Świat kolejek wąskotorowych SMF
14 Października 2025, 04:18:27 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Transportery wąskotorowe  (Przeczytany 39520 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #40 : 12 Maja 2016, 00:54:46 »
0

Cytuj
Patrząc po wcześniejszych wątkach - Gags jechał na 2 transporterach ze zworą i klinowany był pierwszy wózek, w drugim kliny były "poluzowane.
To akurat jest konieczne, bo na łukach wagon normalnotorowy musi móc się nieznacznie przemieścić na jednym z transporterów. Naszkicowałem to na szybko. Na czerwono transportery, na zielono wagon normalnotorowy, kółka to lokalizacja czopów skrętu. Geometria robi swoje i na łuku c nie równa się a + 2 x b/


* transportery.jpg (46.97 KB, 819x357 - wyświetlony 890 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #41 : 12 Maja 2016, 07:23:18 »
0

"Panie, teoretycznie powinno się wiązać łańcuchem. Tylko wtedy jak się Gags wywali na zakręcie to nakrywa się jeszcze transporterem. A tak przynajmniej transporter zostaje na torze"....
W opowieściach z JKD pojawiał się taki sam argument z niechęcią do "wiązania" wagonów.
Zapisane

Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 12 Maja 2016, 08:28:45 »
0

Gags jechał na 2 transporterach ze zworą i klinowany był pierwszy wózek, w drugim kliny były "poluzowane.
Mogę także to potwierdzić, z perspektywy pomostu jadącego tuż za nim brankarda dobrze było widać, że wagon normalnotorowy przemieszcza się jednym wózkiem po transporterze w czasie jazdy składu, wówczas akurat do Wilczyna, ciekawy widok
Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #43 : 12 Maja 2016, 13:20:28 »
+2

Zgodnie z tymczasową instrukcją o przewozie wagonów normalnotorowych na transporterach wąskotorowych, WR3 oidp chyba się nazywała, a nie mam jej akurat pod ręką więc nie mogę sprawdzić należało wiązać łańcuchami osie wagonu n/t do specjalnych uchwytów w transporterze, ale instrukcja nie przewidywała takich sytuacji, że transporter załadowany wagonem n/t mógł się wykoleić, przewrócić w efekcie czego wagon n/t nakrywał się transporterem przywiązanym łańcuchem. W następstwie podobnych zdarzeń szybko zweryfikowano podejście do tego tematu i pamiętam, że już pod koniec lat 70-tych przynajmniej na kolei gnieźnieńskiej łańcuchów zaprzestano używać.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #44 : 12 Maja 2016, 20:08:20 »
+5

Istotnie, na samym początku stosowania przewozów transporterowych wymagano aby podwójnie zabezpieczać tabor normalnotorowy: raz za pomocą klinów pod kołami, dwa przy użyciu łańcuchów z naprężaczami łapiącymi oś transportowanego wagonu.

Poniżej przedstawiam graficzne wersje zastosowania dla:
- wagonu czteroosiowego przewożonego na dwóch transporterach;
- wagonu dwuosiowego ładowanego na jeden transporter.



Jak wyglądało to w praktyce - podwajanie zabezpieczeń okazało się całkowicie zbyteczne i zostało zaniechane na początku lat 80. Ale coś przetrwało. Poniżej zdjęcie smętnych resztek naprężacza i dwóch uchwytów do jego mocowania na transporterze.



Swoją drogą to zastanawiałem się już dawno, czy było by zainteresowanie wśród Czytelników opisem technologii stosowanych przy realizacji przewozów transporterowych i wynikających przy tym zajęciu problemów. Pytam, bo zdaję sobie sprawę, że ta jakże znacząca część kolei wąskotorowych jest już od lat tylko historią, więc do zastosowań praktycznych się nie nada.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #45 : 12 Maja 2016, 20:14:45 »
0

Powiem tak. Pisz co wiesz
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #46 : 12 Maja 2016, 20:22:21 »
0

Swoją drogą to zastanawiałem się już dawno, czy było by zainteresowanie wśród Czytelników opisem technologii stosowanych przy realizacji przewozów transporterowych i wynikających przy tym zajęciu problemów. Pytam, bo zdaję sobie sprawę, że ta jakże znacząca część kolei wąskotorowych jest już od lat tylko historią, więc do zastosowań praktycznych się nie nada.
Janku - zdecydowanie tak. Po zakończeniu przewozów w Zbiersku faktycznie jest to już historia, którą warto zachować.
Zapisane

matek123
Nowicjusz
*
Długość toru:: 21 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 12 Maja 2016, 20:55:53 »
0

Czy ktoś z Was kojarzy film z YT na którym ładowane są transportery? Filmik z roku 20xx Wagony wtaczane są SM03.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #48 : 12 Maja 2016, 21:09:59 »
0

Film z Opatówka https://www.youtube.com/watch?v=Vfb4yYwyZzw
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Storch
Młotkowy
**
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 12 Maja 2016, 21:46:12 »
0

Ładowanie wagonów na transportery to jedno, a ładowanie ładunku do wagonu stojącego na transporterach to drugie. Wspomniany Gags woził nawozy sztuczne w workach na paletach, więc na stacji docelowej (wąskiej) podczas wyładunku następowało, w miarę ubytku palet, przesuwanie środka ciężkości wagonu i żeby przypadkiem się nie "gibnał" podczas postoju był podpierany przynajmniej z jednej strony belkami lub podkładami kolejowymi :-) Nie wiem czy to z przepisów wynikało czy doświadczenie praktyczne było.
Pozdraw
Storch
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #50 : 25 Maja 2016, 05:17:53 »
0

Pisz, Kucyku, pisz! Zwłaszcza, że ja, z kolei, jestem z takiej kolei, gdzie transportery nie występowały!
Zapisane
Strony: 1 2 [3]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!