Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:23:26 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Zamki Kolejowe Kluczowe  (Przeczytany 9463 razy)
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« : 08 Grudnia 2011, 19:40:32 »
0

Witam.

Niejeden z was miał problem z otwarciem zamka od zwrotnicy lub wykolejnicy -co jest przyczyną Co? .

Otóż tak. 
Producent tych zamków za ciasno wpasował zasuwkę do obudowy  -jak w szwajcarskim zegarku ,po pół roku nie daje się obrócić
klucza -zasuwa stoi ,trochę zanieczyszczeń ,rdzy  ani deka luzu ,stukanie w trzpień rzadko pomaga   -co wtedy???.

Ja po rozebraniu go ,szlifuję zasuwę ,aż powstanie wyczuwalny luz ,wtedy smaruję towotem wszystko (i sprężyny) skręcam
montuje do toru i spokój na lata -klucz obraca się dwoma palcami a nie całą siłą

Jaka jest wasza metoda  -proszę o opinie?.



Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 08 Grudnia 2011, 20:26:39 »
0

Pytanie dotyczy też zamka kolejowego, ale zamykanego na kłódkę.
Czy u nas ktoś tak zamyka zwrotnicę?
Są też wersje bardziej "rozbudowane", osobno zamyka się drugie położenie.


* a1.jpg (83.97 KB, 600x450 - wyświetlony 1466 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 08 Grudnia 2011, 20:43:52 »
0

Co to jest za rozjazd? Z tego co widzę to nie posiada on zamknięć nastawczych - iglice są spięte "na sztywno". Ale patent z kłódką zastępowaną tymczasowo śrubą łubkową wywalił mnie z buciorów.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 08 Grudnia 2011, 20:57:23 »
0

Ja osobiście spotkałem się z takim zamkiem.
Dodam tylko że jest to czynna bocznica zakładowa jednej z hut w Polsce i do tego dość intensywnie eksploatowana.



* 15052009(012).jpg (160.11 KB, 1024x768 - wyświetlony 1371 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 08 Grudnia 2011, 21:04:13 »
0

To jest typowy zamek łupkowy. Dodam że na stacji Warszawa Okęcie spotykany jest "negatyw" takiego zamka mieszczący się między iglicą i opornicą, i to w dwóch wersjach: zamek głazowy i nowocześniejszy - kostkowy. Konstrukcja ich polega na wprowadzeniu brukowca lub (w wersji nowocześniejszej) kostki Bauma utrzymujących iglicę w pozycji odsuniętej. Jednakże zamki głazowe i kostkowe muszą współpracować z czynnym zamknięciem nastawczym suwakowym. No, chyba że stworzy się hybrydę głazowo-łupkową. Wtedy bezpieczeństwo ruchu też będzie zapewnione. Kto wie,może nawet świadectwo typu będzie osiągalne!
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 08 Grudnia 2011, 21:31:07 »
0

Klon taki "zamek" jest na stacji Stawiany Pińczowskie.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 08 Grudnia 2011, 22:21:36 »
0

Wszystkie odwiedzone przeze mnie kolejki na Ukrainie mają podobne zamnięcia.


* a2.jpg (48.56 KB, 400x300 - wyświetlony 1140 razy.)

* a3.jpg (47.88 KB, 400x300 - wyświetlony 1184 razy.)

* a4.jpg (51.57 KB, 400x300 - wyświetlony 1211 razy.)

* a5.jpg (51.16 KB, 400x300 - wyświetlony 1286 razy.)
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #7 : 02 Maja 2012, 00:13:22 »
0

To jest typowy zamek łupkowy. [...] No, chyba że stworzy się hybrydę głazowo-łupkową.
Gwoli ścisłości - łubkowy. Do łączenia szyn służą łubki, a łupek to rodzaj skały. Błąd popełniany wśród MK tak często jak inne:
  • torowisko to nie tory, a górna powierzchnia podtorza, czyli budowli ziemnej, na której spoczywa nawierzchnia złożona z podsypki i rusztu torowego (toru), który z kolei składa się z szyn, podkładów i przytwierdzeń*;
  • trakcja to inaczej napęd pojazdu (elektryczny, spalinowy, parowy, ręczny), a to co wisi nad torami to sieć jezdna będąca elementem sieci trakcyjnej;
  • zwrotnica to nie rozjazd, a tylko fragment rozjazdu obejmujący m.in. iglice, opornice, urządzenie nastawcze; oprócz tego w rozjeździe wyróżniamy krzyżownicę (dziób, szyny skrzydłowe, kierownice) i szyny łączące.
* - dopóki nie mówimy o nawierzchni bezpodsypkowej ani torowisku tramwajowym.

Wybaczcie ten mały wykład, ale wiedzy o kolei nigdy za wiele

Zamek "kłódkowy" ma zaletę - prostotę działania i wymiany w razie awarii. Wadą jest brak uzależnienia położenia zwrotnicy od posiadanego klucza, co jest konieczne w przypadku choćby najprostszego systemu zabezpieczenia ruchu na posterunku, jakim jest tablica kluczowa.

Ale patent z kłódką zastępowaną tymczasowo śrubą łubkową wywalił mnie z buciorów.
A o tym gdzie była mowa? Bo tutaj nie widzę... W zamku "kłódkowym" płaskownik jest właśnie na śrubie zawiasowo umocowany, dzięki czemu służy do zamykania obydwu położeń na jednym lub drugim skoblu wbitym w podrozjazdnicę (nie: podrozjezdnicę - kolejny powszechny błąd). Bez założonej kłódki, ale wstawiony między swój przegub a iglicę, stanowi namiastkę zamknięcia nastawczego.
« Ostatnia zmiana: 02 Maja 2012, 00:36:35 wysłane przez TW Kolejofil » Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!