To może sprawdźmy, co powiada Pismo?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego
§ 2. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub wykonawca, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
załączając wyniki badań typu budowli, przeprowadzonych przez jednostkę organizacyjną upoważnioną do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, zwaną dalej „upoważnioną jednostką”.
§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2-4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczną dla budowli;
3)
w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.
§ 7. 2.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2-4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.§ 9. 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2-4, wydaje się na czas nieokreślony, a
w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.
Zgodnie z Załącznikiem do powyższego rozporządzenia instytucjami uprawnionymi są: Instytut Kolejnictwa (CNTK), Instytut Dróg i Mostów oraz Polibudy (Warszawa, Gdańsk, Kraków)
Zdaje się, że należałoby jeszcze zdobyć na podkłady czekoladowe
Aprobatę techniczną (a później Certyfikat zgodności)...
Jak widać, teoretycznie sprawa jest do przeprowadzenia, ale przecieranie nowych szlaków w dżungli nigdy nie jest proste.