Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:30:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej jednoszynowa systemu Lartigue'a  (Przeczytany 7028 razy)
PAFAWAG
Mechanik
***
Długość toru:: 172 m

W terenie W terenie


WWW
« : 03 Grudnia 2010, 20:33:18 »
0

...to kolejna (po czymś takim, jak np. kolej balonowa czy kolej atmosferyczna) kolejowa ciekawostka - jeden z wcześniejszych systemów kolei "jednoszynowej" (w cudzysłowie, gdyż tabor, poruszając się po torze A-kształtnym, podpierał się o niego po bokach).

Kolej taką wymyślił Francuz, pan Franc,ois Lartigue, i reklamował ją jako tanią w budowie i eksploatacji. Poza krótkotrwałymi eksperymentami na Kontynencie, jedyna długodziałająca linia kolejowa systemu Lartigue'a została zbudowana w 1888 roku w Irlandii - połączyła miasta Listowel i Ballybunion.

Przewożono i pasażerów, i towary. Lokomotywy skonstruował znany konstruktor parowozowy Anatole Mallet - każda posiadała po dwa kotły (po obu stronach A-kształtnego toru), z czego wynika posiadanie dwóch palenisk i dwóch zestawów kół napędnych (ściskających po bokach szynę jezdną) - każdy zestaw zawierał 3 koła wiązane. Początkowo tendry były wyposażone w napędy pomocnicze, jednak później zlikwidowano je.

Charakterystycznymi obiektami inżynieryjnymi dla kolei systemu Lartigue'a były obrotnice, zwrotnice (obie wyglądały niemalże tak samo - obracane przęsło toru na kolistej, murowanej podstawie), podnoszone ręcznie mosty umozliwiające przejazd przez tor oraz... Specjalne, wpinane w skład pociągu obustronne "schodki" - dzięki nim pasażerowie mogli przejść na drugą stronę stacji/peronu nie okrążając pociągu).

Linia istniała aż do 1924 roku, kiedy to, wskutek uszkodzenia w czasie wojny domowej, nie została ponownie uruchomiona i poszła na złom

Jednak nie wszystko znikło - na dawnej stacji Listowel zachowały się dwie podstawy obrotnic oraz bodajże fragment toru (teren ten jest obecnie objęty specjalnym parczkiem). Na początku lat 90. powstała spółka chcąca przywrócić fragment linii kolejowej systemu Lartigue'a, co zakończyło się... Sukcesem, i w 2003 roku unikalna linia (wraz ze zbudowanymi replikami jednostek taboru) odżyła na długości ponad pół kilometra   I kto tu teraz powie, że "niedasię"?... Obecna stacja kolejki znajduje się w odległości ok. 100 metrów od pierwotnej lokalizacji stacji Listowel, na której wciąż są pozostałości linii zbudowanej w 1888 roku...

Jedyne co, to replika lokomotywy parowej projektu pana Malleta jest napędzana silnikiem spalinowym, umieszczonym w tendrze.  Niezdecydowany

Strona kolei: http://www.lartiguemonorail.com/Index.htm

Jutubowe filmiki: http://www.youtube.com/watch?v=dFeKmBa3olE

Niedasizm ewidentnie poszedł się bujać, natomiast IMVHO szkoda, że kolej jest na chwilę obecną eksploatowana jedynie jako "cudo na kiju", o czym świadczy chociażby ten pasaż widokowy, urządzony wzdłuż 3/4 toru szlakowego. Ja nie mówię, że wybudowanie takiego miejsca do obserwacji to zuoo, ale jednak mimo wszystko szkoda, że odbudowana linia zupełnie nie pełni funkcji użytkowych (nie prowadzi prawdziwych przewozów zamiast jazd wte i we wte po krótkim torze). Może w przyszłości uda się ją stopniowo przedłużyć aż do Ballybunion, miasto to wiele by zyskało po przywróceniu tam historycznego i jedynego takiego na świecie ciągu komunikacyjnego. Grunty pod dawną linią są pewnie sprzedane, jednak gdyby udało się pokonać tę barierę, linia pana Lartigue'a odżyłaby w pełni...
Zapisane

"Jeśli kolejka tak bardzo przeszkadzała mieszkańcom, to dlaczego podczas ostatniego jej przejazdu wzdłuż trasy musiały stać oddziały milicji, bo ludzie potestowali przeciw jej zamknięciu?" Wrocław Wąsk. - Trzebnica Gaj, 27.05.1967...
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #1 : 05 Grudnia 2010, 21:55:10 »
0

Pozostaję pod wrażeniem przejazdu/mostu/wiaduktu -chciałem napisać zwodzonego, ale wody tam ani trochę... Chichot
Końcówka filmu: http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629
Zapisane

Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 05 Grudnia 2010, 22:34:46 »
0

Bieg to miało jednak dość niespokojny.
Zapisane

785mm
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #3 : 05 Grudnia 2010, 23:00:33 »
0

Pozostaję pod wrażeniem przejazdu/mostu/wiaduktu -chciałem napisać zwodzonego, ale wody tam ani trochę... Chichot
Końcówka filmu: http://www.britishpathe.com/record.php?id=11629


Ale przynajmniej mają pewność że nikt im furmanką nie wiedzie na przejazd w ostatniej chwili
Zapisane

To jest przekaz.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 05 Grudnia 2010, 23:03:35 »
0

Nie wiem czemu ale u meni nie da się tego odtworzy ;/
Poza tym ja bym to nazwał kolejko 3 szynowa na stelażu.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!