Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Marzec 2021, 07:36:57 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nastawnie wąskotorowe w Polsce  (Przeczytany 32251 razy)
Manuel
Młotkowy
**
Długość toru:: 52 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 14 Styczeń 2010, 19:52:04 »
0

Ciekawy temat tu został podjęty, mam w związku z nim pytanie- czy na któryś wąskotorówkach znajdowały się urządzenia blokady liniowej? :?:
Zapisane

marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 14 Styczeń 2010, 21:30:39 »
0

Na Maltance (zachowane, używane) i niegdyś na kolejce parkowej w Chorzowie.
Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 303 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #22 : 14 Styczeń 2010, 23:45:49 »
0

Czytałem niedawno książkę o przepisach dotyczących właśnie min. nastawni wąskotorowych. Wynika z niej że w świetle przepisów "nastawnia" była na właściwie każdej większej stacji...Czyli odnosząc to na przykład do WKP w Białośliwiu była nastawnia kluczowa :roll:  i choć wcale niepodobna do nastawni z toru 1435mm funkcjonalnie była jej odpowiednikiem  :wink: i była w niej tablica zależności a jakże by inaczej...
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1770 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 01 Luty 2010, 20:22:46 »
0

No ok, kluczowa to też nastawnia, tyle tylko, że w paru poprzednich wątkach wałkowaliśmy temat nastawni i stacji ze scentralizowanymi urządzeniami mechanicznymi.

A co do pytania o blokadę liniową - swego czasu sporządzono projekt (wstępny) zaprowadzenia samoczynnej blokady liniowej na dwutorowym szlaku GKW Maciejkowice - Rozbark. Na planach i pękatej teczce z korespondencją między różnej maści urzędasami się skończyło.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 19 Luty 2010, 21:32:16 »
0

Czy nastawnia w Rogowie nie była nigdy wykorzystywana do nastawiania rozjazdów/semaforów? Co zostało wewnątrz do dziś? Czy w dalszej przyszłości planowane jest jej wykorzystanie?
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 517 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 19 Luty 2010, 22:21:42 »
0

To zależy która.

Ta "duża" posiada wewnątrz skrzynię Zazulaka wraz z tablicą sygnalizującą zajęte przebiegi. Całość prac opierała się jednak na zdrowych nogach zwrotniczego. Podobno, żeby nie musiał biegać ciągle po schodach, klucze były mu podawane przez dyżurnego w koszyczku spuszczanym przez okno na sznurku. Całość wyposażenia uzupełniała ręczna centrala telefoniczna.
Całe wyposażenie (może za wyjątkiem koszyka) zachowało się do dziś. Nie ma planów wykorzystania budynku jako nastawni w najbliższym czasie. Co najwyżej doczeka się nowej farby we wnętrzu, bo stara odchodzi płatami.

Ta "mała", czyli posterunek osłonowy na skrzyżowaniu z bocznicą, nastawiała semafory na torze wąskim i tarcze zaporowe na normalnym. Początkowo i jedne i drugie były kształtowe - zachowały się nawet tu i ówdzie słupki pędniowe. Jak było ze zwrotnicami na żeberka ochronne - nie pamiętam. W tej chwili są tam zamki.
Mała nastawnia popadła w ruinę za sprawą miejscowego estabilishmentu i w tej chwili próżno w niej szukać jakichś śladów wyposażenia. Był tam mały Zazulak, dźwignie do pędni no i rzecz jasna telefon.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 19 Luty 2010, 22:45:19 »
0

A odnośnie wykorzystania do nastawiania rozjazdów nastawni "dużej" - są takie plany (na przyszłość)?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #27 : 22 Luty 2010, 00:22:27 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 12:34:47 wysłane przez Phinek » Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 583 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #28 : 22 Luty 2010, 14:37:42 »
0

Cytat: "marekus"
A odnośnie wykorzystania do nastawiania rozjazdów nastawni "dużej" - są takie plany (na przyszłość)?


Nie, bo byłoby to robienie sobie nowych problemów. Jak wyobrażasz sobie np. robienie oblotu składu po przyjeździe pociągu na Rogów Towarowy? Teraz robią to dwie osoby - maszynista i manewrowy. W przypadku nastawni potrzebny byłby jeszcze trzeci - dyżurny ruchu i sygnalizatory lub radiotelefon dla zapewnienia łączności nastawni z manewrującym składem.

Pomijam fakt że scentralizowane zwrotnice to dość mało wąskotorowe rozwiązanie.
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1770 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #29 : 22 Luty 2010, 17:44:03 »
0

Cytat: "Adam W"

Pomijam fakt że scentralizowane zwrotnice to dość mało wąskotorowe rozwiązanie.


Eee, polemizowałbym - vide GKW
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #30 : 22 Luty 2010, 18:23:22 »
0

A Werbkowice? Chyba jedyna nastawnia "z prawdziwego zdarzenia" poza GKW.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 583 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #31 : 22 Luty 2010, 18:31:08 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Eee, polemizowałbym - vide GKW

Podziel liczbę wąskotorowych nastawni ze scentralizowanym nastawianiem zwrotnic przez całość obsadzonych posterunków ruchu na kolejach wąskotorowych.
Wynik pomnóż przez 100%. To nawet nie będą pełne procenty, prędzej promile
Nie mówię o semaforach - to co innego. Choć w porównaniu z normalnym torem semafory na wąskim też należały do rzadkości.

S pozdravem Adam
Zapisane

Referee
Młotkowy
**
Długość toru:: 103 m

W terenie W terenie


PawelSzrajber
WWW
« Odpowiedz #32 : 08 Marzec 2011, 17:42:56 »
0

Nie jest to co prawda nastawnia, ale również związane z układaniem przebiegów:



fot: własne

Odnośnie semaforów, do 2004 roku w Ełku istniały dwa świetlne semafory osłonne na skrzyżowaniu z normalnotorową bocznicą do zakładów mięsnych. Już wcześniej były wygaszone - nie unieważnione, najprawdopodobniej obsługiwane ze stacji Ełk Towarowy.



fot: http://www.kolejewask.transport.pwr.wroc.pl


« Ostatnia zmiana: 08 Marzec 2011, 17:46:00 wysłane przez Referee » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1770 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #33 : 09 Marzec 2011, 17:31:05 »
0

Cytat: Paweł Niemczuk
Eee, polemizowałbym - vide GKW
Podziel liczbę wąskotorowych nastawni ze scentralizowanym nastawianiem zwrotnic przez całość obsadzonych posterunków ruchu na kolejach wąskotorowych.
Wynik pomnóż przez 100%. To nawet nie będą pełne procenty, prędzej promile
Nie mówię o semaforach - to co innego. Choć w porównaniu z normalnym torem semafory na wąskim też należały do rzadkości.

Jeśli weźmiemy pod uwagę czasy obecne, to, fakt, masz rację. Jeśli spojrzymy na czasy historyczne, to niekoniecznie. Na GKW nastawni wyposażonych w scentralizowane mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym było kilkadziesiąt - trudno mi teraz zliczyć ile.
Na odcinku, który przetrwał do roku 2002 jeszcze w czasach, które pamiętam, nastawni było bodaj 15.
Oczywiście jest to specyfika GKW i nie zmiena to faktu, że na pozostałych kolejach wąskotorowych urządzenia scentralizowane to rzadkość. Z drugiej strony jednak znacząco podwyżśza średnią
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!