Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:21:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prawo a koleje drezynowe (różnej szerokości)  (Przeczytany 7842 razy)
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« : 03 Lutego 2011, 00:03:28 »
0

Gdzieś na forum czytałem coś kiedyś na podobny temat, ale nie bardzo mogę znaleźć. Jeśli dobrze rozumiem zapisy ustawy o transporcie kolejowym i jej aktów wykonawczych (rozporządzeń), prowadzenie drezyn wymaga uzyskania stosownych uprawnień. W praktyce nikt nie przejmuje się uprawnieniami na machajkę, kiwajkę czy jak kto ją woli zwać. Tymczasem ustawa mówi jednoznacznie:
Cytuj
Art. 22
1. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego powinni spełniać warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1, i obowiązani są do posiadania i okazywania właściwemu uprawnionemu organowi dokumentu uprawniającego do wykonywania tych czynności.
2. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, warunki, jakie powinni spełniać zatrudnieni na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe

(...)

Art. 65
1. Kto prowadzi pojazd kolejowy lub wykonuje pracę na stanowisku bezpośrednio związanym z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, nie posiadając wymaganych do tego kwalifikacji, lub dopuszcza do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego osobę, która takich kwalifikacji nie posiada, podlega karze grzywny.

Zatem, kto nawet nie będąc pracownikiem, prowadzi pojazd kolejowy (którym w myśl ustawy machajka niewątpliwie jest), nie posiadając wymaganych kwalifikacji, popełnia wykroczenie.

Mniej jednoznaczne jest już - określające te uprawnienia - rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem itd., ponieważ w wykazie stanowisk pojawia się pozycja:
Cytuj
16 Kierowca drezyny i wózka motorowego

Nie jest jasne, czy chodzi o każdą drezynę (także ręczną!) i wózki motorowe, czy o drezyny motorowe i wózki motorowe, z pominięciem drezyn ręcznych. Zatem faktycznie, w orzecznictwie sądowym ws. o wykroczenie prawo powinno być zinterpretowane na korzyść ewentualnie oskarżonego, tj. na drezyny ręczne nie trzeba uprawnień. Ale co z motorowymi, które sporo ludzi, także z tego forum, buduje i użytkuje? To już chyba nie do końca zgodne z prawem, o ile nie ma się uprawnień...

Projektowane przez ministerstwo zmiany w rozporządzeniach już nie mają pozycji dotyczącej drezyn i wózków motorowych, a maszyniści dostaną osobne rozporządzenie (nota bene korzystne dla okularników ):
Projekt rozporządzenia ws. wykazu stanowisk...
Wszystkie projekty

Drezyny i koleje drezynowe pozostaną zatem poza prawem. Ale zanim wejdzie nowe rozporządzenie, kolejowi motorowcy działają chyba trochę nielegalnie. Także nie wiadomo do końca, czy kolej drezynowa przewożąca ludzi potrzebuje na to licencji przewoźnika. Stąd moja TFUrczosć na podstawie starego R-1:
Propozycja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia rekreacyjnego ruchu kolejowych pojazdów pomocniczych i eksploatacji tych pojazdów
i zmian w UoTK, co rozwiązałoby wątpliwości i uregulowało zasady ruchu na kolejach drezynowych. Sprowokowałem prawdopodobnie zażartą dyskusję i znikam
« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2011, 01:11:36 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 03 Lutego 2011, 08:22:09 »
0

A kto jest kierowco drezyny ręcznej?? Każdy kto macha.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 03 Lutego 2011, 12:16:06 »
0

Ktoś machać musi, żeby kierować mógł ktoś
Kabaret TEY: Samochód:) Małe | Duże
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #3 : 03 Lutego 2011, 12:43:45 »
0

U nas, w sekcji drezynowej PTKW, drezynę spalinową naszej własnej konstrukcji prowadzą tylko osoby z uprawnieniami czyli w w.wym. uprawnieniami do prowadzenia drezyn i wózków motorowych. Nie ma regulacji dot. pojazdów szynowych napędzanych siłą ludzkich mięśni więc prowadzeniem drezyny ręcznej zazwyczaj zajmowałem się ja a jazdy odbywały się zawsze pod moim nadzorem. Kierowcą drezyny ręcznej nie jest każdy kto macha tylko osoba obsługująca hamulec.

Drezyny i koleje drezynowe pozostaną zatem poza prawem. Ale zanim wejdzie nowe rozporządzenie, kolejowi motorowcy działają chyba trochę nielegalnie. Także nie wiadomo do końca, czy kolej drezynowa przewożąca ludzi potrzebuje na to licencji przewoźnika. Stąd moja TFUrczosć na podstawie starego R-1:
Propozycja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia rekreacyjnego ruchu kolejowych pojazdów pomocniczych i eksploatacji tych pojazdów
i zmian w UoTK, co rozwiązałoby wątpliwości i uregulowało zasady ruchu na kolejach drezynowych. Sprowokowałem prawdopodobnie zażartą dyskusję i znikam

Zapoznałem się z twórczością kolegi TW Kolejofila i chylę czoła przed pracą jaką włożył w opracowanie tego dokumentu. Jest kilka drobnostek które chciałbym jednak zmienić, głównie opartych na moim własnym doświadczeniu z prowadzeniem i podróżowaniem pojazdami szynowymi:
§2.   Pojazdy pomocnicze są to pojazdy kolejowe lub kolejowo-drogowe, których budowa nie pozwala na ich włączenie do składu pociągu, a w szczególności: drezyny ręczne, pedałowe i silnikowe, rowery szynowe, samochody z kołami do jazdy po szynach i wózki doczepne.

Nie rozróżniałbym drezyn ręcznych, pedałowych i rowerów szynowych, jedynie pozostawiłbym podział na pojazdy napędzane siła mięśni i pojazdy wyposażone w napęd własny. Dalsze podziały reguluje §3.2 i §3.3 ale nie wdawałbym się w takie szczegóły jak "samochody z kołami do jazdy po szynach" gdyż zapewne autor miał tutaj na myśli "Warszawy" lecz niektóre pojazdy własnej konstrukcji przewyższają je swoją masą i ładownością - największy pojazd jaki widziałem miał 10 miejsc siedzących! warto też wprowadzić wzmiankę o tym że pojazdy te nie wymagają świadectwa typu i innych dokumentów UTK, oraz że przepisy dotyczą pojazdów zarówno wąsko-, normalno- i szerokotorowych
§5.2   Pozostałe osoby napędzające pojazd ręczny lub pedałowy nie są traktowane jako kierowcy pojazdu pomocniczego, pod warunkiem, że w pełni stosują się do poleceń kierowcy.

... napędzające pojazd szynowy o napędzany siłą mięśni....
§8.   Samochody z kołami do jazdy po szynach oraz Ciężkie drezyny silnikowe powinny być wyposażone w urządzenia do podawania sygnałów słuchowych.

... dźwiękowych.
§9.   Kierowca pojazdu pomocniczego, powinien posiadać:
1)   kamizelkę ostrzegawczą koloru pomarańczowego lub żółtego;
2)   przybory sygnałowe (trąbkę, chorągiewkę, latarkę, a w razie potrzeby i posiadania odpowiednich uprawnień – tarczkę do kierowania ruchem drogowym);
3)   dobrze wyregulowany zegarek;
4)   w razie potrzeby latarnie do osygnalizowania pojazdu pomocniczego;
5)   w razie potrzeby mapę w skali nie mniejszej niż 1 : 100 000;
6)   w razie potrzeby wykaz ostrzeżeń stałych ważny na odcinku, na którym ma jechać pojazd pomocniczy.

Zegarek - zbędny. Ja w prawdzie mam ale nie uważam go za element konieczny.
Latarnie - ?? nie za bardzo sobie wyobrażam sytuacje w której by były potrzebne.
Mapa- Jeszcze się nigdy nie zgubiłem jadąc pojazdem szynowym i jakoś nie widzę potrzeby posiadania takiego przedmiotu podczas jazdy
Dodałbym natomiast:
Telefon komórkowy oraz numer do dyżurnego ruchu odpowiedzialnego za dany szlak (jeżeli taka osoba istnieje/jest na służbie)
Gaśnica proszkowa min. 1kg lub odpowiednik - Gaszenie pożarów zdarza się częściej niż by wam się wydawało.
§10.   Przy lekkim pojeździe pomocniczym powinna znajdować się taka liczba osób, aby pojazd ten, w razie potrzeby, mógł być szybko usunięty z toru.

Lekkim pojazdem szynowym powinna podróżować minimalna ilość osób wymagana do usunięcia pojazdu z toru.
§12.   1. Do kierowania jazdą pojazdu pomocniczego na linii nieczynnej mogą być dopuszczone osoby posiadające odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdami po drogach publicznych, które zapoznane są z warunkami miejscowymi na posterunkach ruchu i na szlakach, na których mają kierować jazdą pojazdu pomocniczego.
2. Wyjątkowo za zapoznanie z warunkami miejscowymi uznaje się dokładne zapoznanie się i posiadanie przy sobie mapy w skali nie mniejszej niż 1 : 100 000. W tym przypadku należy zachować szczególną ostrożność i prędkość jazdy ograniczoną do 75% dopuszczonej w danym miejscu dla danego pojazdu.

W §12. 1. i 2. bym usunął element zapoznania się z warunkami miejscowymi - Po co robić duplikat świadectwa znajomości szlaku skoro nawet na Normalnym torze ten dokument jest traktowany jako zbędny świstek? Kolega pracujący w PLK od reki dostał kwitek na całe województwo.
3. Dokumentem uprawniającym do kierowania jazdą pojazdu pomocniczego jest dokument uprawniający do kierowania analogicznym pojazdem na drodze publicznej, tj.:
1)   prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem – dla samochodu z kołami do jazdy po szynach lub pojazdu wyposażonego w silnik samochodu;
2)   prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem lub motocyklem – dla pojazdu wyposażonego w silnik motocykla;
3)   prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem lub ciągnikiem rolniczym – dla pojazdu wyposażonego w silnik ciągnika rolniczego;
4)   karta motorowerowa, prawo jazdy lub dowód osobisty osoby pełnoletniej – dla pojazdu wyposażonego w silnik motoroweru lub silnik elektryczny;
5)   karta rowerowa, motorowerowa, prawo jazdy lub dowód osobisty osoby pełnoletniej – dla pojazdów pedałowych i ręcznych.

A co z pojazdami z napędem akumulatorowym (elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne - tak, takie pojazdy istnieją w Polsce!)?
Uważam że powinniśmy się wzorować na kryteriach dla których wymagane są odpowiednie kategorie prawa jazdy czyli coś w stylu:
1)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t i mocy silnika większej niż 10kW - Prawo jazdy kategorii B
2)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 550kg i mocy silnika większej niż 10kW- Prawo jazdy kategorii B1
3)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 350kg i mocy silnika do 10kW - Prawo jazdy kategorii A
4)Pojazdy silnikowe o mocy silnika do 5kW lub pojazdy napędzane siłą mięśni - Dowód osobisty
§17.   Jazda pojazdu pomocniczego w porze ciemnej, w tunelu lub gdy brak jest odpowiedniej widoczności (np.: mgła, opady atmosferyczne itp.) dozwolona jest tylko pod warunkiem właściwego osygnalizowania pojazdu oraz zachowania szczególnej ostrożności.

-> Jazda pojazdu pomocniczego w warunkach ograniczonej widoczności (noc, mgła, opady atmosferyczne) dozwolona jest tylko pod warunkiem właściwego osygnalizowania pojazdu oraz zachowania szczególnej ostrożności.
§18.   1. Dla jazdy pojazdów pomocniczych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie obowiązują sygnały na semaforach, tarczach ostrzegawczych, zaporowych, manewrowych i sygnały powtarzające na odcinkach nieczynnych dla ruchu pociągów.
2. Tarcze ostrzegawcze, sygnały powtarzające i semafory wjazdowe stacji stycznych z liniami czynnymi bez względu na podawane przez nie sygnały traktuje się tak, jakby semafor wskazywał sygnał S1 lub Sr1 „Stój”, czyli przejazd poza semafor jest surowo zabroniony.

A to niby dlaczego? Jeżeli z dyżurnym ruchu uzgodniony jest wjazd na czynną stację to przecież nie może on odbywać się przez semafor wskazujący S1 lub Sr1. Wbrew pozorom wjazd na czynną stację kolejową odbywa się bardzo często, patrz Grodziska kolej drezynowa.
§21.   1. Największa dozwolona prędkość jazdy pojazdu pomocniczego nie powinna przekraczać:
   80 km/h – samochodu z kołami do jazdy po szynach,
   60 km/h – drezyny silnikowej,
   30 km/h – silnikowego roweru szynowego,
   20 km/h – drezyny ręcznej lub pedałowej, lub roweru pedałowego,
oraz 75% tej prędkości w przypadku określonym w §12. ust. 2.,
oraz 50% tej prędkości podczas jazdy po zwrotnicach i skrzyżowaniach torów.

Analogicznie do rozdziału o uprawnieniach:
1)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t i mocy silnika większej niż 10kW - 80 km/h
2)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 550kg i mocy silnika większej niż 10kW- 60 km/h
3)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 350kg i mocy silnika do 10kW -40 km/h
4)Pojazdy silnikowe o mocy silnika do 5kW lub pojazdy napędzane siłą mięśni - 20 km/h
§30.   b)   pojazd pomocniczy i przyczepy powinny posiadać z obu stron odpowiednie zderzaki (po jednym lub po dwa) albo odpowiednio wydłużone ostojnice z końcówkami z twardego drewna na wszystkich czterech rogach lub inne odpowiednie urządzenia ochronne,

Wg mnie zupełnie zbędne. Pojazdy drezynowe są sprzęgane przy pomocy centralnego "dyszla" znajdującego się dokładnie w osi toru i wszelkie zderzaki nie są w takim przypadku potrzebne.

To tyle z mojej strony, mam nadzieje że inni drezyniarze także przedstawią swoje uwagi.
Zapisane

TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #4 : 04 Lutego 2011, 02:21:11 »
0

Nie ma regulacji dot. pojazdów szynowych napędzanych siłą ludzkich mięśni
Można by dyskutować, bo jak pisałem, rozporządzenie jest w moim odczuciu w tym zakresie dwuznaczne, ale prawnikiem nie jestem, tylko prostym "o mało co" budowlańcem.
Jest kilka drobnostek które chciałbym jednak zmienić, głównie opartych na moim własnym doświadczeniu
Dlatego właśnie napisałem na forum, a nie rzuciłem się od razu do ministerstwa
Nie rozróżniałbym drezyn ręcznych, pedałowych i rowerów szynowych, jedynie pozostawiłbym podział na pojazdy napędzane siła mięśni i pojazdy wyposażone w napęd własny
Nie chodzi tu o rozróżnienie, a o przytoczenie różnych pojazdów, które kwalifikują się do tej definicji, bo samo "pojazdy wyposażone w napęd własny" obejmowałoby też lokomotywy ze zdemontowanymi urządzeniami cięgłowo-zderznymi, bo nie można ich włączyć do składu pociągu. A gdzie indziej faktycznie wystarczy "ciężki pojazd pomocniczy".
... dźwiękowych.
To akurat nieścisłość językowa wynikająca ze skopiowania żywcem R-1
Dodałbym natomiast:
Telefon komórkowy oraz numer do dyżurnego ruchu odpowiedzialnego za dany szlak (jeżeli taka osoba istnieje/jest na służbie)
Gaśnica proszkowa min. 1kg lub odpowiednik - Gaszenie pożarów zdarza się częściej niż by wam się wydawało.
Rozsądne. Tylko jak wyglądałaby gaśnica zamontowana do jednoosobowego roweru szynowego? Może zostawić ją tylko dla pojazdów o własnym napędzie?
Lekkim pojazdem szynowym powinna podróżować minimalna ilość osób wymagana do usunięcia pojazdu z toru.
Kolejne Ctrl+C, Ctrl+V
W §12. 1. i 2. bym usunął element zapoznania się z warunkami miejscowymi
Też miałem co do tego wątpliwości.
A co z pojazdami z napędem akumulatorowym (elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne - tak, takie pojazdy istnieją w Polsce!)?
Równie dobrze można by zrobić drezynę żaglową (byle zmieścić się w skrajni) - może będziemy wymagać patentu sternika
Uważam że powinniśmy się wzorować na kryteriach dla których wymagane są odpowiednie kategorie prawa jazdy czyli coś w stylu:
[...]
4)Pojazdy silnikowe o mocy silnika do 5kW lub pojazdy napędzane siłą mięśni - Dowód osobisty
... karta motorowerowa lub rowerowa. Czy tylko pełnoletnim pozwolimy machać?
Cytuj
§18.   1. Dla jazdy pojazdów pomocniczych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie obowiązują sygnały na semaforach, tarczach ostrzegawczych, zaporowych, manewrowych i sygnały powtarzające na odcinkach nieczynnych dla ruchu pociągów.
2. Przejazd poza semafor wjazdowy stacji czynnej dla ruchu pociągów może odbyć się tylko na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. 2005 nr 172 poz. 1444 z późn. zm.), o ile przewiduje to udzielona zgoda, zawarte porozumienie lub umowa.
Zmieniłem ust. 2.
Na czynnej stacji nie obowiązuje "nasze" rozporządzenie, a semafory na stacjach zamkniętych nie mogą nas obowiązywać, bo musielibyśmy mieć rozkaz szczególny na każdy z nich albo zarządca musiałby je oznaczyć W31. Trzeba by jeszcze uzupełnić:
Cytuj
§4.   1. Linia kolejowa (lub jej fragment albo tor stacyjny) dopuszczona do rekreacyjnych jazd pojazdów pomocniczych powinna być na stacjach stycznych z liniami czynnymi dla ruchu pociągów zabezpieczona sygnałami D1 „Stój” oraz podkładami położonymi na torze w miejscu ustawienia semafora wjazdowego, a tor stacyjny - odpowiednio w ukresach.
2. Osygnalizowanie powinno być widoczne od strony stacji i szlaku. Od strony toru przeznaczonego tylko dla ruchu pojazdów pomocniczych dopuszcza się nie stosować sygnału nocnego.
3. Zabezpieczenia podkładami i osygnalizowania nie stosuje się, jeśli na mocy udzielonej zgody, zawartego porozumienia lub umowy będzie odbywał się wjazd pojazdów pomocniczych na stację czynną dla ruchu pociągów, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. 2005 nr 172 poz. 1444 z późn. zm.)
Pojazdy drezynowe są sprzęgane przy pomocy centralnego "dyszla" znajdującego się dokładnie w osi toru i wszelkie zderzaki nie są w takim przypadku potrzebne.
Też miałem tę wątpliwość, lit. b) wyleci.
Jakieś uwagi co do kwestii pierwszeństwa w przypadku spotkania pojazdów i pokonywania przejazdów kolejowych?

Czekam zatem na kolejne gromy, a jak wszyscy zainteresowani się wypowiedzą, to sklecę coś porządniejszego dopiero na tej podstawie
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 04 Lutego 2011, 07:42:36 »
0

Ja mam wątpliwości do tych podziałów na kategorie para do kierowania i maksymalnych prędkości poruszania.
Różne kategorie w prawach jazdy na drodze są dlatego że motocyklem samochodem ciężarówka czy autobusem mamy różne techniki prowadzenia tych pojazdów.
A tu to jest bezsensowny podział. Uważam że wystarczył by taki: pojazdy z napędem ręcznym, pojazdy z napędem mechanicznym + ewentualnie pojazdy drogowo szynowe (czyli umiejętność obsługi urządzeń do wstawiania pojazdu na tor).

Teraz prędkość. Jeżeli miał bym jechać 80km/h po jakimś rozsypującym się torze to prędzej bym to zrobił drezynką o masie 350kg niż 2 tonowym Żukiem z kołami na szyny. Poza tym uważam  że taki podał też jest bez sensu zwykle maksymalną prędkość podaje zarządca infrastruktury .

Jeszcze jedna uwaga dlaczego masa drezyn jest ograniczona tylko do 3.5t
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!