Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:15:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Jak przerobić samochód na lokomotywę?  (Przeczytany 68667 razy)
Phinek
Gość
« Odpowiedz #40 : 25 Czerwca 2010, 23:12:24 »
0

Po kolei... (w końcu jesteśmy na forum kolejowym)

@ Waldi7:
Przy zastosowaniu reduktora maleje prędkość obrotowa zmaleje, moment obrotowy wzrośnie moc prawie pozostanie bez zmian... prawie bo 4% mocy pójdzie w chlapanie i grzanie oleju w reduktorze.

@ andrzej2110:
Weź proszę pod uwagę sztywność konstrukcji... wszak przy projektowaniu samochodów stosuje się różne zabiegi, aby ograniczyć ich sztywność w przypadku kolizji... na kolei kolizja w sensie motoryzacyjnym występuje przy każdym hamowaniu, gdzie wagony nabiegają i zderzakami w zderzak... ała co by to było... Dlatego właśnie odpowiednie normy UIC, OSŻD i inne przewidują odpowiednie minimalne sztywności na poziomie zderzaków, linii okien.. itd. Dlatego jak chcesz dupowozidło w stylu większej drezyny - OK, wstawiaj osobówkę czy ciężarówkę na tory, ale nie rób z tego lokomotywy.

Zaś @ obciążanie.. tak owszem... Np. Lublin lepiej jeździ jak ma co najmniej pół tony na pace, lecz jak się jego do jego rozkładowego 1,6 t zbliża, to z hamowaniem jest coraz gorzej (sprawdzone  ).

@ MichałŁ i Hal9:
Brawo za dobry trop z paleciakami i cięgnikami... np. MBxd2 ma skrzynię biegów rodem z ciężkiego wózka widłowego, zaś swego czasu w Rumunii robiono seryjnie lokomotywki na podzespołach ciągnikowych.

Reasumując:
Układ napędowy rodem z ciężarówki (jak sugerował Waldi7) spotykamy np. w MBd1... mało tego niejaki inż. Romuald Wetcel budował onegdaj wagony motorowe, wykorzystując podzespoły z takich samochodów jak Ford i Thornycroft... lecz zawsze było tylko i wyłącznie wykorzystanie podzespołów przy budowie nowego pojazdu.

Teraz kilka punktów zapalnych:

- Silnik: Pamiętajmy, że silniki kolejowe mają moc max. ustaloną wedle mocy trwałej, zaś silniki samochodowe mają moc max. większą co powoduje niebezpieczeństwo zniszczenia silnika przy długiej jeździe na mocy szczytowej. Dlatego należy mieć to na uwadze przy adaptacji silnika do celów kolejowych

- Sprzęgło: Liczone jest wedle maksymalnego momentu obrotowego jakie winny przenieść (zawsze większy niż moment silnika) oraz przyrostu temperatury podczas ruszania na pierwszym biegu. W przypadku MBd1 zasprzęglenie występuje przy prędkości 2 km/h czyli całkiem sporo (choć to jeszcze nie to co np. SN60 gdzie zasprzęglenie następowało ok 12 km/h) co powoduje znaczne nagrzewanie sprzęgła. Przykład... Wmc mimo zastosowania reduktora, które znacznie zmniejsza problem zasprzęglania to i tak temperatury sprzęgła są znacznie wyższe niż w Żuku, Lublinie czy dowolnym innym dostawczaku.

- Skrzynia biegów: Teoretycznie jest ok... więcej uwag w reduktorze osiowym

- Skrzynia Redykcyjno-Nawrotno-Rozdzielcza: Jedyny problem to zaprojektować i wykonać... nie jest no niemożliwe, ale parę złotych trzeba na to mieć.

- Reduktor osiowy: Pamiętajmy, że jedziemy stal po stali... to oznacza że wszelaki udar idący z kół przekłada się na jeszcze większy udar na kole talerzowym. W pojazdach samochodowych na kołach jest opona, która doskonale tłumi drgania, a zwłaszcza udar między jezdnią i układem napędowym. Udar wyobraźmy sobie w następujący sposób:
- Wagon o masie 10 ton uderza w sprzęg wagonu motorowego
- Wówczas wagon motorowy dostaje kopniaka w zad
- Koła zmuszone są do nagłego przyspieszenia, aby nadążyć za kopniętym nadwoziem
- Na kołach pojawia się udar... na kołach zębatych udar ten jest zwielokrotniony o różnicę średnic (co najmniej dwukrotnie)
- udar ten przekazywany jest dalej przez wały napędowe, na reduktor, skrzynię biegów, sprzęgło...

Teraz proponuję wyobrazić sobie jaki będzie skutek pieprznięcia młotkiem o masie paru ton w pojedynczy ząb koła talerzowego... w ciężarówkach między owym młotkiem, a zębem jest amortyzator pod postacią gumowej opony.

Chyba teraz nie muszę wyjaśniać dlaczego w Starach awaria mostu występowała niezwykle rzadko, zaś większość wagonów typu MBd1 jest nieczynnych właśnie z powodu zarżnięcia reduktora osiowego, który właśnie ze Stara pochodzi.

No się napisałem... mam nadzieję, że nie zanudziłem. 

Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 26 Czerwca 2010, 00:05:13 »
0

@ Andrzej2110:
Po "dobalastowaniu" ziemią Multicara miałby ze 4 tony masy całkowitej (liczę to, co legalnie jest w stanie wytrzymać). W porównaniu z np. WLs-ką (7 ton masy służbowej) wygląda już niekiepsko, ale ...  lokomotywa ciągnie dwuosiowo, a on ten Multicar jednoosiowo, więc dobrze, że sam jedzie...
Nieco poważniej - jakiś lekki wagonik, mocno ażurowej konstrukcji, może by pociągnął, ale typowego wagonu - watpię. A nawet jeśliby ruszył, to jak "toto" zahamować? (chyba, że ma pneumatykę...)

@ Phinek:
Uwzględniwszy wspomniane siły i rodzaj konstrukcji pojazdów szynowych, należy raczej odrzucić pomysły zastosowania samochodu (lub podobnego pojazdu drogowego) do pracy pociągowej w charakterze lokomotywy.
Wygląda na to, że jedynie "hybryda" kolejowej ostoi z ukladem jezdnym i napędnym wraz z odpowiednim reduktorem (tu słusznie zauważyłeś dodatkowe koszty, bo "gotowca" może nie być) i zespołem napędowym ciężarówki, ciągnika lub cięższej maszyny roboczej miałaby sens. Jeno czy wtedy trzeba by było włożyć mniej kasy niż w zakup i remont starej lokomotywy?  Niezdecydowany


No tak, tylko w ten sposób, choć okrężną drogą, praktycznie chyba doszliśmy do ... lokomotywy (w rozumieniu klasycznym).

Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 26 Czerwca 2010, 20:15:33 »
0

Surowiec na "lokomotywę" idealny wg. mnie, oczywiście zaznaczam z góry że to głęboka teoria itd, to mała koparka.
Reżim pracy silnika odpowiedni, nawrotnik jest, napęd poprzez układ pompa hydrauliczna - silnik(i) hydrauliczne więc udar odpada.
Oczywiście była by to raczej mała zabaweczka co by pociągnęła wagonik czy dwa. Poza tym kto znajdzie koparkę za flaszkę 
Ekonomia zabija pomysły ... zresztą może to i lepiej.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #43 : 29 Czerwca 2010, 00:21:31 »
0

Surowiec na "lokomotywę" idealny wg. mnie, oczywiście zaznaczam z góry że to głęboka teoria itd, to mała koparka.

Właściwie to nie jest to zbyt głęboka teoria... wszak na są drezyny właśnie z takim napędem... silnik jak w koparce ustawiony poprzecznie, gdzie jego jedynym zadaniem jest generowanie mocy do układu hydrauliki. Zaś ta hydraulika służy do różnych prac (np. HDS) ale także do napędu. Wówczas mały silnik hydrostatyczny "wisi" na wałku atakującym przekładni osiowej.
Zalety:
- Nawrotność pełna realizowana jednym zaworem
- Możliwość płynnego sterowania przełożeniem
- Dowolna liczba osi napędnych w dowolnej konfiguracji
- Hydraulika siłowa na pokładzie
- ogromna "gęstość mocy"*
Wady:
- Niestety hydrostatyka do cichych nie należy

* - proponuję porównać gabaryty i masy silników elektrycznych i hydrostatycznych o podobnych mocach.
BTW... dla dociekliwych proponuję zapytać wujka googla co odpowie na zapytanie "Hydraulic Hybrid" - ciekawe polecam
« Ostatnia zmiana: 29 Czerwca 2010, 00:26:06 wysłane przez Phinek » Zapisane
PAFAWAG
Mechanik
***
Długość toru:: 172 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #44 : 29 Czerwca 2010, 00:46:42 »
0

Cytat: Marcin117
Za lekkie do ciągnięcia czegokolwiek, po kolejce bieszczadzkiej zwłaszcza.
Nawet wózka torowego nie da rady?... To wina zbyt słabego napędu czy zbyt małego ciężaru?
Zapisane

"Jeśli kolejka tak bardzo przeszkadzała mieszkańcom, to dlaczego podczas ostatniego jej przejazdu wzdłuż trasy musiały stać oddziały milicji, bo ludzie potestowali przeciw jej zamknięciu?" Wrocław Wąsk. - Trzebnica Gaj, 27.05.1967...
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 30 Czerwca 2010, 17:35:49 »
0

Witam! Jeśli ktoś z forumowiczów jest zainteresowany budową drezyny na bazie Forda Transita , mam ofertę. Jest do pozyskania za "parę stówek" Ford Transit w wersji max długiej i max wysokiej cały przeszklony. Po przerobiniu na drezynę,można w toto zapakowć ze 20 osób. Odbiór w Krakowie. Pojazd ubezpieczony,ale brak przeglądu.  i chyba można zakupić z fakturą VAT. Pojazd Jest sprawny technicznie,ale oczywiście ze 2 kg szpachli poprawi jego wygląd Zainteresowanych proszę o kontakt na PW. Pozdrawiam! Bogdan.
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #46 : 03 Lipca 2010, 09:12:16 »
0

Czytam, czytam i coś mi majaczy. Nie lokomotywa co prawda, ale zdjęcie tyłu wąskotorowej Warszawy 224. Chyba na kolejce Jędrzejowskiej
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #47 : 17 Lipca 2010, 14:13:59 »
0

Kolejny przykład samochodu na szynach - tym razem poczciwy Land Rover:
http://www.tonystatham.fotopic.net/p63916630.html
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #48 : 17 Lipca 2010, 14:23:04 »
0

Kolejny przykład samochodu na szynach - tym razem poczciwy Land Rover:
http://www.tonystatham.fotopic.net/p63916630.html


Auto autem, ale jaki wyczesany splot torów Chichot
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #49 : 17 Lipca 2010, 14:31:01 »
0

A, to właśnie powrzucałem do sąsiedniego wątku
http://750mm.pl/index.php?topic=2702.msg40631#msg40631
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Phinek
Gość
« Odpowiedz #50 : 19 Lipca 2010, 00:28:22 »
0

Jest to bardziej pojazd szynowy z zabudowanym układem napędowym od LandRovera.. z tym, że oprócz silnika i ... wzięto również jego opakowanie.
Jednak podwozie jest czysto kolejowe, no i jest reduktor.. łańcuchowy.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #51 : 26 Lipca 2010, 09:49:08 »
0

To może odświeżę temat i wrzucę takie coś:
http://www.darkroastedblend.com/2007/10/cool-road-rail-vehicles.html
Jest to zestawienie różnych pojazdów drogowo-torowych z całego świata i nawet są polskie akcenty.
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #52 : 26 Lipca 2010, 10:17:26 »
0


Od razu widać, jaki naród jest najbardziej kreatywny na świecie 
« Ostatnia zmiana: 26 Lipca 2010, 10:49:57 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #53 : 26 Lipca 2010, 11:26:52 »
0

Co to qrr jest!???

Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #54 : 26 Lipca 2010, 11:28:10 »
0

Lokomotywa drogowa Chichot

My się zastanawiamy jak przerobić pojazd drogowy na szynowy a oni zrobili odwrotnie Chichot
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #55 : 26 Lipca 2010, 11:31:02 »
0

Co to qrr jest!???
Mobilna elektrownia stworzona przez uczniów któregoś rosyjskiego uniwersytetu/politechniki w bodajże 2002 roku.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #56 : 26 Lipca 2010, 11:37:15 »
0

Ale ona sama może jeździć, czy tylko jako przyczepa?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #57 : 26 Lipca 2010, 11:42:29 »
0

Niestety nie mam żadnych dodatkowych wiadomości ale sądząc po dodatkowych zbiornikach paliwowych w miejscu wózków obstawiam że posiada w podwoziu silnik napędzający koła. Ciekawe jak w takim wypadku zrobiony jest układ kierowania.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #58 : 26 Lipca 2010, 12:31:50 »
0

- Panie milicjancie, nie wiem jak to się stało. Zszedłem z pozycji i nagle się w rowie po drugiej stronie drogi znalazłem...
- Pan nabierze powietrza i dmuchnie tu...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #59 : 26 Lipca 2010, 13:21:02 »
0


http://en.wikipedia.org/wiki/MAZ-7917

Skoro coś takiego może paradować po ulicach stolicy...
To chyba od tego wehikułu pożyczono podwozie (dokładnie z wersji MAZ-547A, która nie posiada osi tocznej).


Jeśli komuś potrzeba czegoś cięższego, to polecam nowszą wersję wyrzutni Topol M: MZKT-79221. Tam jest już napęd 16x16
« Ostatnia zmiana: 26 Lipca 2010, 13:50:18 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: 1 2 [3] 4 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!