Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:40:36 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Most drogowo - kolejowy przez Wisłę w Szczucinie  (Przeczytany 26559 razy)
Andrzej M.
Nowicjusz
*
Długość toru:: 35 m

W terenie W terenie



WWW
« : 18 Listopad 2010, 14:37:49 »
0

Witam. Znalazłem stare zdjęcie . Przedstawia pociąg na moście pod Szczucinem. Zrobiłem je w 1971 roku. Pozdrawiam. Andrzej


* tn_skanuj000125.jpg (276.28 KB, 945x628 - wyświetlony 1483 razy.)
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 18 Listopad 2010, 21:57:31 »
0

Rety  Szok !!! Nie myślałem, że moje oczy zobaczą jeszcze takie perełki ))) Rewelacja! Jak dotąd byliśmy w posiadaniu tylko jednego bezpłciowego zdjęcia mostu z torem:



Potem na NAC-u udało mi się wypatrzeć przebieg 600 środkiem po drewnianym jeszcze wtedy moście:



Ale wybitnie czegoś im obu brakuje. Zaś Twoje to po prostu pełnia szczęścia Czy byłaby możliwość jego opublikowania ze stosownym podpisem na podstronie stacji Szczucin? Na pewno wzbudzi niemałą furorę.
Jeszcze jedno pytanie - to było od strony Rataj, czy Szczucina - zawsze nas zastanawiało z której strony mostu był przebieg.

Pozdrawiam
Maciek
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 19 Listopad 2010, 09:32:58 »
0

Pociąg jedzie w kierunku Szczucina, natomiast zdjęcie bez pociągu jest zrobione z lewego brzegu Wisły - czyli od strony Rataj.
Zapisane
Andrzej M.
Nowicjusz
*
Długość toru:: 35 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3 : 19 Listopad 2010, 10:59:50 »
0

Do wykorzystania mogę przesłać większe na maila. Pozdrawiam. Andrzej.
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 19 Listopad 2010, 11:18:48 »
0

Byłbym Ci bardzo wdzięczny. Mail do mnie bez zmian - poczta@ciuchcia.eu - z góry wielkie dzięki, postaram się niebawem odwdzięczyć.

Pozdrawiam
Maciek

 
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 21 Listopad 2010, 16:23:59 »
0

Pamiętam z lat może gdzieś końca 80 że dojeżdżając do mostu na Wiśle (w kierunku do Szczucina) było widać i czuć pod kołami samochodu nie dokładnie zalane szyny i podkłady.

Na moście już chyba tego nie było zostało wyrwane.

Dlatego na pewno kolejka szła po prawej jadąc do Szczucina.
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 21 Listopad 2010, 21:16:27 »
0

A i owszem - nie wiem dokładnie kiedy most przeszedł remont (prawdopodobnie w połowie lat 70-tych) podczas którego usunięto torowisko, kiedy okazało się że PKP jak to PKP nie jest w żadnym razie zainteresowane partycypacją w kosztach owego remontu. Tym samym skończyła się era wąskotorowa w Szczucinie, a i podobnie jak w przypadku Kocmyrzowa, nie trzeba było długo czekać by skończyła się i era normalnotorowa, przedłużona w tym przypadku współpracą z okolicznym potentatem azbestowym.

Pozdrawiam
Maciek
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
stojo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 21 Grudzień 2010, 20:35:49 »
0

Witam! Odnośnie mostu szczucińskiego. Z relacji mojego ojca który chodził do szkoły średniej w Szczucinie w drugiej połowie lat 70 wynika iż wąskotorówka przestała dojeżdżać do Szczucina w roku 78/9. Most był osłaniany z obu stron rogatkami. Budką dróżnika to było żółte blaszane pudło które znajdowało się po małopolskiej stronie do końca lat 90 lub zniknęło stamtąd na początku obecnej dekady (pamiętam je doskonale). Tor po stronie świetokrzyskiej na moście w miejscu gdzie (patrząc na wprost mostu od strony kielckiej) przechodził z lewej na prawą stronę jest ukryty pod asfaltem (widziałem je podczas remontu mostu po koniec lat 90, lato roku 98 lub 99). Ojciec opowiadał także że jezdziły pociągi towarowo-osobowe (jeden wagonik pasażerski i reszta towar w postaci węgla przynajmniej nic innego sobie nie przypomina), nie było stricte pasażerskich jak i towarowych (mowa o drugiej połowie lat 70). Składy prowadziły wyłącznie parowozy (pewnie z racji tego iż odcinek ten obsługiwała Bogoria). Wrażenia z przejazdu przez most podobnież niezapomniane (gdy stało się na moście oczywiście), bujało niesamowicie całą konstrukcją Chichot (nie ma porównania z tym gdy obecnie na po tym moście przejeżdżają tiry). Odnośnie przystanku Rataje to do chwili obecnej przy zniszczonym młynie znajduję się dawna kasa biletowa z poczekalnią (chyba). To ten mały budynek w kształcie klocka z niebieskimi metalowymi drzwiami i okratowanym oknem. W latach 70 i 80 do Rataj jezdziło się sprzedawać buraki cukrowe. Tak opowiada ojciec. Na moje pytanie czy sprzedawało się je na kolejce, ojciec jednak nie pamięta. Szperając na stornie kolejki znalazłem, że w Ratajach była bocznica cukrowni Łubna Kazimierza Wielka, czyli z tego wynika, iż buraki te sprzedawano na kolejce Chichot. Jeśli można to proszę o udostępnianie więcej zdjęć z odcinka Staszów-Szczucin. Pozdrawiam!
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #8 : 21 Grudzień 2010, 20:49:06 »
0

Poniżej kilka zdjęć z p.o. Rataje z obchodu szlaku wykonanego z Maciejem.


http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_029.html
http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_030.html
http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_031.html
http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_032.html
http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_033.html
http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/slides/19_list_06_034.html

Całość galerii ze szlaku Szczucin - Staszów http://www.dabie.k-ow.net/~maciek/galeria/darek/37/strona/index.html
Zapisane

stojo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 21 Grudzień 2010, 21:16:02 »
0

Galerię i szlak znam na pamięć bez mała  . Chodzi mi o zdjęcia z lat ruchu planowego na tym odcinku np przystanek Rataje  (z tym może być ciężko)
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 22 Grudzień 2010, 16:08:06 »
0

Niestety, z odcinkiem Szczucińskim mamy najwięcej problemów dokumentacyjnych. Był on pierwszym z kasowanych na początku lat 90-tych i nikt wtedy nie myślał o zabezpieczaniu materiałów (ustawowo zabezpieczono dokumentację kadrową przesyłając ją do Lubelskiej DOKP). Pozostałe w Bogorii dokumenty również uległy zniszczeniu lub rozproszeniu po jej zamknięciu. Do dziś krąży informacja jak to uczestnicy pożegnalnych przejazdów w latach 94-95 trafili w Kazimierzy i Bogorii na sterty dokumentacji z której wybierali co bardziej "łakome" kąski. Reszta poszła na makulaturę lub do pieca.
Pozostają jeszcze relacje świadków-emerytowanych kolejarzy, ale jak na razie nie ma nikogo w tamtych stronach, kto zająłby się tym tematem (z Maciejem kiedyś spotykaliśmy się z kolejarzami w Bogorii).
Zapisane

ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #11 : 22 Grudzień 2010, 17:34:17 »
0

Niestety, z odcinkiem Szczucińskim mamy najwięcej problemów dokumentacyjnych.
Tak się z ciekawości zapytam kiedy uruchomiono odcinek szczuciński.

Pozdrawiam serdecznie i mostowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
stojo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 22 Grudzień 2010, 17:42:44 »
0

Ja po cichu liczę, że jakieś foty tego odcinka wypłyną kiedyś na jakiejś niemieckiej stronie. Z tego co zauważyłem w internecie wielu Niemców przyjeżdżało w latach 70 do Polski i zwiedzało różne szlaki kolejowe (normalne i wąskie) robiąc przy tym niesamowitej jak na ówczesne (polskie, ale chyba i światowe) warunki fotografie (chodzi mi o kolory-wydaje się jakby to wszystko było wczoraj, jedynie stroje i fryzury Chichot zdradzają że to było dawno). Są 3 kolorowe fotki z roku 1984 (Jędrzejów, Jasionna i okolice Umianowic) z angielskiej czy niemieckiej strony (nie pamiętam już) to czemu nie miałoby być z tamtych rejonów - wszakże była to najdłuższe wąskotorowe połączenie osobowe w Polsce, jak nie w Europie - więc na pewno jacyś zachodni turyści wybrali się w podróż i obfotografowali ten odcinek. Interesują mnie także odcinki na południe od Pińczowa (Kazimierza, Proszowice, Miechów, Kocmyrzów) - jednak z tamtych rejonów jest troszku więcej fotek. A tak na marginesie to bodźcem aby zarejestrować się na tym forum była właśnie fotka px-a na szczucińskim moście  . Czekam z niecierpliwością (chyba jak każdy zorientowany w temacie) na jakieś info i fotki z epoki, być może wypłynął kiedyś    
Zapisane
stojo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 22 Grudzień 2010, 17:44:00 »
0

Lata 20 XX wieku. Bodajże 1926 rok
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #14 : 22 Grudzień 2010, 20:49:43 »
0

Tak się z ciekawości zapytam kiedy uruchomiono odcinek szczuciński.


Info ze strony http://www.ciuchcia.eu/

W maju 1915r trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, które służą kolejce do dziś; po cofnięciu się frontu austriacko - rosyjskiego znad rzeki Nidy rozpoczęto budowę dalszego odcinka linii do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość tej kolei wynosiła 86 km. Niemal równolegle powstały odcinki Miechów - Węchadłów - Działoszyce, Kocmyrzów - Posądza. Budowano również styczne kolejki konne; w 1917 czynne już były kolejki na odcinku Kije - Pińczów - Michałów - Koniecmosty - Opatowiec oraz Staszow - Rytwiany - Pacanow/Szczucin.
Zapisane

Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 15 Styczeń 2011, 15:41:21 »
0

Witam,

Prośba do Szanownych Moderatorów - myślę, że rozpoczętą już wspominkową niestety dyskusję na temat szczucińskiego mostu dałoby się wyodrębnić w osobnym wątku. Póki co ginie ona pod innym tytułem (Zdjęcia - Słaboszów i Jachimowice). Uważam, że warto byłoby ją uporządkować i rozwinąć choćby dla zgromadzenia większej liczby materiałów w jednym miejscu dla tego ciekawego tematu.  Jakby nie było Szczucin był miejscem chyba jednej z niewielu () wąskotorowych, stałych przepraw mostowych przez królową polskich rzek Z naszej strony postaramy się nagrać przy jakiejś nadarzającej się okazji wspomnienia (póki pamięta) naszego mistrza Krzysztofa, który wspominał z początku swej kariery na kolejce, jak jeździli drezyną inspekcyjną marki Warszawa po moście i straszyli przechodzących ludzi gwałtownie szarpiąc w ich stronę kierownicą, która w drezynie pozostała dla celów wsporczych. Tyle wspomnień czar, może trafi się jakaś ciekawa perełka pokroju wspaniałego zdjęcia Andrzeja Mastalerza...

Niegdyś opublikowałem Regulamin Techniczny stacji Szczucin k. Tarnowa Wąsk. z 1967r, póki co to jedyny dokument (poza dwoma zdjęciami) dotyczący również mostu - http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/szczucin/reg1967/os1.htm
A tu w wersji dwustronnej dla szczęśliwych posiadaczy dużych monitorów - lepiej się czyta - http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/szczucin/reg1967/c1.htm

Pozdrawiam
Maciek
« Ostatnia zmiana: 15 Styczeń 2011, 16:36:30 wysłane przez Maciek JKD » Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 15 Styczeń 2011, 16:09:26 »
0

O ile dobrze pamiętam to przez pewien czas w Wyszogrodzie przez most były tory 750mm.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 15 Styczeń 2011, 16:26:31 »
0

Ja tego nie pamiętam  ale kiedyś widziałem zdjęcie mostu w Wyszogrodzie z torem prowizorycznym ale chyba 600 mm.
A mostowe, wąskotorowe przeprawy przez Wisłę:
- Chybie -Strumień,
- Tarnobrzeg,
- Dęblin - kolejka forteczna,
- Góra Kalwaria - I wojna,
- Modlin -II wojna.
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #18 : 15 Styczeń 2011, 16:37:10 »
0

Ok, dzięki - już się poprawiłem

Pozdrawiam
Maciek
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 15 Styczeń 2011, 16:42:26 »
0

Jeśli chodzi o Wyszogród, to sądzę, że realna jest raczej opcja Janeczka, czyli prowizoryczna kolejka służąca do budowy mostu niż cokolwiek innego. Podjazd tuż za mostem w Wyszogrodzie jest dość stromy...
Warto przypomnieć, że w czasie budowy mostu w Kiezmarku przewidywano również ułożenie ciasnego toru. Miał połączyć obie części Gdańskich KD, jednak PKP się rozmyśliło i postanowiło problem rozwiązać inaczej...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!