Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:20:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Instrukcja dot. malowania budynków oraz wykonania tablic stacyjnych  (Przeczytany 12393 razy)
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« : 04 Stycznia 2011, 18:49:04 »
0

Witam!

Mam dwa pytania:

1. Czy była na PKP instrukcja dotycząca malowania budynków kolejowych, lub czy rozdział jakiejś innej instrukcji regulował te kwestie?

2. Czy była instrukcja lub norma zakładowa/branżowa, regulująca wykonywanie tablic z nazwami stacji i tabliczek informacyjnych na dworcach?

Dziękuję za odpowiedzi
Pozdrawiam
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Phinek
Gość
« Odpowiedz #1 : 04 Stycznia 2011, 19:41:13 »
0

ZTCP to na piktogramy była norma.
Zapisane
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #2 : 04 Stycznia 2011, 19:59:06 »
0

Bardziej niż piktogramy interesuje mnie wykonawstwo tablic z napisami. Czy były zasady stosowania obwódek? Jakie były kształty strzałek? Wielkości liter? itp. Czcionkę (mam nadzieję, że dobrą) można do tablic można pobrać tu: http://forum.n-orma.pl/download.php?id=2028&sid=50047b36b1018b922cab9f87d11ed1d9 )
« Ostatnia zmiana: 04 Stycznia 2011, 20:04:47 wysłane przez Bartosz Uryga » Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3 : 06 Stycznia 2011, 11:35:01 »
0

Patrząc na zdjęcia można zobaczyć, że krój liter i kształt tablic były często charakterystyczne dla danej kolejki.  Nawet jeśli była jakaś instrukcja to słabo jej przestrzegano.

Edit: zmień kodowanie
« Ostatnia zmiana: 06 Stycznia 2011, 12:02:21 wysłane przez Phinek » Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #4 : 06 Stycznia 2011, 17:06:10 »
0

Nawet na normalnym ,ponoć ustandaryzowanym torze, co rejon Polski to inaczej tablice wyglądają - tu, na zachodzie akurat jest dość standardowo, ale np. w Kuj-Pom czy na Podkarpaciu już mamy inne czcionki, niebieskie tła...
Zapisane

klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 07 Stycznia 2011, 21:15:07 »
0

Jeśli chodzi o tor normalny w Polsce to w chwili obecnej obowiązują dwie normy co do wykonania tablic stacyjnych (krój czcionek, wielkość liter, kolor obramowania, wymiary)proponuję zerknąć do:

1.  Norma UIC 413 - wytyczne dotyczące zasad estetyzacji i kolorystyki budynków i budowli kolejowych służących do prowadzenia ruchu kolejowego i obsługi podróżnych oraz elementów informacji wizualnej - 2003r.

2. Instrukcja o wskaźnikach i sygnałach tarczowych. Tom II. Zasady konstrukcji i wzory barwne.

(jeśli chodzi o pozycję nr 2 nie jestem pewien czy akurat tam są podane jakieś informacje na w/w temat)

Można by było jeszcze zerknąć jeszcze do :
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172 poz.1444 z dnia 9 września 2005r.)


Co do stosowania tych przepisów to różnie jest - zależy od danego zakładu linii kolejowych. W  modernizowanych i nowo budowanych liniach raczej te przepisy są przestrzegane.

Jeśli kogoś interesują powyższe normy zainteresowanym mogę podesłać skany na pocztę ewentualnie sprawdzić i zamieścić na forum  odpowiednie fragmenty.

Kilka fotek z tablicami z modernizacji  linii kolejowej E-20 Warszawa - Terespol :
http://radiobiper.info/galerie_zdjecia/2010012618581511.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/3466/013ni.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/8026/039q.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/1760/045u.jpg
http://img32.imageshack.us/img32/1977/043rfs.jpg
http://img44.imageshack.us/img44/2125/057zm.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/572/img0453e.jpg
« Ostatnia zmiana: 07 Stycznia 2011, 21:17:41 wysłane przez klon200 » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #6 : 07 Stycznia 2011, 22:03:39 »
0

Z całym szacunkiem dla normalizatorów kroju obramówki... obstawiam, że kolej jest na tyle dużym molochem i ma tyle dużo stacji, że zanim wszystkie tablice stacyjne zostaną przeprawione to już wyjdzie nowe rozporządzenie i znów zajdzie konieczność przeprawiania wszystkiego od nowa...
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #7 : 01 Grudnia 2013, 07:24:25 »
0

Z tego co kojarzę, a nawet chyba gdzieś na dysku mam, PKP PLK wydało jakieś zalecenia dotyczące informacji wizualnej, być może oparte na ww. normie, obejmujące też tablice stacyjne. Patrząc po różnych liniach i okresach, na tablicach stacyjnych, a zwłaszcza oznaczeniach nastawni widać stosowanie przez długi czas białego tła z czarnymi literami, u schyłku PRL albo początku III RP pojawiły się tablice niebieskie z białymi literami i obwódką. Te zostały na nastawniach do dziś i dalej są właśnie takie montowane, choć być może nie wszędzie. Na niektórych nastawniach czy strażnicach pojawiały się oznaczenia w formie sgraffito albo litery/cyfry wycięte z blachy zamocowanej kilka centymetrów od lica ściany. Tak więc niby reguły nie ma, ale pewne prawidłowości można dostrzec - trudno mi powiedzieć, czy wynika to z jakichś oficjalnych instrukcji/zaleceń.

Na wąskim była chyba jeszcze większa różnorodność i samowolka, nawet w samej nazwie stacji - czasem występuje skrót "Wąsk.", a czasem mój ulubiony "W-ski" (raczej oficjalna nazwa była "Wąskotorowy", choć może to też było niejednolite?). Tutaj też pojawia się dyskusyjna kwestia rodzaju gramatycznego przymiotników dodanych do stacji. Bo czy jest np. (ten) Hrubieszów Towarowy, czy Hrubieszów Towarowa (ta stacja)?

2. Instrukcja o wskaźnikach i sygnałach tarczowych. Tom II. Zasady konstrukcji i wzory barwne.

(jeśli chodzi o pozycję nr 2 nie jestem pewien czy akurat tam są podane jakieś informacje na w/w temat)

Można by było jeszcze zerknąć jeszcze do :
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172 poz.1444 z dnia 9 września 2005r.)
Skąd w rozporządzeniu i instrukcji dotyczących sygnalizacji (obowiązującej maszynistów) miałyby być tablice stacyjne (informujące pasażerów)? 

...zanim wszystkie tablice stacyjne zostaną przeprawione to już wyjdzie nowe rozporządzenie...
Chyba właśnie stąd mamy obecnie taką różnorodność 
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!