A gdzie na kole znajduje się punkt 10 mm poniżej główki szyny?
14 mm dokładnie poniżej główki szyny
Nie wiem, czy mam aktualne dane, ale obiło mi się o oczy, że pomiar szerokości toru 14 mm poniżej powierzchni tocznej główki szyny obowiązuje na kolejach normalnotorowych, a na wąskotorowych - właśnie 10 mm poniżej powierzchni tocznej. Ale tu i tak mowa nie o torze, a o zestawach kołowych.
§ 32 ust. 3 Przepisów W1 (nie wiem jak z aktualnością) mówi:
Szerokość obręczy kół powinna odpowiadać konstrukcji taboru i poszerzeniu toru, przyjętemu w łukach o najmniejszym promieniu. Luz między jednym obrzeżem a szyną, mierzony o 10 mm niżej poziomu powierzchni tocznej szyn, po przesunięciu zestawu kół aż do zetknięcia się drugiego obrzeża z szyną, powinien być utrzymany w granicach 5-20 mm.
Zatem przy dopuszczalnym zużyciu obrzeży zestaw na 785 mm nie powinien pasować na 750 mm. Inna rzecz rzeczywista szerokość toru i rzeczywiste zużycie obrzeży, ale biorąc pod uwagę normalną szerokość obrzeży, musiałyby się zetrzeć co najmniej o połowę :lol: