U nas, w sekcji drezynowej PTKW, drezynę spalinową naszej własnej konstrukcji prowadzą tylko osoby z uprawnieniami czyli w w.wym. uprawnieniami do prowadzenia drezyn i wózków motorowych. Nie ma regulacji dot. pojazdów szynowych napędzanych siłą ludzkich mięśni więc prowadzeniem drezyny ręcznej zazwyczaj zajmowałem się ja a jazdy odbywały się zawsze pod moim nadzorem. Kierowcą drezyny ręcznej nie jest każdy kto macha tylko osoba
obsługująca hamulec.
Zapoznałem się z twórczością kolegi TW Kolejofila i chylę czoła przed pracą jaką włożył w opracowanie tego dokumentu. Jest kilka drobnostek które chciałbym jednak zmienić, głównie opartych na moim własnym doświadczeniu z prowadzeniem i podróżowaniem pojazdami szynowymi:
§2. Pojazdy pomocnicze są to pojazdy kolejowe lub kolejowo-drogowe, których budowa nie pozwala na ich włączenie do składu pociągu, a w szczególności: drezyny ręczne, pedałowe i silnikowe, rowery szynowe, samochody z kołami do jazdy po szynach i wózki doczepne.
Nie rozróżniałbym drezyn ręcznych, pedałowych i rowerów szynowych, jedynie pozostawiłbym podział na pojazdy napędzane siła mięśni i pojazdy wyposażone w napęd własny. Dalsze podziały reguluje §3.2 i §3.3 ale nie wdawałbym się w takie szczegóły jak "samochody z kołami do jazdy po szynach" gdyż zapewne autor miał tutaj na myśli "Warszawy" lecz niektóre pojazdy własnej konstrukcji przewyższają je swoją masą i ładownością - największy pojazd jaki widziałem miał 10 miejsc siedzących! warto też wprowadzić wzmiankę o tym że pojazdy te nie wymagają świadectwa typu i innych dokumentów UTK, oraz że przepisy dotyczą pojazdów zarówno wąsko-, normalno- i szerokotorowych
§5.2 Pozostałe osoby napędzające pojazd ręczny lub pedałowy nie są traktowane jako kierowcy pojazdu pomocniczego, pod warunkiem, że w pełni stosują się do poleceń kierowcy.
... napędzające pojazd szynowy o napędzany siłą mięśni....
§8. Samochody z kołami do jazdy po szynach oraz Ciężkie drezyny silnikowe powinny być wyposażone w urządzenia do podawania sygnałów słuchowych.
... dźwiękowych.
§9. Kierowca pojazdu pomocniczego, powinien posiadać:
1) kamizelkę ostrzegawczą koloru pomarańczowego lub żółtego;
2) przybory sygnałowe (trąbkę, chorągiewkę, latarkę, a w razie potrzeby i posiadania odpowiednich uprawnień – tarczkę do kierowania ruchem drogowym);
3) dobrze wyregulowany zegarek;
4) w razie potrzeby latarnie do osygnalizowania pojazdu pomocniczego;
5) w razie potrzeby mapę w skali nie mniejszej niż 1 : 100 000;
6) w razie potrzeby wykaz ostrzeżeń stałych ważny na odcinku, na którym ma jechać pojazd pomocniczy.
Zegarek - zbędny. Ja w prawdzie mam ale nie uważam go za element konieczny.
Latarnie - ?? nie za bardzo sobie wyobrażam sytuacje w której by były potrzebne.
Mapa- Jeszcze się nigdy nie zgubiłem jadąc pojazdem szynowym i jakoś nie widzę potrzeby posiadania takiego przedmiotu podczas jazdy
Dodałbym natomiast:
Telefon komórkowy oraz numer do dyżurnego ruchu odpowiedzialnego za dany szlak (jeżeli taka osoba istnieje/jest na służbie)
Gaśnica proszkowa min. 1kg lub odpowiednik - Gaszenie pożarów zdarza się częściej niż by wam się wydawało.
§10. Przy lekkim pojeździe pomocniczym powinna znajdować się taka liczba osób, aby pojazd ten, w razie potrzeby, mógł być szybko usunięty z toru.
Lekkim pojazdem szynowym powinna podróżować minimalna ilość osób wymagana do usunięcia pojazdu z toru.
§12. 1. Do kierowania jazdą pojazdu pomocniczego na linii nieczynnej mogą być dopuszczone osoby posiadające odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdami po drogach publicznych, które zapoznane są z warunkami miejscowymi na posterunkach ruchu i na szlakach, na których mają kierować jazdą pojazdu pomocniczego.
2. Wyjątkowo za zapoznanie z warunkami miejscowymi uznaje się dokładne zapoznanie się i posiadanie przy sobie mapy w skali nie mniejszej niż 1 : 100 000. W tym przypadku należy zachować szczególną ostrożność i prędkość jazdy ograniczoną do 75% dopuszczonej w danym miejscu dla danego pojazdu.
W §12. 1. i 2. bym usunął element zapoznania się z warunkami miejscowymi - Po co robić duplikat świadectwa znajomości szlaku skoro nawet na Normalnym torze ten dokument jest traktowany jako zbędny świstek? Kolega pracujący w PLK od reki dostał kwitek na całe województwo.
3. Dokumentem uprawniającym do kierowania jazdą pojazdu pomocniczego jest dokument uprawniający do kierowania analogicznym pojazdem na drodze publicznej, tj.:
1) prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem – dla samochodu z kołami do jazdy po szynach lub pojazdu wyposażonego w silnik samochodu;
2) prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem lub motocyklem – dla pojazdu wyposażonego w silnik motocykla;
3) prawo jazdy uprawniające do kierowania samochodem lub ciągnikiem rolniczym – dla pojazdu wyposażonego w silnik ciągnika rolniczego;
4) karta motorowerowa, prawo jazdy lub dowód osobisty osoby pełnoletniej – dla pojazdu wyposażonego w silnik motoroweru lub silnik elektryczny;
5) karta rowerowa, motorowerowa, prawo jazdy lub dowód osobisty osoby pełnoletniej – dla pojazdów pedałowych i ręcznych.
A co z pojazdami z napędem akumulatorowym (elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne - tak, takie pojazdy istnieją w Polsce!)?
Uważam że powinniśmy się wzorować na kryteriach dla których wymagane są odpowiednie kategorie prawa jazdy czyli coś w stylu:
1)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t i mocy silnika większej niż 10kW - Prawo jazdy kategorii B
2)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 550kg i mocy silnika większej niż 10kW- Prawo jazdy kategorii B1
3)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 350kg i mocy silnika do 10kW - Prawo jazdy kategorii A
4)Pojazdy silnikowe o mocy silnika do 5kW lub pojazdy napędzane siłą mięśni - Dowód osobisty
§17. Jazda pojazdu pomocniczego w porze ciemnej, w tunelu lub gdy brak jest odpowiedniej widoczności (np.: mgła, opady atmosferyczne itp.) dozwolona jest tylko pod warunkiem właściwego osygnalizowania pojazdu oraz zachowania szczególnej ostrożności.
-> Jazda pojazdu pomocniczego w warunkach ograniczonej widoczności (noc, mgła, opady atmosferyczne) dozwolona jest tylko pod warunkiem właściwego osygnalizowania pojazdu oraz zachowania szczególnej ostrożności.
§18. 1. Dla jazdy pojazdów pomocniczych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie obowiązują sygnały na semaforach, tarczach ostrzegawczych, zaporowych, manewrowych i sygnały powtarzające na odcinkach nieczynnych dla ruchu pociągów.
2. Tarcze ostrzegawcze, sygnały powtarzające i semafory wjazdowe stacji stycznych z liniami czynnymi bez względu na podawane przez nie sygnały traktuje się tak, jakby semafor wskazywał sygnał S1 lub Sr1 „Stój”, czyli przejazd poza semafor jest surowo zabroniony.
A to niby dlaczego? Jeżeli z dyżurnym ruchu uzgodniony jest wjazd na czynną stację to przecież nie może on odbywać się przez semafor wskazujący S1 lub Sr1. Wbrew pozorom wjazd na czynną stację kolejową odbywa się bardzo często, patrz Grodziska kolej drezynowa.
§21. 1. Największa dozwolona prędkość jazdy pojazdu pomocniczego nie powinna przekraczać:
80 km/h – samochodu z kołami do jazdy po szynach,
60 km/h – drezyny silnikowej,
30 km/h – silnikowego roweru szynowego,
20 km/h – drezyny ręcznej lub pedałowej, lub roweru pedałowego,
oraz 75% tej prędkości w przypadku określonym w §12. ust. 2.,
oraz 50% tej prędkości podczas jazdy po zwrotnicach i skrzyżowaniach torów.
Analogicznie do rozdziału o uprawnieniach:
1)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t i mocy silnika większej niż 10kW - 80 km/h
2)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 550kg i mocy silnika większej niż 10kW- 60 km/h
3)Pojazdy silnikowe o masie całkowitej nie przekraczającej 350kg i mocy silnika do 10kW -40 km/h
4)Pojazdy silnikowe o mocy silnika do 5kW lub pojazdy napędzane siłą mięśni - 20 km/h
§30. b) pojazd pomocniczy i przyczepy powinny posiadać z obu stron odpowiednie zderzaki (po jednym lub po dwa) albo odpowiednio wydłużone ostojnice z końcówkami z twardego drewna na wszystkich czterech rogach lub inne odpowiednie urządzenia ochronne,
Wg mnie zupełnie zbędne. Pojazdy drezynowe są sprzęgane przy pomocy centralnego "dyszla" znajdującego się dokładnie w osi toru i wszelkie zderzaki nie są w takim przypadku potrzebne.
To tyle z mojej strony, mam nadzieje że inni drezyniarze także przedstawią swoje uwagi.