Andrzej M.
Nowicjusz
Długość toru:: 35 m
W terenie
|
|
« : 18 Listopad 2010, 14:37:49 » |
0
|
Witam. Znalazłem stare zdjęcie . Przedstawia pociąg na moście pod Szczucinem. Zrobiłem je w 1971 roku. Pozdrawiam. Andrzej
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maciek JKD
|
|
« Odpowiedz #1 : 18 Listopad 2010, 21:57:31 » |
0
|
Rety !!! Nie myślałem, że moje oczy zobaczą jeszcze takie perełki ))) Rewelacja! Jak dotąd byliśmy w posiadaniu tylko jednego bezpłciowego zdjęcia mostu z torem: Potem na NAC-u udało mi się wypatrzeć przebieg 600 środkiem po drewnianym jeszcze wtedy moście: Ale wybitnie czegoś im obu brakuje. Zaś Twoje to po prostu pełnia szczęścia Czy byłaby możliwość jego opublikowania ze stosownym podpisem na podstronie stacji Szczucin? Na pewno wzbudzi niemałą furorę. Jeszcze jedno pytanie - to było od strony Rataj, czy Szczucina - zawsze nas zastanawiało z której strony mostu był przebieg. Pozdrawiam Maciek
|
|
|
Zapisane
|
Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
|
|
|
janeczek
|
|
« Odpowiedz #2 : 19 Listopad 2010, 09:32:58 » |
0
|
Pociąg jedzie w kierunku Szczucina, natomiast zdjęcie bez pociągu jest zrobione z lewego brzegu Wisły - czyli od strony Rataj.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Andrzej M.
Nowicjusz
Długość toru:: 35 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #3 : 19 Listopad 2010, 10:59:50 » |
0
|
Do wykorzystania mogę przesłać większe na maila. Pozdrawiam. Andrzej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maciek JKD
|
|
« Odpowiedz #4 : 19 Listopad 2010, 11:18:48 » |
0
|
Byłbym Ci bardzo wdzięczny. Mail do mnie bez zmian - poczta@ciuchcia.eu - z góry wielkie dzięki, postaram się niebawem odwdzięczyć. Pozdrawiam Maciek
|
|
|
Zapisane
|
Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
|
|
|
Hal9
|
|
« Odpowiedz #5 : 21 Listopad 2010, 16:23:59 » |
0
|
Pamiętam z lat może gdzieś końca 80 że dojeżdżając do mostu na Wiśle (w kierunku do Szczucina) było widać i czuć pod kołami samochodu nie dokładnie zalane szyny i podkłady.
Na moście już chyba tego nie było zostało wyrwane.
Dlatego na pewno kolejka szła po prawej jadąc do Szczucina.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maciek JKD
|
|
« Odpowiedz #6 : 21 Listopad 2010, 21:16:27 » |
0
|
A i owszem - nie wiem dokładnie kiedy most przeszedł remont (prawdopodobnie w połowie lat 70-tych) podczas którego usunięto torowisko, kiedy okazało się że PKP jak to PKP nie jest w żadnym razie zainteresowane partycypacją w kosztach owego remontu. Tym samym skończyła się era wąskotorowa w Szczucinie, a i podobnie jak w przypadku Kocmyrzowa, nie trzeba było długo czekać by skończyła się i era normalnotorowa, przedłużona w tym przypadku współpracą z okolicznym potentatem azbestowym.
Pozdrawiam Maciek
|
|
|
Zapisane
|
Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
|
|
|
stojo
Czytelnik
Długość toru:: 8 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #7 : 21 Grudzień 2010, 20:35:49 » |
0
|
Witam! Odnośnie mostu szczucińskiego. Z relacji mojego ojca który chodził do szkoły średniej w Szczucinie w drugiej połowie lat 70 wynika iż wąskotorówka przestała dojeżdżać do Szczucina w roku 78/9. Most był osłaniany z obu stron rogatkami. Budką dróżnika to było żółte blaszane pudło które znajdowało się po małopolskiej stronie do końca lat 90 lub zniknęło stamtąd na początku obecnej dekady (pamiętam je doskonale). Tor po stronie świetokrzyskiej na moście w miejscu gdzie (patrząc na wprost mostu od strony kielckiej) przechodził z lewej na prawą stronę jest ukryty pod asfaltem (widziałem je podczas remontu mostu po koniec lat 90, lato roku 98 lub 99). Ojciec opowiadał także że jezdziły pociągi towarowo-osobowe (jeden wagonik pasażerski i reszta towar w postaci węgla przynajmniej nic innego sobie nie przypomina), nie było stricte pasażerskich jak i towarowych (mowa o drugiej połowie lat 70). Składy prowadziły wyłącznie parowozy (pewnie z racji tego iż odcinek ten obsługiwała Bogoria). Wrażenia z przejazdu przez most podobnież niezapomniane (gdy stało się na moście oczywiście), bujało niesamowicie całą konstrukcją (nie ma porównania z tym gdy obecnie na po tym moście przejeżdżają tiry). Odnośnie przystanku Rataje to do chwili obecnej przy zniszczonym młynie znajduję się dawna kasa biletowa z poczekalnią (chyba). To ten mały budynek w kształcie klocka z niebieskimi metalowymi drzwiami i okratowanym oknem. W latach 70 i 80 do Rataj jezdziło się sprzedawać buraki cukrowe. Tak opowiada ojciec. Na moje pytanie czy sprzedawało się je na kolejce, ojciec jednak nie pamięta. Szperając na stornie kolejki znalazłem, że w Ratajach była bocznica cukrowni Łubna Kazimierza Wielka, czyli z tego wynika, iż buraki te sprzedawano na kolejce . Jeśli można to proszę o udostępnianie więcej zdjęć z odcinka Staszów-Szczucin. Pozdrawiam!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #8 : 21 Grudzień 2010, 20:49:06 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
stojo
Czytelnik
Długość toru:: 8 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #9 : 21 Grudzień 2010, 21:16:02 » |
0
|
Galerię i szlak znam na pamięć bez mała . Chodzi mi o zdjęcia z lat ruchu planowego na tym odcinku np przystanek Rataje (z tym może być ciężko)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #10 : 22 Grudzień 2010, 16:08:06 » |
0
|
Niestety, z odcinkiem Szczucińskim mamy najwięcej problemów dokumentacyjnych. Był on pierwszym z kasowanych na początku lat 90-tych i nikt wtedy nie myślał o zabezpieczaniu materiałów (ustawowo zabezpieczono dokumentację kadrową przesyłając ją do Lubelskiej DOKP). Pozostałe w Bogorii dokumenty również uległy zniszczeniu lub rozproszeniu po jej zamknięciu. Do dziś krąży informacja jak to uczestnicy pożegnalnych przejazdów w latach 94-95 trafili w Kazimierzy i Bogorii na sterty dokumentacji z której wybierali co bardziej "łakome" kąski. Reszta poszła na makulaturę lub do pieca. Pozostają jeszcze relacje świadków-emerytowanych kolejarzy, ale jak na razie nie ma nikogo w tamtych stronach, kto zająłby się tym tematem (z Maciejem kiedyś spotykaliśmy się z kolejarzami w Bogorii).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
|
« Odpowiedz #11 : 22 Grudzień 2010, 17:34:17 » |
0
|
Niestety, z odcinkiem Szczucińskim mamy najwięcej problemów dokumentacyjnych. Tak się z ciekawości zapytam kiedy uruchomiono odcinek szczuciński. Pozdrawiam serdecznie i mostowo. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
stojo
Czytelnik
Długość toru:: 8 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #12 : 22 Grudzień 2010, 17:42:44 » |
0
|
Ja po cichu liczę, że jakieś foty tego odcinka wypłyną kiedyś na jakiejś niemieckiej stronie. Z tego co zauważyłem w internecie wielu Niemców przyjeżdżało w latach 70 do Polski i zwiedzało różne szlaki kolejowe (normalne i wąskie) robiąc przy tym niesamowitej jak na ówczesne (polskie, ale chyba i światowe) warunki fotografie (chodzi mi o kolory-wydaje się jakby to wszystko było wczoraj, jedynie stroje i fryzury zdradzają że to było dawno). Są 3 kolorowe fotki z roku 1984 (Jędrzejów, Jasionna i okolice Umianowic) z angielskiej czy niemieckiej strony (nie pamiętam już) to czemu nie miałoby być z tamtych rejonów - wszakże była to najdłuższe wąskotorowe połączenie osobowe w Polsce, jak nie w Europie - więc na pewno jacyś zachodni turyści wybrali się w podróż i obfotografowali ten odcinek. Interesują mnie także odcinki na południe od Pińczowa (Kazimierza, Proszowice, Miechów, Kocmyrzów) - jednak z tamtych rejonów jest troszku więcej fotek. A tak na marginesie to bodźcem aby zarejestrować się na tym forum była właśnie fotka px-a na szczucińskim moście . Czekam z niecierpliwością (chyba jak każdy zorientowany w temacie) na jakieś info i fotki z epoki, być może wypłynął kiedyś
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
stojo
Czytelnik
Długość toru:: 8 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #13 : 22 Grudzień 2010, 17:44:00 » |
0
|
Lata 20 XX wieku. Bodajże 1926 rok
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #14 : 22 Grudzień 2010, 20:49:43 » |
0
|
Tak się z ciekawości zapytam kiedy uruchomiono odcinek szczuciński.
Info ze strony http://www.ciuchcia.eu/W maju 1915r trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, które służą kolejce do dziś; po cofnięciu się frontu austriacko - rosyjskiego znad rzeki Nidy rozpoczęto budowę dalszego odcinka linii do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość tej kolei wynosiła 86 km. Niemal równolegle powstały odcinki Miechów - Węchadłów - Działoszyce, Kocmyrzów - Posądza. Budowano również styczne kolejki konne; w 1917 czynne już były kolejki na odcinku Kije - Pińczów - Michałów - Koniecmosty - Opatowiec oraz Staszow - Rytwiany - Pacanow/Szczucin.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maciek JKD
|
|
« Odpowiedz #15 : 15 Styczeń 2011, 15:41:21 » |
0
|
Witam, Prośba do Szanownych Moderatorów - myślę, że rozpoczętą już wspominkową niestety dyskusję na temat szczucińskiego mostu dałoby się wyodrębnić w osobnym wątku. Póki co ginie ona pod innym tytułem (Zdjęcia - Słaboszów i Jachimowice). Uważam, że warto byłoby ją uporządkować i rozwinąć choćby dla zgromadzenia większej liczby materiałów w jednym miejscu dla tego ciekawego tematu. Jakby nie było Szczucin był miejscem chyba jednej z niewielu ( ) wąskotorowych, stałych przepraw mostowych przez królową polskich rzek Z naszej strony postaramy się nagrać przy jakiejś nadarzającej się okazji wspomnienia (póki pamięta) naszego mistrza Krzysztofa, który wspominał z początku swej kariery na kolejce, jak jeździli drezyną inspekcyjną marki Warszawa po moście i straszyli przechodzących ludzi gwałtownie szarpiąc w ich stronę kierownicą, która w drezynie pozostała dla celów wsporczych. Tyle wspomnień czar, może trafi się jakaś ciekawa perełka pokroju wspaniałego zdjęcia Andrzeja Mastalerza... Niegdyś opublikowałem Regulamin Techniczny stacji Szczucin k. Tarnowa Wąsk. z 1967r, póki co to jedyny dokument (poza dwoma zdjęciami) dotyczący również mostu - http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/szczucin/reg1967/os1.htmA tu w wersji dwustronnej dla szczęśliwych posiadaczy dużych monitorów - lepiej się czyta - http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/szczucin/reg1967/c1.htmPozdrawiam Maciek
|
|
« Ostatnia zmiana: 15 Styczeń 2011, 16:36:30 wysłane przez Maciek JKD »
|
Zapisane
|
Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #16 : 15 Styczeń 2011, 16:09:26 » |
0
|
O ile dobrze pamiętam to przez pewien czas w Wyszogrodzie przez most były tory 750mm.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
janeczek
|
|
« Odpowiedz #17 : 15 Styczeń 2011, 16:26:31 » |
0
|
Ja tego nie pamiętam ale kiedyś widziałem zdjęcie mostu w Wyszogrodzie z torem prowizorycznym ale chyba 600 mm. A mostowe, wąskotorowe przeprawy przez Wisłę: - Chybie -Strumień, - Tarnobrzeg, - Dęblin - kolejka forteczna, - Góra Kalwaria - I wojna, - Modlin -II wojna.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maciek JKD
|
|
« Odpowiedz #18 : 15 Styczeń 2011, 16:37:10 » |
0
|
Ok, dzięki - już się poprawiłem Pozdrawiam Maciek
|
|
|
Zapisane
|
Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #19 : 15 Styczeń 2011, 16:42:26 » |
0
|
Jeśli chodzi o Wyszogród, to sądzę, że realna jest raczej opcja Janeczka, czyli prowizoryczna kolejka służąca do budowy mostu niż cokolwiek innego. Podjazd tuż za mostem w Wyszogrodzie jest dość stromy... Warto przypomnieć, że w czasie budowy mostu w Kiezmarku przewidywano również ułożenie ciasnego toru. Miał połączyć obie części Gdańskich KD, jednak PKP się rozmyśliło i postanowiło problem rozwiązać inaczej...
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
|