Ptr
|
 |
« : 19 Maja 2011, 23:08:31 » |
0
|
Spoglądając na mapy Bieszczad z lat 60' (geoportal - raster) możemy zobaczyć na szlaku BKL liczne ładownie, mijanki oraz dłuższe lub krótsze odgałęzienia. Chciał bym się dowiedzieć od kogoś, kto siedzi w temacie jaki jest ich stan dzisiaj, czyli głównie kiedy zostały rozebrane, lub jeżeli jeszcze istnieją to czy są może przejezdne lub nawet do czegoś używane lub po prostu leżą w krzakach zapomniane. Poniżej kilka wycinków map - głównie z końcowego, górnego, odcinka linii. jak są jeszcze inne tego typu miejsca, których tu nie wymieniłem, to z tym większą chęcią dowiem się czegoś także i o nich  1. Moczarne by Ptr ., on Flickr - Krótkie odgałęzienie linii. 2. Osada by Ptr ., on Flickr - Ładownia z boku torów, z trójkątem. 3. Kalnica by Ptr ., on Flickr - Odgałęzienie do nieco oddalonego od linii placu ładunkowego. 4. Przysłup by Ptr ., on Flickr - Odgałęzienie do placu ładunkowego przy torach. 5. Krzywe by Ptr ., on Flickr - Odgałęzienie do trzy-torowej mijanki. 6. Solinka by Ptr ., on Flickr - Mijanka. 7. Przebudowa ? by Ptr ., on Flickr - Czy tu widać zarys starszego nasypu o ciaśniejszym łuku? Jeżeli tak, to przebudowa dokonana pewnie w tym samym okresie co serpentyny między Przysłupem a Kalnicą. 8. Mików 25k by Ptr ., on Flickr - Dosyć długie odgałęzienie. Jak Bóg da to może latem uda się sprawdzić jak to wszystko wygląda na żywo - trzeba więc wiedzieć coś na początek  P.S. Pierwsze trzy pozycje oraz ostatnią nie posądzam oczywiście o przejezdność, bo leżą poza czynnym odcinkiem - ale czy istnieją chociaż...
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Jacek 83218
|
 |
« Odpowiedz #1 : 20 Maja 2011, 01:16:00 » |
0
|
Co do Kalnicy, to coś mogę powiedzieć. 2 razy spędzałem urlop w ośrodku który opisany jest na mapie jako camping. Według miejscowych nie wykorzystywana jest od 1994 r. Tor/y jest/są mocno zarośnięte co paradoksalnie zapewnia im przetrwanie, bo jakoś na razie nikomu nie chciało się wycinać chaszczy, dla kradzieży szyn. Ciekawa jest jedna rzecz. Wydawało mi się że tam są 2 równoległe tory, a jednak mapa pokazuje co innego. Jeśli jeszcze nie byłeś to zajrzyj tu http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=21923&okno=start, nic więcej ponadto chyba nie napiszę. Swoją drogą na mapie odległość od szlaku wygląda na większą niż odczułem to osobiście.
|
|
« Ostatnia zmiana: 20 Maja 2011, 09:20:02 wysłane przez Jacek 83218 »
|
Zapisane
|
|
|
|
Romas
|
 |
« Odpowiedz #2 : 20 Maja 2011, 06:36:27 » |
0
|
1. Moczarne leży na terenie Parku Narodowego i dostęp do niego jest mocno utrudniony. O tym żeby cos tam tam kiedykolwiek pojechało, mowy nie ma.
2. Osada czyli "dzielnica" Wetliny. Tory leżą, zarośnięte ale leżą.
3. Kalnica. To już kol. Jacek 83218 opisał.
4. Przysłup. Tory leżą, ale brak rozjazdów, bo zostały wykorzystane do budowy mijanki na przełęczy (przy smażalni).
5. Krzywe. Nie jestem na 100% pewien, ale raczej nic tam nie ma.
6. Solinka. Zachowana.
7. Tak jest, to starotorze. Takich miejsc na BKL jest mnóstwo.
8. Mików. Rozebrane dawno temu.
Na szlaku są jeszcze inne stacje, mijanki. Także te eksploatowane, ot chociażby Dołżyca. Ciekawostką (moim zdaniem) jest mijanka położona w środku lasu, w mniej więcej połowie odcinka między Kalnicą a Smerekiem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek 83218
|
 |
« Odpowiedz #3 : 20 Maja 2011, 10:08:32 » |
0
|
Jeśli chodzi o ciekawostki to przypomniał mi się znajdujący się na odcinku Majdan-Przysłup blok betonu do złudzenia przypominający te betonowe "kozły" z BKL. W Żubraczach chyba taki widziałem. Leży sobie między drogą a torem (aż niebezpiecznie blisko jezdni), niestety nie pamiętam gdzie dokładnie. Czy to też pozostałość po jakiejś ładowni?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ptr
|
 |
« Odpowiedz #4 : 20 Maja 2011, 14:09:38 » |
0
|
Dzięki za te informacje. Stronę kolej.one.pl oczywiście znam ale zawsze lepiej zapytać się kogoś kto zna temat osobiście bo można się dowiedzieć aktualnych informacji lub właśnie jakichś ciekawostek i na co warto zwrócić uwagę jak się będzie na miejscu. Na tej stronie też nie ma np nic o odgałęzieniu miedzy Wetliną, a Moczarnem (pierwszy wycinek mapki).
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Romas
|
 |
« Odpowiedz #5 : 20 Maja 2011, 14:27:42 » |
0
|
Jeśli interesuje cię eksploracja szlaków kolejki (kolejek) bieszczadzkich, to polecam lekturę rocznika Bieszczad. W kolejnych numerach opisywane są rozmaite odcinki. Osobiście polecam wędrówkę szlakiem przedwojennej kolejki z Majdanu do tartaku na Beskidzie, powyżej wsi Smerek, nad potokiem o tej samej nazwie. Szlak ten obecnie częściowo pokrywa się z drogą zrywkową, więc jest dostępny rowerem. W miejscu tartaku do tej pory można znaleźć gwoździe kolejkowe. Ja kiedyś wytargałem stamtąd nawet fragment szyny oraz element wózka kłonicowego.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jaco
SGKW

Długość toru:: 26 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #6 : 25 Maja 2011, 16:23:58 » |
+2
|
Witam! W Bieszczady jeżdżę już 20 lat i pamiętam BKL za czasów OKL. Ostatnimi jednak laty kilkakrtonie chodziłem szlakami, które są eksploatowane, ale tez i starałem się odwiedzic miejsca, gdzie nie ma już nic. Odnośnie zamieszczonych mapek napiszę tak: 1. Moczarne - byłem tam bodaj w 1992 kiedy nie docierał tam jeszcze BPN. Widok ładowni był taki: spory plac w dolince, bodaj jakiś rozjazd i żadnej nawet budy dla obsługi. Na placu też było pusto. Rozjazd raczej jak pamiętam nie był związany z torem, który odchodził na zachód. 2. Tak, w Wetlinie pięknie zachował się "trójkąt". Plac ładowni jest niestety już zarośnięty, ale pamiętam w 1991 jak stało tam masę wagonów z drzewem. 5. W Krzywem nie ma już ładowni. 7. Przebudowa - do dziś zaraz przy pierwszym łuku w lewo po prostej z Solinki widać po prawej stare przyczółki mostu i stalową konstrukcję przęsła. Lina ta niegdyś jak widac na mapce szła nieco inaczej, a innymi słowy przecinała nieistniejący już dziś (nie używany przynajmniej) punkt wypalania węgla drzewnego. Pozostały tam chyba tylko jeszcze kotły. Coraz mniej tych punktów jest. W zeszłym roku odnalazłem na szczęście jeszcze dwa takie punkty w okolicach miejscowości Liszna/Roztoki Grn. przy drodze w kierunku Przełęczy Nad Roztokami. Tutaj jest parę fotek z 2009: http://koleje.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=1543i 2007: http://koleje.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=190Jaco
|
|
« Ostatnia zmiana: 25 Maja 2011, 16:31:40 wysłane przez Jaco »
|
Zapisane
|
Jacek Jaco Chiżyński
|
|
|
Ptr
|
 |
« Odpowiedz #7 : 25 Maja 2011, 23:51:37 » |
0
|
Ciekawe zdjęcia - ładnie na nich widać np ten trójkąt w Wetlinie. Szkoda że tak mało takich fotorelacji z tej kolejki bo jest naprawdę specyficzna i skutecznie przyciąga z powrotem w te góry 
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Jaco
SGKW

Długość toru:: 26 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #8 : 26 Maja 2011, 16:32:24 » |
0
|
Szkoda że tak mało takich fotorelacji z tej kolejki bo jest naprawdę specyficzna i skutecznie przyciąga z powrotem w te góry  Polecam wędrowanie po szlaku Wola Michowa - Solinka - Majdan... Dziki teren, przyroda i góry, choć jeszcze nie te najwyższe, ale Matragona i tak robi swoje wrażenie (widoczna z Solinki). Oczywiście z Przysłupa widać wysokie Połoniny, czyli centrum Bieszczad i widoki są także bardzo super i na pewno ciekawsze dla wielu turystów, jednakże tam eksploracja kolejki jest dość trudna z uwagi na gęste zarośnięcie linii do Wetliny. Swoją drogą na początku lat 90 jeździły pociagi najpierw tylko w relacji Majdan - Rzepedź - Majdan, a jakoś rok później i w następne lata Majdan - Wetlina - Majdan. Potem do Wetliny już chyba nic nie pojechało. Pamiętam jak w Wetlinie śpiąc na dawnym polu namiotowym za restauracją "Pod Połoninami" koło słynnego "Rancza" rano (powiedzmy 9 - 10) budził nas łoskot składu BKL:) Dodam jeszcze słowo w temacie Moczarnego. Już 20 lat temu piękny most żelbetowy łukowy (jest ich kilka na BKL, chyba 3 szt.) na wylocie z Wetliny do Moczarnego był w fatalnym stanie. Dziś jest jeszcze gorzej... Mało tego, jakieś 3 - 4 lata temu Bieszczady nawiedziła... powódź i część odcinka toru pod Moczarnym została poważnie uszkodzona - tor wywrócił się "do góry nogami"... Naprawa jest więc kosztowna, a tak na prawdę skoro jest na terenie BPN to i nie możliwa i koniec.
|
|
|
Zapisane
|
Jacek Jaco Chiżyński
|
|
|
Romas
|
 |
« Odpowiedz #9 : 26 Maja 2011, 17:13:57 » |
0
|
tam eksploracja kolejki jest dość trudna z uwagi na gęste zarośnięcie linii do Wetliny.
Ostatnimi laty (ze trzy) tor na odcinku od Majdanu do Wetliny jest w miarę regularnie oczyszczany z uwagi na organizowane w zimie biegi narciarskie po trasie kolejki. W tym roku bieg się nie odbył (brak śniegu), ale szlak jesienią był przez organizatorów szykowany. Co do ubytków na tym odcinku to jakieś dwa kilometry przed Wetliną jest osuwisko które zabrało fragment nasypu. Na odcinku trzech, czterech metrów szyny z jednej strony wiszą w powietrzu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jaco
SGKW

Długość toru:: 26 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #10 : 26 Maja 2011, 17:35:44 » |
0
|
Nie wiedziałem o osuwisku, a to poważna sprawa. Fakt, zimą jest tam dla narciarzy raj, ale latem robi się dżungla;)
BTW, polecam wyprawę starymi śladami kolejki do Sokolik Górskich, bo pozostało tam wiele śladów w tym kamienne przyczółki mostów. W Tarnawie trzeba już zapłacić za wstęp, bo to BPN.
|
|
|
Zapisane
|
Jacek Jaco Chiżyński
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #11 : 26 Maja 2011, 20:52:44 » |
-1
|
Przez rok dżungla z krzaków się nie zrobi jedynie z zielska.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Jaco
SGKW

Długość toru:: 26 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 27 Maja 2011, 15:48:02 » |
0
|
Przez rok dżungla z krzaków się nie zrobi jedynie z zielska.
Wycinka zielska to też utrapienie. BKL walczyła dotąd z trawskiem w Woli Michowej i dalej na odcinku do Smolnika. Na prawdę jest co robić!
|
|
|
Zapisane
|
Jacek Jaco Chiżyński
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #13 : 27 Maja 2011, 16:28:06 » |
0
|
A czy tam można stosować opryski torowiska??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Jaco
SGKW

Długość toru:: 26 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #14 : 27 Maja 2011, 17:20:09 » |
0
|
A czy tam można stosować opryski torowiska??
Obawiam się, że nie, gdyż za miedzą są tereny ujęte w programie "Natura 2000" ( http://www.ine.eko.org.pl/index_areas.php?rek=67) i pewnie nikt się nie odważy (na szczęście) na jakikolwiek ruch zabużający spokój ogólnie rozumiany w Bieszczadach. Tu też dodam, że przedmówcy byli zaskoczeni, że nie ma kradzieży szyn i innych elementów na kolejce. Mnie też to kiedyś zaskoczyło, bo bywałem choćby na GKW w Bytomiu. W Bieszczadach są inni ludzie (polecam poczytać o "tubylcach" i migracji ludności w Bieszczady) i inna mentalność. Poza tym jest "pod ręką" Straż Graniczna wszchobecna w Bieszczadach no i skupów złomu po prostu tam nie ma. Jaco
|
|
|
Zapisane
|
Jacek Jaco Chiżyński
|
|
|
|