Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:32:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Skrzynie kluczowe  (Przeczytany 16722 razy)
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« : 29 Listopada 2011, 18:35:47 »
0

Witam wszystkich.
Mam pytanie ,na jakich kolejach wąskich-i nie tylko znajdują się obecnie skrzynie kluczowe ,jaki to typ skrzyni
i czy są kompletne ,sprawne technicznie i czy są używane nadal.

pozdrawiam.
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 29 Listopada 2011, 21:11:05 »
+1

Skrzynia typu Zazulaka




Skrzynia kluczowa konstrukcji inż. Zazulaka jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem skrzyni kluczowej w Polsce. Może być ustawiona w dowolnym miejscu nastawni, istnieje także możliwość powieszenia jej na ścianie. Składa się z zespołu poziomych i pionowych wzajemnie uzależnionych od siebie suwaków, poruszanych przez zamki kluczowe umieszczone w rzędach przy krawędziach skrzyni - włożenie i przekręcenie klucza w zamku powoduje przesunięcie suwaka w kierunku zamka. Stan suwaków może być kontrolowany za pomocą styków elektrycznych. W rzędach poziomych na dole i u góry skrzyni znajdują się umieszczone pionowo zamki zwrotnicowe, wykolejnicowe, otrzymania nakazu lub zgody, po bokach - umieszczone poziomo zamki sygnałowe, przebiegowe i dania nakazu lub zgody. Suwaki uzależnione są od siebie za pomocą nasadek zależności. Przekręcenie i wyjęcie danego klucza z poziomego zamka (np. klucza sygnałowego) możliwe jest po włożeniu i przekręceniu kluczy do odpowiednich zamków pionowych i powoduje ich zamknięcie (nie można już wyjąć zamkniętych kluczy).




Klucze sygnałowe służą do otwarcia zamków zamykających dźwignie sygnałowe - jeżeli są uwalniane bezpośrednio ze skrzyni kluczowej, przebiegi są tylko zamykane (bez utwierdzania) - taka sytuacja często występuje przy sygnalizacji kształtowej. Utwierdzenie przebiegów uzyskać można przez zastosowanie bloków przebiegowych utwierdzająch (Pu) - zablokowanie bloku możliwe jest po włożeniu do zamka podblokowego odpowiedniego klucza przebiegowego wyjętego ze skrzyni kluczowej, i jest warunkiem nastawienia sygnału. Przy sygnalizacji świetlnej stan bloku kontrolowany jest w obwodzie sygnałowym. Sygnały na semaforach wyświetlane są najczęściej za pomocą pulpitu świetlnego, na którym oprócz przycisków sygnałowych wraz z powtarzaczami stanów sygnalizatorów rozmieszczone są przyciski do podawania Sz oraz przyciski i kontrolki przekaźnikowych blokad liniowych. Jeden blok Pu może służyć do utwierdzania wielu przebiegów - wówczas kilka kluczy przebiegowych pasuje do jednego zamka podblokowego, a stwierdzanie na którym sygnalizatorze ma zostać wyświetlony sygnał odbywa się na podstawie stanów zestyków w skrzyni kluczowej. Blok Pu zwalniany jest samoczynnie pod wpływem zadziałania czujników torowych lub poprzez przekręcenie klucza w zwalniaczu kluczowym, którego usytuowanie wymusza wzrokową kontrolę przejazu pociągu.


W chwili obecnej nadal na normalnym torze pracują skrzynie na stacjach:

- st. Dęba Rozalin
- st. Stróże



* DSC00172.JPG (289.09 KB, 1024x685 - wyświetlony 3058 razy.)
« Ostatnia zmiana: 29 Listopada 2011, 21:26:58 wysłane przez klon200 » Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 29 Listopada 2011, 21:27:55 »
+1

Jeżeli konstrukcja i zasada działania bardzo Was interesuje to zapraszam do Rogowa. Kilka lat temu przerobiliśmy jedną na interaktywny eksponat w Magazynie No. 1
http://kolejrogowska.pl/?m=200709&cat=44


Po utwierdzeniu przebiegu można sobie nawet podać zielone na semaforze pod sufitem


S pozdravem Adam
Zapisane

klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 29 Listopada 2011, 21:31:25 »
+1

st. Stróże - dwie duże wręcz ogromne skrzynie.
Do obsługi tych skrzyń na tej stacji zatrudniony jest drugi dyżurny ruchu tzw. pomocniczy




* DSC07199.JPG (235.67 KB, 1024x685 - wyświetlony 2096 razy.)
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 30 Listopada 2011, 09:42:21 »
0

Skrzynia kluczowa zachowała się na stacji kolejki świętokrzyskiej w Pińczowie
Zapisane

Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #5 : 30 Listopada 2011, 14:40:08 »
0

Śmigiel - ciekawa sprawa, gdzie wpierw trzeba było ułożyć przebieg na zwrotnicach żeby móc złożyć kombinację umożliwiającą wyjęcie ze skrzyni klucza którym odblokowywało się wajchę od semafora wjazdowego stojącą osobno w dyżurce.
Przy czym oczywiście aby całość akcji przeprowadzić w odwrotnym kierunku, należało wpierw semafor przestawić na "stój" uwalniając klucz.
Swoją drogą, rozkład jazdy Śmigla z SRJP1966 udostępnionego niedawno przez ksiezyca_nad_gieesem budzi szacunek..
Przykładowo tylko odjazdy i tylko pasażerskich w kierunku Str.Bojanowa:
3:32, 4:36, 5:36,6:37,7:40,8:42,11:15,12:49,14:53,15:25,16:39,19:32,20:31 i 21:59...
Do tego oczywiście dochodzi podobny zestaw powracający + jakies 4 pary w kier. Rakoniewic..
Przy tym układzie torowym jaki tam jest musiał tam bywać nielichy kocioł...
Zapisane

MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 30 Listopada 2011, 14:51:52 »
0

U mnie na wschodzie (Lubelskie i Podkarpackie też) jest sporo stacji z takimi tablicami nawet wtedy kiedy semafory są świetlne.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 30 Listopada 2011, 16:10:33 »
0

A czy przypadkiem urządzenia kluczowe nie są zainstalowane na stacji Białystok?? Coś mi się obiło o uszy przy okazji zeszłorocznej katastrofy, kiedy to efektownie spłonęło kilkanaście cystern, dwie lokomotywy i nastawnia.
Zapisane
SMKZnin
Mechanik
***
Długość toru:: 165 m

W terenie W terenie



olek.lutek
WWW
« Odpowiedz #8 : 30 Listopada 2011, 16:28:11 »
0

Tak, Białystok je posiada.
Zapisane

Profil Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Żninie
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #9 : 30 Listopada 2011, 18:39:22 »
0

Cześć wam.
Czy można gdzieś nabyć pojedyńcze części do odbudowy skrzyni Zazulaka ,-
za informacje dziękuję.
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 30 Listopada 2011, 18:56:19 »
0

szukać starych monterów bo wielu z nich potrafi dorobić elementy w własnym zakresie

pozostaje jeszcze pytać z Zakładach Linii Kolejowych PKP i na Sekcjach Eksploatacji PKP


czasami na hutach, kopalniach, cementowniach itd dostępne są części zamienne w magazynach lub też na niedziałających już nastawniach i wysprzedają to za grosze po cenie złomu

Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 30 Listopada 2011, 20:36:59 »
0

To nie "skrzynia", ale czy coś takiego było zastosowane w Polsce?


* a1.jpg (23.66 KB, 600x450 - wyświetlony 1657 razy.)

* a2.jpg (18.54 KB, 600x450 - wyświetlony 1442 razy.)

* a3.jpg (54.63 KB, 714x1509 - wyświetlony 1436 razy.)
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 30 Listopada 2011, 20:47:58 »
0

Raczej nie. Akurat w Polsce w dziedzinie zabezpieczenia adoptowano raczej zachodnie urządzenia albo budowano własne. Ale sama idea czyli jazda na berło na pewno gdzieś w Polsce była. Ale biegły w tym nie jestem.
Zapisane
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #13 : 16 Grudnia 2011, 17:03:03 »
0

Witam wszystkich.

Czy ktoś z was ma do zbycia zamki (same) ,do skrzyni Zazulaka ,mogą być niesprawne ,
 z góry dziękuje?. Niezdecydowany
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
Manuel
Młotkowy
**
Długość toru:: 52 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 24 Grudnia 2011, 10:11:02 »
0

Stacja czynna i w pełni eksploatowana z zwrotnicami ręcznymi przez zamykanie na klucz i uzależnieniem kluczy w blokadzie stacyjnej to Grudz. Mniszek. Warto dodać, że istnieje tam również uzależnienie przez klucz sygnałów podawanych na semaforach.

A jeśli chodzi o jakieś zamki, skrzynie, itp. to mógłbym załatwić jeśli zgłosi się ktoś konkretny.

Pozdrawiam
Damian, jak co to gg11262904
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!