Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:05:29 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 304791 razy)
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #60 : 27 Października 2009, 21:45:01 »
0

Zaktualizowałem listę. Będę wdzięczny za sprawdzenie czy poprawnie wpisałem wszystkie informacje. Bardzo wszystkim dziękuję!
Gdzie jest Zielonka, jakoś nie mogę się doszukać...
No i zwracam uwagę, że cały czas nie mamy ANI JEDNEGO przykłady rozjazdu łukowego oraz podwójnego. Czyżby nikt nic nie wiedział? Podobno rozjazdy łukowe były na ziemiach odzyskanych.
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #61 : 27 Października 2009, 21:49:01 »
0

Zielonka - na odc. Warszawa -  Wołomin.
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #62 : 27 Października 2009, 23:05:17 »
0

na Pomorskich KD skrzyżowanie 1000/1435 Trąbki i Resko
Tu skrzyżowanie w Trąbkach http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=6675&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=14249
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #63 : 27 Października 2009, 23:17:56 »
0

Piotrze, chodzi Ci o rozjazd jaki widać od 4:10? http://www.youtube.com/watch?v=vb_48_rEQBo
Nie wiesz gdzie jest Zielonka?Co?
Może zorganizujemy forumową wyprawę starotorzami w tamtejszych okolicach?
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Phinek
Gość
« Odpowiedz #64 : 27 Października 2009, 23:34:41 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:30:00 wysłane przez Phinek » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #65 : 27 Października 2009, 23:56:22 »
0

W Białośliwiu na stacji tez są chyba łukowe.
http://www.wkp600mm.fora.pl/viewimage.php?i=35
http://www.wkp600mm.fora.pl/viewimage.php?i=37
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #66 : 28 Października 2009, 08:02:06 »
0

Co do Zielonki, to moje zapytanie potwierdza tylko tezę, że najtrudniej jest zobaczyć to, co się ma pod samym nosem
oczywiście, że teraz już załapałem gdzie jest Zielonka i z chęcią udam się tam na wycieczkę.

Co do rozjazdów łukowych to LUX i GALANCIE  :lol: kompletnie się nie spodziewałem, że są takowe na wąskim torze, myślałem tylko o torach normalnych. A tu taka miła niespodzianka!
Jeśli ktoś jeszcze zapoda rozjazd podwójny (skupiony) na wąskim to już w ogóle będzie szałowo. Ale niech nawet będzie na normalnym, bo jak na razie nic, cisza Smutny

lista zaktualizowana.

no i chyba wypadałoby dopisać angliki z wąskiego, w końcu to też rzadkość - te z GKW i ten z Piaseczna... zrobię to jutro, dziś cały dzień będę na kolejce.

EDIT: no i fajowe skrzyżowanie w Trąbkach Wąskotorowych - sądząc po fotce, to tor wąski przecinał wszystkie tory stacyjne centralnie na samym środku, ale jazda
czy to skrzyżowanie nadal istnieje? Wg kolej.one.pl tak, ale może ktoś wie z autopsji?
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #67 : 28 Października 2009, 11:09:13 »
0

Cytat: "Phinek"
Cytat: "track-and-train"
...
bocznica za stacją Hel - Rejon Umocniony Hel - 600/1435 ?...


Nie przypominam sobie... Były plany budowy takiego cuda, ale żeby istniało?Co? może w porcie wojennym, ale tam też nie pamiętam.


W porcie jak najbardziej, istnieje splot. Przy okazji remontu taboru Punktu Bazowania mieliśmy okazję nie raz przezeń przejeżdżać   (heh, ,manewry taborem PBH - piękne czasy... to już rok minął ... )

Powiem więcej - jest takie miejsce, (jeeest taaaki kraj...) , gdzie leży sobie w trawie splocik nie ujęty w ewidencji, nowiutki, nieużywany. Nic tylko brać! Tylko... serią można oberwać ze zdezelowanego Glauberyta. Ochroniarze nerwowi tam są.
Zapisane

Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #68 : 28 Października 2009, 11:39:20 »
0

Nie wiem jak było z torowiskiem na Cukrowni Nakło, ale zdaje mi się iż przez pewien czas istniał tam splot 600/1435. Podobnie by było w przypadku Cukrowni Tuczno wtedy. Musiałbym zdjęcia przejrzeć.
Zapisane

Ha!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #69 : 28 Października 2009, 18:23:18 »
0

Cytat: "track-and-train"

EDIT: no i fajowe skrzyżowanie w Trąbkach Wąskotorowych - sądząc po fotce, to tor wąski przecinał wszystkie tory stacyjne centralnie na samym środku, ale jazda
czy to skrzyżowanie nadal istnieje? Wg kolej.one.pl tak, ale może ktoś wie z autopsji?


Skrzyżowanie to nie istnieje od połowy lat 90-tych ub.w. zostało zlikwidowane niedługo po zawieszeniu przewozów na lini Stara Dąbrowa-Trąbki-Kozy Pom.-Ińsko.Było to bardzo ciekawe miejsce gdyż wąski tor przecinał pod kątem bliskim 90 stopniom w tym miejscu wszystkie tory stacyjne w tym dwa tory główne zelektryfikowane i koło czterech torów stacyjnych bez trakcji.Na normalnym torze było stałe ograniczenie prędkości przejazdu przez rozjazdy krzyżowe z wąskim torem do 60km/h w pózniejszym czasie do 40km/h.Osobiście miałem okazję przejazdu po wąskim(Lxd2+3xBxhpi) i normalnym torze tego ciekawego skrzyżowania gdy jezdziły po nim planowe pociągi pasażerskie.
Dodam jeszcze że na sieci Pomorskich K.D. było drugie skrzyżowanie linii wąskotorowej z linią normalnotorową w Resku gdzie wąski tor przecinał jednotorową linię Worowo-Płoty.Linia normalnotorowa chyba istnieje a wąska no coż....
Zapisane

Jakub Szadkowski
px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 335 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #70 : 28 Października 2009, 18:57:09 »
0

Co do rozjazdów łukowych to jeden znajduje się na stacji w Śmiglu. Jest to ostatni rozjazd stacyjny przy wyjeździe na Wielichowo.
Zapisane

102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #71 : 28 Października 2009, 19:08:20 »
0

Cytat: "px48"
Co do rozjazdów łukowych to jeden znajduje się na stacji w Śmiglu. Jest to ostatni rozjazd stacyjny przy wyjeździe na Wielichowo.

"Gratuluję,wygrał Pan bon towarowy,czy gra Pan dalej?"
Jakby się czytało,to by się wiedziało.Ułatwiam zadanie:
Cytat: "gajos"
Piotrze, chodzi Ci o rozjazd jaki widać od 4:10? http://www.youtube.com/watch?v=vb_48_rEQBo
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #72 : 28 Października 2009, 19:09:56 »
0

Cytat: "Phinek"
Brawo gajos... to jest łukowy.


Hmmm... a czy aby na tym zdjęciu z Białośliwia też nie widać dziwacznie zbudowanego łukowego?

Z strony koleje.wask.pl

Dodatkowo przypomniałem sobie, że rozjazd łukowy na 100% był na stacji w Łukowcu na rozgałęzieniu linii w stronę Wierzchucina Królewskiego i Wąwelna. Zaraz wkleję jaki wycinek z mapy starej. Oczywiście nie istnieje od końca lat 90tych - zwinięty w ramach sławnej akcji "to-nie-my"


W Trzeciewnicy myślałem, że był, ale akurat tam zostawili kawałek prostej za rozjazdem zanim linia rozpoczynała łuk.

W Kasprowie było ciekawe rozwiązanie. I ono też już nie istnieje.

Z kolej.one.pl i Gorres Holst

Na razie tyle więcej znalazłem.
Zapisane

Ha!
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #73 : 28 Października 2009, 23:42:16 »
0

Co do Gófnośląskich Kolei Wąskotorowych, to wszelkich splotów i skrzyżowań wręcz nie sposób wymienić. W ciągu przeszło 150 lat istniały ich setki.

Do dnia dzisiejszego istnieją 2 skrzżowania z torem normalnym:
- w okolicy nastawni TGB skrzyżowanie pod kątem prostym toru 785mm i normalnotorową bocznicą do koszar - skrzyżowanie jest odłaniane czynnymi semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni TGB
- skrżyżowanie wąskiego i normalnotorowej (nieczynnej już) bocznicy do zakładów Tagor (kilkaset metrów od stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe - kierunek Miasteczko Śląskie). Do dziś stoją unieważnione semafory świetlne.

Jeszcze za "naszych" czasów (tj. od roku 2002 licząc) istniały 3 inne skrzyżowania z torem normalnym:
- tor normalny piaskowy i wąski przy nastawni Łagiewniki, rejon ul. Łagiewnickiej w Bytomiu. Dodać warto, że jakieś 200 m od skrzyżowania z torem wąskim tor normalny krzyżował się z dwutorową linią tramwajową (nieczynny obecnie fragment linii 7 relacji Bytom - Świętochłowice). Dodatkowo osobliwością było to, że nastawnia Łagiewniki (obecnie nieistniejąca) była obsadzona przez pracowników KWK Rozbark i nastawiała rozjazdy na torze normalnym i wąskim oraz semafory na torze normalnym piaskowym, wąskim oraz .... tramwajowym.
- tor normalny i wąski (bocznica do Bytomskich Zakładów Przemysłu Gumowego, czy jak one się tam zwą, popularnie zwanych "Gumami") - jeśli chodzi o tor wąski był to odcinek między Łagiewnikami a stacją Chorzów Przeładownia
- skrzyżowanie toru wąskiego i normalnotorowej bocznicy do KWK Szombierki - skrzyżownie było osłonięte semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni normalnotorowej Bt4.

Prócz tego istaniały liczne skrzyżowania toru wąskiego i tramwajowego - do bardziej znanych należą:
- skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do Elektrowni Zabrze i linii tramwajowej przy ul. Woności w Zabrzu
- skrzyżowanie normalnotorowej bocznicy do Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i wąskiego szlaku Gliwice Wąskotorowe - Gliwice Zachodnie (Śródmieście)
- skrzyżowanie wąski / dwutorowa linia tramwajowa przy ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu - o tyle osobliwe, że wg. zachowanego regulaminu technicznego tor tramwajowy był osłaniany .... szlabanami
- podwójnie świętej pamięci skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do śp. Huty 1 Maja (Gliwice) i nieczynnej już dwutorowej linii tramwajowej w Gliwicach przy ul. Jagiellońskiej

Tak a propos Huty 1 Maja - wiele zakładów przemysłowych na G. Śląsku korzystało zarówno z kolei normalnej, jak i wąskiej. Na terenie niemal każdego z nich istniały sploty. Jednym z bardziej rozbudowanych i barokowych był układ torowy Huty 1 Maja (Gliwice). Jak to wyglądało można zobaczyć tutaj:

http://archiwum.785mm.pl/galeriahg/

Dodam, że po obiektach widocznych na zdjęciach dziś nie ma już nawet śladu.

Ciekawostką było też znajdujące się w Sosnowcu skrzyżowanie zelektryfikowanej normalnotorowej linii piaskowej z linią tramwajową. Jak to było zrealizowane? Otóż samo skrzyżowanie trakcji było odcinkiem izolowanym (bez napięcia), tramwaje przejeżdżały przezeń bez poboru prądu natomiast lokomotywy z opuszczonymi pantografami.
Skrżyżowanie to istnieje do dziś, jednak trakcja nad torem kolejowym została już ładnych pare lat temu zdemontowana.

I na koniec - na terenie Kopalni Prezydent w Chorzowie najprawdopodobniej istniał splot kolei zakładowej 1050 / 785 mm.
Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany.

No i to by było na tyle, bo temat jest jak ocean - nie do wyczerpania
Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #74 : 29 Października 2009, 11:03:12 »
0

Cytat: "powerpack"
Cytat: "track-and-train"

...skrzyżowanie w Trąbkach Wąskotorowych (...)
Było to bardzo ciekawe miejsce gdyż wąski tor przecinał pod kątem bliskim 90 stopniom w tym miejscu wszystkie tory stacyjne w tym dwa tory główne zelektryfikowane i koło czterech torów stacyjnych bez trakcji

OIDP, sama konstrukcja skrzyżowania też była ciekawa, bez przerw w torowiskach normalnotorowych - główki wąskiego toru były położone wyżej, a pociąg wąskotorowy przejeżdżał nad główkami toru normalnego. Poprawcie, jeżeli coś pokręciłem.
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #75 : 29 Października 2009, 16:21:24 »
0

Na Jarocińskiej KD było jeszcze skrzyżowanie w jednym poziomie dwóch kolejek o tym samym rozstawie. Była to Jarocińska KD i kolej cegielni Witaszyce. Ponadto Jarocińska KD przechodziła pod wiaduktem linii normalnotorowej do Cukrowni Witaszyce.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #76 : 29 Października 2009, 17:44:08 »
0

Cytat: "marcin sds"
Na Jarocińskiej KD było jeszcze skrzyżowanie w jednym poziomie dwóch kolejek o tym samym rozstawie.


ŹRÓDŁO

Jeśli chodzi o skrzyżowania, to:
- Stare Pole (koło Malborka): przecięcie (kąt ok. 80*) dwutorowej linii Malbork - Elbląg (Ostbahn) przez linię Malbork - Świetliki w obrębie stacji - dodatkowo na terenie cukrowni istniały dwa tory w postaci splotu trzyszynowego. Skrzyżowanie istniało w latach 1900 - 1968/69
- Nowy Staw: przecięcie linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański (kąt ok. 75*) oraz bocznicy do cukrowni (kąt ok. 25*) przez linię Lipinka - Lichnowy. Skrzyżowanie (zapewne w międzyczasie zmienione) istniało już od 1886 do... zapewne ostatnich lat XX w.
- Nowy Dwór Gdański: skrzyżowanie linii NDG - Lipinka - Kałdowo z bocznicą do bazy CPN (?) Kąt ok. 45*
- Stacja Piaski Gdańskie: skrzyżowanie linii Pruszcz Gd. - Gdańsk Przeróbka z linią Przejazdowo - Gdańsk Wąsk. (kąt ok. 60*). Istniało ono w latach 1905 - 1974/75. Patrząc na mapy z Geoportalu - mogło jeszcze istnieć skrzyżowanie z jakąś bocznicą (do rozdzielni energetycznej?).
Dodatkowo na sieci późniejszych Gdańskich KD w latach 1905-1915/16 istniały skrzyżowania z kolejką cukrowni Cedry Wielkie o dość egzotycznym rozstawie 780 mm. Skrzyżowania te były min. w Giemlicach (2 szt.) oraz w Cedrach Wielkich na terenie cukrowni.

Oczywiście podpierałem się artykułami Pana R. Witkowskiego.

Ze splotów tramwajowych zdaje się, że istniał krótki odcinek w Elblągu ("wąskie gardło").
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #77 : 29 Października 2009, 19:39:26 »
0

Mała sprawa do autora wątku:
 :arrow: skrzyżowanie opisane jako "kilometr od kopalni" tak na prawdę jest jakieś 100m od niej;
 :arrow: skrzyżowanie opisane jako "pół kilometra od kopalni" znajduje się jakieś 1,5km od kopalni;
 :arrow: jest jeszcze istniejące skrzyżowanie pod kątem prostym, które wcześniej podlinkowałem;
 :arrow: i jeszcze dobrze by było podać źródło pochodzenia tych zdjęć.
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #78 : 29 Października 2009, 19:50:03 »
0

No i jeszcze stacja Strzelce Kujawskie: skrzyżowanie linii Kutno - Płock z kolejką cukrownianą Dobrzelin - Łanięta. Kąt 90*, zlikwidowane przed 1970.
http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2170&postdays=0&postorder=asc&start=30

Zdaje się, że:
Żnin - skrzyżowanie bocznicy do cukrowni z linią normalnotorową tuż obok przejazdu (90*).
Pelplin?
Malbork - cukrownia.

Oczywiście warto wspomnieć o Kolejce Wilanowskiej i Grójeckiej i ich linii dowozowej do dworca towarowego DŻWW (B. Pokropiński).
W interesującym nas wariancie istniała ona od 1912 roku. Splot 800/1000 mm, i stacja przeładunkowa na 1435 i 1524...
W latach 1927-1935 istniały na tej linii skrzyżowania z torami EKD (1435mm) i tramwajami (1524mm). Wszystko to na ulicach miasta.
Plac Unii Lubelskiej: 12 skrzyżowań torów kolejowych z torami tramwajowymi...

Skoro przy Kolejce Wilanowskiej jesteśmy, trzeba wspomnieć o odcinku zębatym Belweder - Warszawa (Plac Unii Lubelskiej) w latach 1903-1915/1923...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #79 : 30 Października 2009, 21:03:54 »
0

lista zaktualizowana. Jest jeszcze pare spraw do uporządkowania (nie mam już teraz siły) ale polecam sekcję rozjazdy łukowe - na forum modelarskim dostałem kilka ciekawych informacji.

no i tradycyjnie pytania do coponiektórych

@Atterdag
takie samo rozwiązanie mamy na Piaseczyńskiej



@Paweł Niemczuk
1. czy "skrzyżowanie wąskiego i normalnotorowej (nieczynnej już) bocznicy do zakładów Tagor (kilkaset metrów od stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe - kierunek Miasteczko Śląskie)" jest trzecim skrzyżowaniem w Tarnowskich Górach? W liście miałem już 2 i nie wiem czy coś się nie powtarza.

piszesz:
2. skrzyżowanie normalnotorowej bocznicy do Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i wąskiego szlaku Gliwice Wąskotorowe - Gliwice Zachodnie (Śródmieście)
czy mogę prosić o dokładne wytłumaczenie co się krzyżowało z czym gdyż wspominasz o tym w sekcji tramwajowej?

3. "skrzyżowanie zelektryfikowanej normalnotorowej linii piaskowej z linią tramwajową" - czy chodzi o skrzyżowanie przy ul Wojska Polskiego? (w mojej liście są linki do zdjęć)

4. "Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany." czy to były 2 rozstawy tramwajów? Przepraszam ale nie wiem jakie tramwaje są na Śląsku

@vutik
w książce Jana Łączyńskiego jest mowa o takich skrzyżowaniach, niestety na podstawie rysunku nie potrafię zrozumieć jak są zbudowane. Może Phinek pomoże?

@2xm
zakładam, że wszystkie wymienione skrzyżowania dotyczą toru 750 / 1435. Jeśli nie, proszę o porawkę (starałem się sprawdzić co mogłem ale nie wszystko mi się udało)

@Kolejka
poprawiam wg wskazówek. Odległości napisałem na podstawie twojego postu w wątku:
750mm.pl - Strona Główna » FORA KOLEJOWE » Tor szerszy niż wąski... » Ciekawostki infrastruktury kolejowej...  (http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1103)  rozumiem więc, że są 3 skrzyżowania toru wąskiego z normalnym? będę wdzięczny za potwierdzenie i podanie odległości trzeciego skrzyżowania.
Co do źródeł, staram się zapodawać stronę główną tak żeby było widać co i kto. W tym konkretnym przypadku, dałem te same linki które są w wyżej wymienionym wątku i sam nie wiem jaka jest strona główna. Oczywiście natychmiast wpiszę link główny jak tylko dowiem się jaki jest
Zapisane
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!