Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:43:20 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Koleje cegielniane okolic Nowogrodźca.  (Przeczytany 13437 razy)
Drangnel
Nowicjusz
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie



« : 06 Października 2010, 19:49:26 »
0

Witam.
(Mam nadzieję, że nie zostanę zamordowany za wielkość obrazków ;] - zrób sobie herbatkę, poczekaj aż post się załaduje w całości ,a nie będziesz żałował -przynajmniej mam taką nadzieję)

Najpierw krótki wstęp do tego, co przedstawiam. Napisałem ‘kolejki okolic Nowogrodźca’, bo zamierzam przedstawić kilka jednocześnie – między innymi dlatego, że trudno jest jednoznacznie określić, do której cegielni należała dana kolejka. Żadna z nich już nie istnieje, a było tego (cegielni) dość sporo w rejonie. A że pochodzę z Nowogrodźca…. To macie określone jako ‘okolic Nowogrodźca’ – prawie wszystkie znajdują się na terenie gminy.

Dzisiaj przedstawię rys historyczny (W oparciu o materiały znalezione w internecie). Mam zamiar przejść się i porobić fotki tego , jak to wygląda obecnie (ale zabieram się do tego i zabrać się nie mogę). Zbierałem się do przedstawienia wam tego już od pewnego czasu, ale właśnie trafiłem na bardzo ciekawe materiały w postaci zdjęć, i postanowiłem podzielić się od razu.


Siegersdorfer Werke    (Zebrzydowa)

"Korzystne położenie komunikacyjne i bogate złoża wysoko wartościowych iłów pozwoliły Zebrzydowej wybić się na ważny ośrodek ceramiczny.
 Zakład w Zebrzydowej (Siegersdorfer Werke), który powstał 2 czerwca 1872r., był na ówczesne czasy najnowocześniejszym i największym zakładem w Europie zatrudniającym ponad 900 osób. Zakłady rozwinęły się do rozmiarów wielkiego zakładu wzorcowego przemysłu ceglanego. W roku 1894 zakład został przekształcony w spółkę akcyjną. W tym okresie produkowano rocznie 40 mln cegieł.
W 1939 roku zebrzydowskie zakłady posiadały 9 wielkich pieców pierścieniowych i zatrudniały 1200 osób. 27 listopada 1945 roku zebrzydowskie zakłady ceramiczne zostały spalone przez niemiecką organizację podziemną Freies Deutschland, którą kierował Alfred Kiihne z Bolesławca".

 "Duże zasługi pracy radcy budowlanego Friedricha Hoffmanna oraz wynalazcy pieca pierścieniowego były widoczne w Zebrzydowej oraz w Bolesławcu. Pierwsze zastosowanie pieca miało miejsce przy produkcji i wypalaniu cegieł w Zebrzydowej. W Nowogrodźcu w Klinkierni Ołdrzychów do dziś istnieje taki piec" (W zeszłym roku niestety zakład został zamknięty).

Zakład był na prawdę pokaźnych rozmiarów. Czerpał glinę z przynajmniej trzech miejsc. Glinianka przy zakładzie (1) nie znalazłem co prawda na mapie kolejki do niej, ale mapę mam z końca działalności zakładu, a z planu sytuacyjnego (i z pozostałości przejazdu na leśnej drodze), widać, że ‘coś tam było’. Drugie wyrobisko (2) mieściło się nieco dalej i kolejka musiała przekroczyć linię normalnotorową (wąskotorówka szła górą na wiadukcie).



Jeszcze dorzucę jedną ciekawostkę- na mapie widać projektowaną autostradę A4.
Mapa jest z 1943roku. Autostradę zrobili dwa lata temu (dokładnie po tej trasie)





A teraz seria zdjęć z wnętrza zakładu – widać wewnątrzzakładowy transport szynowy.










I pozostałości zakładu obecnie (w oddali widać wyrobisko, które działało sobie spokojnie na potrzeby Bolesławieckich zakładów ceramicznych do tego roku):



Napisałem ,że z trzech miejsc brano glinę, a wymieniłem tylko 2. A więc oto i trzecie (a być może i 4)

Między Nowogrodźcem a Zebrzydową mieściło się naprawdę sporych rozmiarów wyrobisko, zaopatrujące 2 cegielnie: Zebrzydową i Czerną – Tutaj nie jestem pewien sposobu transportu do Zebrzydowej – na mapie nic nie mam. Prawdopodobnie była wykorzystana linia normalnotorowa biegnąca przy samym wyrobisku. Możliwe, że w późniejszym okresie całość wyrobiska należało do Czernej.



Na mapie jest kolejna ciekawostka- zaznaczona na zielono.. kolej linowa transportująca coś (pewnie glinę – wspomniane 4 źródło- z kopalni po drugiej stronie rzeki do bocznicy kolejowej ).

Linia na zachód prowadziła (prawdopodobnie, bo według tej mapy kończy się przy drodze) do Czernej i tamtejszej cegielni (ale to nie jest pewne – być może kolej działa tylko na terenie wyrobiska, a dalej ciężarówki, ale przy tej ilości gliny- wątpię, a może kolej prowadziła jakoś do Zebrzydowej?... nie mam na dzień dzisiejszy żadnych danych ). A co do samego wyrobiska…
















Jak widać – działo się tam.
Do dzisiaj jest to teren górniczy dawne wyrobisko teraz przekształca się w hałdę piachu z pracującej tuż obok kopalni glinki kaolinowej. Na terenie dawnego wyrobiska znajduje się staw z niesamowicie błękitną wodą (a hałdy też są świetnym miejscem na spędzanie letnich dni  )



Natomiast sama cegielnia w Czernej (Werk Tschirne Tonhain Tongruben)…
Cegielnia działała jeszcze niedawno pod flagą BZMO (Bolesławieckie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych) Jednak połączenia z zaprezentowanym wyrobiskiem już nie miała (co najwyżej ciężarówki). Obecnie stoi zamknięta.  Ta cegielnia Posiadała także drugą linię wąskotorową – od cegielni do bocznicy normalnotorowej na stacji Gierałtów-Wykroty. Sam jeszcze pamiętam tory  przy drodze (na samej bocznicy zachowały się jeszcze pokaźne kawałki, a ostatni przejazd zaasfaltowano dopiero w zeszłym roku)





Lasy pod Brzeźnikiem.
W tym przypadku mogę tylko pokazać mapę i później może zdjęcia z terenu. Żadnych dokładniejszych informacji nie posiadam. Mogę tylko powiedzieć to, co widać- były dwie cegielnie zlokalizowane w lesie (do dzisiaj zachowały się 2 kominy wystające w różnych miejscach z lasu niedaleko drogi 94 Zgorzelec-Wrocław)
Surowiec był czerpany przy samych cegielniach. Kolejka łączyła cegielnie ze sobą oraz z bocznicą normalnotorową na linii E30.





Na południe od Nowogrodźca:
Gościszów.
Cegielnia istniała jeszcze do niedawna (także pod flagą BZMO), jednak ostatnimi czasy nie wygląda to za ciekawie – zniknął charakterystyczny dla krajobrazu komin. A zakład stoi jako magazyn. Kolejka istniała od pobliskiego wyrobiska do zakładu. Podjeżdżała od tej samej strony ,co bocznica normalnotorowa .


Można zauważyć ślady po kolejce przy bocznicy: zasypane fragmenty torowiska.

A także pozostałości po maszynie do przeciągania wagonów



A tutaj widok na dolinkę, w której biegły tory z wyrobiska:




Nowogrodziec :
Była jeszcze jedna cegielnia tuż przy linii kolejowej. Wyrobisko znajdowało się tuż przy zakładzie (za torami  ). Wspominam o tym tylko z powodu lokalnych legend o zatopionych w stawie wagonikach. Obecnie na terenie dawnej Cegielni znajduje się (już zamknięte) wysypisko śmieci. A staw jest malowniczym miejscem w lesie . W późniejszym okresie doszło jeszcze drugie wyrobisko po przeciwnej stronie zakładu.


Na zielono wspomniana cegielnia. Na niebiesko- czyżby kolejna cegielnia/ garncarnia?

I na koniec. Ogólna mapka z zaznaczonymi wspomnianymi miejscami.
I tak:
1-   Zakłady w Zebrzydowej
2-   Czerna
3-   Gościszów
4-   Nowogrodziec
5-   Las pod Brzeźnikiem
6-   Wypatrzony jeszcze jeden bliżej niezidentyfikowany fragment wąskiego toru.
7-   W tym miejscu mieściła się głębinowa kopalnia gliny. Zamknięta parę lat temu i zrównana z ziemią – teraz powstanie tam pole golfowe Ciekawostką jest, że po zamknięciu, złożona sieć torów na powierzchni rozpłynęła się w ciągu tygodnia (można podejrzewać, iż upłynniła się w alkohol ;] ). Kopalnia posiadała jeden … hmm i teraz nie wiem jak to się zwie , bo szyb jest pionowy, a sztolnia pozioma. Tam dziura w ziemi miała nachylanie koło 45 stopni Wagoniki z wnętrza wyciągane były na linach.
8-   Klinkiernia Ołdrzychów


Na sam koniec napiszę jeszcze, że w tym rejonie nie jest niczym nadzwyczajnym zobaczyć naczynie z koleby służące, jako zbiornik na wodę, czy coś w tym stylu (a wiem nawet, gdzie na podwórkach stoją 2 kompletne wagoniki z kopalni głębinowej)
Zapisane

Normalny..... do rzeczywistości.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 07 Października 2010, 01:57:57 »
0

Bardzo ciekawe opracowanie - zdecydowanie warto było robić herbatę .
Śledząc opisywane przez Ciebie miejsca na Geoportalu widać kolejkę łączącą cegielnię w Czernej ze stacją Gierałtów-Wykroty oraz układ torów na terenie samej cegielni (przy okazji - obok stacji widać na mapie charakterystyczne przerywane nasypy, które po przejściu na ortofotomapę zmieniają się nareszcie w autostradę...).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #2 : 09 Października 2010, 13:40:14 »
0

 Kopalnia posiadała jeden … hmm i teraz nie wiem jak to się zwie , bo szyb jest pionowy, a sztolnia pozioma. 

sztolnia upadowa?
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3 : 25 Marca 2011, 14:34:46 »
0

Sztolnią jest wyrobisko korytarzowe (zwykle o niewielkim przekroju) drążone w górotworze ze zbocza góry poziomo lub pod niewielkim wzniosem.
Zaś upadowa to wyrobisko korytarzowe nachlone do 45 stopni (tzn. drążone po upadzie). Łączy dwa poziomy wydobywcze lub powierzchnię ze złożem.

Czyli dziura wchodząca skośnie w ziemię (w dół), to upadowa
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #4 : 25 Marca 2011, 15:49:29 »
0

Czyli dziura wchodząca skośnie w ziemię (w dół), to upadowa
niekoniecznie, może to być również dowierzchnia (zależy, czy wyrobisko było drążone po upadzie, czy po wzniosie).
Aby sie nie pomylić, proponuję po prostu "pochylnia" Chichot
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Drangnel
Nowicjusz
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 14 Czerwca 2011, 12:22:02 »
0

Jakiś czas temu przeszedłem się z aparatem do miejsca oznaczonego na dużej mapie jako "5".
Jak już wspomniałem, są to 2 wystające z lasu kominy, które będąc cegielniami, miały połączenie z bocznicą normalnotorową na linii E30. Nie znam historii tego zakładu, jednak mogę powiedzieć, że został wybudowany już w czasie funkcjonowania głównego zakładu w Zebrzydowej. Na cegłach z których zbudowane są przewody dymne widnieje logo Siegersdorfer Werke.

Krótka fotorelacja ze zwiedzania:
Na początek przedstawiam mapkę z naniesionymi miejscami znajdującymi się na zdjęciach.


Na pierwszym zdjęciu dawne wyrobisko i fragment budynku :


Sam komin (czyli jedyne co pozostało w jednym kawałku):



Droga, która kiedyś była torami:

 
I oddzielenie się drogi (po lewej) od starotorza (po prawej) przy drugim kominie:


Drugi komin:


I dolinka w której biegło torowisko na wysokości komina (co ciekawe, wygląda na to , że nie było tu żadnej bocznicy - możliwe, że to był starszy zakład, który po wyczerpaniu się złoża został przebudowany kawałek dalej ("na oko" można tak powiedzieć, bo ten komin bardziej się sypie, więc może być starszy)):


Dalszy szlak w kierunku bocznicy normalnotorowej:



Ten fragment opanowały bobry (chyba dopiero w tym roku doprowadziły do przerwania nasypu):


Dojazd do linii E30:


I teren samej bocznicy (w związku z modernizacją linii, praktycznie nic nie pozostało). Wąski tor biegł górą, normalny po lewej w dole (nie wiem jak to działało). W tym konkretnym miejscu pod wąskotorówką przechodziła droga.

« Ostatnia zmiana: 14 Czerwca 2011, 12:25:23 wysłane przez Drangnel » Zapisane

Normalny..... do rzeczywistości.
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!