Świat kolejek wąskotorowych SMF
17 Grudzień 2018, 19:40:56 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Internetowa encyklopedia kolejowa - o co chodzi?  (Przeczytany 10991 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1586 m

W terenie W terenie



WWW
« : 05 Czerwiec 2011, 13:03:39 »
0

Dość dawno temu Kalito (a nieco później i Phinek) zaproponowali utworzenie internetowej encyklopedii kolejowej - miejsca, w którym zbierzemy i usystematyzujemy naszą zdobytą przez lata działania w terenie / studiowania / pracy itd. wiedzę na temat kolei.

Pomysł ten z czasem jakoś poszedł w zapomnienie, niektórzy z nas stwierdzili, że zamiast tworzyć coś nowego, lepiej poświęcić się edycji i opracowywaniu haseł kolejowych na Wikipedii. Co się jednak okazało? Otóż Wikipedia ma jedną dość ściśle przestrzeganą zasadę, które nam przekazanie naszej wiedzy bardzo utrudnia (a często wręcz uniemożliwia): nie wolno publikować własnych opracowań. Wszystko, co zostanie napisane w Wikipedii MUSI być mieć wiarygodne i niezależne źródła (odwoływać się do opracowania naukowego, artykułu w wiarygodnym czasopiśmie).

Dla jasności podeprę się wyimaginowanym przykładem:

Byłem na kolejce w Kaczorowicach Wielkich. Widziałem stację, policzyłem tory, zwiedziłem warsztaty, spisałem sobie tabor. Teraz chciałbym to opisać w Wikipedii. No i tu mamy problem - w artykule na Wikipedii NIE MOGĘ oprzeć się na własnych obserwacjach i notatkach. MUSZĘ oprzeć to, co tam napiszę na np. opisie stacji w książce o historii kolei albo artykule w wiarygodnym źródle (dajmy na to np. w Świecie Kolei). Fakt, że tam byłem, widziałem, spisałem niczego nie zmienia. NIE MOŻNA opierać się na własnych obserwacjach, badaniach itp. (dla obytych z Wikipedią: zakaz OR albo W:OR).

A tym czasem tak się składa, że chodzi właśnie o to, żeby nie tylko zebrać w jednym miejscu książkową wiedzę o kolejnictwie, ale także zebrać NASZĄ wiedzę, wiedzę, którą zdobyliśmy pracując na naszych kolejkach, przekopując się przez gazety, fora i książki, czy w końcu pracując na kolei czy w innych instytucjach z koleją związanych. Dlatego postanowisliśmy wrócić do idei internetowej encyklopedii kolejowej. Będzie ona mogła być edytowana przez każdego, a opieranie się na własnych obserwacjach i publikowanie własnych opracowań będzie w znacznym stopniu dozwolone. Co więcej - będzie (pod pewnymi warunkami) mile widziane.

Dlatego też utworzyliśmy TESTOWĄ internetową encyklopedię kolejnictwa. Znajduje się ona pod tym adresem:


Przez kilka miesięcy encyklopedia będzie znajdowała się w fazie testów - chodzi o to, żeby:

*  opanować pisanie artykułów (wymaga to nabrania pewnych umiejętności) - potrzebujemy czasu na naukę i ćwiczenia
* opanować administrowanie encyklopedią (to tez wymaga wiedzy i umiejętności)
* opracować standardy edycyjne i inne zasady rządzące encyklopedią (np. zasady wyboru administratorów, zasady blokowania użytkowników, zasady usuwania artykułów itd).
* dopiąć wszystko na ostatni (no, przedostatni guzik).

Zapraszam zatem wszystkich chętnych do rejestrowania się w naszej encyklopedii i śmiałego edytowania haseł!

Encyklopedia działa na tym samym oprogramowaniu, co Wikipedia. Może ją edytować każdy, niemniej jednak zarejestrowani użytkownicy mają nieco większe możliwości i uprawnienia niż użytkownicy niezarejestrowani.

Zapraszam też do dyskusji na tematy związane z encyklopedią - będzie ona toczyła się właśnie w tym dziale.  Duży uśmiech
*
« Ostatnia zmiana: 01 Kwiecień 2013, 21:32:08 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 05 Czerwiec 2011, 16:00:44 »
0

Powiem krótko: Świetny pomysł. Będę musiał zarezerwować sobie trochę czasu w najbliższej przyszłości.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1586 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 05 Czerwiec 2011, 23:04:56 »
0

Phinek mi wspomniał, że jesteś doświadczonym wikipedystą - to super, wiesz jak to wszystko działa. Teraz pytanie - na ile dobrze znasz zasady działania mechanizmu MediaWiki? Jakieś bardziej wymyślne rzeczy typu szablony, skrytpy potrafisz robić?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 06 Czerwiec 2011, 08:37:46 »
0

Oj,trochę Phinek pojechał Mrugnięcie. Wklepałem kilka artykulików wzorując się na innych, ale to tyle. O technicznych aspektach nie mam większego pojęcia. Nie zmienia to faktu, że pomysł bardzo mi się podoba i gdy będę miał chwilę wolnego czasu, zamierzam trochę się pobawić.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1077 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #4 : 06 Czerwiec 2011, 11:24:45 »
0

Jak będę czasem miał chwilę to też coś pewnie popiszę Mrugnięcie
Zapisane

To jest przekaz.
Kaczor
Mechanik
***
Długość toru:: 162 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 16 Czerwiec 2011, 23:45:26 »
0

Witam, co prawda na forum się nie udzielam za bardzo ale chętnie w wolnym czasie popiszę w encyklopedii Uśmiech
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1586 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 17 Czerwiec 2011, 04:49:20 »
0

I bardzo się cieszę! Na razie aktywnie udzielają się 4 osoby, Ty jesteś piąty. W niewielkim gronie ustalimy pierwsze zasady, ustalimy co i jak, a potem będziemy się lansować w szerokim świecie, heh.

Tak swoją drogą - zachęcam do stworzenia swojej strony użytkownika na Enkolu - 2 zdania o sobie, krótkie info o tym, jaka tematyka Cię interesuje, ew. info na temat języków obcych, jakie znasz, a jeśli tak, to w jakim stopniu.
Tak myślę, żeby zrobić coś na kształt Wikipediowych babelków. Przykładowa strona wikipedysty wygląda tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Pawel_Niemczuk

Oczywiście to tylko propozycja. Jeśli miałbyś inny pomysł na zaaranżowanie swojej strony, to proszę bardzo.

Zapisane
Jaco
SGKW
*
Długość toru:: 24 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 18 Grudzień 2011, 14:58:02 »
0

Paweł, w tym roku (2011) KOW wydało nakładem 3000 egz. "Leksykon terminów kolejowych". Współtwórcą jest m.in. Pan Minister Andrzej Massel. To jest typowa księga ponad 500 stronicowa w twardej okładce formatu 245 - 170 mm i zawiera około 1700 haseł kolejowych:)
Polecam przy okazji!
Zapisane

Jacek Jaco Chiżyński
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1586 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 18 Grudzień 2011, 18:27:36 »
0

Jaco, dzięki za informację! Już złożyłem zamówienie Uśmiech
Zapisane
hanys2006
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 01 Luty 2012, 19:19:44 »
0

witam
od razu chcę powiedzieć iż jestem " kolejowym laikiem" a moja obecność tu wynika z czystego " interesu" mianowicie mam ogromną prośbę- chodzi mi o dokładne zdjęcia kabiny lokomotywy Wlp50- robię referat z ergonomii i chciałem umieści zdjęcia tejże lokomotywy ( szczególnie chodzi mi o zdjęcia pulpitu- jaki jest wysoki oraz zdjęcia siedziska)
niestety w polecanej przez Was encyklopedii na szukaną przeze mnie frazę nic nie znalazłem; będę wdzięczny za pomoc
i z góry dziękuje
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1077 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #10 : 01 Luty 2012, 23:01:21 »
0

Encyklopedia ma jeszcze stosunkowo mało haseł, jeśli wziąć pod uwagę rozległość tematyki kolejowej, bo istnieje dopiero od niedawna. Jeżeli chcesz się dowiedzieć czegoś o Wlp tu, na forum, to najlepiej zapytaj w tym dziale w nowym wątku:
http://750mm.pl/index.php?board=26.0
A jak już opracujesz temat to zachęcam także do napisania czegoś o niej na enkol.pl Mrugnięcie
Zapisane

To jest przekaz.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1586 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 01 Kwiecień 2013, 22:16:15 »
0

Nie ma żadnej szczególnej okazji ku podsumowaniu, ale jakoś tak mnie dziś naszło.

Enkol wystartował 8 czerwca 2011, ma zatem za sobą, w zaokrągleniu, 21 miesięcy działalności.

W tym czasie:
  • utworzono 567 artykułów
  • 1646 stron (artykułów, stron dyskusji, pomocy, głosowań itd. liczonych łącznie)
  • przesłano 466 plików graficznych
  • dokonano 7765 edycji
  • zarejestrowało się 33 użytkowników, z czego średnio 10 jest aktywnych
  • wszystkie strony serwisu odwiedzono łącznie ponad 224 tysiące razy


Wspomnieć też trzeba o Archiwum Enkolu, w którym udostępniono kilkadziesiąt planów, schematów, regulaminów i innych dokumentów związanych z koleją. Jak dotychczas są to głównie dokumenty związane z działalnością Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, jednak wkrótce pojawią się i inne. Liczę też, że do prac nad rozbudową Archiwum włączą się też osoby posiadające materiały z innych kolei wąskotorowych oraz materiały z normalnego toru.


Z kolei liczba wejść na stronę główną oraz liczba unikatowych użytkowników odwiedzających stronę główną w tym czasie kształtowała się następująco:



Do sukcesów można zaliczyć niezbyt szybki, ale ciągły wzrost liczby artykułów i plików graficznych, ciągły i wyraźny wzrost liczby odwiedzin oraz odwołań ze stron zewnętrznych.

Największym zaś problemem jest wciąż niewielka liczba aktywnych edytorów. Owszem, co jakiś czas dołącza ktoś nowy, ale to wciąż mało! Zdawałoby się, że tylu jest pasjonatów kolejnictwa. Niestety chętnych do podzielenia się swoją wiedzą w usystematyzowany sposób jest niewielu...

Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!