Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Maja 2024, 20:41:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Szkody górnicze, czyli co kopalnia robi z torem kolejowym  (Przeczytany 19159 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« : 17 Sierpnia 2011, 03:30:03 »
+2

Głośno ostatnio w mediach o szkodach górniczych dewastujących górnośląskie miasto Bytom i zmuszających ludzi do opuszczania ich mieszkań i porzucania dorobku życia. Jeśli ktoś jeszcze nie wie, to może poczytać choćby tutaj:

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,10121667,Bytom__kolejne_rodziny_do_wykwaterowania.html

Ta sama kopalnia niszczy też i nasze tory. Całe szczęście w tym roku mamy przestój spowodowany budową autostrady i pociągi nie kursują. Kopalnia jednak dała nam możliwość gruntownego zapoznania się z wpływem działalności górniczej na tor kolejowy.
Z toru robią się efektowne esy-floresy:

Lokalizacja: tzw. "szkody górnicze" na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, odcinek między dawną stacją Nowy Karb (ul. Konstytucji w Bytomiu) a dawną stacją Bytom Północ Wąsk. (wiadukt nad obwodnicą Bytomia).





Powyżej wyboczonko nr 1, rzut oka w kierunku Karbia.
Szyna trwale zniszczona, nadaje się do wymiany. Aż strach się za to brać. Naprężenia w szynie są ogromne. Jak to okręcić, to może odbić i uwalić nogę. A jak w górę, to może i łeb...





To samo wyboczonko, ale patrząc w kierunku Miasteczka Śląskego





I drugie wyboczenie, spojrzenie w kierunku Karbia. Na trawie widać wyraźnie, jak pierwotnie leżał tor.






A tu na miarce widać o ile zostały przesunięte czoła podkładów. W tym przypadku "jedyne" 40 cm....












Zaś śruby łubkowe zachowują się mniej więcej jak guziki przyciasnej koszuli na brzuchu tęgiego jegomościa... Znaczy się - pourywały się.


Oczywiście podjęliśmy już przewidziane w prawie górniczym i geologicznym działania w celu uzyskania od kopalni funduszy na usunięcie powstałych zniszczeń. Inna rzecz, że w bliskiej (acz nie do końca sprecyzowanej) przyszłości tor wąski ma zostać przez kopalnie przełożony na górę nasypu. Teraz biegnie trawersem, taką półeczką mniej więcej w 2/3 jego wysokości.

Autorem zdjęć jest Bartosz Uryga. Zamieszczam je za jego wiedzą i zgodą. Dalsze ich rozpowszechnianie wymaga zgody autora.



Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 24 Grudnia 2011, 04:15:19 »
0

Wpadłem ostatnio na fantastyczne zdjęcie naszego stowarzyszeniowego kolegi Pawła P. ukazujące pociąg pasażerski gramolący się przez obszar pokazanych wyżej szkód górniczych (oczywiście w czasach kiedy jeszcze dało się przez nie przejechać).

http://www.centrax.cba.pl/details.php?image_id=2782&sessionid=7f517467c721c6aa94665ee6d40f90ca

Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 24 Grudnia 2011, 10:03:05 »
0

A właśnie. Kopalnia naprawiła szkody?
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #3 : 24 Grudnia 2011, 10:25:01 »
0

Na obecną chwilę mamy etap wyboru wykonawcy naprawy
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 24 Grudnia 2011, 19:28:59 »
0

Tor zostanie naprawiony do 31 marca
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 26 Grudnia 2011, 14:52:56 »
0

Dodać należy, że tak na prawdę nie jest to porządna i ostateczna naprawa toru. To tylko przywrócenie jego przejezdności. Na pokazanym na zdjęciach obszarze zabawa trwa w kółko i bez przerwy. Wyboczenia, zaciskające się styki, problemy z prześwitem to codzienność. Dodatkowo teren nieustannie się zapada - na zdjęciu widać, że pociąg gramoli się przez słusznych rozmiarów nieckę. Ciekawostka - za "naszych czasów", czyli od roku 2002, tor został już przez kopalnię podniesiony łącznie o 7 m. I będzie tego jeszcze więcej.

Docelowo wąski tor ma zostać przeniesiony z półki, czy trawersu, na którym leży teraz na górę nasypu. Wg najnowszych informacji termin wykonania przkładki to 3 lata...
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1976 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 12 Stycznia 2012, 22:21:22 »
0

A te ruiny w niecce niedaleko toru to już zalane wodą po dach? Bo jak ostatnio byłem w Bytomiu kilka lat temu, to woda była do wysokości parapetów na parterze.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 13 Stycznia 2012, 06:49:34 »
0

Tak, po dach zalane. Kalenice tylko wystają ...
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #8 : 02 Maja 2012, 00:48:28 »
0

Aż strach się za to brać. Naprężenia w szynie są ogromne. Jak to okręcić, to może odbić i uwalić nogę. A jak w górę, to może i łeb...
Zacząłbym od lekkiego poluzowania wszystkich wkrętów i tych śrub, które jeszcze się nie ścięły. Być może pomogłoby też dalsze przesunięcie toru w bok - moment zginający szyny w poziomie wzrośnie, ale będzie możliwe ich wydłużenie, a więc zniweluje się siłę podłużną, która powoduje wyboczenie. Wtedy wystarczy odkręcać po jednym przytwierdzeniu na końcu przęsła, a szyny będą się sprężyście prostować - przynajmniej tam, gdzie naprężenia nie przekroczyły granicy plastyczności.
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 15 Maja 2012, 06:55:23 »
0

Planowaliśmy się zabrać do sprawy  podobnie, jak piszesz. Ale w tzw. międzyczasie okazało się, że nie musimy się sprawą martwić bo remont będzie (a w zasadzie to już został) wykonany przez firmę zewnętrzną na zlecenie kopalni.
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #10 : 15 Maja 2012, 08:53:39 »
0

Spokojnie, odbiór dopiero jutro o 14 :>
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 17 Marca 2014, 20:44:37 »
0

O szkodach górniczych jeszcze raz. Obrazkowo. No i komentarze pod obrazkiem. Mówią wszystko.

http://rail.phototrans.eu/14,87577,56001,1.html
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!