Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Propozycja renowacji kolejki - praca inżynierska - kilka pytań...  (Przeczytany 19137 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #20 : 16 Maja 2012, 14:01:04 »
0

To może sprawdźmy, co powiada Pismo?

Cytuj
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego

§ 2. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub wykonawca, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu budowli, przeprowadzonych przez jednostkę organizacyjną upoważnioną do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, zwaną dalej „upoważnioną jednostką”.

§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2-4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 6. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczną dla budowli;
3) w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.

§ 7. 2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2-4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.

§ 9. 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2-4, wydaje się na czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.

Zgodnie z Załącznikiem do powyższego rozporządzenia instytucjami uprawnionymi są: Instytut Kolejnictwa (CNTK), Instytut Dróg i Mostów oraz Polibudy (Warszawa, Gdańsk, Kraków)

Zdaje się, że należałoby jeszcze zdobyć na podkłady czekoladowe Aprobatę techniczną (a później Certyfikat zgodności)...

Jak widać, teoretycznie sprawa jest do przeprowadzenia, ale przecieranie nowych szlaków w dżungli nigdy nie jest proste.
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2012, 14:27:23 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #21 : 16 Maja 2012, 20:26:53 »
0

No tak, trzeba by w takim razie:
  • ułożyć jakieś 100 m toru na podkładach drewnianych (dajmy już spokój własnej czekoladzie) o długości 1,30 m,
  • uzyskać świadectwo na czas prób eksploatacyjnych,
  • pojeździć po tym eksperymentalnie pod okiem IK, IBDiM albo którejś z ww. polibud, w porozumieniu z UTK i wg określonego programu,
  • złożyć papiery o świadectwo na czas nieokreślony,
  • uzyskać AT od ww. organów badawczych i wystawić deklarację zgodności (to akurat tylko oświadczenie producenta, że wyrób jest zgodny z AT lub normą).
Gra być może niewarta świeczki, ale czysto teoretyczna teoria się obroniła 

Swoją drogą typy budowli i pojazdów, które były już dawno eksploatowane i się sprawdziły moim zdaniem nie powinny w ogóle podlegać uzyskiwaniu jakichkolwiek świadectw, a jeśli już to bez żadnych opłat - na chwilę obecną UTK jest tylko pożeraczem budżetów zarządców infrastruktury, przewoźników i użytkowników bocznic...

Wracając do samego cięcia podkładów - staroużyteczne podrozjazdnice o długości 3,00 m można by zatem nie do końca oficjalnie ciąć - bo impregnacja w miejscu cięcia jest wtedy żadna i ciekawe, na ile lat wystarczyłyby takie podkłady... Tutaj trzeba by już przeprowadzić rachunek ekonomiczny: lepiej tańszy materiał na krócej czy droższy na dłużej. Biorąc pod uwagę stan budżetów wszystkich polskich organizacji, czy to pozarządowych, czy rządowych, czy całego państwa, większość wybiera niestety bez większego namysłu opcje pierwszą...

Jest jeszcze jedna opcja - wszak 1,50 m to długość minimalna i może okazać się tańsze ułożenie całych okazyjnie kupionych staroużytecznych podkładów 2,50 m niż nowiuteńko impregnowanych 1,50 m. Kwestia tylko w niedopasowaniu szerokości torowiska i ilości podsypki... Ale chyba dość tej teorii, praktyka jest ciekawsza
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2012, 20:33:35 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!