Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:33 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Propozycja renowacji kolejki - praca inżynierska - kilka pytań...  (Przeczytany 19142 razy)
spalili
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« : 07 Listopada 2011, 15:27:12 »
+1

Witam  

A więc piszę pracę inżynierską na temat „Propozycja renowacji Ostrowskiej Kolei Parkowej”. (w Ostrowie WIelkopolskim)
Jako że jestem członkiem klubu MK i jedną z osób które dotychczas kolejkę użytkowały, będę czynił starania aby choć część mojej koncepcji została wykorzystana, jeśli bedzie to mogło coś pomóc przy przywróceniu kursowania kolejki. Tymbardziej że obecny własciciel (miejski zakład zieleni) ze swoimi opornymi pracownikami i prezesem nie ma zupełnie pojęcia jak to zrobić i najchętniej kolejkę by zlikwodował. Kilka tygodni napoczęto rozbiórkę jednak skutecznie udało się nam to zatrzymać, tory leżą, prasa dużo o tym pisze ostatnio, no i coś zaczynają przebąkiwać że trzeba by tą kolejkę odtworzyć. Władze miasta także.
Mamy w kasie miasta 400tys zł na remont, a tor ma 1,6 km. I teraz chodzi o to że trzeba się w tym zmiescic lub przekroczyć nieznacznie.

Wiem że na pewno są na forum osoby które mają dużą wiedzę i doświadczenie na temat procedur i wymagań, wszystkich czynności, papierkologii, jeśli ktoś mógły mi pomóc to będę bardzo wdzięczny, gdyż nie mam na te tematy dużego pojęcia, zawsze byłem człowiekiem raczej od pędzla czy łopaty jeśli chodzi o nasze kolejki:) A jak się uda to zapraszam na jazdy:)


1. Jak wygląda sprawa świadectw dopuszczenia taboru? wiem że WLs40 jest w wykazie na stronie UTK. Czy lokomotywa po naprawie będzie mogła od razu jezdzic, czy badanie na zgodność z typem i uzyskanie "papierka" jest przedtem konieczne? niestety nie mam o tym zbyt dużej wiedzy. Jak z przeglądami okresowymi dla tego rodzaju taboru?

2. Zapewne jest do tego potrzebny jakiś inspektor z uprawnieniami. czy ktoś z UTK? skąd taką osobę załatwić?

3. Załatwiłem remont lokomotywy w cargo, za frajer, nic nie wezmą. Tak więc część kosztów odpada. Czy takie zakłady mają jakiś swoich inspektorów którzy po naprawie mogą te papiery podbić?

4. Wagoniki letniaki (foto w załączniku) to efekt przeróbki ZNTK ostrów z lat 1979. Nie mam niestety pojęcia czy były one robione na bazie platformy czy wagonu towarowego... da się to stwierdzić np. po rodzaju wózka?, zapewne nie ma tego typu letniaka w wykazie UTK. Tak więc jak się domyślam trzeba będzie złożyc jakieś papiery i przeprowadzić badania aby typ otrzymał papiery i został dopuszczony? Czy... może da rade jakimś cwaniackim sposobem "podszyć się" pod jakiś podobny typ letniaka z zezwoleniami? Czy te badania są bardzo rygorystyczne?

5. Torowisko... oczywiście klasa 5... bo po co lepszą. i jest problem, bo standard konstrukcyjny to typ szyny S42. a na naszej kolejce trudno określić co to za szyna, podobno jakiś pruski typ... . co z tym fantem zrobić? aby szyny mogły zostać...

6.Inna sprawa to typ podsypki dla klasy 5: tłuczeń, ale dopuszcza się stosowanie innych materiałów takich jak żwir czy żużel wielkopiecowy. O ile widzę to nawet na torach normalnych np. na bocznicach po remontach rośnie trawa a podsypka to na pewno nie tłuczeń ani żwir tylko zwykła ziemia. A ktoś te remonty zatwierdza. Chodzi mi o to że koszt tłucznia i dowozu jest killerem dla tej renowacji. A więc co zrobić aby po wymianie podkłądów mogła zostać zwykła ziemia a tor przeszedł odbiory? ??

Jeśli to głupie pytanie to przepraszam, ale nie mam na ten temat dużego pojęcia! Tak więc pytam...
A więc jeśli ktoś mógłby pomóc to bardzo proszę, nie tyle o odpowiedzi co o porady. a to jeszcze nie wszystkie moje pytania  
pozdrawiam



* 2007.10.30 - 1.JPG (271.4 KB, 1296x480 - wyświetlony 693 razy.)
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2011, 15:33:10 wysłane przez spalili » Zapisane
Patrick II
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 07 Listopada 2011, 16:26:25 »
0

Ja wiem, iż moja wypowiedź wiele nie wniesie,ale polecam prześwietlić stronę UTK.
http://www.utk.gov.pl/portal/pl/5/Rejestr_Taboru.html
http://www.utk.gov.pl/portal/pl/17/804/Dopuszczenia_do_eksploatacji_podsystemow.html
tyle na szybko, ale po przebrnięciu , tej strony można się wiele dowiedzieć
Zapisane

ehhh...
spalili
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 07 Listopada 2011, 23:26:09 »
0

dzięki Patrick. stronę UTK już wcześniej przeorałem w każdą stronę, jednak jest ona wg. mnie mało przyjazna i na tą podstronę drugą którą podałeś nie trafiłęm. tak więc wielkie dzięki bo widzę tam przydatne info.

jeśli ktoś mógły pomóc i coś podpowiedzieć, będę bardzo wdzięczny.

P.s. będę wrzucał stopniowo dla ciekawskich fotki kolejki:


* 97.08_26.JPG (175.92 KB, 588x466 - wyświetlony 700 razy.)
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 08 Listopada 2011, 09:09:39 »
0

Pierw musisz stworzyć dwa organy:
PRZEWOŹNIK- m.in zdobycie licencji, zatrudnienie odpowiednich pracowników, zdobycie świadectwa bezpieczeństwa
ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY- kwestie badań torowiska przez toromistrza i również zdobycie świadectwa bezpieczeństwa

Potem przewoźnik występuje do UTK w sprawach związanych z taborem.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 08 Listopada 2011, 13:15:36 »
0

PRZEWOŹNIK- m.in zdobycie licencji
Szok a po co?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 08 Listopada 2011, 13:28:50 »
0

PRZEWOŹNIK- m.in zdobycie licencji
Szok a po co?

A to nie było przypadkiem tak, że aby zdobyć świadectwo bezpieczeństwa trzeba posiadać licencję ?
Zapisane

Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 08 Listopada 2011, 13:42:11 »
0

A to nie było przypadkiem tak, że aby zdobyć świadectwo bezpieczeństwa trzeba posiadać licencję ?

Taaa, to w takim razie poco zniesiono obowiązek posiadania licencji przez przewoźników wąskotorowych, bo do tego chyba Qcu pije...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 08 Listopada 2011, 13:53:48 »
0

Bardziej chodzi mi o to, aby pomagając Koledze Co Go Spalili nie dołożyć Mu do pracy baboli i innych rewelacji które się potem czkawką odbijają.

Art. 19. 1. Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla zarządcy, jeżeli przedstawi on:

1) wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych;

2) oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych;

3) wykaz przepisów wewnętrznych, określających zasady i wymagania dotyczące bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej;

4) oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w niniejszej ustawie i wydanych na jej podstawie przepisach.

2. Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego, jeżeli przedstawi on:

1) wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych;

2) oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych;

3) oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w niniejszej ustawie i wydanych na jej podstawie przepisach;

4) wykaz przepisów wewnętrznych, określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
spalili
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 08 Listopada 2011, 13:55:37 »
0

Pierw musisz stworzyć dwa organy:
PRZEWOŹNIK
ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY
o tym już w pracy mam napisane  
ale:
A to nie było przypadkiem tak, że aby zdobyć świadectwo bezpieczeństwa trzeba posiadać licencję ?

Taaa, to w takim razie poco zniesiono obowiązek posiadania licencji przez przewoźników wąskotorowych, bo do tego chyba Qcu pije...

nie wiem czy dobrze rozumiem, aby prowadzić przewozy na ww kolejce przewoźnik nie musi posiadać licencji na przewozy osobowe? w naszym przypadku przewoznikiem miałby być SKPL (ktory ma licencję), takie mieliśmy ustne porozumienie że byliby chętni. ale jeśli to prawda to wcale nie trzeba tak robić  Szok
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #9 : 08 Listopada 2011, 14:17:30 »
0

Art. 2 ust. 3 ustawy wyłącza z licencjonowania (i nie tylko) linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1 435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury kolejowej.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
spalili
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 08 Listopada 2011, 15:05:30 »
0

Kucyk, senkju 
jako słowo licencjonowanie rozumiem w tym także licencje na przewozy osobowe.

jakby ktoś mógł coś powiedziec na temat pyt. 5 i 6 byłby czad.


i jeszcze kolejna fotka: taki jest niestety obecny stan lokomotywy Wls40-338:
Lok znajduje się na zamkniętej boczicy którą na całe szczęscie zbudowaliśmy 7 lat tamu za kasę klubu...


* P9150176.JPG (232.55 KB, 844x469 - wyświetlony 638 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #11 : 08 Listopada 2011, 15:36:44 »
0

 Szok skąd tam piąta klasa się wzięła? Może to działanie piątej kolumny?
Czytaj Waść rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie dział IV "Budowle kolejowe na liniach wąskotorowych". Tam jest większość potrzebnych danych. No, chyba że Kolega planuje zaprojektować parkową normalnotorówkę.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
spalili
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 08 Listopada 2011, 18:26:39 »
0

takie buty...  Spoko

pocieszam się jednak faktem że w specyfikacji technicznej robót remontowych niejaki (doszły) pan mgr. inż. popełnił ten sam błąd i wyznaczył 5 klasę torowiska...

 Niezdecydowany
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #13 : 02 Maja 2012, 03:12:17 »
0

Niekoniecznie błąd.

§ 58 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, stanowi, iż: 
Cytuj
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale stosuje się odpowiednio przepisy działu III rozporządzenia.
Skoro dział IV (wąskotorowy) nie określa klasyfikacji torów wąskich, to stosuje się klasyfikację jak dla torów normalnych. Inna sprawa, jakie standardy konstrukcyjne na tor wąski odpowiadają klasie 5 - na normalnym regulują to wewnętrzne przepisy PKP PLK S.A., dokładnie Instrukcja Id-1 (D-1) oraz Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Jednak jako przepisy wewnętrzne, mają one zastosowanie tylko do torów PKP PLK S.A. - całkiem inne standardy może mieć np. LHS, gdzie występują m.in. radzieckie szyny R65.

Rozporządzenie jednoznacznie nie określa "wąskich" standardów konstrukcyjnych, ale nakłada ograniczenia (§ 64-66) dotyczące:
  • minimalnej masy szyn 23 kg/m, a w torach bocznych oraz na liniach bez ruchu transporterów lub kategorii III - 18,3 kg/m,
  • długości szyn układanych w torze,
oraz tylko dla ruchu pociągów transporterowych:
  • liczby podkładów na 1 km,
  • długości podkładów,
  • rodzaju i grubości podsypki.

Nic zatem z formalnego punktu widzenia nie stoi na przeszkodzie, żeby zastosować podsypkę z tłucznia... drewnianego (to taki fikcyjny twór powstały podczas zabawy przy piwie na wycieczce kolejowego koła naukowego). Zaś szyny pruskie jak najbardziej mogą być, jeśli ważą co najmniej 18,3 kg/m.

Należałoby tu też odnieść się do powtarzanego na tym forum mitu o nienadawaniu się wg rozporządzenia podkładów normalnotorowych przeciętych na pół pod tor 750 mm. Minimalna długość podkładu 1,50 m odnosi się właśnie do torów z ruchem transporterów (o których mowa w ust. 1) - na pozostałych można zrobić choćby metrowe podkłady.
Czytaj Waść rozporządzenie...

« Ostatnia zmiana: 02 Maja 2012, 03:45:38 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Łowca
Młotkowy
**
Długość toru:: 134 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 14 Maja 2012, 22:11:59 »
0

Skoro tak to pokaż mi zarządcę infrastruktury, który ma przez UTK zatwierdzoną do stosowania długość podkładu (dla linii o szerokości 750mm) o długości 1m albo 1,3m...

Istotnie wszystko można - nawet wyrabiać podkłady z czekolady własnej produkcji we własnej W-ytwórni C-zekolady... pod jednym warunkiem...
Że ww wymienione zwyczaje są spisane przez zarządcę infrastruktury w wewnętrznej instrukcji drogowej (zwanej najczęściej warunkami technicznymi) - i są zatwierdzone do stosowania przez UTK.
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #15 : 14 Maja 2012, 23:00:11 »
0

Odniosłem się tylko do błędnego rozumienia zapisów rozporządzenia. To, że zarządcy infrastruktury mają swoje surowsze standardy, zatwierdzone przez UTK oraz budują tory zgodnie ze sztuką budowlaną (a nie na czekoladzie), nie oznacza, że UTK miałby prawne podstawy do niezatwierdzenia przepisów wewnętrznych mówiących o podkładach długości 1,30 m.

Wymóg 1,50 m dla pociągów transporterowych wynika z ich większej masy i potencjalnie możliwych większych nierównomierności w jej rozłożeniu, co mogłoby negatywnie wpłynąć na stabilność położenia toru i bezpieczeństwo ruchu. Natomiast dla o wiele lżejszych pasażerskich pociągów w 100% wąskotorowych, jadących 20 km/h osobiście nie widzę przeciwwskazań, żeby w ramach oszczędności ciąć normalnotorowe 2,60 m na pół. Wiadomo, trwałość mniejsza, ale coś za coś...
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #16 : 15 Maja 2012, 09:00:16 »
0

A Kolega TW wie co tu jest standard nawierzchni? - tym kieruje się UTK i nie zatwierdzając przepisy wewnętrzne utrzymania infrastruktury, ale wydając świadectwo typu na nawierzchnię. I drugie pytanie: jaką rolę pełnią te wystające z każdej strony poza szyny odcinki podkładów o długościach ok. 300 mm?
Przychylam się do stwierdzenia że jednak wiedza Kolegi ma coś wspólnego z materiałem kompozytowym zaproponowanym przez Łowcę.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #17 : 15 Maja 2012, 22:08:49 »
0

"I postanowiłem sobie poznać mądrość i wiedzę, szaleństwo i głupotę." [Koh 1,17]

Co do zadań prezesa UTK - rzeczywiście należy do nich m.in. wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego (art. 13 ust. 2 pkt 2 u.o.t.k.), które jest konieczne do zastosowania określonej konstrukcji nawierzchni podczas budowy toru. Nie zmienia to jednak faktu, że ten sam prezes UTK zatwierdza opracowane przez zarządców, przewoźników kolejowych oraz użytkowników bocznic kolejowych przepisy wewnętrzne (art. 13 ust. 5 u.o.t.k.), w tym te określające  zasady i wymagania dotyczące bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej (art. 19 ust. 1 pkt 3 u.o.t.k.)

Co do standardów konstrukcyjnych nawierzchni, bo tak się "tu" dokładniej nazywa, to rzeczywiście istnieją takowe i są uzależnione od klasy toru. Dla torów normalnych są określone w Id-1 (dawne D-1) oraz w Szczegółowych warunkach technicznych dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem) .  Wszystkie te dokumenty są wewnętrznymi przepisami zarządcy infrastruktury. Dla toru wąskiego prawdopodobnie za PRL były określone w jakichś W1 czy PET-d. Jednak odkąd koleje wąskotorowe nie są pod zarządem PKP, nie obowiązują ich te przepisy.

Ogólnie obowiązujące w Polsce akty prawne nie określają jednoznacznie konstrukcji toru kolejowego. Rozporządzenie MTiGM... budowle kolejowe... podaje jedynie klasyfikację torów (która na mocy § 58 dotyczy też torów wąskich) i kilka ograniczeń w stosunku do stosowanych konstrukcji (dla torów wąskich § 64-67, jednak część zapisów dotyczy właśnie linii z ruchem transporterów). Uszczegółowienie standardu konstrukcyjnego leży już po stronie zarządcy infrastruktury. Nie zamierzam tu podważać faktu, że konstrukcja taka powinna spełniać wymagania bezpieczeństwa i uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji, po przejściu wymaganych badań.

Co do długości podkładów - stanowią one belki, czyli elementy zginane. Oparte są na podsypce, na którą przenoszą siły z szyn pochodzące od obciążenia taborem. Największe wartości momentu zginającego występują w części podszynowej podkładów, tam też wymagana jest odpowiednia powierzchnia oparcia podkładu na podsypce i tam podkłady należy w związku z tym podbijać. W części środkowej nie podbija się podkładów, aby uniknąć ich zginania w kierunku przeciwnym (co w przypadku podkładów strunobetonowych mogłoby wręcz spowodować uszkodzenie), mogącego skutkować zmianą prześwitu toru. W związku z powyższym część podszynowa w podkładach strunobetonowych ma większą szerokość i wysokość niż część środkowa, zaś podkłady drewniane wystają na zewnątrz szyn o nieco więcej, niż wynikałoby to z miejsca na przytwierdzenie, aby zwiększyć powierzchnię oparcia na podsypce, czyli tym samym zmniejszyć występujące tam naprężenia. Z tego też powodu (a nie tylko ze względu na wytrzymałość szyny) podkłady w torach bardziej obciążonych układa się gęściej. Ponadto wydłużenie podkładów, a więc wykształcenie w belce wsporników, powoduje zmniejszenie momentu w środku toru, zwiększając jednak moment pod szynami.

Dlatego też istnieje wymóg, by podkłady w wąskich torach dla pociągów transporterowych były układane w określonej liczbie na 1 km (nb. niepoprawnie użyte słowo "ilość" w rozporządzeniu) oraz posiadały określoną długość minimalną (1,45 m dla betonowych, 1,50 m dla drewnianych, 1,80 m na rampie przestawczej i w torach przeznaczonych na postój transporterów). I dlatego też twierdzę, że w torze wąskim 750 mm, a już na pewno w 600 mm, nie ma wielkich przeszkód, żeby podkłady w torach dla lekkiego ruchu pasażerskiego miały długość 1,30 m. Dla porównania w torze normalnym długość podkładów strunobetonowych wynosi 2,50 do 2,60 m, ale już w liniach tramwajowych (a więc tylko z lekkim ruchem pasażerskim) stosuje się podkłady długości 2,30 m. Powierzchnia oparcia i tak będzie przy tych obciążeniach wystarczająca, a znając standardy utrzymania nawierzchni, jakie praktycznie są stosowane na wąskotorówkach w III RP, i tak tor zdeformuje się po kilku miesiącach, jeśli nie tygodniach. Tym bardziej, że głównie wpływ na deformacje toru ma zły stan i deformacje podtorza - zwykle wynikające z niewłaściwego odwodnienia.

Oczywiście zgodzę się, że moja teoria nt. długości podkładów może stać w sprzeczności np. z normą PN-EN 13145+A1:2012, która określa wymiary podkładów i podrozjazdnic drewnianych, a że UTK prawdopodobnie tą normą się kieruje przy wydawaniu świadectw dopuszczenia do eksploatacji, może nie zaakceptować podkładów długości 1,30 m. Z drugiej strony, zgodnie z ustawą o normalizacji, w normalizacji krajowej stosuje się m.in. zasadę dobrowolności uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm, zatem UTK powinien sprawdzać tylko zgodność typu budowli z prawem i oceniać bezpieczeństwo rozwiązania technicznego na podstawie przeprowadzonych badań...

Stan wiedzy zawsze można poprawić, stan inteligencji i znajomości zasad społecznego współżycia - już niestety nie zawsze. Nic osobistego. Smacznej czekolady życzę

P.S. Czy Muzeum Kolejnictwa posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu łubków do złączy wiszących ze zwykłego kątownika albo przytwierdzeń hakowo-hipersprężystych na 5 warstwach gumy, z jakimi spotkałem się na ich linii sochaczewskiej?
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2012, 22:50:14 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #18 : 15 Maja 2012, 22:21:36 »
+2

Na czekoladowe myśli Twoje, by przelać je na ekran, poświęciłeś cały wieczór. I dobrze, lepsze to od picia piwa.

Zatem tłumaczę: jeśli rozwiązania konstrukcyjne nawierzchni były dopuszczone w Polsce do eksploatacji przed dniem 14 listopada 1997 roku to można je śmiało powielać. Natomiast jeśli tak nie było, to rzeczywiście UTK powinien sprawdzać tylko zgodność typu budowli z prawem i oceniać bezpieczeństwo rozwiązania technicznego na podstawie przeprowadzonych badań...
A badania te to już inna sprawa. Dodam tylko ze nie przeprowadza się ich w przychodni lekarskiej.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Łowca
Młotkowy
**
Długość toru:: 134 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 16 Maja 2012, 11:03:48 »
+1

No i tak się składa, że przed 1997 rokiem obowiązywało właśnie W1 i PETd, NTP-13 vel WD13, etc... mało tego każdy katalog norm pracy i każdy katalog norm stawek a było ich pare w tym też takie jakie traktowały tylko o robotach wąskotorowych (odsyłam do tych właśnie pozycji bo więcej one uczą zasad budowy toru i technologii napraw niż większość instrukcji i książek razem wziętych) - podaje jakie są długości dozwolone i obowiązujące podkładów na kolejach dojazdowych dla każdej szerokości toru. I to właśnie na tym wszystkim opiera się UTK stawiając swoje pieczątki metodą uproszczoną - bez wspomnianych przez kucyka badań jakich nie robi się w przychdni.

Pomijając UTK żaden "normalny i trzeźwy" diagnosta z uprawnieniami budowlanymi nie wyda corocznej opinii, że po czymś takim można jeździć (nawet i 20 km/h) - jeśli mu nie pokażesz warunków technicznych zatwierdzonych przez UTK w których będziesz miał napisane, że możesz stosować podkłady czekoladowe albo długości1m - bo będzie się kierował przepisami jakie obowiązywały przed 2001 rokiem na PKP.

Tak a propo Sochaczewa - najwięcej totalnej prowizorki to wiesz gdzie jest ? - na torze normalnym!! (ostatnia katastrofa sławna to pokazuje) chcesz to pokaże ci miejsca w Warszawie na czynnym torze PLK gdzie zamknięcia nastawcze są z drewnianego klocka! Z tego też powodu to normalny tor najczęsciej ma pod lupą UTK i sika na jakiś wąski łubek z kątownika.
Spróbuj im jednak wysłać do zatwierdzenia warunki techniczne z podkładami 1,3m... to są ludzie jednak trochę myślący i po mojemu odróżnią wylewanie dziecka z kąpielą (to jest świadectwa na każdą śrubkę i łubek do stuletnich prawie szyn) od pogrywania z nimi w pewną popularną za młodu grę karcianą... a conajmniej przeginanie ze zbyt luźnym podejściem do kwestii bezpieczeństwa.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!