Krono
Czytelnik
Długość toru:: 6 m
W terenie
|
|
« : 03 Maja 2011, 10:32:34 » |
0
|
Witam wszystkich forumowiczów! Obiło mi się o uszy, że w Poznaniu przed powstaniem Maltanki istniała Harcerska Kolejka Dziecięca. Z informacji do których dotarłem dowiedziałem się, że kolejka miała stacje początkową na terenie Dziecińca Miejskiego przy Młodzieżowym Domu Kultury nr.1 na Dębinie, a końcową gdzieś na Łęgach Dębinskich. Odcinek miał od 1,5 do 2 km długości. Kolejnym faktem jest to że linia miała zostać przeniesiona na teren wokół Malty. Powodem była budowa trasy Hetmańskiej. I to wszystko do czego doszedłem. Nie ma żadnej mapy w internecie na którym zaznaczony jest ten odcinek. Więc proszę was pomóżcie mi w poszukiwaniu przebiegu tej linii.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Brood.K
|
|
« Odpowiedz #1 : 03 Maja 2011, 13:30:36 » |
+3
|
Jest mapa Uwaga, duży jpg, wpierw ściągnąć, potem oglądać: http://mapy.eksploracja.pl/viewpage.php?page_id=48pod nr.15 -Wielkopolskie, jest duży 4 częściowy Poznań, wyd.radzieckie za posiadanie którego jeszcze 30 lat temu groziłaby wizyta smutnych panów w czarnej wołdze ;-) Faktem jest, około połowa długości dzisiejszej Maltanki to HKD przeniesiona stamtąd właśnie. Zachowane jest nawet kilka zdjęć, wrócę do domu to poszukam w archiwum.
|
|
« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 13:35:17 wysłane przez Brood.K »
|
Zapisane
|
|
|
|
Krono
Czytelnik
Długość toru:: 6 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #2 : 03 Maja 2011, 14:03:29 » |
+1
|
Dzięki wielkie. Jak będę miał wolną chwilę to się wybiorę na starą trasę i obfotografuje to co zostało. No i oczywiście czekam na te archiwalne zdjęcia. Załączam wyciętą mapkę z trasą HKD. Na czerwono zaznaczona jest trasa.
|
|
« Ostatnia zmiana: 03 Maja 2011, 15:09:40 wysłane przez Krono »
|
Zapisane
|
|
|
|
Patrick II
Młotkowy
Długość toru:: 75 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #3 : 04 Maja 2011, 18:12:28 » |
0
|
też się postaram poszukać, bo jakieś mam.......... P.S. Fajne te nazwy cyrylicą
|
|
|
Zapisane
|
ehhh...
|
|
|
Brood.K
|
|
« Odpowiedz #4 : 05 Maja 2011, 19:16:48 » |
0
|
Tylko tyle znalazłem, myślałem że mam więcej. Nie wiem kto jest autorem ,ani skąd to mam - gdzieś w necie wisi na pewno (Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii) Zastanawia skrót PKD na wagoniku, skoro kolejka nazywała się "Harcerska" a nie "Poznańska".
A co do śladów w terenie, to dziś widać przebieg i coś jakby starotorze ;-) - natomiast żadne obiekty się nie zachowały. Wystarczy przejechać się autobusem 76 wzdłuż linii - nadal doskonale widoczne jest miejsce w którym tor przecinał ulicę i biegł do lasu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Krono
Czytelnik
Długość toru:: 6 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #5 : 05 Maja 2011, 20:29:06 » |
0
|
O ile mnie pamięć nie myli to kiedyś w Głosie Wielkopolskim był artykuł o tej kolejce. Było tam nawet zdjęcie lokomotywy. Jakby ktoś miał ten artykuł to prosiłbym o zeskanowanie i wrzucenie na forum. A co do PKD na wagonikach to przytoczę fragment ze strony http://kmk.poznan.pl/"W latach 50. planowano, iż w okolicach ulicy św. Jerzego w Poznaniu zostanie zbudowane duże wesołe miasteczko. Został zawiązany Komitet Budowy Parku Kultury i Wypoczynku, a pierwszym elementem, jaki został zbudowany była kolejka dziecięca. Miała ona szerokość torów 600 mm i długość 2,5 km. Stacja początkowa nazwana Kolumbia wraz z garażem taboru znajdowała się naprzeciw ul. Bielniki. Tor ułożono po zachodniej stronie nieutwardzonej Drogi Dębińskiej. Tabor dla kolejki wyprodukowano w Poznaniu. Pięć specjalnych wagoników wykonały ówczesne ZISPO (czyli firma H. Cegielski), na dzień otwarcia były gotowe tylko trzy. Lokomotywka spalinowa pochodziła z ZNTK, była to konstrukcja przeznaczona dla przemysłu. Jest to lokomotywa o numerze fabrycznym 100, na tabliczce firmowej ma naniesiony (najprawdopodobniej fikcyjny) rok produkcji: 1956. Jeżeli kierować się jej numerem fabrycznym, to na kolejkę dziecięcą trafiła pierwsza, prototypowa lokomotywa z naszego ZNTK zbudowana w 1950 lub 1951 r. Otwarcie kolejki nastąpiło 22 lipca 1956 r. Później została ona przekazana pod opiekę harcerzom z Chorągwi Wielkopolskiej i nosiła oficjalną nazwę Harcerska Kolej Dziecięca. Wraz z upadkiem Dębiny stopniowo spadało też zainteresowanie kolejką. Kres jej istnieniu położyła budowa trasy Hetmańskiej, gdy tor kolejki został przecięty przyczółkiem wiaduktu." Moim zdaniem to zdjęcie jest z wczesnego okresu działalności tej kolejki na Łęgach.
|
|
« Ostatnia zmiana: 05 Maja 2011, 20:41:26 wysłane przez Krono »
|
Zapisane
|
|
|
|
Brood.K
|
|
« Odpowiedz #6 : 05 Maja 2011, 23:14:45 » |
0
|
O, to skoro robimy bazę wiedzy, to ja jeszcze uzupełnię że wówczas do "Kolumbii" prowadziła Drogą Dębińską miejska linia tramwajowa niestety, słabnące zainteresowanie Kolumbią jako miejscem wypoczynku, poskutkowało likwidacją tramwaju - no i kolejka została oderwana od skomunikowania. Tu też pewnie leży przyczyna. Tyle że akurat jest to jedyny znany mi przypadek, gdzie likwidacja linii wpłynęła na nią pozytywnie, wystarczy spojrzeć jak to wygląda teraz ;-)
|
|
« Ostatnia zmiana: 05 Maja 2011, 23:51:44 wysłane przez Brood.K »
|
Zapisane
|
|
|
|
Mateusz
|
|
« Odpowiedz #7 : 06 Maja 2011, 09:55:26 » |
0
|
Kres jej istnieniu położyła budowa trasy Hetmańskiej, gdy tor kolejki został przecięty przyczółkiem wiaduktu."
Z czystej ciekawości - bo nie znam tego tematu - kiedy nastąpił koniec tej kolejki? Które to były lata?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piotrek
|
|
« Odpowiedz #8 : 06 Maja 2011, 14:43:46 » |
+1
|
O ile mnie pamięć nie myli to kiedyś w Głosie Wielkopolskim był artykuł o tej kolejce. Było tam nawet zdjęcie lokomotywy. Jakby ktoś miał ten artykuł to prosiłbym o zeskanowanie i wrzucenie na forum.
Oto ten artykuł ze zdjęciem lokomotywy na kolejce harcerskiej: (Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii) (Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii) Samo zdjęcie: (Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Krono
Czytelnik
Długość toru:: 6 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #9 : 06 Maja 2011, 18:03:15 » |
+1
|
|
|
« Ostatnia zmiana: 06 Maja 2011, 20:37:47 wysłane przez Krono »
|
Zapisane
|
|
|
|
|
|
station55
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #12 : 18 Października 2017, 18:14:06 » |
0
|
Dzięki wielkie. Jak będę miał wolną chwilę to się wybiorę na starą trasę i obfotografuje to co zostało. No i oczywiście czekam na te archiwalne zdjęcia. Załączam wyciętą mapkę z trasą HKD. Na czerwono zaznaczona jest trasa. Czy może ktoś zapodać jeszcze raz dawną trasę HKD? Chciałbym się wybrać rowerem jej śladem. Z góry bardzo dziękuję.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Brood.K
|
|
« Odpowiedz #13 : 19 Października 2017, 22:03:31 » |
+1
|
Zniknęło z internetów... Ale zachomikowałem sobie. Radziecki plan Poznania z 1980r. (choć nie jest do końca pewne, w razie czego podjadą smutni panowie czarną wołgą i wyjaśnią) - na 3-cim arkuszu widoczna jest HKD. Uwaga - rar 82,76 MB http://www.mediafire.com/?0odg1dtzjqyc0Natomiast powiem szczerze - nie wiem czy wyprawa jest warta świeczki. Trochę może i widać, ale moim zdaniem wystarczy przejechać się autobusem 76 albo 603 z AWF-u, wysiąść na przystanku Dębina i pójść dalej na wprost do lasu ten niecały kilometr. I to wszystko. Gdzieś tam można sobie wyobrazić że tędy szedł tor...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Doctor
|
|
« Odpowiedz #14 : 20 Października 2017, 20:26:51 » |
+1
|
Kilka lat temu jechałem tamtędy rowerem, była to wiosna, więc dziury w asfalcie w całym mieście świeżutkie. W jednej z nich na zakręcie Drogi Dębińskiej było widać kawałek szyny, więc jeśli w ostatnich latach nie było gruntownego remontu ulicy, szyny powinny być możliwe do odkopania ;-)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
station55
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #15 : 21 Października 2017, 22:26:44 » |
0
|
Ciekawe, że nie zdemontowali całkowicie toru tylko - nawiązując do postu kolegi Doktora - zalali asfaltem. Dzięki za informacje, zaraz będę analizował te ruskie mapki. ....Już przeanalizowałem. Troszkę mnie zastanawia oznaczenie toru HKD, ponieważ w innych materiałach jest mowa, że kolejka początek miała przy MDK nr 1 na ul.Bielniki, natomiast z mapy dość wyraźnie widać, że tor zaczyna się mniej więcej na wysokości KS Warta, właściwie na terenie klubu KS Warta. Końcówka toru zaś widać wyraźnie, że przypada mniej więcej na końcu tego niedużego, podłużnego zbiornika wodnego, zaraz za zakrętem Drogi Dębińskiej i początku Piastowskiej. Takie pytanie, czy widać tam w lesie jakiekolwiek, najdrobniejsze chociaż ślady stacji końcowej? Mam oczywiście na myśli nie zabudowania, ale jakąś pokaźniejszą polankę itp.
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2017, 22:58:06 wysłane przez station55 »
|
Zapisane
|
|
|
|
|