Co do Gófnośląskich Kolei Wąskotorowych, to wszelkich splotów i skrzyżowań wręcz nie sposób wymienić. W ciągu przeszło 150 lat istniały ich setki.
Do dnia dzisiejszego istnieją 2 skrzżowania z torem normalnym:
- w okolicy nastawni TGB skrzyżowanie pod kątem prostym toru 785mm i normalnotorową bocznicą do koszar - skrzyżowanie jest odłaniane czynnymi semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni TGB
- skrżyżowanie wąskiego i normalnotorowej (nieczynnej już) bocznicy do zakładów Tagor (kilkaset metrów od stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe - kierunek Miasteczko Śląskie). Do dziś stoją unieważnione semafory świetlne.
Jeszcze za "naszych" czasów (tj. od roku 2002 licząc) istniały 3 inne skrzyżowania z torem normalnym:
- tor normalny piaskowy i wąski przy nastawni Łagiewniki, rejon ul. Łagiewnickiej w Bytomiu. Dodać warto, że jakieś 200 m od skrzyżowania z torem wąskim tor normalny krzyżował się z dwutorową linią tramwajową (nieczynny obecnie fragment linii 7 relacji Bytom - Świętochłowice). Dodatkowo osobliwością było to, że nastawnia Łagiewniki (obecnie nieistniejąca) była obsadzona przez pracowników KWK Rozbark i nastawiała rozjazdy na torze normalnym i wąskim oraz semafory na torze normalnym piaskowym, wąskim oraz .... tramwajowym.
- tor normalny i wąski (bocznica do Bytomskich Zakładów Przemysłu Gumowego, czy jak one się tam zwą, popularnie zwanych "Gumami") - jeśli chodzi o tor wąski był to odcinek między Łagiewnikami a stacją Chorzów Przeładownia
- skrzyżowanie toru wąskiego i normalnotorowej bocznicy do KWK Szombierki - skrzyżownie było osłonięte semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni normalnotorowej Bt4.
Prócz tego istaniały liczne skrzyżowania toru wąskiego i tramwajowego - do bardziej znanych należą:
- skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do Elektrowni Zabrze i linii tramwajowej przy ul. Woności w Zabrzu
- skrzyżowanie normalnotorowej bocznicy do Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i wąskiego szlaku Gliwice Wąskotorowe - Gliwice Zachodnie (Śródmieście)
- skrzyżowanie wąski / dwutorowa linia tramwajowa przy ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu - o tyle osobliwe, że wg. zachowanego regulaminu technicznego tor tramwajowy był osłaniany .... szlabanami
- podwójnie świętej pamięci skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do śp. Huty 1 Maja (Gliwice) i nieczynnej już dwutorowej linii tramwajowej w Gliwicach przy ul. Jagiellońskiej
Tak a propos Huty 1 Maja - wiele zakładów przemysłowych na G. Śląsku korzystało zarówno z kolei normalnej, jak i wąskiej. Na terenie niemal każdego z nich istniały sploty. Jednym z bardziej rozbudowanych i barokowych był układ torowy Huty 1 Maja (Gliwice). Jak to wyglądało można zobaczyć tutaj:
http://archiwum.785mm.pl/galeriahg/Dodam, że po obiektach widocznych na zdjęciach dziś nie ma już nawet śladu.
Ciekawostką było też znajdujące się w Sosnowcu skrzyżowanie zelektryfikowanej normalnotorowej linii piaskowej z linią tramwajową. Jak to było zrealizowane? Otóż samo skrzyżowanie trakcji było odcinkiem izolowanym (bez napięcia), tramwaje przejeżdżały przezeń bez poboru prądu natomiast lokomotywy z opuszczonymi pantografami.
Skrżyżowanie to istnieje do dziś, jednak trakcja nad torem kolejowym została już ładnych pare lat temu zdemontowana.
I na koniec - na terenie Kopalni Prezydent w Chorzowie najprawdopodobniej istniał splot kolei zakładowej 1050 / 785 mm.
Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany.
No i to by było na tyle, bo temat jest jak ocean - nie do wyczerpania
