Świat kolejek wąskotorowych SMF
14 Marca 2025, 21:22:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ostatnie chwile szyn na śluzie w Przegalinie  (Przeczytany 14885 razy)
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« : 10 Listopada 2011, 19:50:10 »
+1

Z przykrością informuję ze nie ma już szyn po lewobrzeżnej ZKD na śluzie w Przegalinie. Ostatnie ich chwile udało się utrwalić 1 listopada:


Został tylko ostatni odcinek na dawnym przejeździe, koło zabudowań mieszkalnych, przystanku autobusowego, i tuż przed wjazdem na wał przeciwpowodziowy.

Kila fotek więcej pod linkiem:
http://bxi.pxd.pl/album/38409/1/przegalina-pozostalosci-lewobrzeznej-zkd
A tak było jeszcze wiosną tego roku:
http://bxi.pxd.pl/album/29753/1/przegalina-swibno-przejazdowo-gdansk-pozostalosci-po-zkd
Informacja z lokalnego portalu:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tak-powstaje-most-zwodzony-w-Przegalinie-n51169.html
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 02 Grudnia 2011, 16:24:18 »
0

Dzięki za fotki - kolejny fragment historii mojej ulubionej kolejki odjechał ... prawdopodobnie "do pieca".   
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 29 Czerwca 2012, 09:19:58 »
0

Za trójmiasto.pl
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Most-zwodzony-za-14-mln-ale-nie-ma-komu-go-otwierac-n59548.html

Most zwodzony za 14 mln, ale nie ma komu go otwierać


Gdańsk wydał 14 mln zł na most zwodzony w Przegalinie, a przeprawa, mimo że jest sprawna, nie otwiera się. Z tego powodu większe jednostki w dalszym ciągu muszą składać maszt, by skorzystać ze śluzy. Trwające rok rozmowy między ZDiZ i Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej o tym, kto ma otwierać przęsło, spełzły na niczym.

Aktualizacja godz. 14:21. Po naszej interwencji władze Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku zapewniają, że most zwodzony nad śluzą w Przegalinie będzie otwierany od 1 lipca br. i ma być otwierany w sezonie żeglarskim, tj. do końca września, między godzinami 7 - 19, tak samo jak otwierana jest śluza.

 15 maja zakończyły się prace przy budowie mostu zwodzonego w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej . Roboty przy inwestycji zaczęły się w kwietniu 2011 r. Miasto na przeprawę wydało 14 mln zł, a 60 proc. tej kwoty pochodziło z Programu Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka".

Jednak do dziś most nie otwiera się, choć jest w 100 proc. sprawny. Powód? Nie ma pracownika, który podczas przeprawiania się wysokich jednostek uchylałby przęsło mostu poprzez naciśnięcie jednego przycisku.

Co ciekawe, urządzenia sterujące uchylnym przęsłem znajdują się w tym samym miejscu, co urządzenia do obsługi śluzy.

- Chcieliśmy, by pracownik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, przy okazji nadzorowania pracy śluzy nadzorował też pracę sąsiedniego mostu zwodzonego. Nie udało jednak nam się porozumieć - wyjaśnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Dodaje jednak: - W ciągu kilku dni pojawi się w Przegalinie nasz pracownik, który będzie operował przęsłem mostu.

Z naszych informacji wynika, że drogowcy z zarządcą śluzy negocjacje prowadzili przez około rok. Czemu nie doszło do porozumienia?

- Chodzi generalnie o dwie kwestie. Po pierwsze odpowiedzialność za pracę i obsługę nowego obiektu. Nie możemy ponosić konsekwencji w pełnym zakresie za most, który do nas nie należy. Po drugie istnieją rozbieżności w kwestii godzin, w których obiekt należałoby otwierać. Owszem, ZDiZ przesłał nam nawet porozumienie w tej sprawie, ale jego treść jest dla nas nie do zaakceptowania - tłumaczy Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ds. utrzymania wód w RZGW.

Mimo że niebawem ZDiZ powoła pracownika do obsługi mostu, droga do porozumienia z RZGW jest otwarta. - Czekamy na kolejną propozycje od władz ZDiZ - dodaje Ryński.

Przypomnijmy: inwestycja w Przegalinie przewidywała wykonanie nad południową śluzą  - pochodzącą z lat 70-tych - mostu zwodzonego i rozebranie istniejącego obiektu. Ponadto projekt zakładał przebudowę nieczynnej śluzy północnej . Zmieniła się ona w punkt widokowy.
Maciej Naskręt
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 23 Czerwca 2013, 23:09:21 »
0

Wczoraj jadąc tramwajem na 140-leciu w Gdańsku usłyszałem od starszego motorniczego takową historię jakoby miejscowi smarowali towotem szyny na wzniesieniu właśnie w Przegalinie. Skutkiem tego była niemożność podjazdu pod górę i zatrzymanie całego składu ku uciesze gawiedzi.

Legenda to jakaś, plotka może czy jednak prawdziwa historia?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2695 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 23 Czerwca 2013, 23:14:23 »
0

Jeśli to to prawa to nie był by to jedyny przypadek w Polsce. Kiedyś w szkole podczas rozmowy z kolego powiedział ze jego ojciec z kolegami jak chodzili do szkoły to na wagary chodzili na tory wąskotorówki z Nasielska do Sierpca. W pewnym miejscu był stromy podjazd i malowali tam szyny olejem. Oczywiście pociąg nie podjechał...
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 01 Lutego 2018, 12:24:43 »
+3

Odświeżę temat w związku z pewnym zapytaniem, albowiem odezwała się znajoma bibliotekarka z Narodowego Muzeum Morskiego z następującym zapytaniem treści: "Czy posiada Pan zdjęcia kolei wąskotorowej na moście w Przegalinie, portu i wszelkiego kontekstu krajobrazowego tamże. " Czy ktoś z PT forumowiczów mógłby pomóc? Służę namiarami na Panią Bożenę Świderską, aczkolwiek można takowe odnaleźć także na stronie NMM.
Aby jednak nawiązać do tytułu wątku ciekawostka: jak wiadomo ruch pociągów pasażerskich na odcinku Koszwały - Lewy Brzeg Wisły oraz Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska zawieszono 22 maja 1971. Decyzja podyktowana była podjęciem rozbiórki istniejących mostów obrotowych nad obu śluzami w Przegalinie z uwagi na ich niewystarczającą nośność i zły stan techniczny oraz budowy w ich miejsce mostów stałych. Szczątkowa korespondencja na ten temat odnalazła się wśród przejętej od PKP dokumentacji technicznej obiektów inżynieryjnych. Mosty zbudowano, PKP szyny na mostach ułożyła, ale ruchu pociągów już nie przywrócono (przynajmniej pasażerskich). A towarowych?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 01 Lutego 2018, 17:29:39 »
0

Cytuj
Mosty zbudowano, PKP szyny na mostach ułożyła...

No właśnie, jak to było z tymi mostami? Bo w czasach, które pamiętam (czyli tak od połowy lat '90), tory leżały tylko na moście nad kanałem północnym. Natomiast most nad kanałem południowym był chyba w ogóle jakąś tymczasową konstrukcją postawioną lekko z boku wobec toru i drogi (oczywiście toru na nim nie było). Sądziłem, że most północny wymieniono jeszcze podczas eksploatacji kolejki, a południowy dopiero po jej likwidacji przewidując już wówczas budowę mostu zwodzonego w osi drogi - stąd tymczasowość i przesunięcie przeprawy. Ewentualnie pozostawiono przez jakiś czas jeden z mostów obrotowych wyłącznie jako kolejowy obok budując most drogowy.

[EDYTA]
W ramach pobudzania pamięci uruchomiłem Googla.
Ładne zdjęcie z powietrza pokazujące układ sprzed ostatniej przebudowy:


Tu zdjęcie ze strony mostypolskie.pl pokazujące widok od dołu sprzed ostatniego remontu z lat 2006/07:

W metryczce wpisano okres ostatniej przebudowy jako 1975-81, czyli w okresie gruntownej przebudowy południowej śluzy - oczywiście po likwidacji całej lewobrzeżnej sieci.

Aha, gdyby ktoś był ciekaw, jak wyglądały pierwotne mosty obrotowe, to bardzo podobną konstrukcję może do dzisiaj podziwiać kilka kilometrów od Przegaliny na drugim brzegu Wisły nas śluzą Gdańska Głowa. Choć oczywiście nigdy nie był to most kolejowy.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2018, 18:55:35 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 02 Lutego 2018, 11:58:20 »
+3

Dogrzebałem się do rzeczonego pisma pisma:


* Pismo Przegalina.jpg (375.37 KB, 1303x1800 - wyświetlony 1074 razy.)
Zapisane
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 02 Lutego 2018, 22:51:09 »
0

Bardzo ładnie widzę lewą stronę pisma, a prawe oko chyba mi oślepło.
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 02 Lutego 2018, 23:55:50 »
0

Dopiero teraz zrozumiałem głębię motta kolegi 2xm...
Cytuj
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!