Świat kolejek wąskotorowych SMF
22 Listopad 2019, 14:26:02 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Rumuńskie wąskotorowe bliskie spotkania trzeciego stopnia  (Przeczytany 9773 razy)
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


« : 08 Listopad 2010, 16:57:58 »
0

Na początku października wybraliśmy się z kolegą na XX Międzynarodowe Spotkanie Wąskotorowe, organizowane tym razem przez Calea Ferata Ingusta (CFI) w Rumunii. Główną atrakcją była możliwość przejechania większością czynnych odcinków, o zwykle leśnej proweniencji. Pociągi prowadzone były parowozami przewożonymi specjalnie na jeden przejazd z Criscior (lokomotywy same wjeżdżają i zjeżdżają z platformy samochodowej po improwizowanych pochylniach na podkładach), zwykle też skład z parowozem poprzedzany był spalinówką z otwartą platformą dla umożliwienia robienia zdjęć i filmów non-stop podczas jazdy. Dodatkowo co kilkaset metrów organizowane były fotostopy.
Główna część spotkania, połączona z profesjonalnymi  pokazami slajdów przygotowanymi przez uczestników, odbyła się w siedzibie CFI w Criscior (www.cfi.ro), przy czym na uczestnikach największe wrażenie zrobiła wielogodzinna prezentacja taboru spalinowego i parowego kursującego po pętli wśród zabudowań fabrycznych CFI (do lokomotyw podczepiano co chwila inne wagony osobowe / towarowe).
W sumie odwiedziliśmy 
A.   Zsuzsi Debreczyn – to jeszcze Węgry, po drodze. Turystyczna leśna z Mk48 ale przytrafił się też towarowy skład przygotowany dla dwóch węgierskich MK.
B.   Sibiu – Rasinari – wąskotorowy tramwaj wiejski, raczej przeciętna trasa wzdłuż asfaltu rozpoczynająca się przy wielkim cmentarzu w Sibiu (możliwość za opłatą wjazdu samochodem na teren cmentarza) i kończąca sie w uroczej wielkiej wsi / małym miasteczku Rasinari. W tramwaju mała frekwencja, mimo tego do środka nie zmieścił się zepsuty skuter – właściciel musiał popychać kilka kilometrów...
C.   Covasna – Comandau (po węgiersku Commando) – kiedyś drewno pozyskiwane w Comandau zjeżdżało do Covasny pokonując na wyciągu linowym stromy górski stok po pochylni (inclined plane) – teraz to jest przesieka. Do Comandau – odpowiednika naszych PGR-ów gdzieś na zadupiu w Bieszczadach -  wiedzie kiepska szutrowa górska leśna droga,  którą wjechała również na naczepie  lokomotywa i wagony. Z Comandau pojechaliśmy kilka kilometrów w las błotnistą dolinką wzdłuż potoku
D.   Moldovita – kilka zachowanych kilometrów niegdyś rozległego systemu kolei leśnych, cały czas wzdłuż asfaltu ale za to przez dłuuuugą wioskę (cos jakby tramwaj w Ozorkowie albo Śmigielska w Śniatach)
E.   Viseu de Sus (Mocanita) – ikona rumuńskiej turystyki wąskotorowej, ciągły ruch roboczy + drezyny służbowe + pociągi turystyczne na ok 40km szlaku. Do tego ciągły ruch w parowozowni i warsztatach naprawczych, formowanie składów, rozładunek drewna. Normalna żywa kolej w przepięknych okolicznościach przyrody (góry, rzeka, skały, tunele), najpiękniejsza jaką udało mi się do tej pory zobaczyć.
F.   Brad – Criscior – w zasadzie nic ciekawego oprócz malowniczego rurociągu ciepłowniczego wijącego się obok torów przez jakieś 2/3 trasy
G.   Abrud – Campeni – byłoby nudno gdyby nie cygańska wioska wprost ocierająca się dachami ruder o skrajnię pociągu. Wielka atrakcja i dla nas i dla nich – wszyscy wyszli na podwórka pomachać, wielu udało się przejechać na stopniach wagonów kilkaset metrów. Już na zdjęciach zobaczyłem że Cyganie mają małe wózki wąskotorowe do lokalnego transportu.
H.   Baita Stei – górnicza, wywóz urobku na powierzchnię, częściowo pokazowa elektryczna (maszynista nieskomplikowanym układem dźwigni styka odbierak do przewodów prądu stałego i „spawa”, w przypadku awarii odbieraka  kolega siada na pokrywie silnika i przytrzymuje odbierak do przewodów ręcznie) , częściowo spalinowa
I.   Criscior – siedziba CFI to osobny temat ale już wspomniałem we wstępie. CFI jest operatorem ruchu turystycznego na C, D, F, G ale jest to działalność uboczna, na co dzień naprawiają i modernizują tabor wąsko i normalnotorowy (np wstawienie silnika Caterpillara do L45H) oraz produkują konfekcję kolejową (własna odlewnia).
W Rumunii są jeszcze 3 większe wąskotorowe koleje przemysłowe eksploatujące głównie L45H (dane z prezentacji jednego z rumuńskich uczestników). Na tej wożącej węgiel kamienny można spotkać na co dzień znane z GŚ sceny: dzieci wskakujące na wagony i wyrzucające węgiel w torebkach foliowych.

Dla tych co dotrwali do końca sprawozdania, zamieszczam kilka zdjęć.
http://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Sprawozdanie#
Zapisane
adam
Zbanowany
Mechanik
***
Długość toru:: 180 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 08 Listopad 2010, 18:02:51 »
+1

witam - fantastyczna sprawa , parowozu wciąż czynne i sprawne. Choc zerkałem także na trakcje spalinową i poczciwe L45H (Lxd2)  jakieś na jednym zdjęciu stały wydmuszki , na której to kolejce?  - A jak widać także nadal ich używają.
Zapisane

Zarząd Kujawskich Kolei Dojazdowych w Krośniewicach
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 516 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #2 : 08 Listopad 2010, 18:29:37 »
0

Czarna wołga jest The best Chichot
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2615 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 08 Listopad 2010, 18:53:33 »
0

http://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Sprawozdanie#5537206646390567058 szkoda ze takiego widoku nie ujrzymy w Bieszczadach...
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1492 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #4 : 08 Listopad 2010, 19:09:40 »
0

Czarna Wołga super, kilka innych pojazdów również. Ciekawa również minikolejka elektryczna Uśmiech Widoki piękne.

Niemniej nic nie pobije tego zdjęcia:

http://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Sprawozdanie#5537206481130992674

Widok odrapanych rumunów nie cieszy, natomiast cieszy Disco w pobliskiej chałupinie Chichot
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 297 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 08 Listopad 2010, 20:44:37 »
0

http://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Sprawozdanie#5537206524011105074

Kto znajdzie na powyższym zdjęciu część z Lxd2, która u nas nie występuje w takim otoczeniu wygrywa przejażdżkę najszybszą Lxd2 w Polsce Mrugnięcie
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
Phinek
Gość
« Odpowiedz #6 : 08 Listopad 2010, 20:47:10 »
0

Przekładnię mechaniczną widać zalegającą po prawej stronie zdjęcia.
Zapisane
Michał Izydorczak
Młotkowy
**
Długość toru:: 89 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 08 Listopad 2010, 21:26:49 »
0

Czarna wołga jest The best Chichot

Zielona kombi w Comandau też rządzi Uśmiech. Pytanie do autora zdjęć: jest jeszcze w Comandau ruina Moskwicza dostosowanego do wąskiego toru podobnie jak Wołga?
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 516 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #8 : 08 Listopad 2010, 21:39:07 »
0

Panel chłodnicy leży rzucony na placu!?!?!
Przecież to nie do pomyślenia u nas Język
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Phinek
Gość
« Odpowiedz #9 : 08 Listopad 2010, 21:51:42 »
0

Przecież to nie do pomyślenia u nas Język

Eee... a kto deptał panel przy demontażu silnika MB na Karbiu?
Zapisane
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 08 Listopad 2010, 22:03:26 »
0

"poczciwe L45H (Lxd2)  jakieś na jednym zdjęciu stały wydmuszki , na której to kolejce?  - A jak widać także nadal ich używają"

Te odrapańce to w Comandau stoją. W Viseu de Sus o 6.30-7.00 wyjeżdżają w góry 1-2 składy z rumunami po drewno i wracają po 15.00, trzeci powinien być z taką skróconą wersją silnikowa co ktoś wspominał w innym wątku ale teraz nie widziałem, oprócz tego kilka odstawionych.  Bardzo klimatyczne sa składy zimą bo wożą dodatkowo na platformach siano dla koni. W Criscior na hali zamienionej w minimuzeum stoi z 10 odstawionych rumunów zderzak w zderzak, dodatkowo ze cztery na hali naprawczej + jeden pojawia się na zdjęciach. Na trzech wspomnianych kolejach przemysłowych królują oczywiście L45H.

Odnośnie Moskwicza w Comandau - nie widziałem. Ale przyznaję, że nie spenetrowałem wszystkich szop i zakamarków. Może gdzieś gnije w pokrzywach.
« Ostatnia zmiana: 08 Listopad 2010, 22:56:13 wysłane przez bastionn » Zapisane
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 297 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 08 Listopad 2010, 22:49:33 »
0

Panel chłodnicy leży rzucony na placu!?!?!
Przecież to nie do pomyślenia u nas Język

Ty to wygrałeś naprawę tego Faura  Język
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 365 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #12 : 09 Listopad 2010, 00:59:47 »
0

Fajne zdjęcia zwłaszcza że na niektórych są utrwalone dwie serie lokomotyw nie spotykanych u nas tzn. L18H i L35H(protoplastę L45H).
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 13 Listopad 2010, 09:23:12 »
0

Jeszcze kilka informacji praktycznych odnośnie Mocanity, raczej niezbyt dobrych dla poszukujących oryginalnych klimatów "dzikich rumuńskich Karpat":
1. Pociąg turystyczny jedzie ze stosunkowo nowymi i wygodnymi szwajcarskimi wagonikami (wcześniej oryginalne drewniaki z kozą w środku), latem oczywiście letniaki.
2. Pociąg turystyczny dojeżdża tylko do stacji Paltin (ok 22km, wcześniej do Fainy - 31km), co oznacza że nie jedzie przez  znajdujące się pomiędzy Paltin a Faina tunele. W Paltin wybudowano kilka drewnianych "parasoli" ze stolikami, miejscem grillowym, jest czysto, schludnie i turystycznie.
3. W Viseu de Sus  pomiędzy stacją z parkingiem a szopą i warsztatami budowane jest ogrodzenie a strażnik przy bramie pilnuje żeby turyści nie wchodzili do części roboczej.

Dlatego (nie zaczyna się zdań od "dlatego") aby zobaczyć więcej można:
a) pojechać porannym składem roboczym do Fainy, ew. Valea Babii (38km), bilety u kierownika pociągu
b) pojechac na jakąś imprezę dla fotografujących, szczególnie polecam http://www.wassertalbahn.ch/ , Michael Schneeberger, będący autorem większości dobrych zdjęć pojawiających się na oficjalnej stronie oraz albumu do kupienia w Viseu, dwa razy do roku robi "Fotowoche" z kombinowanymi składami, na całej trasie. Podobno rezerwacja wymagana co najmniej pół roku wcześniej...
Oficjalna strona kolejki: http://www.mocanita.ro/Mocanita.htm



« Ostatnia zmiana: 13 Listopad 2010, 10:43:38 wysłane przez bastionn » Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 818 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 26 Styczeń 2019, 22:12:22 »
+1

Był ktoś ostatnio na tej kolejce: https://www.dusekarpat.cz/rumunsko/mocanita-hutulca/pl/
Kolej wąskotorowa Moldovița
(kolej wąskotorowa Mocănița Huțulca, kolejka Huculka)
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 945 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 28 Styczeń 2019, 21:42:37 »
0

Był ktoś ostatnio na tej kolejce: https://www.dusekarpat.cz/rumunsko/mocanita-hutulca/pl/
Kolej wąskotorowa Moldovița
(kolej wąskotorowa Mocănița Huțulca, kolejka Huculka)


Ja w zeszłym roku? A co pomóc?
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 818 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 29 Styczeń 2019, 10:37:59 »
0

Coś zmieniło się od tego opisu "Bastiona" z 2009 roku?
Cytuj
Moldovita – kilka zachowanych kilometrów niegdyś rozległego systemu kolei leśnych, cały czas wzdłuż asfaltu ale za to przez dłuuuugą wioskę (cos jakby tramwaj w Ozorkowie albo Śmigielska w Śniatach)

Jestem często na Zakarpaciu, trzy dni chyba wystarczy na dojazd na kolejką i powrót do Chusta (Velatino) - miejsca pobytu.
Zapisane
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 05 Kwiecień 2019, 11:53:23 »
+1

Chwilę tutaj nie zaglądałem, nie wiem czy już byłeś w Moldovicy, na pewno 3 dni wystarczą, celuj w dni gdy skład jedzie z parowozem. Zmiany są takie jak pisałem w Feldbahntreffen 2018, czyli

Moldovita - osiągnęła ostateczną długość, od byłej stacji normalnotorowej Moldovita (tory wąskie ułożone bezpośrednio na normalnych niezdemontowanych) do Argel (wiaty, catering etc)

bardzo urokliwa kolejka, zajrzyj na zdjęcia, to te gdzie pociag jedzie szeroka dolina przy drodze i przy rzece, wśród domów i koników, łatwo rozpoznac.


Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!