Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Listopad 2018, 12:47:27 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kętrzyńska Kolej Dojazdowa  (Przeczytany 14414 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« : 01 Kwiecień 2010, 09:32:00 »
0

Postanowiłem rozszerzyć odpowiedź na pytanie z wątku konkursowego tak, aby kolejna kolejka miała szansę zaistnieć na naszym zacnym forum  :grin: .
Przebieg przez samo Mrągowo był dosyć ciekawy:

Oryginalna mapa

Stacja styczna Mrągowo Wąsk. zlokalizowana była w północnej części stacji normalnotorowej obok budynku dworca. Dzisiaj pozostał po niej pusty plac (1):


Ze stacji tor wąski wychodził równolegle do normalnego, jednak od razu zaczynał się obniżać (2):


Po około 400m (okolice semafora wjazdowego stacji normalnotorowej) biegł już w wystarczająco głębokim wykopie aby przerzucić nad nim wiadukt, o który pytałem w zagadce (3):


Na kolejnym odcinku trawersował zbocze wzgórza, biegł równolegle do brzegu jeziora Sołtysko i przechodził pod kolejnym wiaduktem (4):


Następnie prosto po nasypie dochodził do ulicy Młodkowskiego i zmieniał kierunek o 90* w prawo. Tutaj równolegle do ulicy zlokalizowany był główny mrągowski dworzec. Pierwotnie wydawało mi się, że budynek na kolejnym zdjęciu (5) jest byłym dworcem kolejki. Podobnie twierdzi miejscowa Informacja Turystyczna , jednak po obejrzeniu map i katastru na Geoportalu mam spore wątpliwości:
.

Po opuszczeniu stacji następowała kolejna zmiana kierunku (tym razem w lewo) przejazd przez ulicę wolności i kolejny nasyp. W tym miejscu odgałęziała się bocznica do gazowni (pozostał nasyp). Dalej tor zbliżał się do ul. Giżyckiej i obniżał się coraz bardziej trawersując zbocze. Następnie przecinał Dajnę i kierował się w stronę Młynowa (6):

Źródło

Znalazłem w sieci jeszcze jedną pocztówkę, na której znalazł się tor kolejki:


Na tej dworzec jest niestety tuż za plecami fotografa :evil:

Galeria

A może ktoś się przyłączy i uzupełni informacje?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 912 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 01 Kwiecień 2010, 12:36:14 »
0

Cytat: "2xm"
po obejrzeniu map i katastru na Geoportalu mam spore wątpliwości:


Całkiem uzasadnione. Dzisiejszy budynek stacji Mrągowo, dzięki temu, że w czasie II wojny stacjonowali tam ci co nas wyzwolili ...... z zegarków i rowerów  mało przypomina ten z okresu świetności. Jak pamiętam jest to budynek z płaskim dachem / właśnie wyzwoliciele ten poprzedni spalili/, znajdujący się chyba za szpitalem. Jeszcze kilka lat temu w okolicach budynku Policji były widoczne ślady w trylince po dawnych torach. /pomiędzy terenem stacji a miejscem gdzie odgałęziała się bocznica do gazowni./
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 01 Kwiecień 2010, 13:18:43 »
0

Niestety, dawno w Mrągowie nie byłem i nie miałem okazji potwierdzić swoich wątpliwości. Zdjęcia, które umieściłem zrobiłem w drodze powrotnej z Ełku w maju 2000r. U Pokropińskiego (Koleje wąsk. Polski Północnej) jest zdjęcie dworca w Mrągowie (piętrowy budynek z dachem mansardowym i dobudowanym szachulcowym magazynem położony bezpośrednio przy torach). Liczyłem, że znajdę jakieś stare pocztówki, ale okazuje się, że kolejka nie wzbudzała zainteresowania ówczesnych fotografów :cry: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 912 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 01 Kwiecień 2010, 14:29:18 »
0

O, to ja tam byłem jeszcze dawniej. Starsza Pani zamieszkująca tam poinformowała mnie o wojennych i powojennych losach budynku.
Zapisane
CX MANIAK
Młotkowy
**
Długość toru:: 138 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 01 Kwiecień 2010, 22:39:24 »
0

Co prawda to nie w Mrągowie, ale jako ciekawostkę dodam iż kilka lat temu zwiedzając linie kolejowe w okolicach Kętrzyna, natrafiłem na jednym ze starych przejazdów kolejowych na fragment splotu toru normalnego z wąskim 750/1435mm ( trzy szyny ). Było to bodaj na wylotówce w stronę Węgorzewa. Mam nawet chyba na kliszy foto tego przejazdu.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 03 Kwiecień 2010, 18:22:06 »
0

Ponieważ w trakcie poszukiwań zdjęć z Mrągowa trafiłem na trochę innych materiałów dotyczących tej kolejki, postanowiłem je tutaj umieścić:

Schemat sieci


Tor w okolicach Zalesia Kętrzyńskiego (odcinek Sławkowo - Ryn).


Dworzec w Kętrzynie (wówczas oczywiście Rastenburg). Widok na część normalnotorową, ale za to zdjęcie wykonano z wiaduktu kolejki.


Układ dworca wąskotorowego.


Tor północnej części kolejki - prawdopodobnie obecna ulica Kolejowa w Kętrzynie.


"Zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 3 października 1946 r. o ogłoszeniu czwartego wykazu przedsiębiorstw komunikacyjnych podlegających przejęciu na własność Państwa." Poza siecią kętrzyńską dotyczyło ono również kolejek: oleckiej, ełckiej, myszynieckiej, kwidzyńskiej, sieci pomorskiej (od Koszalina do Gryfic, Stargardu i Gumienic) i opalenickiej.
http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=B7B856DB39BDA4F4C3DE8A45C44AF864?id=WMP19461180218&type=2

Kilka starych biletów z forum: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4470957


Budynek dworca wąskotorowego w Kętrzynie po likwidacji kolejki - 1977 r. (źródło: http://picasaweb.google.com/palemka95/BylSobieKetrzyn# ):


Do kompletu - wiadukt nad torami normalnymi:
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
mietek
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 05 Listopad 2012, 18:26:03 »
+2

Do 2xm

Uzupełniam wątek dotyczący  fotki byłego budynku dworca głównego ciuchci w Mrągowie.
Tak, masz rację i zamieszczona fotka to nie budynek dworca. Budynek dworca już nie istnieje a zlokalizowany był po drugiej stronie ulicy Młodkowskiego.
Jako ciekawostkę techniczną przytoczę tu dwa rozwiązania zastosowane w infrastrukturze ciuchci.
Pierwsza to sposób obracania lokomotywki przodem do kierunki jazdy ale bez obrotnicy. Otóż w Mrągowie na przystanku końcowym – przy Dworcu Głównym PKP – od toru głównego wąskotorówki odchodziła bocznica przecinająca ul. Kolejową, tam lokomotywa po przejeździe kolejnego rozjazdu dojeżdżała ponownie do toru głównego ale już „obrócona” o 180 stopni. Bocznice układały się na planie trójkąta. Lokomotywa podjeżdżała więc do pozostawionego po przyjeździe składu wagonów tym razem z tyłu i ciągnęła wagony do Kętrzyna jadąc znowu przodem.
Drugie rozwiązanie dotyczy przejazdu kolejowego przez ul. Wolności (zaraz za Dworcem Głównym wąskotorówki). Tam szlabany (tak się to nazywało) zagradzały tory i kolejka najpierw się zatrzymywała, ktoś z załogi pociągu wychodził na jezdnię ( z chorągiewką), zamykał szlabany obracając je w ten sposób, że tym razem zamykały ulicę. Pociąg przejeżdżał, zatrzymywał się i szlabany wracały do pozycji jak wcześniej. Pociąg ruszał gdy kolejarze do niego wsiedli. 
Nie mam niestety jakiejkolwiek fotki.
Pamiętam jeszcze to, że szlak ciuchci prowadził (za Mrągowem) po grobli przez jakieś jezioro.

Super sprawa z tą ciuchcią, generalnie ciuchciami. O ile wiem poza tymi wiaduktami w Mrągowie i mostkami niewiele z infrastruktury ciuchci kętrzyńskiej na tym terenie pozostało. Kilka lat temu widziałem jeszcze tory - chyba w okolicach m. Boże.

pozdrawiam

Mietek
« Ostatnia zmiana: 05 Listopad 2012, 18:58:23 wysłane przez mietek » Zapisane
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 29 Lipiec 2013, 22:35:31 »
0

http://img.photobucket.com/albums/v703/kolejarz/Kolejowa%20archeologia/Ketrzy1440skaKD020506PrzebudowanybudynekstacjiMr1050gowo_zps3c33c7d0.jpg
Budynek dworca w Mrągowie w 2005 roku miał się całkiem dobrze.
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 29 Lipiec 2013, 23:17:51 »
0

Szpiedzy z Googla też sfocili ten budynek (Klik), więc pewnie nadal stoi. Faktycznie, jest to budynek dworca (porównałem z pocztówką u Pokropińskiego). Zaskoczeniem dla mnie jest natomiast obwodnica, która pochłonęła odcinek kolejki z jednym z wiaduktów (nr 4 z pierwszego postu w tym wątku).
« Ostatnia zmiana: 29 Lipiec 2013, 23:30:52 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 30 Lipiec 2013, 10:05:33 »
0

Śladów po lini Kętrzyn-Mrągowo-Ryn zosało w terenie całkiem sporo.Wystarczy wycieczka samochodem lub rowerem.Wieczorem postaram się powrzucać fotki.
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 30 Lipiec 2013, 22:44:50 »
+2

Budynek stacji Ryn

Parowozownia w Rynie

Ruiny stacji Winda
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 31 Lipiec 2013, 11:08:02 »
+3

Przepust w nasypie-Mrągowo(na pierwszej mapce powyżej na wysokości  niebieskiego napisu Bocznica gazowni)
Przepust łączący dwa jeziora przed Mrągowem
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 31 Lipiec 2013, 12:11:22 »
+3

Przepust przed p.o Boże(kierunek Mrągowo)
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 06 Sierpień 2013, 08:26:57 »
0

Wyjazd z Windy na Barciany.

Odcinek Wyszembork-Popowo Sał.

Stacja węzłowa Poganowo-resztki studni.Tam gdzie stoją ule był wjazd od strony Kętrzyna.Pozostały jeszcze słupki ogrodzeniowe.

Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 312 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 31 Marzec 2015, 20:12:59 »
+3

Inne zdjęcia z archiwum wschodniopruskiego:

Barciany


Srokowo, lok nr 8 (za enkolem: Cn2t, Lokomotivfabrik Maffei, München-Hirschau, fabr.   3638, 1911)
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 16 Maj 2018, 23:48:43 »
+3

Wyszembork (Kreisgemeinschaft Sensburg e.V.):


Dwa ciekawe zdjęcia z mrągowskiego dworca (choć niestety w kiepskiej jakości) ze strony Informacji Turystycznej Mrągowa.


* Mrągowo - kolej wąskotorowa_.jpg (83.96 KB, 800x493 - wyświetlony 173 razy.)

* Mrągowo dworzec wakotorowki_.jpg (130.38 KB, 800x550 - wyświetlony 173 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
velarik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 27 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 17 Maj 2018, 20:20:19 »
+1

To jeszcze parę zdjęć kolejki Kętrzyńskiej z archiwów niemieckich:



* srokowo ok 1910.jpg (30.53 KB, 750x465 - wyświetlony 153 razy.)

* srokowo czas nieustalony.jpg (29.71 KB, 787x500 - wyświetlony 137 razy.)

* Barciany dworzec 1913.jpg (86.1 KB, 817x538 - wyświetlony 146 razy.)

* Barciany dworzec 1940.jpg (118.53 KB, 882x545 - wyświetlony 154 razy.)

* Bilet Kętrzyn - Srokowo 1945.jpg (37.14 KB, 218x402 - wyświetlony 104 razy.)
Zapisane
velarik
Nowicjusz
*
Długość toru:: 27 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 17 Maj 2018, 20:22:58 »
+1

I jeszcze parę zdjęć:


* Srokowo lokomotywa wyprodukowana w 1911 r przez firmę Maffei nr fabr. 3638.jpg (96.77 KB, 811x486 - wyświetlony 466 razy.)

* Winda dworzec kolejki lata 1928-1935.jpg (187.9 KB, 878x542 - wyświetlony 146 razy.)

* Winda trasa kolejki zima 1928-1929.jpg (127.34 KB, 836x543 - wyświetlony 161 razy.)
Zapisane
TS Wąski tor
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 24 Październik 2018, 16:35:02 »
0

Zgroza pod zdjęciem z Barcian napisał:
Srokowo, lok nr 8 (za enkolem: Cn2t, Lokomotivfabrik Maffei, München-Hirschau, fabr.   3638, 1911)
[ czemy dopisek - Srokowo ? ]

Ale na dołączonym zdjęciu z Barcian, na pierwszym planie widać parowóz Nr6 1'Ct produkcji Union, Königsberg.
W tle identyczny parowóz z tej samej serii produkcyjnej.

Jak widać na załączonym obrazie, nie jeździły one z tendrem doczepnym, jak podaje enkol.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1481 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 25 Październik 2018, 03:27:26 »
0

Cytuj
Srokowo, lok nr 8 (za enkolem: Cn2t, Lokomotivfabrik Maffei, München-Hirschau, fabr.   3638, 1911)
[ czemy dopisek - Srokowo ? ]

Bo ten podpis dotyczy innego zdjęcia, konkretnie tego:


Cytuj
Jak widać na załączonym obrazie, nie jeździły one z tendrem doczepnym, jak podaje enkol.

W tej chwili nie pamiętam już, gdzie znalazłem taką informację - postaram się sprawdzić (choć już widzę, że część źródeł w sieci przepadła, a nie wiem czy znajdę kopie na dysku). Teoretycznie tender doczepny ma to do siebie, że można jeździć z nim albo bez niego, ale faktycznie na dwóch fotkach widać ścianę budki parowozów z Królewca bez odpowiednich drzwiczek. Na razie przychylam się do wersji, że tendrów przy tych parowozach nie używano.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!