje mi się, że przyczyną kasacji starszych i mniej licznych serii parowozów był rozwój w tamtym okresie trakcji elektrycznej i spalinowej..... i to wszystko.

Domyślałem się  :wink: , ale do Twojej wypowiedzi łatwiej było ładnie nawiązać.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 21 Września 2009, 18:23:36 »
0

Cytat: "Kajetan"

-Do Polski trafiło kilkadziesiąt egzemplarzy. Jeździły do przełomu lat 60/70. Były na pewno na kolejkach: Przeworskiej, Starachowickiej, GKW, Kujawskiej


A także na kolejach hrubieszowskich i jędrzejowskich. W przemyśle były na KWK Kazimierz-Juliusz.
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 21 Września 2009, 19:45:17 »
0

Cytat: "janeczek"
W przemyśle były na KWK Kazimierz-Juliusz.

Ex PKP czy od początku?

Phinkowa fotka dla zaostrzenia apetytu:
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #13 : 21 Września 2009, 19:46:25 »
0

Jestem zachwycony sylwetką tej maszyny! Wstyd się przyznać, ale pomimo trwającego 20 lat kontaktu z parowozami widzę te czajniory pierwszy raz. Dzięki wielkie za zdjęciówki!!!

Coś o amerykańskich parowozach serii S160 dodam.
Maszyny budowane w czasie wojny i tuż po niej, zaś rozdysponowane przez UNRRA charakteryzowały się prostotą konstrukcji, wszak miały być użyte wyłącznie w celach wojennych. Bardzo dobrze określił je Adam Gerstmann jako "jednorazówki". Zaczynał on praktyki maszynistowskie na początku lat '60 ubiegłego wieku właśnie na Tr201/3. Maszyniści określali je "klekoty pier..." z racji wydawanych odgłosów. Otóż kliny regulacyjne bloków maźniczych były wielkości mocno symbolicznej, takiej aby przetrwać natarcie frontu, wyprawę wgłąb zajmowanego obszaru, a potem jeszcze odwrót, o ile wróg nie był szybszy. Normalna eksploatacja szybko zużywała zapas regulacyjny i cały napęd walił niemiłosiernie. Ponadto kotły były też jednorazowe, niczym trupięgi czyli buty dla nieboszczka do trumny. Nic więc dziwnego, że na fali kasacji w latach '70 i ta seria musiała się poddać.
Jako ciekawostkę dodam, że jeden z przedstawicieli serii S160 prawie do końca lat '80 kopcił w stolicy kraju nad Wisłą. Jako kocioł stacjonarny.

Co do Ty246 to ich wycofanie nastąpiło w latach '70 gdzie już raczej nie można upatrywać "zgniłozachodniej propagandy" a przejście na bardziej nowoczesne rodzaje trakcji w ciężkim ruchu towarowym. Polskie maszyny serii Ty51 też w owych czasach straciły swoje zatrudnienie w ciężkich pociągach węglowych, wprawdzie były zachowane na wypadek "godziny W" ale to już inna historia...

Bardzo prosił bym szanownych userów o zapodanie jeszcze jakichś zdjęć i może parametrów tych pięknych lokomotyw. Może historii trochę. Za wszelkie info będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam.

Kuc.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 21 Września 2009, 19:59:43 »
0

Zdjęć jest sporo, ale tych jugolskich (w międzyczasie doczytałem, że było ich 34):

Tu trzeba pogrzebać:
http://www.penmorfa.com/JZ

Też uważam, że to były piękne parowozy. Do dziś ocalał nam jeden tender - doczepiony do Pw53 w Sochaczewie.

PS. Jeszcze jedna, portretowa fotka:

http://www.zoo.ekol.lu.se/jon/taag/steam_eu.htm
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 21 Września 2009, 20:14:33 »
0

Cytat: "Kucyk"
 Ponadto kotły były też jednorazowe,


Nie ..... w polskich warunkach. Biorąc pod uwagę około trzydziestoletni okres eksploatacji musiały przejść około 5 NG. I jeszcze zastosowano na Ok203.

I jeszcze ciekawostka zapewne dziś nie do rozwikłania. Na zdjęciu przedstawiającym rozładunek w Gdyni widzimy par. Nr 19 i w Jugosławiii też jest par.z Nr 19. Takich podwójnych numeracji było więcej.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #16 : 21 Września 2009, 20:18:32 »
0

He, Polak, jak się go przyciśnie, to i z rzepy krew wyciśnie.
Vide loki serii 52 - również wojenne, a przeżyły wszystkie inne, nawet później budowane serie, oprócz Ol49.
Polak potrafi... :mrgreen:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 21 Września 2009, 20:23:15 »
0

Jest też rysunek autorstwa BP. Oczywiście proporcje są "kopnięte". A jest w 1:00 tego filmu:
Małe | Duże
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #18 : 21 Września 2009, 20:27:47 »
0

Wspaniałe! Po prostu wspaniałe! Słów mi brak...

Wiem, że mój post to spam, ale nie mogłem się powstrzymać z zachwytu.

P.S. Czy ktoś byłby w stanie jakieś parametry techniczne zorganizować?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 21 Września 2009, 20:30:17 »
0

Serie Ty2/42 i Tr201/203 były najlicznieszymi w PKP B seriami parowozów towarowych a właściwie najlicznieszymi seriami parowozów. W sumie ponad 2100 sztuk. Wojenne konstrukcje   :wink:
Zapisane
Strony: [1] 2 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!