Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 11:08:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Transportery na tor 1000 mm  (Przeczytany 6368 razy)
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« : 25 Sierpnia 2010, 20:05:39 »
0

Na prośbę Łowcy wklejam:

Poszukuję informacji o oznaczeniach fabrycznych typu, oraz okresach produkcji i producentach, danych technicznych, DTR-ki, etc...

Na razie wiem, że transportery na tor 1000 były zbudowane w 3 wariantach:
typ 1 - krótkie, z jakby nie litej szerokości ramą, numery od 38… 7000 i od 38… 7100 wzwyż
typ 2 - długie, numery od 40… 7300 wzwyż
typ 3 - krótkie, ale z pełną ramą, numery od 40… 7100 wzwyż

Typ 2 i 3 produkowane były w ZNTK Wrocław oddz. Oława. Te najstarsze umownie nazwane przeze mnie typ 1 (przez kolejarzy zwane strucle lub gnieciuchy) podobno produkowany były w latach 60tych w ZNTK Poznań.
Z posiadanych informacji wnioskuję, że transportery na tor 1000, które nazwałem umownie typ 2 to jest typ Tw6a/100 i zaczęto produkować w roku 1978.

Transportery które nazwałem umownie typ 3 były budowane jako ostatnie w latach 80-tych. To by tłumaczyło dlaczego to te dłuższe mają oznaczenie typu Tw6a/100. Logicznie rozumując transportery, krótkie ale z pełną ramą (numery od 40… 7100 wzwyż) powinny mieć oznaczenie typu Tw6b/100 – czy mam rację , czy się mylę ?
Transportery na tor 750 tak właśnie były oznaczane kolejnymi literkami wraz z wprowadzaniem ich do produkcji ( Tw6, Tw6a75 czyli wzmocnione Tw6, Tw6b75 czyli Adamowskie najkrótsze do cystern, Tw6c75 czyli długie ).

Czy ktoś wie jakie dokładnie były oznaczenia typów transporterów na 1000 oraz gdzie i w jakich latach, który  typ był produkowany ?
Mam też pytanie czy orientuje się ktoś na jakiego typu transporterach były budowane w WMD Resko cysterny Rgddyyhp - logika mi mówi, że pewnie na tych najstarszych 38 ton...
Czy były to transportery skreślone z inwentarza ? w jakich latach wagony te WMD Resko budowało ?
A może posiada ktoś może jakieś listy numerów inwentarzowych odpowiadających numerom fabrycznym, oraz producentom i latom produkcji transporterów na tor 1000 ?
Proszę o kontakt na pksneofita@o2.pl
Łowca
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
sinyou135
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 26 Sierpnia 2010, 02:19:24 »
0

Ja nie znam się zbyt dokładnie na transporterach, ale z tych zdjęć wynika ze cysterny  z reska kursujące w Koszalinie były w większości z tych typu 1 ale i budowano je na krótkich ze zwykła ramą.
http://www.garnek.pl/sinyou1/8128256/pociag-z-cysternami-z-koszalina
Tak wiem na zdjęciach tego nie widać ale oglądałem film i tam dokładnie widać ze tylko jedna cysterna jest na zwykłej ramie a pozostałe na tej tzw wygiętej.
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 28 Sierpnia 2010, 14:48:34 »
0

Łowca donosi dalej:

Na skutek dalszych dociekań i konsultacji chirurgicznych ustalić mi się udało, że:

Transportery, które nazwałem umownie typ 1 ( krótkie z nie jednolitą ramą ) to jest typ fabryczny Tw6/100, produkowane przez ZNTK Wrocław oddz. Oława od roku 1976 do roku nie wiem którego. Numery fabryczne idą od 01 wzwyż zgodnie z numerami inwentarzowymi od 00-38446 7001-2, najwyższy numer jaki udało mi się ustalić, że był tego typu to prawdopodobnie 00-38446 7137-4, więc wyprodukowano ich co najmniej ok. 140 sztuk.
Wg. mnie produkowane one mogły być nie dłużej niż do około 1980-1981 roku.
Cysterny Rgddyyhp produkowane przez WMD Resko zabudowane były właśnie na tego typu transporterach i wybudowane zostały prawdopodobnie w latach 80-tych zostało ich zbudowanych prawdopodobnie ponad 30 sztuk. Numeracja ich szła od 00-200746 001-3 wzwyż, najwyższy numer na jaki się gdzieś natknąłem to 00-200746 033-6.
Do dzisiejszych czasów nie ocalała żadna z MON-owskich cystern Rgddyyhp, ocalały natomiast 2 sztuki takich transporterów w Piasecznie i być może także 1 lub 2 w Gryficach.

Transportery, które nazwałem umownie typ 2 ( długie przestrzenne ) to jest typ fabryczny Tw6a/100, produkowane przez ZNTK Wrocław oddz. Oława od roku prawdopodobnie 1981 lub 1982 do 1985. Nie znam numerów fabrycznych, a numery inwentarzowe szły od 00-40446 7301-2 wzwyż natomiast najwyższy numer na jaki się natknąłem to 00-40446 7354-1 więc wyprodukowano ich co najmniej ok. 55 sztuk.
Do dzisiejszych czasów ocalało co najmniej 11 sztuk takich transporterów: 4 w Piasecznie, 2 w Koszalinie, 2 w Dobrach Nowogardzkich, co najmniej 1 lub więcej w Gryficach i 2 w skansenie w Gryficach.

Transportery, które nazwałem umownie typ 3 ( krótkie z jednolitą ramą) to jest typ fabryczny nie wiem jaki ( logika podpowiada mi, że albo Tw6b/100 albo ewentualnie Tw6a/100/2 – a może ktoś by zweryfikował ? bo może jeszcze co innego ), produkowane były przez ZNTK Wrocław oddz. Oława od roku 1985 do 1989. Nie znam numerów fabrycznych, a numery inwentarzowe szły ( chyba ) od 00-40446 7101-6 wzwyż, ( aczkolwiek najniższy na jaki się natknąłem to 00-40446 7121-4 ). Najwyższy numer na jaki się natknąłem że był to jest 00-40446 7181-8 więc wyprodukowano ich co najmniej ok. 80 sztuk
Do dzisiejszych czasów ocalało co najmniej 17 sztuk takich transporterów po 4 w Piasecznie i w Koszalinie, w Dobrach Nowogardzkich 3 plus 3 „koszalińskie” czyli razem 6, co najmniej 1 w Gryficach i 2 w skansenie w Gryficach.

Z racji swojej nieco innej konstrukcji niż te na tor 750, transportery na tor 1000 były podobno kłopotliwe w naprawie w przypadku uszkodzenia konstrukcji ramy. Naprawa takich uszkodzeń wymagała rozcięcia konstrukcji a następnie zespawania od nowa przez zakład z uprawnieniami do spawów wytrzymałościowych co wg. mnie w praktyce powodowało możliwość ich naprawy jedynie u producenta ZNTK Wrocław a następnie być może także w Interlok-u w Pile, po likwidacji ZNTK Wrocław..
Chyba częstym zjawiskiem było to, że stacja dysponująca dużą ilością transporterów w praktyce miała ich niedobór, bo bardzo duży ich odsetek był wyłączony z eksploatacji na skutek uszkodzenia ramy i braku możliwości naprawy na miejscu w Resku ( PKD ) lub Piasecznie ( GKD ), przynajmniej do przełomu lat 80/90 gdy przewozy zaczęły na łeb na szyję spadać i większość taboru stała się zbędna. Wg. mnie rozpoczęto wtedy masowo kasować stare transportery typu Tw6/100 wobec ogólnej nadwyżki taboru spowodowanej spadkiem przewozów i stosunkowo młodym wiekiem prawie nowych transporterów z końca lat 80-tych.
Oto przykładowy dokument potwierdzający tę tezę.
 




Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!